A 2011/2012-es tanévben indult Dunaújvárosban a Pannon Oktatási Központ Magángimnázium, a város első nappali tagozatos, gimnáziumi oktatást kínáló magániskolája. 398 tanulónk a magángimnáziumban minden tantárgyból magas színvonalú oktatásban részesül: intézményünkben nincs általános tanrendű oktatás, a diákok digitális kultúra, matematika, biológia-kémia és idegen nyelvi tagozatokon emelt szintű oktatási formában tanulhatnak kizárólag.
Intézményünk eredményes munkája alapján gimnáziumunk 2020-ban engedélyt kapott 6 évfolyamos gimnázium indítására is.
Az emelt szinten oktatott tárgyakat magas óraszámban tanulják a diákok, komoly ismeretekre tesznek szert preferált tárgyaikban. Ismereteik elmélyítését, rendszerben való gondolkodásukat, a Nemzeti Alaptanterven túlmutató tudásukat, érdeklődésüket az intézményünk által biztosított számos versenyfelkészíő foglalkozáson, és szakkörön bővíthetik. Minden évben számos lehetőséget kínálunk fel diákjaink számára nemcsak az említett tudományterületeken, hiszen nagyon fontosnak tartjuk a tanulók érdeklődését más-más tudományágakra is ráirányítani, lehetőséget adni más területeken való elmélyedésben is. Gimnáziumunkat választó diákok körében minden évben előfordul, hogy néhányan inkább más tudományterületen szeretné folytatni tanulmányait, ezért is tartjuk nagyon fontosnak, hogy több lehetőség közül tudjanak választani, ahol kibontakozhatnak a valós tehetségek.
2021. óta intézményünk minden évben pályázott a Nemzeti Tehetséggondozó programokra. 2022-ben tehetséggondozó programjaink eszközfejlesztésére, 2023-ban és 2024-ben komplex tehetséggondozó programjainkra kaptunk támogatást összesen 8 600 000 Ft értékben, melyben matematika-fizika, természettudományos és robotika szakköreink kaptak támogatást. Ezen kívül földrajz -turizmus--digitális kultúra területekre fókuszáló Barangoljuk be a világot versenyünk kapott támogatást 2021 óta minden évben, összesen 3 900 000 Ft értékben, mely versenyünk regionális hatókörű, hiszen országos versenyként hirdetjük meg és bonyolítjuk le a versenyt.
Intézményünk a tehetséggondozást komplex szemlélettel közelíti meg, amely egyszerre biztosít pedagógiai és pszichológiai támogatást a diákok számára. A tehetségígéretek felismerése érdekében rendszeresen alkalmazzuk a pedagógusok megfigyeléseit, a tanulmányi és versenyeredmények elemzését. A fejlesztés során differenciált tanulásszervezéssel, egyéni és csoportos mentorálással, valamint szakköri és versenyfelkészítő tevékenységekkel segítjük továbbra is a tanulók kibontakozását. Pszichológiai szempontból kiemelt figyelmet fordítunk a motiváció fenntartására, az önismeret és a szociális kompetenciák fejlesztésére, továbbá a túlzott terhelés és a kiégés megelőzésére. A pedagógusok számára rendszeres belső szakmai műhelymunkát és továbbképzéseket biztosítunk a tehetséggondozás és a tanulói jóllét támogatása érdekében.
A megalakítandó Tehetségpont tevékenységét intézményünk több szinten kívánja kiterjeszteni, annak érdekében, hogy a lehető legtöbb fiatal számára biztosítsunk fejlődési és kibontakozási lehetőséget. Elsődleges feladatunknak tekintjük saját diákjaink tehetségének felismerését és gondozását, ezért iskolánkban rendszeresen működtetünk szakköröket, versenyfelkészítő foglalkozásokat, tanulói projekteket és tanulmányi műhelyeket. Ezek biztosítják a helyi hatókört, amelynek keretében minden tanulónk lehetőséget kap a képességeinek megfelelő, differenciált fejlődésre, legyen szó természettudományos, humán vagy művészeti területről.
A helyi hatókörön túlmenően fontosnak tartjuk a városi szintű együttműködést is. Ennek keretében egyes szakköreinket és programjainkat megnyitjuk a város általános iskolásai számára, ezzel lehetőséget teremtve arra, hogy már a középiskolai továbbtanulás előtt bekapcsolódhassanak a tehetséggondozás folyamatába. A nyitott szakkörök, tematikus foglalkozások és közös programok (pl. városi versenyek, bemutató órák, nyílt laborfoglalkozások) hozzájárulnak ahhoz, hogy a tehetségígéretek időben felismerhetők legyenek, és az intézményünk vonzóbbá váljon a tehetséges tanulók számára. A területi hatókör megvalósítása érdekében szoros kapcsolatot ápolunk a város általános iskoláival, a helyi önkormányzattal és a szülői közösségekkel, biztosítva ezzel a tehetségsegítő kezdeményezések széles körű hozzáférhetőségét.
A területi hatókört intézményünk városi és térségi versenyei erősítik. Kiemelkedik az Egyenletmegoldó Matematika Verseny, amely középiskolások számára kínál lehetőséget logikai és algebrai tudásuk összemérésére, valamint a Pannon Matematika Csapatverseny (PAMACS), amely a város 7–8. osztályos diákjainak játékos, kreatív feladatokon keresztül fejleszti matematikai gondolkodásukat, miközben számunkra is feltérképezi a tehetségeket. Hasonlóan kiemelt a Biológia Csapatverseny, amely a természettudomány iránt érdeklődő 7–8. osztályos diákoknak nyújt lehetőséget, és felvételi többletponttal ösztönzi részvételüket. Ezek a versenyek erősítik intézményünk területi hatókörét, és biztosítják, hogy a tehetséggondozás ne csak a gimnázium falain belül, hanem a város és a térség tanulóinak bevonásával valósuljon meg.
Intézményünk emellett regionális szinten is aktívan bekapcsolódik a tehetséggondozásba. Ennek kiemelt példája a „Barangoljuk be a világot virtuálisan!” elnevezésű országos versenyünk, amely online formában (első két forduló) és egy személyes jelenlétű döntővel biztosít részvételi lehetőséget hazánk minden térségéből érkező diák számára. A verseny célja nem csupán a tudásbővítés, hanem a kreativitás, a digitális kompetenciák és a kulturális nyitottság fejlesztése, így komplex módon szolgálja a tehetséggondozás ügyét. A regionális és országos kiterjedés révén lehetőségünk nyílik szakmai kapcsolatokat kialakítani más iskolákkal, tehetségpontokkal, civil szervezetekkel, valamint felsőoktatási intézményekkel, amelyek szakmai mentorálással és erőforrásokkal is támogatják munkánkat.
Összességében a Tehetségpont tevékenységét helyi, területi és regionális szinten kívánjuk megvalósítani, biztosítva, hogy a különböző szinteken működő tehetségsegítő kezdeményezéseket összehangoljuk, és az azokban aktív, illetve az iránt érdeklődő intézményeket, szakembereket és erőforrásokat is bevonjuk. E komplex hálózati együttműködés révén biztosítható, hogy a tehetséges fiatalok támogatása minél szélesebb körben, hatékonyan és fenntartható módon valósuljon meg.
Iskolánk kiemelten a matematikai, informatikai és természettudományos tehetségek felismerésére és fejlesztésére összpontosít. A tehetséggondozás keretében egész tanéven átívelő szakköröket, versenyfelkészítő foglalkozásokat és műhelymunkákat szervezünk, kiegészítve nyári táborokkal, terepgyakorlatokkal és laboratóriumi kutatási projektek megvalósításával. Az interaktív, projekt- és gyakorlatorientált programok során a diákok kreativitását, együttműködési és problémamegoldó készségeit fejlesztjük, miközben tudományos gondolkodásukat erősítjük.
A szakköri foglalkozások nyitottak az iskolánk iránt érdeklődő külsős tanulók számára is, évente nyolc alkalommal, amelybe egy alkalommal a szülőket is bevonjuk, biztosítva számukra a gyermekeik fejlődésének és az oktatási folyamatoknak a jobb megismerését. A kettős vagy többszörös tehetségű diákok komplex fejlesztését egyéni mentorálással, projektalapú tanulással és szakkörök kombinált látogatásával támogatjuk.
Kiemelt programjaink az Ultimate 2.0 robotépítő szettek használata, a humanoid robotok programozása, valamint a matematika-fizika, biológia és informatika szakkörök, ahol a diákok az emelt szintű felkészüléshez szükséges tudást is elsajátíthatják. A természettudományi érdeklődést nyílt laborok, terepgyakorlatok, múzeumlátogatások, környezeti tanulmányok és ELTE professzorokkal közös preparátumkészítés is támogatja.
A versenyprogramok részeként szervezzük az Egyenletmegoldó Matematika Versenyt, a Pannon Matematika Csapatversenyt (PAMACS) és a Biológia Csapatversenyt, amelyekkel nemcsak meglévő diákjainkat ösztönözzük, hanem a környék tehetséges tanulóit is megszólítjuk, a biológia verseny esetében felvételi többletponttal motiválva a részvételt.
E programok célja, hogy a diákok képességeiket több területen egyszerre fejleszthessék, kreatív, együttműködésen alapuló, gyakorlati tapasztalatokon keresztül, miközben a szülői partnerség erősítése révén biztosított a gyermekek fejlődésének támogatása és az iskola közösségi szerepének kiterjesztése.
Területi kiterjesztésű szakköreink, melyre a város általános iskolás diákjainak is lehetőséget biztosítunk 8-8 alkalommal: matematika, fizika, világjáró, biológia, robotika szakkör
Saját diákjainknak 3 napos Börzsönyi terepgyakorlatot szervezünk, míg a tanév végét követően 5 napos természettudományos, nyelvi és robotika táborokat indítunk, amelyekre a régió 10–16 éves diákjai is jelentkezhetnek.
Iskolánk a Tehetségpont tevékenységének fenntarthatóságát többirányú stratégia mentén biztosítja. Az elmúlt években rendszeresen pályázatokat nyújtottunk be tehetséggondozó programokra és versenyek lebonyolítására, melyek révén az elmúlt négy évben összesen 3 900 000 Ft-ot nyertünk versenyek szervezésére, valamint 8 600 000 Ft-ot tehetséggondozó programok és eszközfejlesztés támogatására. E források lehetővé tették a szakkörök, műhelyek és versenyprogramok folyamatos működtetését, valamint az eszközpark fejlesztését a diákok minél teljesebb kibontakoztatása érdekében.
A jövőben is kiemelt prioritásként kezeljük a pályázati lehetőségek folyamatos kihasználását. A 2025/26-os tanévre már benyújtott pályázataink elbírálása még folyamatban van, azonban a szakköri és tehetséggondozó programokat az elbírálás eredményétől függetlenül elindítottuk, biztosítva a folyamatosságot és a diákok folyamatos támogatását. Emellett a fenntartó intézkedései garantálják, hogy akár pályázat elutasítása esetén is rendelkezésre álljon a szükséges forrás a tehetséggondozó programok fenntartásához, így a Tehetségpont tevékenysége hosszú távon is stabilan működőképes marad.





