Iskolánkba – döntő többségben – átlagos képességű tanulók jelentkeznek az általános iskola elvégzése után. A középiskolai tanulmányaik befejezése után egészségügyi, szociális és rendészeti területen szeretnének elhelyezkedni, de más érettségire épülő továbbtanulási lehetőséget is választanak, jelentkeznek főiskolára, egyetemre is.
Pedagógiai Programunkban is meghatároztuk, hogy gondolkodásunk középpontjában olyan alapelvek állnak, mint a gyermekközpontúság, az egyénre szabott képesség- és személyiségfejlesztés, valamint a legfontosabb tudás átadása: az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kompetenciák minél hatékonyabb elsajátítása.
Gyermekközpontú iskola vagyunk, ahol minden tanuló önálló érték. Az egyéni értékek kibontakoztatása és a kibontakozás segítése a legfontosabb feladatunk.
A tehetséggondozásnál a legsürgősebb feladat iskolánkban a tehetséges tanulók felfedezése. A tehetségre utaló jeleket egy „jó-szemű” pedagógus hamar észreveszi, és ettől az időtől az ő felelőssége is, a tanuló fejlődésének biztosítása.
Célunk az, hogy az iskola tegye lehetővé a tanulók képességeinek legmagasabb szintű kibontakoztatását. A tehetség korai felismerése és speciális képzése a kibontakozás és az akadálytalan fejlődés legfontosabb feltétele.
Versenyeztetés: Tanulóink rendszeresen és hagyományosan jó eredménnyel vesznek részt iskolán kívüli versenyeken.
Személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógia feladatokat mindig kiemelten kezeltük.
Céljaink ezen a területen:
∙ A fejlődési lehetőségeket alapul véve a tanuló személyiségének kibontakoztatása.
∙ A lehető legmélyebben megismerni a tanulók személyiségét, egyéni sajátosságait.
∙ Felkészíteni diákjainkat önmaguk megismerésére, és alakítására.
∙ Eredményes életvezetéshez szükséges képességek kialakítása, fejlesztése.
Mint Öko iskola számunkra nagyon fontos a környezettudatos nevelés. Évek óta szelektív hulladékgyűjtést végzünk. Az Egererdő Zrt-vel kölcsönösen veszünk részt egymás programjain (hulladékgyűjtés, bemutatók, mérési gyakorlatok…) Nagyon sok érdekes és hasznos programot kínálunk az érdeklődő tanulóknak.
Városi szinten elismerik a „Tűzvirág” drámacsoport munkáját. Színvonalas fellépéseikkel öregbítik iskolánk hírnevét.
A vöröskeresztes és elsősegélynyújtó szakkör tagjai aktívan vesznek részt városi és országos programokon (Agria napok, Önkéntesek napja, Egri Tv Donornap, Szederinda fesztivál, Balatoni Elsősegélynyújtó Szolgálat, vásárok, bemutatók, szakmai kiállítások…). Évente 3 alkalommal szervezünk véradást. Véradók száma kb.100 fő.
Szeretnénk úgy dolgozni, hogy büszkén viseljük az Öko-iskola, a Referencia iskola…….kitüntető címet.
Gazdagítani kívánjuk a főiskolával közös mentor-tevékenység területeit.
Tantestületünk tagjai nagy tapasztalatokkal rendelkeznek, ugyanakkor nyitottak az újra tartalmi és módszertani területen is. Többen szakvizsgával rendelkeznek és két kolléga a mestertanári címet is megszerezte. Egy kolléganőnk „A tehetség és fejlesztése” szakvizsgával rendelkezik.
A Tehetségpont tervezett hatóköreként a helyi, intézményi szintet jelöltük be. Ezen belül a tanórai, illetve tanórán kívüli tehetséggondozási lehetőségek körének bővítését tűztük ki célul.
Az elkövetkező időszakban a nyelvi képzés gazdagítását és eredményességének fokozását tekintjük legfontosabb feladatunknak.
∙ Az egyéni képességekhez igazodó tanórai tanulás megszervezése.
∙ Az emelt szintű érettségire való felkészítés, szabadidős foglalkozások biztosítása, szakkörök, versenyfelkészítések, bemutatók szervezése, modern IKT eszközpark biztosítása.
∙ Tanulóink részt vehetnek a dráma csoport foglalkozásain, melyek elősegítik, hogy a művészetekre nyitott, az általuk közvetített tartalmakat befogadó, műértő közönség váljék a képzésben résztvevőkből.
∙ Az iskolai sportkör tagja az iskola minden tanulója. Az iskolai sportkör a tanórai testnevelési órákkal együtt biztosítja a tanulók mindennapi testedzését, valamint a tanulók felkészítését a különféle sportágakban a sportversenyekre.
Együttműködés a külső szervezetekkel a tehetséggondozás terén:
∙ Az iskola lehetőségeit a tehetséges tanulók „kinőhetik”, ami egyben azt is jelenti, hogy megtorpanhatnak. Ezért olyan külső segítséget kell nekik biztosítani, ami elősegíti további fejlődésüket. Ilyen segítséget jelenthet iskolánk egészségügyi területen meglévő kapcsolatrendszere, amely lehetőséget teremthet a tehetséges tanulók fogadására, támogatására.
∙ Más iskolákkal történő együttműködése (emelt szintű képzés, szakkörök, vetélkedők rendezésére), ∙ egyetemekkel, főiskolákkal történő együttműködése (tanszékek megkeresése, egyetemi diákkörök stb.).
Az együttműködő partnereink:
• Heves Megyei Rendőr-főkapitányság
• Heves Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet
• Heves Megyei Katasztrófa védelmi Igazgatóság
• Eszterházy Károly Főiskola
• Vöröskereszt
• AGENDOR Security (tervezett)
• Heves Megyei Polgárőr- Szövettség ( tervezett)
- A rendészet területen a tehetségígéretek felkutatása és fejlesztése érdekében együttműködünk az Észak-magyarországi Rendészeti Tehetségsegítő Tanáccsal, melynek egyik alapító tagja is vagyunk.
Céljaink megvalósítása érdekében elvégzendő általános feladatok:
∙ a képességek komplex fejlesztése kiemelt figyelemmel a választott tehetségterületekre.
∙ komplex tehetségsegítő programok kidolgozása és bevezetése.
. módszertani segédanyagok készítése. Mérőeszközök fejlesztése, készítése.
∙ partneri térkép készítése, hálózat fejlesztés.
A nevelőtestület tehetségsegítéssel összefüggő pedagógiai és módszertani kultúrájának fejlesztése:
∙ a tanár attitűdje (hitelesség, nyitottság, bizalom, elfogadás, empátia)
∙ a megfelelő tanár-diák kapcsolat
- a tehetségsegítéssel összefüggő ismeretek, kompetenciák fejlesztése
A tehetségsegítés tervezett főbb területei:
- az ismeretanyag gazdagítása, mélyítése
- a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése
- kreativitás fejlesztés
- önismeret fejlesztése
- kommunikáció fejlesztése
- pályaorientáció segítése, támogatása
- a szakmában, mesterségben tehetséges fiatalok felkutatása és fejlesztése
∙ a tanulók képesség szerinti terhelése, differenciált foglalkoztatás
∙ speciális intenzív csoportok alakítása
∙ egyéni fejlesztések
∙ a gyorsítás keretében:
. a tanulás időtartamának hozzáigazítása a tehetséges tanulók képességeihez
. előrehozott vizsga, osztályozó vizsga, nyelvvizsga.
Versenyekre való felkészítés
Tehetséggondozó tevékenységünk hagyományos területe a versenyfelkészítés, amit szakmailag, módszertanilag gazdagítva tovább kívánunk folytatni az elkövetkező időszakban is.
- A megyei és országos tanulmányi versenyekre tanórán kívüli foglalkozások keretében készítjük fel tanulóinkat.
A munkaközösségek éves munkatervében mindig szerepel a versenyfelkészítés, kiemelten az alábbi területeken:
∙ matematika, magyar, biológia és komplex szakmai versenyek (pl. Bólyai, Mozaik, Bod Péter könyvtárhasználati verseny, szavaló versenyek, Kitaibel-verseny…)
∙ szakmai versenyek (SZÉTV)
∙ városi és megyei szintű versenyek, tehetségformáló rendezvények, projektek
- rendész tanulók versenyei (pl.: Országos tanulmányi versenyek)
A versenyfelkészítés részeivé kívánjuk tenni a különböző személyiségfejlesztő, támogató program elemeket is.
Iskolánkban mindig kiemelt figyelmet fordítottunk az Uniós és hazai pályázatokon való részvételre, amelyek segítik iskolánk eszközállományának fejlesztését. Ezt a lehetőséget a továbbiakban is szeretnénk kihasználni.
Rendszeresen számíthatunk a Vörös Kereszt anyagi és egyéb támogatására (kiadványok elkészítése, közös rendezvények…)
Az iskolai alapítvány és különböző gazdálkodó szervezetek közvetlenül támogatják tanulóinkat (pl.: útiköltség-térítés, díjak, jutalmak...)
Partneri körünk folyamatos fejlesztésével is szeretnénk hozzájárulni erőforrásaink bővítéséhez.