"Ahol a tehetség kiművelése a lehető legtökéletesebbre, Istenre irányul, és ahol az elismerést az Istentől várják, ott helyén áll a rend, ott megsokasodnak a bajnokok, elégedettek, boldogok az emberek, a madarak, a zöldellő fák, és ott biztonságban él minden élőlény." Evangélikus egyházunk mindig nagy erőfeszítéseket tett a tehetséges gyermekek taníttatásáért. 2000-ben egyházi fenntartásba került iskolánk, azóta is élvezzük a fenntartó gyülekezet támogatását. A Benka Gyula Evangélikus Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Óvoda és AMI-ban évek óta folyik sikeres tehetséggondozás, azonban a 2004/2005-ös tanévtől a Debreceni Egyetem Pedagógiai-Pszichológiai Tanszékével együttműködve valósítjuk meg a komplex tehetségfejlesztő programot. A pedagógusok, ismeretek, módszerek közvetítésével segítik a tanulók fejlesztését, amit mérések útján követünk nyomon. A mérések eredményeiből következtetünk arra, hogyan lehetne még jobban elősegíteni az egyéni fejlődést a hétköznapi gyakorlatban is. Az évek alatt 11 féle tehetséggondozó műhelyeket alakítottunk (matematika-logika, robotika, sakk, vegy „ész”- kémia, idegen nyelv, színjátszó, énekkar, furulya, csengettyű, citera), melyekkel célunk a gyermekek komplex fejlesztése.
A tehetséggondozó programunk célja:
A gyermek személyiségének figyelembevételével átlagon felüli adottságaik, kreativitásuk, motivációjuk korai felismerése, személyiségük optimális komplex fejlesztése, önmagukhoz mérten tehetségük kibontakoztatása.
A gyermek együttműködésének, társas kapcsolatainak, kommunikációjának fejlesztése. Elfogadó, a személyiségfejlődést segítő légkör kialakítása.
A 7-14 éves korosztály számára olyan műhelymunka biztosítása, melyben önmagához mérten kibontakoztathatja tehetségét. Ezáltal esélyegyenlőség biztosítása ennek a korosztálynak. A tehetséges gyermek erős oldalának támogatása, tehetségével összefüggő gyenge területek kiegyenlítése.
A gyermekek fejlődésének pontos nyomon követése.
Tehetséggondozás területeinek bővítése, biztosítása, folyamatos megújulása. A tehetséges gyermekek fejlesztése során fontosnak tartjuk a különleges, esetleg fejlesztésre szoruló területek mellett, bizonyos területeken az átlagos képességek, az egész személyiség támogatását.
A pedagógusok módszertani kultúrájának gazdagítása. A pedagógusok felkészültségének segítése, továbbképzésének támogatása. Folyamatos szakmai együttműködő kapcsolatok kialakítása és fenntartása, melyek szakmai érdeklődés és elkötelezettségek alapján szerveződnek. Személyes kapcsolat kialakítására törekszünk minden belső és külső partnerünkkel.
További „Jó gyakorlatok” kidolgozása.
A szülőkkel való együttműködés is nélkülözhetetlen programjainkban, a mérések eredményeiről, a tehetséggondozás fontosságáról a szülőknek tájékoztatókat, fórumokat szervezünk.
A program megvalósulásának színterei:
Tanórai differenciálás, tehetségműhelyek, könyvtárhasználat, versenyeztetés, játszóházak, tanulmányi kirándulások, Benka Gála, nyári táborok, szaktáborok.
Tevékenységünket az általános iskolás korosztály számára, régiós berkekben, reál és humán tantárgyakra vonatkozóan, elsősorban magyar, matematika és idegen nyelv, valamint a művészetek közül a néptánc és az ének- zene területére terjesztettük ki és jövőbeli célunk e tevékenységet folytatni.
Különböző elméleti és gyakorlati jellegű programokat szerveznénk, melyekre elvárnánk más intézmények munkatársait (előadóként), pedagógusait (bemutató órák megtartására, hospitálásra, eszmecserére), illetve mi is részt vennénk a más intézmények által szervezett programokon.
A naprakész információ áramlás érdekében olyan adatbázist hoznánk létre, melynek segítségével az információkat minél szélesebb körben tudnánk szolgáltatni. Ezáltal felgyorsulhatna a szakanyagok továbbadásának lehetősége is. Az internetes fórum működtetésével könnyebben lenne megvalósítható a tehetséggondozás sokszínűsége és a helyi specialitások megjelenése és fölerősítése.
A hangsúlyt elsősorban a gazdagító programok szervezésére helyeznénk a megfelelő szakemberek biztosításával. Civil szervezetek bevonásával biztosítanánk a tehetséges diákok számára a mentori szolgálatot a tudomány, a művészet, környezetvédelem és a sport területein.
A program hatékonyabb megvalósítása érdekében együttműködünk:
- Chován Kálmán Művészeti Alapiskolával
- Szarvasi Városi Könyvtárral
- Békés Megyei Könyvtár és Humán Szolgáltató Centrummal
A tehetséggondozás megvalósulási formája iskolánkban a kooperatív tanulási és tanítási technikák alkalmazásával bontakozik ki. Segítségével az információk átadásán túl a gondolkozási, a társas, a kommunikációs készséget is fejlesztjük.
Az elmúlt években már több országos hatósugarú konferenciát szerveztünk neves előadókkal
(Dr Balogh László, Mönks professzor, Dr. Duró Zsuzsa).
Tevékenységünket több irányba kívánjuk kiterjeszteni. Első helyen említeném a szakmai napok, konferenciák szervezését általános iskolai tanítók és tanárok számára. Ehhez kapcsolódóan bemutató tanítások szervezését is tervezzük. Kiemelten foglalkozunk a tanítás tanítása, a matematikai logika és a szövegértés fejlesztésével. Terveink között szerepel névadónkról, Benka Gyula nagyhírű polihisztor lelkész tanárról elnevezendő humán műveltséget, illetve a reál tantárgyakat is magába foglaló verseny évről évre történő megszervezése és lebonyolítása.
A korábban kifejtett formákat kibővítjük a tehetséggondozó táborok szervezésével, a tehetséges diákok szűrésével és az önsegítő csoportok szervezésével. Tehetséggondozó műhelyek és tehetséggondozó programok szervezésére kívánunk a jövőben is aktívan pályázni, melyek megszervezése során a gyermekek számára olyan programokat szerveznénk melyek által fejlődik személyiségük, szociális kompetenciáik, gazdagodik tudásuk és tapasztalatokat szerezhetnek. Hagyományteremtés céllal megszerveznénk régiós szinten a „Tehetség hónap” elnevezésű programunkat, melynek keretein belül intézményünk és a régió diákjai számára szerveznénk versenyeket, gazdagító programokat és a régió pedagógusai számára a tehetséggondozás témakörében ismeretátadási lehetőséget.
Alakuló konferencia, tanévenként egy nyitó és egy záró konferencia, ezek mellett mindig az adott időszakban felmerülő kéréseknek, kérdéseknek megfelelő tehetséggondozással foglalkozó problémák megvitatására alkalmas rendezvények szervezése.
Többek között:
- tehetséggondozás lehetősége az óvodás korú gyermekek életében
- a tehetséggondozás lehetőségei az egyházi intézményekben
- a tehetséggondozó projektek bemutatása, megismerése, a továbbfejlesztés lehetőségeinek megbeszélése
A régiós tehetségpont működését a Benka Gyula Evangélikus Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Óvoda és AMI tantestülete biztosítaná, a Debreceni Egyetem Pszichológiai Tanszékének támogatásával. Az iskola alapítványa, a Gyermekünkért, Jövőnkért Alapítvány folyamatosan támogatja a tehetséggondozó programok működését. Civil szervezetek, magánvállalkozók jótékony felajánlásai által több programot is meg tudtunk valósítani, valamint a tehetséggondozást támogató nyertes pályázatainkba is be tudtuk vonni ezeket a szervezeteket, melyek által gazdagítani tudtuk programjainkat. Jövőbeli terveink között szerepel, hogy újabb magánszemélyeket keresünk fel együttműködés céljából.