Pedagógusképzés és ?továbbképzések (óvó-és tanítóképzés, tanári MA képzés, tehetségfejlesztési szakértő, pedagógus szakvizsga, fejlesztőpedagógus, pedagógiai szakpszichológus szakirányú továbbképzések) során a Pedagogikumhoz tartozó karok oktatói eddig is végezték a pedagógusjelöltek és a tehetséggondozásban működő pedagógusok, szakpszichológusok felkészítését a tehetségazonosításra és -fejlesztésre.
A gyakorló intézményekben a tehetségfejlesztés a differenciált oktatási stratégia szellemében folyik, a minden gyermekre kiterjedő figyelem, támogatás látványos eredményeket hozott eddig is a tanulók különböző versenyeken elért sikereiben. Intézményen belül rendszeres a gyakorlóiskolák pedagógusainak részvétele a szaktudományos és pedagógiai módszertani ismereteket megújító, tehetségfejlesztési szakértői szakképzettséget nyújtó továbbképzéseken. Másrészt, mint a jó gyakorlat bemutató helyei vesznek részt a képzések és továbbképzések gyakorlati részében.
A Pedagogikumhoz tartozó karok tudományos kutatási műhelyei pedagógiai, pszichológiai eredményeikkel segítik a tehetség felismerés, fejlesztés, tanácsadás gyakorlati feladatainak ellátását.
A Hallgatói Önkormányzat demonstrátori, tudományos, kulturális és sportösztöndíjak kiírásával, hallgatói tudományos folyóiratban való publikációs lehetőséggel, szakmai csoportokban való együttműködési lehetőségekkel, rendezvények szervezésével (Animátori Kör, Kortárs Segítő Csoport, Külügyi Mentori Kör, Vérrokonok Alapítvány, Pszichodiák Alapítvány) biztosít sokoldalú lehetőséget a tehetségek kibontakoztatására.
A Pedagogikum Központ már önmagában is sokféle intézménytípust foglal magába, pl. közoktatási intézményt óvodától középiskoláig. A pedagógusképzés kapcsán, a gyakorlóiskolákon kívül is számos iskolával, mint gyakorlóhellyel állunk kapcsolatban, ezek között vannak Tehetségpontként működők is.
Lehetőségünk van, hagyományos szakmai kapcsolat alapján, Nevelési Tanácsadókkal, Pedagógiai Módszertani Központtal, Fejlesztőpedagógusok Szakmai Egyesületével, MPT Iskolapszichológiai Szekcióval, Osztályfőnökök Szakmai Egyesületével, Aranyelme Tehetséggondozó Egyesülettel, kerületi önkormányzatokkal együttműködni.
A Pedagogikum sajátossága, hogy jelen van a felnőttoktatási szakértelem is, mely lehetőséget biztosít a felnőttkori tehetség felismerésre és gondozásra kiterjedő munkára is.
Hatókörünk a pedagógusképzés és továbbképzés tekintetében országos is lehet. A gyermekek, fiatalok tehetségének kibontakozását segítő munkában Budapest és vonzáskörében együttműködő iskolák tanulói, ELTE hallgatói tartozhatnak elsősorban a tevékenységi körünkbe.
A tehetséggondozásban elkötelezett, motivált tehetséges pedagógusok számára a szupervízió, módszertani továbbképzés, tapasztalatcsere biztosítása.
Differenciált oktatási stratégia, egyéni fejlesztés az általános és specifikus tehetségek megnyilvánulásának elősegítésére (közoktatási szint óvodától érettségiig).
A felismert, azonosított tehetségek segítése tanulmányaik folytatásában, személyiségük fejlesztésében, tehetségük érvényesülésében, sikeres felnőtté válásukban.
Pedagógusjelöltek bevezetése, motiválása, a tehetségfejlesztő tevékenységre, pedagógiai, pszichológiai felkészítés a gyakorlati megvalósításba való aktív bekapcsolással (HÖK-kel együttműködve).
Pályaorientációs tanácsadás, karrier tanácsadás, diáktanácsadás mind a pedagógusképzésben, mind a kortárs segítő szolgáltatásban.
Sajátos kari adottságok specifikus tehetségformákkal való foglalkozáshoz.
(O)TDK-műhelyek a karokon
TÓFK speciális területei
- vizuális kultúra
- zenés színpad
- kamarakórus
- sportkörök(egyéni- és csapatsportok: tollaslabda, röplabda, kosárlabda)
- irodalmi pályázatok hallgatók számára (lírikus és epikus művek)
- felkészítés MA-fokozatra (MA-proszeminárium)
- az "Évfolyam legjobb tanítója"-díj elnyerésének lehetősége
PPK speciális területei
- sport- és egészségnevelés
- pedagógus-továbbképzés tehetséggondozás specializációban
- szakmai konferenciák, szupervizió tehetséggondozó pedagógusok számára
- személyiségfejlesztő művészeti műhely
ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola speciális területei
- környezeti nevelési programok, projektek szervezése
- diákkonferenciák, diákcserék szervezése
- diákkonferenciákra, versenyekre felkészítés
ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola
- informatikai tehetséggondozás, IKT eszközök használata
- idegennyelv oktatása
Mindkét gyakorlóiskola nyitott szakmai látogatások fogadására
PPK HÖK speciális területei
- demonstrátori, tudományos, kulturális és sportösztöndíjak
- publikációs lehetőség, tudományos folyóiratban
- szakmai csoportokban való együttműködési lehetőségek
- szakmai rendezvények szervezése (l. még 1. pont)
A megalakulás első évében fontos teendőink: az együttműködő egységek kölcsönös megismerkedése, tevékenységük összehangolása, a kapcsolatban levő egyéb intézmények bevonása a tevékenységi területek szerint, a gyors információáramlás feltételeinek kialakítása.
Az eddigi tapasztalatok, jó gyakorlatok minél gyorsabb hasznosulása érdekében nyílt nap(ok) keretében bemutatókat, szakmai műhely megbeszéléseket szervezünk szülők, pedagógusok számára.
A sikeres programok, jó gyakorlatok, módszertani útmutatók elektronikus formában való közzétételét is elősegítjük.
Az ELTE Pedagogikum Tehetségpont, illetve a decentrum intézmények a pedagógusképzés és -továbbképzés, a szakmai rendezvények, műhelymunkák, bemutatók, hallgatói munkák számára épületeikben helyet biztosítanak. A programok bővítéséhez, tartalmi gazdagításához pályázati úton szeretnénk további támogatást nyerni.
A három Kar neveléstudományi, pszichológiai tanszékein tudományos minősítéssel bíró oktatók kutatók kellő szakmai hátteret biztosítanak. (L. ELTE PPK TÓFK honlapok www.ppk.elte.hu www.tofk.elte.hu )
A gyakorlóiskolák - az iskolai munkában nagy tapasztalattal rendelkező - vezetőtanárai a gyakorlati képzés és a konkrét fejlesztő-tehetségsegítő munka biztosítékai. Eddigi eredményeik ezt messzemenően alátámasztják: (melléklet gyakorlóiskolák tehetségsegítő munkáját igazoló versenyeredmények bemutatása)
Külső kapcsolatok, akik a pedagógus- és pszichológusképzésben hosszú ideje rendszeresen részt vesznek:
Dr. Bodnár Gabriella pszichológus, tehetségfejlesztési szakértő
Dr. Gyarmathy Éva pszichológus, több, a tehetséggondozás gyakorlatában alapvető szakkönyv szerzője
Dr. Herskovits Mária pszichológus, a tehetségdiagnosztika elismert hazai szaktekintélye
Marczisovszky Odette pszichológus
Dr. Pásztor Zsuzsanna zenei munkaképesség gondozás módszerének (Kovács-módszer) leírója és oktatója
Siposs Endre művésztanár Fazekas Mihály Gimnázium, személyiségfejlesztő művészeti műhely vezetője
A programokban részt vevő tanulók, hallgatók, pedagógusok munkájának segítő követésével, elégedettségi felmérések, visszajelentő kérdőívek és egyéb, a Pedagogikum keretében is működő formák alkalmazásával végezzük a minőségbiztosítást.
A programok bővítését, fejlesztését igényfelmérés, belső konzultációk, az erőforrások számbavétele fogja megelőzni, hogy valamennyi résztvevő számára hatékony és sikeres legyen a tevékenység.