Gimnáziumunk 5 éve működik, kis létszámmal, és kezdettől nagy hangsúlyt fektettünk a tehetséggondozásra. A tehetségazonosítás minden tanulóra kiterjed. A tanulók egyéni tehetségtérképének elkészítése után minden nálunk tanuló diák mellé kijelölünk egy mentor tanárt, aki segíti őt a négy év során a tanulmányi előmenetelében, egyéni személyiségfejlődésében és tehetségének fejlesztésében. Tanáraink közül két fő tehetségfejlesztő pedagógus, egy fő a MATEHETSZ tutora, további egy kolléganő pedig tehetségfejlesztés témában végzett továbbképzést. Gimnáziumunk tehetségpontját segíti egy iskolapszichológus is.
Tanulóink egyéni képességeiknek megfelelően többféle tehetségfejlesztő foglalkozáson vehetnek részt, egyénileg és csoportosan egyaránt. Matematikai-logikai tehetségterületen belül a versenyfelkészítés, a matematika tehetségműhely illetve a robotika az, amelyben sikereket értünk el. Nyelvi tehetségterületen versmondó ill. versíró versenyekre való felkészítés, nyelvvizsgára felkészítés, előrehozott és emelt szintű idegen nyelvi érettségi elérésében támogatjuk a nyelvi területen tehetséges fiatalokat, idén bekapcsolódtunk az Erasmus+ programba is, tanóráinkat idegen nyelvi lektor segíti. Vizuális-térbeli tehetségeink részt vehetnek a tűzzománc tehetségműhely munkájában, ill. rajzszakkörökön. Interperszonális tehetségterületen belül működnek a drámapedagógiai foglalkozások, évfolyamonként külön csoportban. A drámapedagógiai foglalkozáson minden gimnáziumi tanuló részt vesz, ez elősegíti a közösségépítést és együttműködést. Itt tanulják tanulóink az asszertív kommunikációs stratégiákat is. Intraperszonális tehetségterületen belül pedig a mentor programmal segítjük tanulóinkat. A pedagógiai tanácsadás szintjét meghaladó probléma vagy tanácskérés esetén iskolapszichológusunk segíti a tanulók előrehaladását és pszichés egészségének megtartását. A pozitív iskolai légkör kialakítása érdekében számtalan tanórán kívüli rekreációs és feltöltődést segítő programot szervezünk tanulóinknak: tanulmányi kirándulások, 24 órás vetélkedő, délutáni szabadidős tevékenységek.
A Nagykun Baptista Oktatási Központ intézményi tehetségpont megalakítását tűzte ki célul.
A tehetségpont működése során számos partnerre számíthatunk:
- Fenntartónk alapelveinek és elvárásainak megfelelően az iskolavezetés kiemelt feladatának tartja a tehetséggondozást.
- A gimnáziumi munkaközösség tagjai nem csak gamifikációval, változatos tanórai tevékenységek kínálásával és tanórán kívüli tehetségfejlesztéssel segítenek a tanulók egyéni képességeinek kibontakoztatásában, hanem tanulóközpontú és tevékenységfókuszú megközelítéssel is.
- Gimnáziumunk minden pedagógusa ellát mentori, tutori feladatokat is, nagy hangsúlyt helyezve a szakmai támogatásra.
- Pedagógusaink lelkiismeretes, tanulócentrikus, egyéni képességeket figyelembe vevő fejlesztő tevékenységet, mentorálást folytatnak, egyéni tanulási utakat keresnek, pedagógiai tanácsadást biztosítanak.
- Óraadó pedagógusok tehetségtámogatása: kiemelt figyelmet fordítunk a tanulók egyéni érdeklődésére, amennyiben érdeklődésük és fejlesztésük megkívánja, óraadó pedagógusokkal segítjük egyéni előrehaladásukat.
- Művészeti iskolákkal való kapcsolattartás (tánc, zene, rajz és egyéb művészeti ágak esetén)
- Nyelvvizsga központokkal való folyamatos kapcsolattartás,
- Szülői munkaközösség támogató együttműködése,
- helyi tehetségpontokkal való együttműködés,
- baptista középiskolákkal való együttműködés, kapcsolattartás,
- együttműködési megállapodás keretében egyéb tehetségpontok,
- idegen nyelvi lektor,
- Erasmus+ mobilitási program,
- Baptista Szeretetszolgálat,
- Baptista Pedagógiai Intézet,
- Baptista Tehetségsegítő Tanács,
- MATEHETSZ,
- Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, Nemzeti Tehetség Program.
Pedagógusaink szakmai továbbképzései:
- 1 fő iskolapszichológus
- 2 fő tehetségfejlesztő tanár (a MATEHETSZ szakértői adatbázisának tagjai)
- 1 fő MATEHETSZ tutor (szintén a MATEHETSZ szakértői adatbázis tagja)
- Személyiségformálás tehetségmentorálással – Tehetségek szocio-emocionális és motivációs erőforrásainak fejlesztése továbbképzés (3 fő)
- Drámapedagógia szakmódszertanos pedagógus (2 fő)
- Tehetséggondozó szakmódszertanos pedagógus (1 fő)
- A tehetség felismerése és gondozása óvodától középiskoláig (1 fő)
- Felkészítés tehetségsegítő tutori feladatok végzésére
- Az érzelmi intelligencia fejlesztése
Jó gyakorlatok:
- A kreativitás fejlesztése
- Kalandozás Rejtvényországban
- Lehet más a matematika
Tehetségazonosítás:
Minden tanulóra kiterjed. Már a felvételi eljárás során elkészítjük a tanulók egyéni tehetségtérképét. Később ezt kiegészítjük tanulási motiváció és tanulási stílus vizsgálattal, vizsgáljuk a fejlődési szemléletet és az egyéni erősségeket is.
Tehetségfejlesztés:
Matematikai-logikai tehetségterület:
o Matematikai tehetségműhelyünk célja a logikai gondolkodás fejlesztése, a természettudományos tantárgyak népszerűsítése, a művészetek és a matematika kapcsolatának vizsgálata, valamint tanulmányi versenyekre való felkészítés.
o Robotika: a Baptista Szeretetszolgálat robotika oktatója, Abán Csaba készíti fel tanulóinkat hazai, európai és világversenyekre egyaránt. Idén két tanulónk világbajnoki második helyezést ért el robotikában.
Térbeli-vizuális tehetségterület:
o A tűzzománc tehetségműhelyben a tanulók egy különleges eljárással ismerkedhetnek meg. A tűzzománcozás egy különleges képzőművészeti és iparművészeti technika, melynek során porrá tört színes üveganyagot vékony ecset segítségével egy fémlemezre visznek fel, majd tűzzománc kemencében kiégetik, így hozva létre különleges és időtálló remekműveket. Az eljárás során a tanulók képzőművészeti ismeretei gazdagodnak, kézügyességük fejlődik. Az önálló alkotás pedig személyiségfejlesztő hatású, fejleszti az önkifejezést és az esztétikai minőségre törekvést.
o Rajz szakkör: tehetséges tanulóink a helyi baptista alapfokú művészetoktatási intézmény egyik pedagógusa által vezetett foglalkozások során készítenek önálló alkotásokat, festményeket, rajzokat.
Nyelvi tehetségterület:
o Drámapedagógia: minden évfolyamon működik drámapedagógiai műhely, ahol a tanulók megtanulják az asszertív kommunikáció elemeit, drámajátékokat játszanak, érvelési stratégiákat sajátítanak el. Cél a tanulók kommunikatív képességeinek fejlesztése, valamint az előadásmód és a hatékony önkifejezés fejlesztése.
o Angol nyelvi tehetségműhely: segíti tehetséges tanulóinkat a nyelvvizsgára való felkészülésben, előrehozott és emelt szintű érettségire való felkészülésben, idegen nyelvi kompetenciájuk fejlesztésében, az angol és az amerikai kultúra megismerésében
Intraperszonális tehetségterület:
o Mentorprogram: minden tanuló választhat egy mentort, aki segíti a négy év során a tanulmányi előmenetelében, személyiségfejlődésében, erősségeinek fejlesztésében, gyengeségeinek kompenzációjában, támogatja tanulási motivációját. A mentorálás által fejlesztett területek: önismeret, tanulás, szociabilitás, viselkedéskultúra, attitűd, kommunikáció.
Interperszonális:
- Drámapedagógia
- Közösségi programok, színi előadások
- Tánc
Fenntartónk a Baptista Szeretetszolgálat elkötelezetten támogatja a tehetséges tanulók fejlesztését. Ennek megfelelően az iskolavezetés is minden támogatást megad a tehetségműhelyek működtetéséhez, a mentorórákhoz, egyéni fejlesztésekhez. A program állandóságát biztosítja az intézményi költségvetés, valamint a pályázatokon való részvétel.
Az intézmény pedagógiai programjában kiemelt szerepet kap a tehetségfejlesztés, tehetséggondozás, külön fejezet foglalkozik a tehetségek támogatásával. Tehetségműhelyeinkben a tehetséggondozás inkluzivitása biztosítja, hogy a program minden tanuló számára elérhető legyen, és a változatos tanulási helyzetek megteremtése által a diákok lehetőséget kapnak arra, hogy érdeklődésüket teljesítménybe fordíthassák. Tehetségtámogatásunk a tevékenységfókuszon, a hosszú távú és komprehenzív szemléleten alapul.
Részt veszünk a Matehetsz és a Nemzeti Tehetség Program pályázatain, az elmúlt években több sikeres programot tudtunk működtetni pályázati támogatásból.
A Tempus Közalapítvány által meghirdetett Erasmus+ pályázat segítségével rövid futamidejű mobilitást valósíthatunk meg, amely jelentősen hozzájárul a tanulók idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztéséhez. Célunk további Erasmus+ programban való részvétel, hogy minél több tanuló számára lehetőséget biztosítsunk a külföldi tapasztalatszerzésre.