Kárpátalja gazdasági kibontakozásának elengedhetetlen feltétele a tudás- és képességtartalomban kiemelkedő teljesítménnyel bíró fiatalok, a tehetségek megtalálása, tehetségük kibontakozásának támogatása, a fiatal kutatók segítése. A kimagasló képességű fiatalok felkutatása, azonosítása és folyamatos fejlesztésük ma már egy adott vidék versenyképességét meghatározó kulcstényezővé lépnek elő, mely munkában kiemelkedő szerep jut a különböző oktatási intézményeknek és tehetséggondozó szervezeteknek is. Ebből a megfontolásból hozta létre a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, valamint a Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség a 'GENIUS' Jótékonysági Alapítványt, amely többek között az esélyegyenlőség jegyében végez széleskörű tehetséggondozást, fejlesztést, valamint tehetségkutatást a Kárpátalja magyar anyanyelvű iskolásai, egyetemi-, főiskolai hallgatói, fiatal kutatói között.
Célunk a tehetségsegítő programok integrált rendszerének létrehozása, egyenlő hozzáférés biztosítás a tehetségsegítés területén, a tehetséges fiatalok társadalmi felelősségének növelése, a tehetségsegítő személyek és szervezetek munkájának megbecsülése, és hogy minél több lehetőséget kínáljunk a tehetséges tanulók, hallgatók, kutatók ismereteinek, készségeinek a képzési anyagon túllépő kiszélesítésére, valamint értelmes fiatalok, a kárpátaljai magyar értelmiségi réteg kinevelése, s hogy összefogjuk a tehetséggondozás iránt elkötelezett pedagógusokat, közös gondolkodásra, munkára ösztönözzük azokat.
A "GENIUS" Jótékonysági Alapítvány az alábbi tevékenységet végzi:
Működteti a Kárpátaljai Felsőoktatási Tehetséggondozó Tanácsot, Kárpátaljai Tehetségsegítő Tanácsot, Zrínyi Ilona Szakkollégiumot, szervezi a Fiatal Kutatók Konferenciáját, Tudományos Diákköri Konferenciát, a Tehetségsegítő Szakmai Tantárgyfelelősök munkáját, 7 tehetségpontot egész kárpátaljai lefedettséggel, melyekben közel 1600 gyermek vesz részt, tehetségnapot szervez, a tehetségpontokban résztvevő kis géniuszokat eljuttatja a KMPSZ által szervezett tantárgyi vetélkedőkre. Emellett a nyári időszakban különböző táborokat szervez.
A közelmúltban 7 tehetségpontot hoztunk létre teljes kárpátaljai lefedettséggel, az alábbi körzetekben: Ungvár, Nagydobrony, Bátyú, Beregszász, Újlak, Mezővári, Aknaszlatina. A Tehetségpontok célja a tehetséges gyerekek felkutatása és felkarolása. A különböző tantárgyi csoportokban - matematika-informatika-fizika, biológia-kémia-földrajz, magyar nyelv-irodalom-történelem-művészettörénet, ukrán nyelv-idegen nyelv, tanítói - zajló foglalkozásokra hétvégeken kerül sor a fent említett körzetekben, ahol több mint 1600 gyermek vehet részt az oktatásban. A fiatalok szeptembertől-decemberig a 7 tehetségpontba utaznak be és vesznek részt a tanórákon, januártól- májusig pedig elektronikus úton való tehetséggondozás zajlik valamennyi tantárgyból.
A Genius Alapítvány programjait különböző pályázatokból fedezi.
A projektek, programok kárpátaljai, sokat bizonyított, magyar pedagógusok, szakemberek segítségével valósulnak meg, akik megfelelő szakmai múlttal, referenciákkal rendelkeznek a fent felsorolt feladatok végrehajtásához a követelményeknek, céloknak megfelelően.
Fontosnak tarjuk, hogy a Tehetségpontokban kiemelkedő eredményeket elért gyerekek eljussanak a KMPSZ tanulmányi versenyeire, és ott megmérettessenek a különböző tantárgyakból. Egyik feladatunk a tehetségek kiválasztása a KMPSZ tantárgyi vetélkedőin keresztül. Az itt elért eredményekkel mérni tudjuk a gyermekek Tehetségpontban elsajátított tudását.
A közösségfejlesztő és önfejlesztő tevékenység megszervezésének módszerei:
- az önkormányzati feladatok megszervezésének módszere,
- a fizikai munkafeladatok megszervezésének módszere,
- a tanulmányi feladatok megszervezésének módszere.
A kölcsönhatásrendszer (közvélemény) irányításának módszerei
- a perspektívák megszervezésének módszere,
- a hagyományok kialakításának módszere
- a közvetett követelés,
- a közvetett ösztönzés,
- a közvetett ellenőrzés,
- a pozitív egyéni és csoportos minták kiemelése a közösség életétől,
- a közvetett felvilágosítás,
- a vita módszere.