A Kutató Diákok Mozgalma 1996-ban egyedülálló kezdeményezésként indult el Csermely Péter professzor irányításával. Ez az ország egyik olyan szervezete, mely képes közösségként összefogni a tehetséges diákokat. Mozgalmunk a közoktatástól kezdve az egyetem első évéig kíséri a diákokat, Alumni programunk pedig korhatár nélküli támogatást biztosít. Alapítványunk egyik fő tevékenységeként igyekszik lehetőséget teremteni a tudományos élettel való megismerkedésre és a kutatásba való bekapcsolódásra is a kiépített mentorhálózatának segítségével, ezek a diák-mentor kapcsolatok életre szólóak is lehetnek.
Törekszünk arra, hogy minél több középiskolás diák legyen tagja a mozgalomnak, akiket hosszú távon szakmai és személyes fejlődésében is támogatni tudunk mentorprogramunkkal és különböző, magas szakmai színvonalú rendezvényeinkkel.
A Mozgalmunkba bekapcsolódott ifjú kutatók a 18 éve megrendezésre kerülő Tudományos Diákkörök Kárpát-medencei Konferenciáján mutathatják be kutatásukat és a kutatás során elért eredményeiket. Ezeken a konferenciákon az érdeklődő, de leggyakrabban a mentorprogramban részt vevő diákok vesznek részt saját kutatásuk bemutatásával.
A konferenciasorozat (mely előválogató és döntő konferenciából áll) legjobbjai számos jutalmon, díjon kívül, középiskolásként részt vehetnek a soron következő OTDK-n is, ami nagyban elősegíti a tehetséges tanulók pályájának alakulását a középiskola és a felsőoktatási intézmények között, hiszen ezek az alkalmak lehetőséget adnak a diákok számára, hogy megismerjék az egyetemi légkört, lehetőségeket, oktatókat, kutatókat és diáktársakat.
Mozgalmunk célja, hogy a tehetséges és motivált középiskolás diákok számára kutatási lehetőséget biztosítson, valamint felkeltse az érdeklődést a tudományos gondolkodás és a kutatás iránt, tekintettel arra, hogy az ebben a korban végzett kutatás hatékonyan fejleszti a problémamegoldó képességet, az analitikus gondolkodást, valamint a kudarcélménnyel való megismerkedést kontrollált körülmények között. Programjaink kiváló alkalmat teremtenek a tapasztalatcserére, kutató diáktársakkal való együttműködésre, közösség- és értékteremtésre is.
Alapítványunk lehetőséget biztosít közoktatásban tanuló diákoknak, és első éves egyetemistáknak a korosztályukba tartozó hasonló érdeklődési körrel rendelkező diákokkal történő kapcsolatfelvételre és egy önszerveződő közösségbe való bekapcsolódásra, ahol valóban megtalálják a helyüket.
A Kutató Diákokért Alapítvány tevékenysége országos kiterjedésű, rendezvényeink nyitottak a határon túli érintett korosztály számára is.
A Kutató Diákok Mozgalmának közel 6000 regisztrált tagja van, akik Magyarország különböző vidékein, valamint kb. 1500-2000-en a határon túl élnek. A Tehetségpont tevékenységét célunk minél szélesebb körben kiterjeszteni, hogy ne csak regisztrált tagjaink, hanem minden érdeklődő értesüljön programjainkról, rendezvényeinkről, tevékenységeinkről.
Rendezvényeink nyitottak minden hazai és határon túli (Vajdaság, Erdély, Felvidék) közoktatásban résztvevő és első éves egyetemista diák számára, több hazai és határon túli tehetséggondozó intézménnyel tartunk fent kapcsolatot, rendszeresen szervezünk közösen programokat.
Célunk, hogy együttműködést alakítsunk azokkal a Tehetségpontokkal, akik a mi munkánkat kiegészítve, foglalkoznak tehetségfelismeréssel közoktatásban tanuló fiatalok körében, és tehetséggondozással a felsőfokú oktatási intézményekben annak érdekében, hogy a tehetséges fiatalok gondozása érdekében minél több lépést tegyünk a jövőben.
A kutatásban tehetséges diákok segítésével kívánunk foglalkozni, kiemelten az alábbi területeken:
Műszaki- és reáltudomány
Humán- és társadalomtudomány
Élet- és környezettudomány
Alapítványunk a tehetséges, a tudományos kutatás iránt érdeklődő diákok tehetségsegítésével foglalkozik.
Műszaki- és reáltudományi
Humán- és társadalomtudományi
Élet- és környezettudományi tagozat
Programjaink:
Tudományos Diákörök Kárpát-medencei Konferenciasorozata (TUDOK)
A TUDOK konferenciasorozat lehetőséget biztosít a középiskolás kutató diákoknak a saját kutatásuk és eredményeik bemutatására, valamint a tapasztalatcserére, kutató diáktársakkal való együttműködésre, közösség- és értékteremtésre is. Ezek az alkalmak segítik a diákok és fekészítő tanárok, valamint mentorok közötti kapcsolatépítést, tapasztalatcserét és tehetséggondozást is.
KutDiák Tudományos Hétvége (Tudományos Esszépályázat, Tudományos poszterverseny)
A KutDiák Tudományos Hétvégét, a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtárában rendezzük, ezen az alkalmon kerül sor a Tudományos Esszépályázat eredményhirdetésére, és itt mutathatják be a diákok tudományos posztereiket is.
A cél, hogy a diákokat motivájuk a további tudományos munka irányába, azáltal, hogy bemutatjuk munkáikat és értékeljük őket, valamint ezek a találkozások segítik azt a folyamatot, hogy olyan közösség épüljön ki, amely hatással van a későbbi kutatói, szakmai, tudományos tevékenységükre is.
Kutató Diákok Országos Konferenciája
A diákkonferencia lehetőséget teremt a részvevők számára a szociális, interperszonális készségeik fejlesztésére és arra, hogy olyan más tehetséges diákokkal találkozzanak, akikkel erős közösséget alkotva tovább fejlődhetnek szakmailag, tudományosan is.
A program célja:
- közösségi élmény biztosítása
- példaképekkel való találkozás biztosítása a középiskolás Kutató Diákoknak
- készség- és képességfejlesztés
- szabadidő hasznos és aktív eltöltése
- közösségépítés, értékteremtés
Egyéb rendezvények, tematikus találkozók:
A versenyek és a tábor mellett az Alapítványunk támogatja a KutDiák mozgalom három tudományos tagozatát melyek évente több tudományos és közösségi programot szerveznek, amelyeken neves tudósokkal és művészekkel folytatnak a diákok kötetlen beszélgetéseket.
Mentorrendszer
A mentorrendszerünkbe regisztrált egyetemi tanárok, professzorok, kutatók segítik a diákokat a tehetségfelismerési és tehetségsegítési folyamatokban, támogatják őket mind a szakmai mind a személyes fejlődésükben.
A mentorprogramba való bekapcsolódás lehetősége egy új perspektívát nyit a diákok számára, hiszen olyan hasznos képességeket ismerhetnek meg a diákok, ami középiskolai keretek között nehezen elsajátítható: logikus gondolkodás, rendszerezés és a kudarcélmény feldolgozása. A Mentorprogram másik nagy előnye, hogy megoldást kínál a tudományos életet élők közti kommunikációs szakadék áthidalására.
Alapítványunk, közhasznú szervezetként szponzori támogatásokból, pályázatokból tartja fent magát. Olyan szponzorokat igyekszünk megkeresni, akik támogatják a szervezetünkben folyó tehetségsegítő munkát és segítenek biztosítani az anyagi forrásokat a programok, rendezvények lebonyolításához. Emellett folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket (pl. pályázatok) melyek hozzásegítik szervezetünket ahhoz, hogy továbbra is magas színvonalú rendezvényeket, programokat tudjunk szervezni, minél több résztvevő bevonásával.
Tevékenységünk, ezáltal a Tehetségpont tevékenységének fenntarthatósága érdekében szeretnénk ha a nagy hagyománnyal bíró programjaink, rendezvényeink még magasabb színvonalon valósulhatnának meg, lehetőség szerint még több szereplő bevonásával (diákok, felkészítő tanárok, mentorok). Igyekszünk népszerűsítő programokat is szervezni, azzal a céllal, hogy minél több helyen ismerjenek bennünket (pl.országjárás, iskolalátogatások), és a szervezetünkben folyó tehetségsegítő munkát.