MOTTÓ:
"Ha az akadályozott gyermeknek nem segítünk abban, hogy a képességeit kibontakoztassa, az egyéni tragédia. Tragédia neki és a családjának. De ha a tehetséges gyermeknek nem segítünk abban, hogy a képességeit kibontakoztassa, az már társadalmi tragédia." (Gallagher)
Az utóbbi évtizedekben felértékelődött az oktatás gazdasági jelentősége. Ennek megfelelően az oktatásnak egy takarékos, hatékony társadalmi-gazdasági rendszer megalapozása éppúgy feladata, mint az egyéni képességek kibontakoztatása, vagy a rászoruló rétegek megsegítése annak érdekében, hogy ne szakadjanak ki a társadalomból, ne szakadjanak le a többségtől. Ezt fogalmazták meg a jogalkotók a 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendeletben, amely a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról rendelkezik.
Iskolánk feladata tehát, hogy olyan tanulási környezetet teremtsen, amelyben mindenki - a tehetséges gyermek is - a neki megfelelő nevelésben-oktatásban részesül. Ennek megfelelően az iskolának az iskolafenntartóval, az iskola működtetőjével, a családdal, a szakmai és civilszervezetekkel együttműködve - többek között - a következő elvek szerint kell biztosítania a nevelő-oktató munka feltételeit:
- a képességek megismerése és fejlesztése, a készségek, ismeretek, tudástartalmak
megalapozása, az attitűdök alakítása az 1-4. évfolyamon;
- folyamatos, egyénhez igazodó fejlesztés, a tudás bővítése, megszilárdítása az iskolázás további szakaszaiban;
- a tanuló önmagához és másokhoz viszonyított kiemelkedő teljesítményeinek, tehetségjegyeinek feltárása, fejlesztése a tanórákon, más iskolai foglalkozásokon, és e
tevékenység támogatása az iskolán kívül is;
- motiváló és hatékony tanulásszervezési eljárások alkalmazása, akár játékok segítségével (pl. sakk, logikai játékok);
A tehetség nem abszolút, csupán egy lehetőség, amelyet megfelelő pedagógiai, pszichológiai módszerekkel felszínre lehet hozni, ha az egyén és a környezete között megfelelő kapcsolat
jön létre.
A tehetséggondozás a felnövekvő generációk értékeinek, kompetenciáinak maximális kibontakoztatását szolgálja. Nemcsak a tehetségek folyamatos feltérképezését és fejlesztését jelenti, hanem a személyiség egészének megnyitását is. Ez a tevékenység elhivatottságot, elkötelezettséget és nagyfokú szakértelmet kíván a pedagógustól.
Iskolánkban, az isaszegi Damjanich János Általános Iskolában az iskolavezetés és a tantestület elkötelezettsége és pedagógiai színvonala biztosítja azt a szakmai hátteret, ami a tehetségfejlesztés elengedhetetlen feltétele.
Az iskola vezetője közoktatás vezetői végzettséggel rendelkezik, ismert közoktatási szakértő. A tehetségpont munkájában részt vevő kollégák közül négyen pedagógus szakvizsgával rendelkeznek, mindenki részt vett differenciált oktatásszervezéssel, kooperatív oktatásszervezéssel, informatikai eszközök alkalmazásával foglalkozó módszertani továbbképzéseken. Ketten dráma-pedagógiai továbbképzésen is részt vettek. A matematika szakos kolléganőnek tanítói diplomája is van, így 1-8. évfolyamon is képesített a tanulók fejlesztésére. Az angol és testnevelés szakos kolléga egyetemi végzettséggel rendelkezik, a táncot tanító kolléganő a minősített isaszegi Csata Táncegyüttes táncosait is oktatja évek óta. Iskolánk többi pedagógusa is hasonló kvalitásokkal és a pedagógus pálya iránti elkötelezettséggel vesz részt a tanulók nevelésében és oktatásában.
Iskolánk pedagógusai a tehetségfejlesztés terén komoly gyakorlati tapasztalattal is rendelkeznek. Tizennégy éve vezettük be a nívócsoportos matematika oktatást, amelynek keretében a heti 5 matematika órán intenzív, differenciált képességfejlesztés folyik, a tanulókat felkészítjük matematika versenyekre. Hét éve vezettük be az emelt szintű informatika oktatást, négy éve pedig az emelt szintű angol nyelv oktatást. Mindemellett a tanulóink részt vesznek vers-és prózamondó versenyeken, minden évben jó eredményeket érnek el a területi atlétika versenyeken, a helyi sportkör igazolt futballistái pedig a serdülők számára meghirdetett bajnokságokon. A városi - arany minősítéssel rendelkező - Csata táncegyüttesben sok tanítványunk táncol, amelynek alapjait az iskolai táncórákon szerezték meg - 1-4 évfolyamon oktatunk néptáncot.
2010 évtől minden évben az isaszegi Szlovák Nemzetiségi Önkormányzattal együttműködve megrendezzük a "Sztárláb" elnevezésű nemzetközi táncversenyt, amelyen a kistérség magyar tánccsoportjain kívül fellépnek szlovák, cseh és lengyel tánccsoportok is. Felkészítjük tanítványainkat a Dilongstar elnevezésű nemzetközi énekversenyre is.
A 2010/2011-es tanévben országos komplex történelmi vetélkedőt rendezett iskolánk a Rákóczi évforduló jegyében, amire még a határon túli magyar iskolákból is jelentkeztek csapatok. A 2011/2012. tanévben "Az energia nem vész el, csak átalakul" címmel hirdettünk komplex természettudományi versenyt, amire szintén sok csapat jelentkezett az ország egész területéről. Ezek a versenyek a résztvevő iskolák véleménye és a szakmai zsűri véleménye alapján jó színvonalúak, érdekesek voltak. Saját tanítványaink ugyan az országos döntőn nem vettek részt, de a feladatokat ők is megoldották, hasonlóan jó színvonalon. Ebben a tanévben alsó tagozatosok számára szervezünk országos vetélkedőt, valamint a város általános iskolásai számára matematikai logikai táblajátékos és angol nyelvi kommunikációs versenyt hirdetünk.
Iskolánk tanítványi évtizedek óta részt vesznek területi, megyei és országos sportversenyeken, két évvel ezelőtt tanítványunk kijutott a Lengyelországban megrendezett Diákolimpiára, ahol kiválóan szerepelt, bronz érmet szerzett. Ebben az évben csatlakozott iskolánk a Bozsik programhoz, részt vesz a hazai futball tehetségek felkutatásában, fejlesztésében.
A Tehetségpont elsősorban Isaszeg városban fejti ki - terveink szerint- tevékenységét. Kiindulópontként a pedagógus kollégák javaslatait figyelembe véve végzünk méréseket a gyerekek körében.
Ki a tehetséges? Miről ismerhető fel? Vannak-e módszerek az azonosításra? Hogyan kell nevelni a - sajátos személyiségjegyekkel bíró - tehetséges gyermeket? Mit tegyen a szülő, vagy pedagógus, aki felfedezni véli a fiatalban az adottságot, a képességet, a tehetséget? Hová, kihez fordulhat?
A tehetségfeltárás, kiválasztás, speciális gondozás, valamint a gyermekek továbbhaladásának biztosítása rendszerszerűen egymásra épülő - az egyes iskolák lehetőségeit meghaladó - feladatokat jelent. Ezért Tehetségpontunk létrehozásakor először az iskolával már évek óta szoros munkakapcsolatban álló EPSZ-szel vettük fel a kapcsolatot. Az ott dolgozó pszichológusok, fejlesztő pedagógusok már óvodás koruktól ismerik tanítványainkat, segítenek számunkra a tehetséges tanulók kiválasztásában, tanácsaikkal segítik az adekvát fejlesztési módszerek kiválasztását. A szülők számára szintén tudnak hasznos segítséget adni a tehetséges gyermekük nevelésében.
Partnerként megnyertük a város másik (jelenleg) önkormányzati fenntartású általános iskoláját, így a gyerekek számára motiváló versenyhelyzetet teremtünk. Az itt tanító pedagógusok is jó eredményt értek el az elmúlt évek során a matematikai logikai készségek fejlesztésében, valamint az idegen nyelv oktatásban. Ezeken a terülteken, valamint az iskolához tartozó alapfokú művészeti iskola színjátszó csoportjával szeretnénk kapcsolatot és szakmai együttműködést, valamint a pedagógusok között tapasztalatcserét kialakítani a tehetségfejlesztés terén.
Együttműködési megállapodásunk, jól működő munkakapcsolatunk van évek óta a Dózsa György Művelődési Ház és Múzeumi Kiállítóhellyel és a Jókai Mór Városi Könyvtárral, a tánc és dráma területén feltalált tehetségek kibontakoztatásában is szeretnénk partnerként együttműködni velük.
Együttműködési megállapodást tervezünk kötni az isaszegi Szlovák Nemzetiségi Önkormányzattal, akikkel a Sztárláb táncverseny és DilongStar énekverseny szervezésében már eredményes partneri kapcsolat alakult ki. Szívügyük a tehetség felismerése, segítése, a hagyományok ápolása, a kapcsolatok ápolása a határon túl élő magyarokkal.
Együttműködési megállapodást tervezünk kötni az Isaszegi Sportkörrel is, a sportban - elsősorban atlétikában és futballban tehetséges gyerekek gondozása, segítése érdekében. Távlati terveink között szerepel őket partnerként is megnyerni.
A tehetségfejlesztő foglalkozások sikeressége esetén a tevékenységünket a környező településekre is kiterjesztjük. A Tehetségpont működésének kistérségi szintre emelésével ráirányíthatjuk tágabb környezetünk figyelmét az intézmény munkájára, tovább növelhetjük iskolánk jó hírnevét.
Tevékenységünknek a város határain túlra történő kiterjesztése esetén az érdeklődő pedagógusoknak bemutató foglalkozásokon mutatjuk be a tehetségesek fejlesztésére alkalmas módszertani fogásokat.
A Tehetségpont tevékenysége a Damjanich János Általános Iskola honlapján folyamatosan figyelemmel kísérhető. www.damjanich-iszeg.sulinet.hu
Az Isaszegi Tehetségpont tehetségfejlesztő koncepciója:
Matematikai tehetségfejlesztés
Az iskola tehetségfejlesztő programjainak sorában legszélesebb körben szervezett program a matematikai tehetségfejlesztés. Heti 5 matematika órán, differenciált tanórai foglalkozások keretében fejlesztjük tanítványainkat, készítjük fel őket versenyekre és felvételire matematikából, megalapozzuk matematikai kompetenciáikat.
"Forogjon az észkerék" címen internetes levelező versenyt hirdettünk a város összes, érdeklődő 3-8. osztályosa számára.
A legtehetségesebbek számára heti rendszerességgel szervezünk logikai- és táblajáték-foglalkozásokat, amelyekkel célunk a gyerekek értelmi képességének fejlesztése, a szabadidő igényes, tartalmas eltöltése, a társas élet, a szociabilitás erősítése, a rendszeres megmérettetés, versenyzés és a hagyományápolás. A játék élmény, élvezet, az örömszerzés, a lelki egyensúly alakítója, fenntartója.
A foglalkozásokat vezető pedagógus rendszeres visszajelzést küld a tanulóknak és a szülőknek a program során elért eredményekről, a feladatok megoldási szintjéről.
Az iskolában minden évben családi napot szervezünk, amelynek érdekes színfoltja a közös táblajáték-verseny, amelyen szülők, diákok, tanárok egyaránt részt vesznek.
Színjátszó kör
A városi művészeti élet új színfoltját jelentik az iskolai színjátszó kör drámapedagógiai foglalkozásai, amelyeken táncos, zenés darabok betanulásával a tehetség sokoldalú fejlesztésére van lehetőség. Innovatív, modern, gyermek-közeli légkörben folynak a foglalkozások. Szituációs játékok, kommunikációs gyakorlatok, helyzetgyakorlatok, táncjátékok segítségével fejlődnek a tanulók azon képességei, melyek a napjainkban oly fontos szociális és személyes kompetenciák fejlődéséhez elengedhetetlenül szükségesek. Fejlődik a gyermekek együttműködési készsége, kommunikációs megnyilvánulásaik. Egyéni foglalkozás keretében készítjük fel azon tehetséges tanulóinkat, akiket alkalmasnak tartunk helyi-és országos vers-és prózamondó versenyen való szereplésre.
A néptánc által komplex fejlesztőhatás valósul meg, a két agyfélteke egyidejű fejlesztése, a játékosság, az élményszerzés, az élményadás, a csoportosan, a megszokott közösségben végezhető integrált képességfejlesztés, az iskolai tanulási folyamatban érdemjegyekkel nem jutalmazható képességek elismerése, az értékes tulajdonságok kiemelése, az egyéniségek kibontása.
Foglalkozásainkban az alkotás öröme megtapasztalható élmény, a kisebbeknél a közös játékokban, a nagyobbaknál az improvizációkban. Ezek, az egyéni ötletek megmutatásának alkalmai, így a kreativitást, a gondolkodási készséget is fejlesztik.
Angol nyelvi tehetségfejlesztés az informatika eszközeivel támogatva
Négy évvel ezelőtt indítottuk az angol nyelv emelt szintű oktatását 1. osztályban. Mára már eljutottunk arra a szintre, hogy év elején a kollégák elvégzik a gyerekek körében tehetségazonosítást, és beindul a heti három-öt tanórai foglalkozás mellett szakköri keretben a tehetségfejlesztés. Változatos pedagógiai módszerekkel, az interaktív tananyagok nyújtotta lehetőségekkel bővítjük diákjaink tudását. Szépkiejtési-és nyelvhasználati versenyeket szervezünk számukra, ahol összemérhetik tudásukat a másik iskola diákjaival is.
Az eredményesség fokozása érdekében az angol nyelvi készségek fejlesztését összekapcsoltuk az informatikával. A programból származó produktumok: gyerekek által készített angol nyelvű kiadvány, bábelőadás, videofilm. A program célja az idegen nyelvi kompetenciák, a kommunikációs készség, a memória, a logikus gondolkodás és a terhelhetőség fejlesztése, a médiaismeretek elsajátítása, valamint az, hogy a tanulók legalább 10%-a államilag elismert sikeres alapfokú nyelvvizsgát tegyen.
Sport
Az egészséges életmódra, a mozgás szeretetére nevelés és a szociális készségek fejlesztése mellett a program célja a gyermekeknek lehetőséget biztosítani a választott sportág elsajátítására minél magasabb szinten. Fontos feladat a sporttehetség-ígéretek felkutatása, számukra a megfelelő képzés biztosítása, a legtehetségesebbek versenyeztetése. Az egyéni fejlesztést a csoporton belüli differenciálás, az egyéni edzésterv biztosítja.
1. Atlétika, labdarúgás, kosárlabda, röplabda sportágakban szakköröket működtetünk.
2. Edzőtáborokat szervezünk a csapatépítés erősítése érdekében.
3. Városi sportnapokat szervezünk az Isaszegi Sportkörrel együttműködve.
A Tehetségpont a Damjanich János Általános Iskola keretein belül annak fenntartásában működik. Az iskola infrastruktúrája a Tehetségpont megalakításához, létrejöttéhez, működéséhez szükséges feltételeket biztosítja.
A tehetségfejlesztés, a foglalkozások ingyenesen állnak a tehetségígéretes gyerekek rendelkezésre.
A személyi juttatásokat, a szakmai anyagok és fejlesztőjátékok beszerzésének költségeit az intézmény kigazdálkodja költségvetéséből.
Az együttműködésben résztvevő intézményekkel közösen pályázatfigyelő rendszert működtetünk és lehetőségek szerint pályázatokat nyújtunk be a programunk támogatására.
Anyagi támogatóink közé tartozik az iskolai alapítvány, amelyek bevétele az adó 1%-ból és egyéb befizetésekből áll össze. Tehetségeink támogatói a diákönkormányzatok és a szülői szervezetek is.
Önkéntes feladatvállalásokkal, egyéni felajánlásokkal igyekszünk a költségeket csökkenteni.
A környezettudatos magatartást és a takarékosság elveinek betartását minden résztvevőtől elvárjuk.
Célunk egy szponzori, támogatói kör kialakítása, akik szívügyüknek tekintik Isaszeg város tehetséges gyermekeinek támogatását, és anyagilag is képesek támogatni a Tehetségpont működését.
Tehetségfejlesztő szolgáltatásunk segítséget jelent az érintett gyerekeknek, a szülőknek és a pedagógusoknak egyaránt:
- Értelmes, tartalmas elfoglaltságot nyújtunk a tanulóknak.
- A fejlesztés hatására előtérbe kerülnek a gyerekek pozitív tulajdonságai.
- Javulnak a tanulmányi eredmények, a gyerekek könnyebben veszik az egyéb akadályokat.
- A szülőnek utat mutatunk gyermeke otthoni fejlesztésben.
- A pedagógusnak kevesebb energiát kell a gyerek oktatására fordítania, mert ő könnyebben sajátítja el a tananyagot.
A Tehetségpont munkájába közvetlenül bekapcsolódó kollégáink:
Zentai Piroska matematika tanár, tanító. Logikai, matematikai tehetséggondozás tanórán és szakköri foglalkozásokon - táblajáték - felső tagozat.
Kocsárdyné Száraz Judit tanító, matematika speciálkollégium. Logikai, matematikai tehetséggondozás tanórán és szakköri foglalkozásokon-táblajáték - alsó tagozat.
Okumura Bálint Ildikó, egyetemi végzettséggel rendelkező angol szakos tanár: angol nyelvi tehetséggondozás tanórán és szakköri keretben.
Csekéné Valkony Andrea informatika és média szakos tanár, szakvizsgázott pedagógus: informatikai és média eszközök alkalmazása az idegen nyelvi tehetséggondozásban tanórán és szakköri foglalkozások keretében, interneten, távoktatás keretében is folytat tehetségfejlesztést.
Oláhné Szántó Tünde magyar szakos tanár, drámapedagógia továbbképzésen vett részt: Színjátszó kör szervezését, vezetését vállalja. Általa írt darabot nagy sikerrel vitt színre az elmúlt tanévben.
Hajduné Bilász Ildikó: néptánc tanár, Ő maga is aktív táncos a városi Csata Táncegyüttesben. Évek óta oktatja, neveli a táncosokat.
Kelemen Csiki István testnevelő, gyógytestnevelő szakos, egyetemi végzettséggel rendelkező tanár: a sporttehetségek felismerésében, fejlesztésében nagy gyakorlattal rendelkezik.
A felsorolt pedagógusok irányításával a tantestület minden tagja a maga területén segíti a tehetségek felismerését, részt vesz a tehetséggondozásban.
A tehetség-ígéretes tanulók megtalálása, hatékony feltérképezése az iskolák pedagógusainak előzetes, célzott megfigyelései alapján történik. A tehetség összetevőiként ismert három faktor (intelligencia, kreativitás és motiváció) mérését mind a bemeneti (kezdet), mind a kimeneti (a program vége) időszakban ugyanazokkal a mérési eszközökkel mérjük. Az egyes tesztek eredményeit összevetve a tanulók tehetségfejlesztő foglalkozásokon való részvételét három fokozatban javasoljuk: "feltétlenül ajánlott", "ajánlott" és "ajánlható" minősítést adunk.
A fejlesztő foglalkozásokon történő részvételt minden esetben azoknak javasoljuk, akik a kreativitás teszteken kiemelkedő eredményeket érnek el. Ezen értékek mellett a magasabb motivációs bázist igazoló eredményeket is preferáljuk. Így elmondható, hogy a tehetségfejlesztő fogalakozásokon részt vevő tanulók erősségei (az intelligencia, kreativitás, motiváció hármason túl és azokon belül): analizáló-szintetizáló képesség, emlékezet, figyelem, produktív képzelet, problémamegoldó gondolkodás, elvonatkoztatás, kombinatív képesség, rendszerező képesség, következtetési képesség, logikus gondolkodás képessége, egyedi látásmód, érzékenység a környező szűkebb és tágabb környezet iránt. Ezeket a képességeket kívánjuk még hatékonyabban előtérbe hozni és fejleszteni, illetve a gyenge oldalt erősíteni.
A tanév végén ismét elvégezzük a méréseket, melyek eredményei számszerűen bizonyít-hatják programunk sikerességét.
A tanácsadói és tehetséggondozó munkánk eredményének és hatékonyságának értékelését kérdőívek, személyes interjúk, elégedettségi mérések segítségével kívánjuk árnyalni.
A megelégedettség érdekében a jelzett hiányosságokat igyekszünk a lehető legrövidebb időn belül korrigálni. Célunk a minél teljesebb körű elégedettség elérése.
Ez a tevékenységkör alapvetően önkéntes munkára épül, ami önmagában is nélkülözi a hivatalszerű bürokratikus elemeket.
Az önként vállalt, elkötelezett munka oldott légkört, aktív tevékenységet eredményez.
A tehetséggondozást felvállaló képzők elkötelezettek az élményt nyújtó oktatás mellett.
A tehetségfejlesztő foglalkozások nagy részét tanórák után szervezzük. Pedagógusaink nagy szeretettel és hozzáértéssel foglalkoznak a kis tehetségekkel. Családias hangulatban, minimális kötöttséggel folyik a munka. Ennek ellenére a foglalkozásvezetők nem kényszerülnek a folyamatos fegyelmezésre. A gyerekek örömmel jönnek ezekre a foglalkozásokra.
A tehetségpont működése a hiteles emberi és szakmai együttműködésen, a személyes kapcsolatokon alapszik.
Alapvetően az önkéntességre építve alakítottuk ki a szervezeti kapcsolatokat és a tevékenységi formákat, a közös cél: a tehetségek felismerése és segítése céljából.