A Messzehangzó Tábor Alapítvány azzal a céllal született meg 2008. januárjában, hogy a sport vagy a művészetek területén tehetséges, eredményt felmutató, ám nehéz anyagi vagy családi körülményeik miatt támogatásra szoruló kisiskolás korú gyermekeket felkaroljon.
Alapítványunk ezeknek a gyerekeknek hozott létre ingyenes nyári tehetséggondozó-alkotó tábort, és a táborban kiválasztott gyermekek részére ösztöndíj programot dolgozott ki.
Táborunk 2008-ban, azon, bármely sportágban tehetséget mutató, 8-12 éves kisiskolásokat várta, akik szorgalmukkal, magatartásukkal és tanulmányaikkal példamutatóak, azonban anyagi, vagy egyéb szociális hátterük miatt támogatásra szorulnak.
A tábor program tematikájának felépítését úgy alakítottuk ki, hogy az a teljes körű fizikai és mentális feltöltődést szolgálja. Célul tűztük ki, hogy a nálunk táborozó gyermekek, amikor hazamennek, nagyobb bizalommal legyenek önmaguk és a környezetük felé, a tarsolyukban egy-két ?mesterfogással? a nehéz napokra, hogy könnyebben gyürkőzzenek meg az előttük álló nehézségekkel.
A hatékony munkára garancia a tapasztalt szakmai gárda, amely a tervezéstől a megvalósításig részt vett a tábor programjának kialakításában.
A tábor ideje alatt népes önkéntes csapat segítette a gyermekeket abban, hogy szorongásmentes, felszabadult, aktív táboréletet tudjanak élni.
A Messzehangzó Tábor Alapítvány 2008-ban elindított Vándor Ösztöndíj programjának célja, hogy a szociálisan hátrányos helyzetben élő kisiskoláskorú tehetségeket felismerve, felkarolja és egy pozitív életpályán elindítva, fejlessze a bennük rejlő tálentumot. A díjazott a Messzehangzó Tábor Alapítvány szervezésében létrejött sport és alkotó táborokban résztvevő kisiskolás, tehetséges, szociálisan rászorult gyermekek közül kerül kiválasztásra.
Minden évben turnusonként egy gyermek nyeri el a díjat, akit az Alapítvány egy tanítási éven keresztül, meghatározott szabályok szerint támogat tehetségének ápolásában.
A gyermek kiválasztása egy meghatározott metodika szerint történik, melyben szakemberek vizsgálják a gyermek tanulmányi attitűdjét, a sport és testnevelés területén mutatott tehetségét, és szociálisan hátrányos helyzetének összetevőit. A díj összege (maximum 100e Ft) nem kerül közvetlenül a gyermek, illetve a szülők, hozzátartozók birtokába, az előzetes megállapodások szerint közvetlenül a tehetséggondozóhoz kerül folyósításra, ahol a pénzösszeg felhasználásának módját, pontosan és egyértelműen kell meghatározni.
A Messzehangzó Tábor Alapítvány tehetségpontként regisztrált működése alapján alakuló, egy éve még nem működő szervezet. Területi hatóköre szerint kistérségi pedagógiai és pszichológiai jellegű tehetséggondozó tevékenységek ellátását tűzte ki céljául.
Eddigi működése során nyári tábor keretén belül jól működő együttműködést alakítottunk ki Budapest három kerületének 6 általános iskolájával. A kapcsolat során az iskolák pedagógusainak, később az Alapítvány Szakmai testületének segítségével került kiválasztásra az a 35 kisiskolás korú, sportban tehetséget mutató, szociálisan hátrányos helyzetben élő gyermek, akik részt vettek a tehetséggondozó sport táborban.
Az Alapítvány programot dolgozott ki a KRE Pszichológiai Intézet Munkapszichológiai Tanszékével a 2009-ben megrendezésre kerülő tehetséggondozó programok pszichológiai vizsgálatára.
A tábor programjának sikeres lebonyolításában nagy szerepet vállaltak a gyermekekkel foglalkozó szakképzett önkéntesek, akiknek többsége az egyetemekkel és főiskolákkal már kialakított vagy még kialakítás alatt álló nyári szakmai gyakorlatra vonatkozó megállapodás keretén belül végezték a munkájukat.
A Messzehangzó Táborba a résztvevő gyermekek tehetségük és szociális rászorultságuk alapján kerültek kiválasztásra. A tábor, az Alapítvány támogatói által teljes mértékben finanszírozott volt,és egy megállapodás keretein belül a 2009 évben is biztosított a forrás a Messzehangzó Tábor Alapítvány tehetséggondozó programjaira.
A Messzehangzó Tábor Alapítvány céljául tűzte ki, kisiskolás korú bármely sportágban és művészeti ágban tehetséget mutató szociálisan hátrányos helyzetben élő gyermekek támogatását. A szervezet fontosnak találja, hogy olyan összefüggő ?tehetséggondozó program hálót? dolgozzon ki amely folyamatosan és több szinten foglalkozik a tehetségekkel.
2009-ben két tehetséggondozó tábor megrendezését tervezi az Alapítvány.
Tematikájuk szerint a honfoglaláskorára jellemző életmód, kultúra és sport területén állítja össze a Szakmai Testület a táborok programját.
A tábor első hetében a sport területén, második hetében valamely művészeti ágban tehetséget mutató 8-12 éves gyermekeket várunk.
A táborba kerülő gyermekek kiválasztására 2009 tavaszán pályázatot írunk ki,melynek témája kapcsolódik a megfogalmazott tematikához és aminek pontos kritériumait a tábori programot összeállító pedagógus csoport készít el. A gyermekek szociális rászorultságának megítélésében nagy segítséget kaptunk és várunk a jövőben is az általános iskolák pedagógusaitól, és az önkormányzatok szociális munkásaitól.
A Messzehangzó Tábor Alapítvány 2009 őszén tervezi megrendezni a Messzehangzó Tehetségnapot, melynek programja terveink szerint, kapcsolódik majd a nyári tábor tematikájához. A tehetségnapra meghívnánk a 2008-ban táborunkban vendégül látott gyermekeket és a 2009-es Messzehangzó Pályázat nyerteseit is. Ez a nap alkalmat adhatna arra is, hogy megismertessük az Alapítvány egy éves munkáját a tehetségek segítésével foglalkozó helyi szervezetekkel,és így személyes kapcsolatok épüljenek ki az országos tehetségsegítő kezdeményezések és a Messzehangzó Tábor Alapítvány munkatársai között.
A rendezvény lehetőséget nyújtana abban, hogy a tehetséggondozásban jártas szakemberek találkozzanak a régió tehetséges kisiskolásaival.
2009-ben is kiválasztunk azokból a gyermekekből, akik a tábor kapcsán az Alapítvány látókörébe kerültek, két tehetséget, akik tehetségének gondozására civil szervezetünk 10 hónapon keresztül ösztöndíjat folyósít.
Az Alapítvány önfenntarthatóságának biztosítása érdekében az üzleti terv részeként adományszervezési koncepciót dolgozott ki.
A tervezet szerint a bevételek szerkezetét a következő két évben az állami finanszírozás és magán szféra támogatása alkotja majd.
A Magyar Állam támogatását pályázati források és vissza nem térítendő támogatások folyamatos figyelemmel kísérésével kívánjuk elérni.
2010-ben az Alapítvány már fogadhatja az 1% felajánlásokat a magánszférából.
Az Alapítvány létrehozásában nagy szerepe volt a magánszférából egy mecénás cégnek, amely egy megállapodás keretein belül támogatást biztosít a következő két évben a Messzehangzó Tábor Alapítvány működéséhez.
A 2009 es évben terveink szerint megrendezésre kerül két különböző tematikájú jótékonysági árverés, melyek bevételét az Alapítvány céljainak elérésére fordítja.
A Messzehangzó Tábor Alapítvány együttműködést dolgoz ki a Károli Gáspár Református Egyetem Munkapszichológiai Tanszékével, melyben a kurzus hallgatói szerepet vállalnak az önkéntes csapat tagjainak kiválasztásában és a csapatépítő tréning programjának kidolgozásában.
Az Egyetem Fejlődéslélektani kurzusának pedagógusai egy műhelymunka keretein belül a táborozó gyermekeket rajzos-mese teszt alapján kívánják vizsgálni.
Az egyetem dráma pedagógiában jártas diákjai és tanszéki tanárai önkéntes munka keretein belül, kívánnak csoportos foglakozást tartani a táborozó gyermekeknek.
Az Alapítvány nagy segítséget kap a felsorolt feladatokban a KRE Pszichológiai Intézetének Személyiség és Klinikai Pszichológiai Tanszékének munkatársától-Dr.Mirnics Zsuzsannától.
A tábor pedagógiai programját gyakorló tanári csapat állítja össze. A sport tábor tematikájának összeállítását a 12 éve testnevelőtanárként dolgozó Szántó Szilárd vezeti. Szilárd pályafutása alatt tanítványai több ízben nyertek Diák Olimpiát, Országos Bajnokságokat, és képviselték hazánkat Junior Europa Bajnokságon.2008-ban az Alapítvány Szilárdot jelölte a MOL-Segíthetek? - Tehetséggondozó programjára.
A művészeti tábor tematikájának összeállítását a Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálati Központ egyik gyakorló pedagógusa Faluvégi Rita vállalta el, aki 7 éve rendszeresen vezet színjátszó csoportja számára drámatábort.
Az Alapítvány eddigi tehetséggondozó munkájának eredményességének bizonyítékát a folyamatosan felmerülő újabb feladatokban látja. A munka hatékonysága talán az általunk támogatott gyermekek elégedettségén érzékelhető leginkább.
Természetesen az Alapítvány objektív mérések alapján ítéli meg tehetséggondozó munkája sikerét.
A sport és a művészeti területen is objektív mérési, szűrési rendszerekkel kívánunk dolgozni, amelyek a tehetség felismerését és a lehetséges területeit, kifutását segítik körvonalazni. Mind a sport, mind a művészetek területén a személyiség vizsgálat fontos tényező, hiszen a pozitív személyiségjegyek segítségével válhat valaki igazán produktumot felmutató tehetséggé.
A sportban a Hungarofit a művészeteknél a drámapedagógia és egyéb pedagógiai mérő rendszerek segítik az objektivitást.
Nagy eredménynek tartjuk, hogy egy viszonylag rövid ideje működő szervezet tevékenységét a fentiekben leírt több budapesti egyetem és főiskola is elismeri és szakmai együttműködés keretén belül, támogatja.
Az Alapítvány által végzett tehetséggondozó munka színvonalának folyamatos fejlesztése céljából, a pedagógusok tehetséggondozási munkában nyújtott teljesítményét rendszeresen mérni és értékelni kívánja. Az értékelés során figyelemmel kísérjük a tehetséggondozási munka mennyiségi jellemzőit, az oktatók tehetséggondozó munkában való aktivitását és eredményességét és a gyermekeknek a pedagógus munkájáról alkotott véleményét.
Véleményünk szerint szükség van a tehetséggondozó munkában kiemelkedő teljesítményt nyújtó pedagógusok elismerésére.
A munkánk hatékonyságának növelésére folyamatosan figyelemmel követjük a tehetséggondozás területén meghirdetett szakmai fórumokat, konferenciákat,