Iskolánk évek óta foglalkozik tehetséggondozással. A pedagógiai programunk teret ad tanulóink számára tehetségük kibontakozásához, különböző lehetőségek, programok kínálatán keresztül. Ehhez rendelkezünk elhívatott, jól képzett, folyamatos megújulásra nyitott pedagógusokkal. Az angol nyelvi területen mester képzésben szerzett diplomás tanárral és tehetségfejlesztő tanárral, valamint inkluzív nevelés mester képzésben szerzett tanárral is.
Az idegen nyelv emelt szintű oktatása 1986. óta az intézmény egyik fő profiljának számít. Pedagógiai programunkban kiemelt helyen szerepel a tehetséggondozás, ezen belül a tanulók versenyekre való felkészítése, versenyeztetése. Eddig minden második évben, az idei tanévtől évente a mi iskolánk szervezi a felsős területi angol versenyt, melyen általában 9 iskola 180-190 tanulója vesz részt. Nagy hangsúlyt fektetünk arra is, hogy az angol nyelvből felvételiző diákokat megfelelően felkészítsük, illetve a kimagasló képességekkel rendelkező diákokat felkészítsük középfokú nyelvvizsgára. Nyelvszakos pedagógusaink magas szintű szakmai munkáját fémjelzik tanulóink különböző angol nyelvi versenyeken elért kimagasló eredményei; az, hogy a nyolcadikos tagozatos csoportokban majdnem minden évben 3-6 tanuló szerez középfokú nyelvvizsgát; illetve, hogy az angol nyelvi felvételi vizsgákon diákjaink mindig 80% fölött teljesítettek.
Az iskolánk a matematika eredményei miatt is alkalmas lehet a Tehetségpont cím elnyerésére. A matematikai, logikai, problémamegoldó gondolkodást helyezzük előtérbe akkor, amikor különböző versenyekre készülünk. A versenyek ösztönzik a gyerekek kreativitását, a rendszerező gondolkodásukat, döntéshozó képességüket. A Medve matek versenyek alkalmával egyszer jutottunk el az országos döntőig, a Dürer matematika versenyen már harmadik éve eljutunk valamelyik kategóriába az országos döntőbe, a Bolyai csapatversenyen eddig megyei döntőig jutottunk, a Kalmár László matematika versenyen egyéni megyei második, harmadik helyezettünk is volt az elmúlt két évben. Zrínyi matematika verseny megyei fordulójában az utóbbi három év mindegyikében volt tanulónk az első 10 helyezett között. A tavalyi Darts matematika versenyen bejutott az egyik csapatunk az országos döntőbe, ahol elhozták az első helyet. Az idei tanévben ötödik évfolyamon elkezdtük a tehetségazonosítást a MaTalent programmal. A versenyeredmények hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanulás közösségi értékké váljon, erősödjön a tudományos gondolkodás presztizse, a diákok példát mutassanak társaiknak.
Iskolánkban a környezettudatosságra nevelés és a fenntarthatóság kiemelt fontosságú terület. Ökoiskolaként tanulóinkat ezen területek meghatározott pedagógiai elvei alapján neveljük és oktatjuk a mindennapokban. Rendszeresen részt vesznek diákjaink természettudományos versenyeken, házi- városi- tankerületi szervezésben. Szakkör keretein belül is lehetőséget kapnak az érdeklődő tanulóink tehetségük kibontakoztatására.
Megalakuló Tehetségpontunk intézményi hatókörrel kíván működni, de folyamatos együttműködés valósul meg a tagintézményekkel (az Ádám Jenő Tagiskolával, a Gárdonyi Géza Tagiskolával, a Kazinczy Ferenc Tagiskolával és a Pollack Mihály Általános Iskolával, mint székhelyintézménnyel, és a Kazincbarcikai Tankerület általános iskoláival is. Célunk a tanulók, a pedagógusok és a szülők bevonása a közös tevékenységbe, hiszen fontosnak tartjuk a tapasztalatcserét, a közösségépítést és a tudásmegosztást is. A tehetségek felkutatásában számítunk még a Kazincbarcikai Szociális és Szolgáltató Központ támogatására, mellyel nagyon jó kapcsolatot sikerült kialakítanunk. A tehetséggondozásban tagintézményeink közötti együttműködés jól funkcionál, a kollégák és az angol nyelvi munkaközösség is támogatja ezt a tevékenységet. Az intézményközi munkaközösség-vezető tagintézményünkben dolgozik, így a tagintézmények összehangolása helyben megtörténik a munkaterveknek megfelelően. Hatókörünket, az eddigiekhez hasonlóan, a város és a tankerület intézményeire kívánjuk kiterjeszteni, annál is inkább, mivel egyik tagintézményünk vidéken található.
Iskolánk tantestülete rendszeresen vesz részt továbbképzéseken azzal a céllal, hogy ismereteiket és készségeiket megújítsák, bővíthessék, hogy szakmailag tovább fejlődhessenek, s az új módszereket, az elsajátított tudást a mindennapokban, a gyakorlatban is alkalmazhassák. Célunk továbbra is a kiemelkedő képességű diákok támogatása, tálentumaik kibontakoztatása, s egyre több és jobb teljesítmény elérése.
Tanórákon belül, illetve amennyiben szükséges, azokon kívül folyik a felkészítés a területi és tankerületi versenyekre, illetve adott esetben felvételire. Kimagasló nyelvi képességű tanulók számára egyéni, célzott fejlesztést biztosítunk. A felsős területi angol versenyt ettől a tanévtől kezdődően évente mi fogjuk szervezni.
A tanulói szóbeli közlésformák fejlesztése: előadás, beszámolók készítése meghatározott témakörökben. IKT használat fejlesztése. Írásbeli tesztfeladatok, feladatlapokon való tudásszint mérések versenyfeladatok formájában. A természettudományos tantárgyakhoz kapcsolódó házi versenyek szervezése és lebonyolítása. Tudományos vetélkedők szervezése az élővilág szakkörhöz kapcsolódóan: állatok világnapja, egészséges életmód, "Ökoskodjunk" témakörben.
A matematikai tehetséggondozásnak az a célja, hogy a kiemelkedő képességű diákok megfelelő kihívást, motivációt és fejlődési lehetőséget kapjanak. A tanórai differenciáláson túl, ahol a szokásos tananyag mellett nehezebb, gondolkodtatóbb feladatot kapnak a tanulók, matematikai szakkörökön lehet foglalkoztatni a kiemelten tehetséges gyerekeket. Külön felkészítő foglalkozásokat biztosítunk a helyi, a megyei vagy az országos szintű versenyekre. Tapasztalataink szerint a gyerekek többsége jobban szereti a csoportos versenyeket, ezért évente többször is lehetőséget biztosítunk arra, hogy online versenyeken mérjék össze tudásukat egymással illetve más iskolák csapataival. Ezeken az alkalmakon olyan diákok is részt szoktak venni, akik egyébként bármely okból nem szeretnek versenyekre nevezni. Pl.: novemberben a Logirintus, vagy márciusban a Pénz7 vetélkedői. Iskolánkban az idei tanévtől képesség szerinti csoportbontásban tanulják a gyerekek a matematika tantárgyat, így ez a megoldás még több lehetőséget rejt magában, pl.: a Darts Matek program tanórai alkalmazásának színesebb felhasználásával.
A program megvalósításához intézményünk rendelkezik a szükséges személyi és tárgyi környezet biztosításával. Jól ellátottak vagyunk digitális taneszközökkel, számítógépek és a jól felszerelt nyelvi laborunk segíti a munkánkat. Anyagi támogatóink közé tartozik az iskolai alapítvány, amelyek bevétele az adó 1%-ból és egyéb befizetésekből áll össze. Tehetségeink támogatója a diákönkormányzatunk és a szülői szervezet is. A versenyeztetés támogatására gyakran sikerül megnyerni kisebb, nagyobb cégek, mint szponzorok támogatását és kiadókét. Évről évre pályázati pénzek nyertesei is vagyunk. Reméljük, a jövőben is megtaláljuk ezeket a lehetőségeket, és az eddigiekhez hasonlóan tudjuk támogatni tehetségeinket. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy csatlakozzunk a Tehetségpont hálózathoz, hogy bővíthessük a lehetőségeink körét.





