Iskolánk - a debreceni József Attila Általános Iskola - a város kertvárosi iskolája.
Tanulóink között a HH és HHH tanulók aránya igen magas, ezért kiemelt feladatunk az alulteljesítő tehetségígéretek beazonosítása, felkutatása, fejlesztése.
A Pedagógiai Programunk gazdag választékot kínál mind a humán, mind a reálérdeklődésű gyermek számára. A humán érdeklődésűek kommunikáció, második idegen nyelv tanulása, képzőművészeti ismeretek fejlesztése. A reálérdeklődésűeknek matematika emelt óraszámban, számítástechnika, logika.
Szabadon választható tantárgyak tanulását is biztosítjuk. Alsó tagozatban: logika, kommunikáció, sport, idegen nyelv, kézműves foglalkozás. Felső tagozatban: kommunikáció, kézműves, környezetvédelem, műszaki rajz, második idegen nyelv (angol, német), sport, emelt óraszámú matematika.
Iskolánkban folyamatosan megvalósul a tanórai és tanórán kívüli keretek között történő tehetséggondozás, melyet elért eredményeink, megrendezett versenyeink, fellépéseink, működő szakköreink is bizonyítják
Nevelőtestületünk széleskörűen képzett, nyitott, képes a folyamatos fejlődésre, elkötelezett a közös értékrend kialakításában, a közös célok, feladatok megvalósításában. Vannak olyan pedagógusaink, akik a tehetségfejlesztés területen szereznek végzettséget jelenleg is. Illetve rendelkeznek olyan képzettséggel, ami valamelyik tehetségterület gondozására teszi kompetenssé őket intézményünk színvonalas oktató-nevelő munkájában: rajz, kerámia, dráma-báb, színjátszás, sport.
A kollégák sok éves tapasztalattal rendelkeznek a versenyek megszervezésében és lebonyolításában. Tanulóink tehetséggondozásra sok időt és energiát fordítanak. A különböző versenyeken elért eredményeink bizonyítják hatékonyságunkat. Iskolánk nagy hangsúlyt fektet az innovációra, szakmai napokat illetve bemutató foglalkozásokat, belső továbbképzéseket szervezünk intézményi és városi szinten is. Törekvésünk, hogy egyre tevékenyebben vegyünk részt a város oktatási intézményeinek szakmai együttműködésben a tehetségfejlesztés terén is.
A "tehetségcsemeték" felismerése, gondozása, fejlesztésük lehetőségeinek meglátása mindannyiunk közös feladata, melynek minél sikeresebb megvalósulás érdekében maximálisan felvállaljuk a velejáró szakmai kihívásokat.
Tehetségpontunk intézményi szinten kíván működni. Tanulóink közül kívánjuk megtalálni a tehetségígéreteket.
Tehetségpontként a tehetségazonosítás - fejlesztés, tanácsadást választottuk tevékenységi körként.
Több tehetségterületen kívánunk tanulóinkkal dolgozni, úgymint: testi-kinesztetikus (sport), térbeli-vizuális (kézügyességet igénylő szakköri foglakozások), interperszonális (dráma-, kommunikációs foglalkozás) és intraperszonális (önismereti foglalkozások).
Közös szándékunk a debreceni Szivárvány Óvodával való együttműködésünk, hogy az óvodából iskolába kerülő tehetségígéretek fejlődésének folyamatosságát biztosítani tudjuk.
Továbbá nyitott iskolánk Debrecen városban működő minden Tehetségponttal az együttműködésre.
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata az országban egyedülálló módon felkarolta és segíti a tehetséggondozást.
A tehetséggondozást tanórán kívüli keretek és szabadon választott tárgyak keretein belül valósítjuk meg, mely a következő területeket öleli fel: Sport, ezen belül különösképpen a torna-sport, rajz - kézműves tevékenység, drámapedagógia, önismereti foglalkozás.
Tervezett programjaink a megalakulást követő első évben:
- Szakmai napok keretén belül bemutató foglalkozások.
- Kapcsolataink kiszélesítése a terület óvodáival a tehetséggondozás folyamatosságának biztosítása érdekében.
- Módszertani továbbképzéseken, a város más intézménye által szervezett tehetségponton, rendezvényeken való részvétel.
- Belső szakmai nap.
- Versenyeztetés, pályázatokon való részvétel.
- Sportrendezvények, művészeti rendezvények.
- Hagyományos városi szavalóversenyek, rajzpályázatok megrendezése.
- Tehetségnap szervezése.
- Tanulásmódszertan oktatásának elindítása.
- Szociális kompetencia fejlesztő foglalkozások kiterjesztése 1-4. évfolyamon.
Iskolánk önkormányzati fenntartású intézmény.
Költségvetésünket pályázatokkal, alapítványi támogatással (József Attila Általános Iskoláért Alapítvány), civil szervezetek támogatásával kívánjuk kiegészíteni.
Intézményünk személyi feltételei a tehetséggondozásban:
- 1 fő pszichológus, aki teljes állásban van foglalkoztatva iskolánkban
- 4 fő vett részt 30 órás, tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzésen.
- 1 fő tanulmányait folytatja tehetségfejlesztési szakértő szakon.
Nevelőtestületünk tagjai nyitottak a továbbképzésre, a Géniusz képzések adta lehetőséget kihasználjuk ismereteink kiszélesítésére a tehetséggondozás területén.
Felvettük a kapcsolatot a Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesülettel, vezetőjével Dr. Mező Ferenccel.
Egyrészt a különböző versenyeken és pályázatokon elért eredmények és pályázatokon elért eredmények lehetnek munkánk eredményességének mutatói, de visszaigazolás a sikeres továbbtanulás is.
Másrészről méréseket végeztünk, visszajelzéseket gyűjtünk partnereink körében a kontroll céljából.
Mindezeket a minőségfejlesztésben használatos módszerekkel (kérdőívek, interjúk) kívánjuk megvalósítani, az így kapott adatok eredményét beépítve munkánkba, fejleszteni napi tevékenységünket.
Intézményünkre jellemző a családias, közvetlen légkör, melyet a szülői munkaközösséggel, tanulókkal és kollegákkal fenntartott személyes közvetlen kapcsolat eredményez. Célunk a gyakorlat orientált rendszer működtetése, amelyben a szoros együttműködés, a folyamatos kapcsolattartás, a közös gondolkodás, a rendszeres visszacsatolás biztosítja munkánk rugalmasságát.
Olyan civil személyeket és szervezeteket igyekszünk felkeresni és bevonni munkánkba, akik egyetértenek céljainkkal, és támogatják a tehetséggondozás fontosságát. A program szélesebb körű megismertetése és elterjesztése érdekében "külső személyek" bekapcsolódási lehetőségét is kialakítjuk.