Pedagógiai programunk egyik kiemelt célja diákjaink képességeinek, tehetségének felismerése, fejlesztése. Megyei, országos versenyeken indulunk, melyre tehetséges tanulóinkat tehetséggondozó foglalkozások keretében felkészítjük több tantárgyból. (matematika, magyar, angol, sport)
Pedagógiai Programunkban foglaltak szerint diákjaink tehetséggondozása széles körben zajlik, de nem kapcsolódtunk eddig a tehetségfejlesztő hálózathoz.
Iskolánk kiemelten kezeli a differenciált képességfejlesztést, ezen belül a tehetséggondozást. A 2015/2016. tanévben az iskola 721 tanulója közül szervezett keretében 72 csoportban 951 tanuló részesül valamilyen területen tehetségfejlesztésben, vannak tanulók, akik több csoportban is dolgoznak. Megpróbálunk minden tehetségígéretet felfedezni és fejleszteni leginkább természettudományok, sport és művészetek (tánc, rajz, kerámia, színjátszás) területén.
Elhivatott pedagógusaink a kompetencia alapú oktatás elkötelezett hívei, a tanórán kívüli foglalkozások mellett a differenciált óraszervezéssel is segítik a tehetségek kibontakoztatását, fejlesztését.
Évek óta rendszeresen részt veszünk megyei komplex tanulmányi versenyeken, melyre tehetséges tanulóinkat tehetséggondozó foglalkozások keretében felkészítjük. 2013-2014-ben és 2014-2015-ben helyet adtunk a Zrínyi Matematika verseny Pest megyei régió területi fordulójának.
Iskolánk arculatát az egész napos iskola és a matematika emelt szintű képzése határozza meg, kiemelkedő eredményeket érünk el sportoló tanulóinkkal is kosárlabda, röplabda, labdarúgás, korfball sportágakban. Igyekszünk az egész napos iskola kereti között változatos foglalkozásokat kínálni, ahol tanulóink érdeklődésüknek és képességeiknek megfelelően választhatnak. Az alsó tagozaton nyolcadik éve heti két testnevelés óra tanagyag tartalmát a néptánc helyi tanterv kiegészítés tartalmazza.
Fontosnak tartjuk a tanulói önmegvalósítást, a személyiségfejlesztést. Ehhez önképzési lehetőséget, tehetséggondozó programot, szabadon választható foglalkozásokat biztosítunk.
Szabadon választható tehetséggondozó programjaink pl. biokémiai kísérletek, térképészeti szakkör, versenyfeladatok és logikai játékok, helytörténeti honismereti szakkör, színjátszó szakkör, kerámia szakkör.
A DSE és intézményünk szervezésében működő sportági foglalkozások: kosárlabda, röplabda, kézilabda, korfball, tollaslabda, atlétika, röplabda.
Az intézmény saját rendezvényeivel, hagyományaival rendszeres résztvevője a város kulturális életének (néprajzi vetélkedő).
Területi hatókör szerint:
A létrehozandó tehetségpont helyi hatókörű, ezért elsősorban a település intézményeivel, a helyi civil szervezetekkel, kezdeményezésekkel kívánunk együttműködni. Természetesen a már jól működő kapcsolatainkat más, a tankerülethez tartozó intézményekkel célkitűzéseink jegyében továbbfejlesztjük. A kapcsolati hálókat versenyek, projektek, szakmai délutánok keretein belül is kívánjuk építeni.
Regisztrált működési időtartam szerint:
alakuló tehetségpont
A fejlesztésben megcélzott tehetségfajták alapján:
több tehetségterületre fókuszáló
Életkor szerint:
Elsősorban az intézményünkben tanuló gyermekek számára szeretnénk folyamatosan elérhetővé tenni az általunk kínált lehetőségeket, szerepet vállalni a fejlesztésükben, tehetségük felismerésében illetve kibontakoztatásában. A tehetséggondozó munkánkban volt tanítványainkat, tehetséges diákjainkat is szeretnénk bevonni.
A tehetség azonosítás mellett a tehetségek közvetítésére is gondot fordítunk, ezért az adatbázis létrehozása, hálózatépítés, kapcsolatépítés a tehetségpontokkal alapvető feladataink közé tartozik.
Rendszeresen szervezünk nyíltórákat, nyíltnapokat, project hetet, táborokat. Iskolai rendezvényünk a farsangi bál, családi nap.
Munkánkat az iskolai szülői munkaközösség is támogatja.
Iskolánk jó kapcsolatot épít a város oktatási intézményeivel. Több éves együttműködést tartunk fenn több óvodával, mely elsősorban az iskolába érkező tanulók előzetes megismerésére, az iskolakezdés megkönnyítésére irányul. Már ennek a korcsoportnak szeretnénk bemutatni az iskola tehetségeinek munkáját óvodai-iskola rendezvényeken egyaránt. Az általános iskolákkal az iskolák közötti versenyek kapcsán tartjuk a kapcsolatot. Jelen kívánunk lenni a már meglévő tantárgyi tanulmányi versenyeken. Tehetségeinket nemcsak az iskolában kívánjuk kibontakoztatni, hanem városi rendezvényeken is fellépünk, kiállítást szervezünk. Az elért eredményeinket feltöltjük az iskola weblapjára.
Nyitott és rugalmas együttműködésre törekszünk a már meglévő partnereinkkel (iskolák, szakirányú szakközépiskolák, szülői-társadalmi környezet)
Komplex, sokszínű tehetséggondozó programot valósítunk meg. Tehetséggondozó programjainkban bevonjuk a különleges ellátást igénylő tanulóinkat is. A tanév során számos pedagógus kolléga végez tehetséggondozó foglalkozást alsó illetve felső tagozaton.
Kooperatív tanulási technikákat, differenciálást, projektmódszereket építünk be a tanítás folyamatába.
- iskolai tanulmányi versenyeket rendezünk több tantárgyból
- részt veszünk városi, megyei, országos versenyeken
- bemutató órákat és nyílt napokat tartunk
Tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységek során:
- egyéni képességek, érdeklődés, tehetség felismerése
- motiváció erősítése, az önképzés igényének kialakítása
- lehetőségek széles körű megmutatása, kipróbálás, hozzáférés biztosítása
- középiskolába készülőknek ajánlott szakkörök
Tervezett programjaink:
Szeretnénk az intézményükben kiválasztott tehetséges tanulóknak az általános és speciális képességeit, a feladatkötelezettségüket, a motivációjukat fejleszteni.
Az alsó tagozaton továbbra is a tanulási kompetenciák, alapkészségek, a felső tagozaton a szaktárgyi fejlesztést folytatjuk.
Tehetséggondozó programjaink alsó tagozaton: Szó-játék, okoskodó, Író-Olvasó klub, Nyelv-Ész, dráma. Matematikából: Okoskodó, Töprengő matek.
Tehetséggondozó programjaink felső tagozaton angol, matematika, magyar, történelem, rajz. Tehetséggondozó programjainkat ezután is folytatjuk.
Konkrét tevékenységek az alapítás évében:
Adatbázis létrehozása
Tehetséggondozó rendezvények szervezése
Tehetségnapok szervezése művészeti áganként
Pedagógus továbbképzés
A tehetségek kiemelkedését és fejlődését jól szolgálja az egész napos oktatás keretében szervezett, több mint 50 délutáni foglalkozás.
Alapítványi, önkormányzati és pályázati támogatásokból finanszírozzuk az iskola programjait. A továbbiakban is ezeket a forrásokat tudjuk biztosítani, illetve további pályázati lehetőségeket keresünk az együttműködő partnerekkel. A későbbiekben a tehetségpont működésének biztosításához fel kívánjuk kutatni a lehetséges szponzorokat, támogatókat, szülőket, civil szervezeteket, valamint jótékonysági rendezvények bevételei is biztosítják a hosszú távú működésünket. Az intézmény vezetése, illetve pedagógusainak hozzáállása, elkötelezettsége is biztosíték az önfenntartásra. Az iskolánk tárgyi felszereltsége már most alkalmas egy tehetséggondozó program megvalósítására. A továbbiakban is számíthatunk az iskola infrastrukturális hátterére, programjaink támogatására. Eredményeink újabb ösztönzést nyújthatnak tanítványainknak a továbbmunkálkodáshoz.