Településünkön 2008. augusztus elsején az óvodát, bölcsődét, szakszolgálatot, általános iskolát, művészeti iskolát, művelődési házat és könyvtárat ÁMK-ba integrálták. Intézményeink jól kiegészítik egymást, programjainkat összehangoljuk, egymásra építjük. A kezdetektől igyekeztünk az összevont intézménynek az előnyeit, a pozitív pedagógiai hozadékát kihasználni és felerősíteni. A humán erőforrás és a tárgyi feltételek ideális csoportosítása, az átjárhatóság lehetőségeinek kiaknázása a gyermeki személyiségfejlesztés eredményességét és hatékonyságát nagymértékben növeli. Érvényesül az egymástól tanulás, bővül a hospitálás, a belső képzés lehetősége, erősödik a csapatmunka és a team munka szerepe. A művészeti iskola képzőművészet, társastánc, néptánc, zene és dráma tagozatokon fejleszti a tehetségeket, míg a pedagógiai szakszolgálat tanácsadói szerepben támogatja tevékenységeinket illetve méréseket, egyéni fejlesztéseket végez. A pályázati lehetőségek is kitárultak előttünk, hiszen a közoktatásra és közművelődésre kiírt pályázatok mindegyikén releváns módon indulhatunk, melyek nyertesei elsősorban tanulóink. Sikerrel pályáztunk például a TÁMOP 3.1.4, a TÁMOP 3.3.2, a TÁMOP 3.1.5 valamint a TÁMOP 3.2.11-es projektekre. A referencia intézménnyé válás előminősítésén is sikerrel vettünk részt.
Pedagógusaink folyamatosan képzéseken vesznek részt módszertani témákban.(tanítási technikák, projekt-módszer, kooperatív technikák, hatékony tanulásszervezési eljárások, differenciálás pedagógiája stb.)
Kapcsolódtunk a Szegedi Egyetem DIFER mérőprogramjához, így az 1-3. évfolyam tanulói (felmenő rendszerben a 6. évfolyamig) folyamatos mérés-értékelés alatt vannak. A kapott eredmények tükrében illetve a kidolgozott program szerint folyik fejlesztésük.
Intézményünk nevelési programjának lényeges eleme az egyéni képességfejlesztés: a tehetséggondozás és felzárkóztatás, kompetencia alapú oktatás.
Tanulmányi kirándulásokra visszük gyermekeinket közvetlen és tágabb környezetünk megismertetése céljából. Nyári táborokat (nyelvi, környezeti), erdei iskolát, úszótanfolyamokat szervezünk. Kulturális- és sportversenyeken veszünk részt. Tanulóink eredményesen szerepelnek országos levelezős versenyeken, rajzpályázatokon, területi tanulmányi- és versmondó versenyeken. Harmadik éve megrendezzük térségünkben névadónk tiszteletére a népdaléneklő versenyt, 17. éve pedig a területi versmondó versenyt. Utóbbin több mint 120 gyermek vesz részt évről-évre. A Kazinczyról elnevezett "Szép magyar beszéd" verseny területi fordulóját is több éve már iskolánk szervezi. Szakköröket működtetünk: hagyományápoló, nyelvi, sport, énekkar, matematika, informatika, média, dráma, könyvtári ismeretek témában. Felvételi felkészítőket tartunk nyelvből, matematikából, magyarból. Rendhagyó irodalom-, ének és környezetismereti órákat valósítunk meg. Nívócsoportos oktatás folyik matematikából az 5-7. évfolyamon. (felmenő rendszerben)
4. osztálytól csoportbontásban tanítjuk az angol és a német nyelvet.
A 2009/2010-es tanévtől 5. osztálytól felmenő rendszerben emelt szinten oktatjuk a választott idegen nyelvet. Nyelvoktatásunkat pozitívan befolyásolják a Comenius-projekt keretében több éve működő testvériskolai kapcsolataink is. Újszerű módszerekkel és tanulásszervezéssel, projekt-hetekkel tesszük hatékonyabbá az ismeretelsajátítást, képességfejlesztést. A Szabó Pál Általános Iskola Tehetséges Diákjaiért Alapítvány anyagilag is ösztönzi és elismeri a kimagasló teljesítményeket. Évről-évre részt vesznek 7-8. osztályos tanulóink az "Útravaló ösztöndíj" programban, valamint sikerrel pályáznak hátrányos helyzetű diákjaink az "Arany János tehetséggondozó" programra.
Alakuló helyi Tehetségpontunk tervezett hatókörét intézményünkre és településünkre kívánjuk kiterjeszteni. Tehetséggondozó tevékenységünket az általános iskolás korosztály számára több tehetségterületre fókuszálva reál és humán tantárgyakra vonatkozóan, valamint a művészetek területén folytatjuk, a komplexitásra törekedve.
A tehetséggondozás megvalósulási formája iskolánkban a kooperatív tanulási és tanítási technikák alkalmazásával történik. Ezen kívül jelenleg tehetséggondozó műhely biztosítja több területen tehetségeink kibontakozását megfelelő szakemberek vezetésével, irányításával.
Civil szervezetek bevonásával is biztosítjuk a tehetséges diákok számára a mentori szolgálatot.
A program hatékonyabb megvalósítása érdekében együttműködünk a
- Szabó Pál Általános Iskola Tehetséges Diákjaiért Alapítvánnyal
- Vésztői Bartók Béla Népdalköri Egyesülettel
- Vejsze Kulturális Egyesülettel
- Bartók Béla Nevelési Központja és Városi Könyvtára Mesterségek Háza és Tájházzal.
Rajtuk kívül munkánk során jó kapcsolatot tartunk fent és együttműködünk a
- "Jó Pásztor" Keresztény Általános Iskolával,
- Tüköry Lajos Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézménnyel ("Akkreditált Kiváló Tehetségpont"),
- társintézményeinkkel (Négyszínvirág Óvodával, Egységes Pedagógiai Szakszolgálattal, Alapfokú Művészeti Iskolával),
- város tehetséggondozásban elkötelezett pedagógusaival és civiljeivel.
Jó kapcsolat kiépítésére és együttműködésre törekszünk a
- Református Egyház Kis Bálint Általános Iskolájával,
- Szent István Egyetem szarvasi Pedagógiai Karával,
- szülőkkel,
- vállalkozói - és civil szférával.
Együttműködésünk egyik eredményeként Tehetségnapok és Tehetségfórumok szervezésével lehetőséget teremtünk a tehetséggondozó szakterület elismert szakértőivel való konzultálásra, új tudományos elméletek megismerésére, tapasztalatcserére, ötletbörzére. Így az érdeklődő gyermekek, szülők, pedagógusok információt kapnak a tehetségfejlesztéssel foglalkozó programokról, a tehetségterületekről és a szakemberekről.
Társadalmi szemléletet formálunk a tehetségbarát környezet megteremtésének célja érdekében.
Megalakuló Tehetségpontunk feladata lesz még a szoros kapcsolattartás és együttműködés a Nemzeti Tehetségsegítő Központtal és más regionális Tehetségsegítő Központokkal.
Részt kívánunk venni a Szeghalmi Kistérségben megalakítandó tehetségsegítő szakmai munkaközösség munkájában.
Manuális, zenei, humán, nyelvi és sport területeken kívánjuk elsősorban a tehetségeket fejleszteni, kiegészítve környezeti, természeti tartalmakkal.
Az elmúlt évek gyakorlatában is fontos szerepet játszott pedagógiai munkánkban a tehetségek felismerése és a tehetséggondozás, de a komplex program nem volt kidolgozva. (alapelvek, módszerek, mérések, tehetségsegítés folyamata…)
A program kezdetén tájékoztató szülői értekezletet tartunk az érintetteknek a terveinkről. Tehetségműhelyeket, szakköröket szervezünk. A foglalkozásokra hetente 2x45 percben kerül sor. A csoportokba az azonosított tanulók közül önkéntes jelentkezés, szülői beleegyező nyilatkozat és osztályfőnöki javaslat alapján kerülnek beválogatásra a tanulók. Újszerű módszerekkel, tevékenységközpontúan, kooperatív technikákkal dolgoznak a gyerekek. A feladat: az érdeklődés fokozása, a tanulási motiváció erősítése, a problémamegoldó gondolkodás, a kreativitás fejlesztése-, a tanulási technikák megismertetése és elsajátíttatása, a kommunikációs képesség javítása, a dúsítás, gazdagítás. Egyéni fejlesztési tervüket fejlesztő pedagógusok segítségével készítjük el, mely tartalmazza a kiinduló állapotot, a fejlesztő tevékenységet, annak módszerét és eszközét, valamint a fejlesztés várható eredményét.
A tanév vége előtt helyi, városi és területi tanulmányi és kulturális versenyeket szervezünk:
- magyar nyelv és irodalom
- matematika,
- idegen nyelv,
- versmondó,
- szépolvasó,
- mesemondó,
- népdaléneklés témában.
A versenyek lehetőséget adnak a tanulók megmérettetésére, önbizalmuk, önismeretük erősítésére, motiváltságuk fokozására, a siker/kudarc helyes megélésének megtanulására, a pedagógusoknak pedig tapasztalatcserére.
A tavaszi szakmai hét keretében az előzetesen meghirdetett pályázatok eredményhirdetése, kiállítások rendezése ad módot a tehetségek megmutatkozására. A hét zárásaként pedig kulturális bemutatkozó estre kerül sor, ahol a színpadra termett diákok mutathatják meg kivételes képességeiket.
A Szabó Pál Napok keretében lehetőségük lesz a szakköröknek, műhelyeknek az elkészült produktumok bemutatására, prezentációk készítésére és előadására.
Tehetségnapot szervezünk, melynek célja, hogy:
- a városban működő nevelési, oktatási intézmények és civil szervezetek tehetségsegítő tevékenységei láthatóvá váljanak,
- az érdeklődő szülők és gyermekek információt kapjanak a tehetségfejlesztéssel foglalkozó programokról, a tehetségterületekről és szakemberekről,
- bemutatkozási lehetőséget biztosítsunk a tehetséges fiataloknak és felkészítőiknek,
- a jó példák mások számára követésre találjanak, motivációs mintaként szolgáljanak,
- motiváló impulzusok érjék azokat a gyerekeket is, akikben eddig még nem alakult ki konkrét elhatározás az erőfeszítésekre, az önmegvalósításra,
- jelenlegi diákjainknak példa mutatása, volt tehetséges tanulóink bevonásával,
- társadalmi szemlélet alakítása, formálása, tehetségbarát környezet megteremtése.
A "Szabó Pál Általános Iskola Tehetséges Diákjaiért Alapítvány" anyagilag is ösztönzi, motiválja, támogatja a kivételes képességű tanulókat, az elért eredményeket.
Kiemelt figyelmet fordítunk a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű valamint a roma tanulók tehetségsegítésére.
A 2008. augusztus elseje óta integrált intézményként működő ÁMK rengeteg lehetőséget rejt a tehetséggondozás terén. A humán erőforrással és a tárgyi feltételekkel való ésszerű és tudatos gazdálkodás, a jól képzett szakemberek jelenléte, az átjárhatóság, az átcsoportosíthatóság lehetősége biztosítja a tehetséggondozás alapfeltételeit. Az intézmény költségvetéséből finanszírozzuk a szükséges költségeket. A "Szabó Pál Általános Iskola Tehetséges Diákjaiért Alapítvány" támogatja a kiemelkedő tevékenységeket, eredményeket.
A pedagógusaink folyamatos továbbképzésével, új szakemberek, segítők bevonásával biztosítjuk a szellemi tőkét munkánkhoz.
A fenntartó nagyon fontos feladatnak tartja a tehetséggondozást, lehetőségéhez képest minden segítséget és támogatást megad ehhez a pedagógiai feladathoz.
Pályázatíró team működik nevelőtestületünkben, melynek tagjai folyamatosan figyelik és keresik azon pályázatokat, melyek segítik ilyen irányú tevékenységeinket.
Pedagógusaink közül ketten tervezik a következő tanévtől a tehetséggondozó szakvizsga megszerzését. Tantestületünknek egész napos továbbképzést szervezünk a témában.
A 2011. márciusában megrendezésre kerülő szakmai napunk fő témája is a tehetséggondozás.
Pedagógusaink a 2009/2010-es tanévben a következő továbbképzéseken vettek részt:
- Projekt pedagógia epochális oktatás 30 óra 10 fő,
- Tanulásmódszertan tanítása 30 órás 2 fő,
- Hatékony tanuló-megismerési technikák 30 órás 2 fő,
- Kooperatív módszertanra épülő együttműködésa 30 órás 6 fő,
- Kompetencia alapú oktatási programcsomag alkalmazása 30 órás 10 fő,
- Korrekt tanuló értékelés szakszerű tudásszintmérő feladatokkal és a kompetenciamérések eredményeinek felhasználásával 30 órás 1 fő,
- fejlesztő értékelés a gyakorlatban, valamint fejlesztő beavatkozások tervezése a mérési eredmények tükrében 30 órás 1 fő.
A tevékenységet segítő szakemberek intézményünkben:
- Tölcsér Jánosné igazgató, szakvizsgázott fejlesztő tanító
- Nyíri Károly mérés-értékelés képzésen részt vett matematika-kémia-informatika szakos tanár
- Parais Adrienn média-magyar szakos tanár, a Sárrét Tv munkatársa, média és drámacsoport vezetője
- Nyíri Károlyné matematika-kémia szakos tanár, a reál munkaközösség vezetője, szakkörvezető, versenyszervező
- Szabó Mária tanító, nem szakrendszerű oktatás vezetője, humán munkaközösség vezetője, versenyszervező
- Vári-Szalayné Szabó Katalin tanító, környezeti munkaközösség vezetője,
- Kővári Csilla angol tanár, idegen nyelvi munkaközösség vezetője, Coménius projektmenedzser,
- Csüllög Mária kreatív munkaközösség vezetője,
- Csüllögné Hevesi Réka hagyományőrző munkaközösség vezetője,
- Huszárné Müller Zita tanító, művelődésszervező, szakvizsgázott minőségbiztosítási szakember
- Pardi Gézáné gyógypedagógus, az Egységes Pedagógiai Szakszolgálat vezetője
- Dobóvári Béla pszichológus
- A BBNK intézményegységeként működő Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója: Szegediné Kutasi Emma és az iskola tanárai
- Kerekes Mihály a Vésztői Népdalkör vezetője, együttműködési megállapodás alapján
Beépítjük Intézményi Minőségirányítási Programunkba a tehetséggondozás eredményességének, hatékonyságának mérését, értékelését. Tanulói, szülői, fenntartói, munkatársi elégedettségi kérdőívekkel mérjük szakköreink, programjaink, versenyeink színvonalát, gyengeségeit, erősségeit, a fejlesztendő területeket, a támogatás mértékét.
Iskola újságunkban, a helyi újságban és a helyi tévében rendszeresen tudósítunk rendezvényeinkről, ezekről visszajelzéseket várunk és kapunk. A jelzéseket, javaslatokat, építő jellegű kritikákat beépítjük további munkánkba.
A helyi versenyeken kívül benevezzük tanulóinkat térségi, területi, megyei versenyekre valamint országos levelező versenyeken is részt vesznek. Az elért eredményeket elemezzük és a továbbfejlesztéshez szükséges feladatainkat kijelöljük.
Tehetségterületenként iskolai, alapítványi, intézményi- és városi szintű pályázatokat írunk ki, illetve a hozzánk eljuttatott pályázatokon való részvételt szorgalmazzuk diákjaink számára. A pályamunkák elemzése, értékelése nem csak a legjobbak jutalmazására szolgál, hanem a tanulságok levonására, a fejlesztési irány kijelölésére is.
Az önkéntesség elve alapján kívánunk dolgozni. A tehetséggondozást hivatásként végzőket szeretnénk megnyerni azáltal, hogy egymás munkáját segítjük ötletek, tapasztalatok megosztásával, de meghagyjuk az önállóságot és a szabadságot.
Hatékonyan működő munkaközösségeink nyitottak az új munkamódszerek felé. Jellemző rájuk az együttgondolkodás, egymás segítése, a team munka. A műhelyprogramokat szakértő pedagógusok vezetik. Tapasztalataikat megosztják más Tehetségpontokkal és azok tapasztalatait beépítik saját munkájukba. Használják a kötetlen munkaformákat ( projekt, témahét, kooperatív technikák).
Munkánkat önkéntesek, szülők, vállalkozók, civil szervezetek segítik. Munkánk hatékonysága érdekében lehetőség szerint egy-egy téma feldolgozását a témával kapcsolatos helyszíneken végezzük. (Mesterségek Háza és Tájház, Művelődési Központ, Mágori Történelmi Emlékhely, Könyvtár, Teleház, Számítástechnikai szaktanterem, tornaterem ).
Munkánkat jellemzi a nyitottság, az új iránti fogékonyság, értékmegőrzés, közvetlen munkastílus és hangnem, a humánum és a partnerközpontúság.
Az iskola pedagógiai programjának középpontjában a gyermek képességeinek, és az egész személyiségének fejlesztése áll. Legfontosabb érték és partner a gyermek. Személyes kapcsolatot tartunk a tehetségígéretekkel, közösen készülünk fel a versenyekre is. Nagy figyelmet fordítunk a szülők véleményére és igényeire.
Intézményünk folyamatosan él a pályázati lehetőségekkel.
Minél több lehetőséget teremtünk arra, hogy tevékenységeink nyitottak legyenek a külső érdeklődők számára.
Kötetlen beszélgetések keretében szakterületek híres képviselőivel találkozhatnak diákjaink, valamint volt tehetséges tanulóinkkal mintaadás, példamutatás céljából.
Igyekszünk cégeket, vállalkozásokat megnyerni a tehetségek támogatására, illetve képviselőiket bevonni a Tehetségsegítő Tanácsba.