Óvodánk elkötelezett a tehetségígéretek felismerése és fejlesztése iránt. Tevékenység központú pedagógiai programunk középpontjában a magyar kulturális értékek – különösen a népmese, népi játékok, mozgás, a verselés és a rajzolás – állnak, amelyek lehetőséget biztosítanak a gyermekek kreativitásának, nyelvi, zenei és vizuális képességeinek kibontakoztatására. Célunk a komplex tevékenység központú sokoldalú tapasztalatszerző nevelés. Integráló intézményként a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek differenciált nevelése megvalósul. Innovatív pedagógiai munkánk során újszerű nevelési eljárásokat, kooperatív differenciált nevelési, szervezési eljárásokat alkalmazunk. Szakmai felkészültség: pedagógusaink részt vesznek továbbképzéseken, különös figyelmet fordítva a tehetségazonosítás és a játékos tehetségfejlesztés módszertanára. Pedagógusaink elkötelezettek a differenciált fejlesztés, a játékos tanulás és az egyéni tehetségígéretek felismerése rendszeresen alkalmazzuk a korszerű pedagógiai módszereket (megfigyelés, tehetségazonosítás) az Így tedd rá! – módszerével, a Népmesekincstár – mesepedagógia módszerével, a Lipinka eszköztárával. Munkaforma: Csoportos és egyéni. A tágas udvar, fejlesztő eszközök, módszertani eszközök melyek fejlesztésére, bővítése lehetővé teszik, hogy a gyerekek különböző területeken kipróbálhassák magukat. Törekszünk lakóhelyünk, a benne élő emberek múltjának megismerésére, tiszteletére a néphagyományok felelevenítésével. Tehetséggondozó programjaink, ünnepeink: Őszi ünnepkör: Márton nap, Téli ünnepkör: Luca nap, Advent- Karácsonyra hangolódás, Farsang, Tavaszi ünnepkör: Húsvét, Anyák napja, Gyermeknap Majális, Évzáró. Lehetőségek: meghívott vendégelőadók, interaktív meseelőadás, Madárbemutató, zenekarok. A fent említett programok keretein belül gyermekeink lehetőséget kapnak kiemelkedő képességeik kibontakoztatására. A kiemelt eredményeket elért gyermekeink számára lehetőség szerint, és a szülők segítségével biztosítjuk a tovább fejlődést szakemberek által, rendezvényeken való részvétellel. A Bács-Kiskun Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Tagintézmény és EGYMI munkatársaival napi- heti-havi szinten konzultálunk a gyermekek személyiség fejlődés nyomon követése érdekében. A szakemberek segítséget nyújtanak a szülőknek, a pedagógusok szervezett fórumok alkalmával gyakorlati és módszertani szaktanácsadásban részesülnek. A munkacsoport lehetőséget biztosít a horizontális tanulás megvalósulására, így a szakmai műhelyeken megismerhetjük és adaptálhatjuk a kistérségben működő óvodák jó gyakorlatait. Elkötelezettség és jövőkép:
Célunk, hogy a már meglévő, alakuló tehetséggondozó gyakorlatainkat formálisan is keretbe foglaljuk, és bekapcsolódjunk a MATEHETSZ szakmai közösségébe. Szeretnénk megosztani tapasztalatainkat, tanulni másoktól, valamint hosszú távon együttműködéseket kialakítani a tehetségígéretek támogatásáért.
Intézményi hatókör: a tehetségpontként intézményünk gyermeki tagjai körében végzünk tehetségazonosító, -gondozó és tanácsadó tevékenységet. A műhelymunkák keretein belül lehetőségünk van pedagógusainknak bemutató foglakozást és szakmai előadást tartani, pl: kezdeményezzük vidéki óvodák pedagógusaival szakmai munkaközösségi értekezletek alkalmával jó gyakorlatok bemutatását, megosztását. A községi/önkormányzati programokban aktívan részt veszünk és ápoljuk jó kapcsolatainkat, és részt veszünk továbbra is a fenntartónk, (adventi ablakvadászat) a Faluház, (Kisasszony napi búcsú) az Idősek Napközi Otthona (Lucázás) által szervezett - továbbá Falukarácsony, Idősek napja, Idősek anyák napja- programokon mind a gyermek mind a felnőtt közösség tagjaival, ahol mi felnőttek utánozható mintát adunk a gyermekeknek. Az általunk szervezett programokról bemutatókról folyamatos tájékoztatás történik. Óvodánk saját weboldallal (www.akasztovi.hu) és Facebook oldallal rendelkezik, mely bővül a youtube, az instagram és már a tik tok csatornákkal ahol a saját magunk által készített videók formájában tájékoztatást, hírt adunk tevékenységeinkről. Látogatóink betekintést nyerhetnek mindennapi óvodás életünkbe, tájékozódhatnak, továbbá fontos információkat találnak dokumentumainkról, aktualitásokról. Vidéki intézmény részére lehetőséget biztosítunk programjainkon, rendezvényeinken való részvételre, ha igény van rá, illetve ha lehetőséget kapunk mi is szívesen részt veszünk partnereink rendezvényein
Óvodai tehetségpontunk tevékenysége a 3–7 éves korosztály életkori sajátosságaira építve, játékos, élményalapú formában valósul meg. A programok célja a tehetségígéretek felismerése és fejlesztése, különösen a verbális, zenei-ritmikus, vizuális és testi-kinetikus területeken. A következő három fő programterület mentén szervezzük tehetséggondozó tevékenységeinket:
1. Csicsergő versmondó délután célja a gyermekek nyelvi kifejezőkészségének, emlékezetének, ritmusérzékének és előadókészségének fejlesztése. Fő tevékenységek a klasszikus és kortárs gyermekversek, népi mondókák tanulása és előadása, kifejező szavalás gyakorlása akár mozgással, mimikával kiegészítve, egyéni fellépések gyakorlása belső rendezvényeken. Fejlesztett területek verbális intelligencia, ritmusérzék, önkifejezés, színpadi jelenlét, önbizalom.
2. Szépen szóló Pacsirta- mese, népmese, népi játékok, tánc célja a gyermekek testi ügyességének, ritmusérzékének, együttműködési készségének és hagyományismeretének fejlesztése. Fő tevékenységek népi gyermekjátékok rendszeres játszása (körtáncok, páros játékok, ritmikus mozgások) népi mondókákhoz, énekekhez kapcsolódó mozgásos játékok, hagyományőrző programokhoz való csatlakozás (pl. Márton-nap, farsang) „ játék nap” szervezése a szülők és közösség bevonásával. Fejlesztett területek testi-kinetikus és zenei-ritmikus intelligencia, közösségi viselkedés, hagyománytisztelet.
3. Kis művészek tündérkertje célja a gyermekek kreativitásának, kézügyességének, vizuális kifejezőkészségének fejlesztése, önálló alkotásra ösztönzés. Fő tevékenységek népmesei illusztrációk készítése (rajz, festés, vegyes technikák), természetes anyagokkal való kézműveskedés (pl. terméskép), kiállítások szervezése az óvodán belül, részvétel gyermekrajz-pályázatokon. Fejlesztett területek vizuális-térbeli intelligencia, finommotorika, kreativitás, önkifejezés.
Tehetségazonosítás: megfigyelésen alapuló, óvodáskorhoz illeszkedő módszerek alkalmazása a tehetségígéretek felismerésére (pl. rajzmegfigyelés, szóbeli készség, ritmusérzék). Dokumentálás: a gyermekek fejlődésének nyomon követése egyéni mappákban, fényképes és írásos formában. Kapcsolattartás a szülőkkel rendszeres tájékoztatás, bemutatók, nyílt napok és közös alkotónapok a szülői együttműködés erősítésére.
A fent említett specifikus tehetség formák megjelenhetnek az ünnepkörök témáinak előadása, felvonulások, közösségi rendezvények során. Őszi, Téli, Tavaszi ünnepkörhöz kapcsolódó népi játékok hagyományok feldolgozása, bemutatása, óvodai és lakó helyünk közösségi színterein, a falu apraja - nagyja bevonásával. Törekszünk minden évben újszerű tartalmakkal, tevékenységekkel jeleskedni, melyben nagyobb hangsúlyt kap a gyermeki jog (meséhez, énekléshez, rajzoláshoz...önkifejezéshez való jog) Ehhez a komplex programhoz nélkülözhetetlen a szülők a fenntartónk és községünk lakóinak együttműködése, támogatása.
1. Fenntartói támogatás: fenntartói hozzájárulással - intézmény költségvetéséből fedezzük az alapvető működési költségeket (pl. fűtés, világítás, pedagógus bér, képzés)
2. Szakmai pályázatok és támogatások: figyelemmel kísérjük a hazai, esetenként európai uniós források, pályázatokat amelyek célzottan támogatják
programjainkat, eszközbeszerzést, pedagógus-továbbképzést.
3. Szülői és közösségi támogatás A szülői közösség nyitott és támogató a tehetséggondozó tevékenységek iránt. Tapasztalataink szerint a családok szívesen segítik programjainkat akár önkéntes munkával, akár adományokkal (pl. eszközök, alapanyagok biztosítása). Évente egy - két alkalommal megszervezésre kerül egy-egy olyan jótékonysági program, melyből állandó anyagi bevételi forrásunk van. Pl.: Márton nap- zsákbaliba, Advent- jótékonysági vásár. Külső partnerek, szülők, vállalkozók folyamatos támogatásának fenntartása.
4. Intézményi eszközrendszer és humán kapacitás: Már meglévő eszközparkunk (rajzeszközök, népi játékok, bábok, könyvek stb.) jól használható a tehetséggondozás során, így nincs szükség jelentős új beruházásra. Pedagógusaink elhivatottak és szakképzettek, így a Tehetségpont működtetéséhez szükséges humán erőforrás rendelkezésre áll.
5. Partnerségek és együttműködések: célunk szakmai együttműködések kialakítása helyi kulturális intézménnyel, könyvtár, iskola – néptánc szakkör, előadókkal, akik programjainkat alkalmanként térítésmentesen vagy kedvezményesen támogatják.





