A magyar nyelvu oktatás népszerusítését szem elott tartva és a magyar nyelven tanuló tehetséges gyermekek és fiatalok ösztönzésének szándékával a Teleki Magyar Ház Kuratóriuma már 2002-ben, az intézmény megalakulásának évében, létrehozta a Teleki Ösztöndíjat. 2002-2004 között sok száz nagybányai diákot részesítettünk tanulmányi ösztöndíjban és rendszeres szociális támogatásban (elsosorban Szász György nagybányai vállalkozó segítségével és anyagi támogatásával). 2005-tol anyagi forrásaink már nem tették lehetové szociálisan rászoruló diákok segítését, azonban a tehetségek ösztönzését, támogatását, képességeik fejlesztését, illetve ezt elosegíto programok szervezését a következo években is igyekeztünk következetesen felvállalni. A Teleki Ösztöndíjprogram keretében - amelyet jelenleg számos nagybányai magyar vállalkozó és magánszemély támogat - évente kilenc Nagybányán tanuló középiskolás diák részesül kiemelt összegű támogatásban (Teleki tanulmányi-közéleti ösztöndíj), s minden esztendoben értékes könyvajándékkal, külön a számukra szervezett programmal köszöntjük az iskolakezdő elsősöket, akiket nem csak Nagybányáról, hanem a Bányavidék más településeirol (Koltó, Felsobánya) is meghívunk erre az alkalomra. Táborokat szervezünk (kézmuvesség-honismeret) nagybányai és környékbeli diákok, fiatalok számára; bemutatkozási, fellépési lehetoséget biztosítunk évente 5-6 alkalommal tehetséges zenész, színjátszó, néptáncos, versmondó, képzomuvészettel foglalkozó diákoknak (kamarakoncertek, tárlatok, vetélkedok, konferenciák kíséro programjai stb.). Saját költségünkön küldünk táborokba (mindenekelott kézmuves és néptánctáborokba) fiatalokat. A helyi Muvészeti Középiskola (sajnos csupán román nyelven muködo) zenei szakán tanuló tehetséges magyar diákoknak - az iskola pedagógusaival együttmuködve - rendszeresen biztosítunk fellépési lehetoséget az általunk szervezett hangversenyek, kamaraestek keretében (Újévi Hangverseny, Adventi Hangverseny, tárlatmegnyitókhoz kapcsolódó hangversenyek stb.). Idegen nyelv (angol, német), társasági tánc és zongora tanfolyamaink muködnek. Bátorítottuk és lehetoségeink szerint segítettük a helyi diákszínjátszást (például vidéki eloadások szervezésével, finanszírozási források eloteremtésével), amely több fesztiváldíjat is szerzett az elmúlt években.
A nagybányai Teleki Magyar Ház - mint Tehetségpont - hatóköre elsosorban a Nagybánya környéki Bányavidékre terjed, a megye nyugati településeitol (Szinérváralja, Monó, Szamosardó) Nagybányáig, keleten a Gutin hegység vonulatáig (Felsobánya, Kapnikbánya); délen a történelmi Kovárvidék (a magyarok lakta Koltó és Katalin, valamint Magyarberkesz), illetve Magyarlápos-környéke (Domokos, Erzsébetbánya) magyar közösségeit érintik kisebb-nagyobb mértékben programjaink. Együttmuködünk az ezeken a településeken muködo magyar tagozatos iskolákkal, pedagógusokkal.
A tehetségekre figyelve továbbra is elsosorban a különbözo muvészeti ágakban (eloadómuvészet, néptánc, képzomuvészet) ügyeskedo diákokra igyekszünk odafigyelni, számukra teremthetünk ugyanis legkönnyebben vonzó alkalmakat a fellépésre, bemutatkozásra. A Teleki tanulmányi-közéleti ösztöndíj odaítélésekor azonban - a helyi Németh László Gimnázium tanárait, a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége megyei szerveztetét és a Tanfelügyeloség képviseloit bevonva - ezután is a diákok általános képességeit vesszük majd figyelembe, így egy tehetséges sportoló, vagy jó matematikus is elismerésben részesülhet, reájuk is igyekszünk felhívni a figyelmet. Külön odafigyelünk arra (ez az ösztöndíj elnevezésébol is kiderül) hogy fiataljaink mennyire tudják hasznossá tenni magukat a közösség életében, tehetségüket, képességeiket - amely akár szervezokészségben is megnyilvánulhat - környezetük javára fordítani.
A Teleki Magyar Ház, mint Tehetségpont, az elmúlt közel tíz esztendo során egyformán támaszkodott pályázati forrásokra és magánadományokra. E két lehetoség mellett egyes programok bevételeibol, illetve turistaszállásként is muködo vendégházunk jövedelmébol igyekszünk fedezni az intézmény fenntartásának, illetve tehetségtámogató programjainknak, rendezvényeinknek, ösztöndíjainknak stb. költségeit.
Nem vagyunk gyakorló pedagógusok, sem pszichológusok, munkánk során azonban nagyon sok tehetséges gyermekkel, fiatallal találkozunk - részben éppen tanáraiknak köszönhetoen, akik felhívják rájuk a figyelmet. Tehetséges gyermekeink megfelelo segítése és támogatása érdekében, az ösztöndíjak megállapítása, vagy épen programjaink szervezése során szakemberek tanácsát is kikérjük. Az elmúlt években a következo pedagógusokkal, pszichológusokkal muködtünk együtt, s kívánunk a jövoben is együttmuködni:
Nagy Zoltán:
- a Németh László Gimnázium történelem szakos tanára, a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének megyei elnöke
Balogh Csaba:
- magyar nyelv és irodalom szakos tanár, a Fülemile diákszínjátszó csoport vezetoje, iskolaigazgató (Koltó)
Cziple Aurél:
- fizika szakos tanár, korábbi fotanfelügyelo-helyettes
Várady Izabella:
- magyar nyelv és irodalom szakos tanár, volt szaktanfelügyelo
Vicsai János:
- történelem szakos tanár, fotanfelügyelo-helyettes
Molnár Judit:
- tanítóno, iskolaigazgató (Domokos)
Bálint Katalin:
- tanítóno, pszichológus, kézmuves oktató
Herki József:
- ny. hegeduszakos tanár, Muvészeti Középiskola
Ambrus Vilmos:
- fuvolaszakos tanár, Muvészeti Középiskola
Székely Ágota:
- iskola-pszichológus
A tehetséges gyermekek tehetséges gyermekeket vonzzanak maguk köré - igyekszünk tehát minél több tehetséges fiatalt bevonni programjainkba. Ez szép, ugyanakkor egyre nehezebb feladat, a társadalom egészén eluralkodó igénytelenségnek, sekélyességnek ugyanis leginkább ezt a korosztály van kiszolgáltatva. Másrészt, bár talán még soha nem állt ennyi lehetoség a fiatalok elott, a boség zavara, a rengeteg "elvárt" verseny, vetélkedo, megmérettetési lehetoség között néha úgy érezzük, "elvész a gyermek", nehéz megtalálni a fiatalok, diákok tehetségének és képességeinek igazán megfelelo továbbképzési lehetoséget, formát. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a szórványt a tömbmagyar vidékeknél sokkal mélyebben érinto gyermekhiány egyre inkább rákényszerít bennünket arra, hogy a vidékre, és a magyar közösség peremvidékein élokre (a vegyesházasságokból származó, esetleg románul tanuló magyar gyermekekre, családokra) is odafigyeljünk, jól körülírhatóak az elottünk álló célok és feladatok... Nem biztos, hogy a jövoben hatékonyabbak lehetünk - de néha már az eddigi hatékonyságunk megorzése is eredmény lehet...
Intézményünk jellegébol adódóan a személyes és "civil" jelleg megorzése már szinte magától értetodo, természetes következmény. Nem sok gondunk van a bürokráciával, de meg sem engedhetjük magunknak azt, hogy emberi és anyagi eroforrásainkat erre pazaroljuk...