Szikszó város a Szikszói kistérség területén fekszik, amely az ország leghátrányosabb térsége. A település egyetlen olyan önkormányzati intézménye, amely 6 éves kortól látja el a közoktatási feladatokat komplex módon. Az intézmény mai formája fokozatosan alakult ki: 1995-ben történt az első összevonás az 1949-ben alapított Móricz Zsigmond Általános Iskolából és az 1964-ben alapított Szepsi Csombor Márton Gimnáziumból. Ez bővült szakszolgálati ellátással 2001-ben, amely kistérségi feladatokat is ellát. Az alapfokú művészeti ellátás 2007-tól szolgálja nemcsak iskolánk, hanem a környék tanulóinak művészeti nevelését. Mindez lehetővé teszi, hogy széleskörűen, több területre kiterjedően fejleszteni tudjuk a fiatalokat.
205 bejáró tanulónk van. Így mindezeket figyelembe véve tevékenységünk túlnyúlik a helyi települési szinten, hatást gyakorlunk még a kistérségen túli településekre is.
Iskolánk a térség legnagyobb intézménye, eddig is vezető szerepe volt. A Pedagógiai programunkban is kiemelt feladat a tehetséggondozás, ennek segítésére hozták létre a tantestület tagjai az alapítványaikat és a diáksport egyesületet; azóta is szoros együttműködésben állunk velük és segítjük egymás munkáját.
Kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezünk, rendszeresen részt veszünk nemzetközi projektekben, amelyek aktív nyelvgyakorlásra teremtenek lehetőséget. Ezeknek az aktívan működő nemzetközi kapcsolatoknak a keretében a gyermekek világszemléletének bővítésére és nemzettudatának fejlesztésére is lehetőség van, különösen a határon túli magyar iskolákkal való kapcsolattartás által.
A BME nyelvvizsgahelye vagyunk, ez elősegíti a nyelvvizsgára való jelentkezést. Az intézmény ECDL vizsgaközpont is, nagyszámú sikeres vizsgánk van, ami a modern kor elvárásainak megfelelő informatikai ismeretet tanúsít.
Pedagógiai programunk 2001-től lehetőséget ad emelt szintű oktatásra testnevelés, idegen nyelv és matematika területén, ez a típusú oktatás azóta is folyamatosan működik nagy érdeklődés mellett.
A sokszínű és többéves tehetséggondozó munka eredményességét bizonyítja a számtalan térségi, megyei illetve országos versenyeredmény. A tehetséggondozás feltétlenül fontos, mivel az iskola tanulóinak több mint 60 %-a hátrányos helyzetű tanuló. Éppen ezért a hozzáadott érték az iskolai minőségi munkájának igen jelentős mutatója. Mindezt tudva léptünk be az elsők között az iskolai minőségbiztosítási programba és a Comenius II modellt kiépítettük. A szűkös anyagi lehetőségek kiegészítésére minden pályázati lehetőséget megragadunk. A résztvevő pedagógusok innovatívak. Nyitottak az új tanítási módszerek alkalmazására, ennek bizonyítéka a HEFOP pályázat keretében bevezetett, több tagozatot érintő kompetencia alapú oktatás.
Az iskola széleskörű szakember bázissal rendelkezik, amelyek között pszichológus és fejlesztő pedagógus is rendelkezésre áll.
Eddigi tevékenységünk alapján a nevelőtestület lekötelezett a tehetségek segítése, fejlesztése mellett.
A tevékenységet térségi szinten kívánjuk ellátni, ami nemcsak a Szikszói kistérség iskoláira, hanem a beiskolázásunk kapcsán a szomszédos kistérségekre is kiterjedhet.
A helyi civil egyesületekkel, egyházakkal és vállalkozókkal szoros együttműködést alakítunk ki. Ilyen például A szikszói Móricz Zsigmond Általános Iskola Diákjaiért Alapítvány, Szikszói Kistérségi Többcélú Társaulás, Szikszó Városért Alapítvány, Szirom Egyesület (Szikszói Roma Nők Egyesülete). Támogatókat keresünk a vállalkozók között a tehetséggondozásra és a különlegesen tehetséges gyermekek szponzorálására. A meglévő kapcsolatainkat fenntartjuk és erősítjük a Budapesti Műszaki Egyetem nyelvvizsga központjával, a Neumann János Társasággal, a Gimnáziumok Országos Szövetségével, az Önfejlesztő Iskolák Egyesületével és a B-A-Z. Megye Diáksport Tanáccsal.
A szülői munkaközösség támogatja terveinket.
Napi munkakapcsolatban állunk a területünkön működő gyermekjóléti és családsegítő szolgálatokkal.
Régi diákjainkkal tartjuk a kapcsolatot, vissza kívánjuk állítani a régebben működő Szepsi klub formáját.
A kistérség diákjainak is lehetőséget biztosítunk, hogy bekapcsolódjak a tehetséggondozás folyamatába.
Együttműködünk a B-A.-Z. megyei és Heves megyei pedagógiai intézetekkel. Együttműködést keresünk a régió felsőoktatási intézményeivel.
Együttműködési szerződés keretében együtt dolgozunk a kassai Márai Sándor Magyar Tanítási Nyelvű Gimnázium és Alapiskolával, a szovátai Domonkos Kázmér Iskolaközponttal.
Személyes kapcsolatokat építünk ki minden érintettel. Bevonjuk őket a Tehetségtanács munkájába. Rendezvényinkre rendszeresen meghívjuk őket.
Tehetségfejlesztő foglalkozásokat tartunk angol és német nyelven. Idegen nyelvi ország ismereti vetélkedőt szervezünk. Testvérváros illetve iskolák közötti együttműködés keretében Szovátával (Románia), Kassával (Szlovákia), Droval (Olaszország), Waldemsszel (Németország) anyanyelvi, nyelvi fejlesztőprogramokon vehetnek részt diákjaink.
Matematikai egyéni tehetségfejlesztő foglalkozást szervezünk. Kobaktörő néven alsó tagozatos és Abaúj térségi matematika versenyt szervezünk.
Fejlesztő, tehetséggondozó foglalkozásokat tartunk a sport területén. A versenyeztetésre figyelmet fordítunk, kiemelt terület a triatlaon és duatlon. Sportversenyt szervezünk: megszervezzük a Szepsi és a Móricz kupát, az óvodások szárazföldi manó versenyét és úszóversenyeket.
Tehetségfejlesztő foglalkozásokat szervezünk a társadalomtudományok és anyanyelv területén is és versenyeken indítjuk a tehetséges diákokat.
Majoros Imréné Emlékversenyt szervezünk, erre a vers- és prózamondó versenyre meghívjuk a határon túli barátainkat is. Az alsó tagozatosok számára mesemondó és szövegértési versenyt szervezünk
Részt vesznek tehetséges diákjaink a SÉTA (Sajtó és tanulás) programban.
Évente természettudományos projektnapot szervezünk.
Képzőművészeti alkotásokból kiállítást szervezünk.
A hátrányos helyzetű tanulóknak korrepetálás keretében segítséget nyújtunk tanulmányaik sikeres folytatásához.
Szepsi klubot tartunk a régi diákok bevonásával.
Az oktatási intézményt fenntartó támogatja az tehetséggondozást.
A tehetségpontot létrehozók valamennyien eddig is pályáztak és ezután is pályázni kívánnak, hogy ezekkel a forrásokkal is kiegészítsék az anyagi eszközeiket.
Szponzorokat is bevonunk a tehetségpont működtetésébe.
Adatbázist hozunk létre és tartunk fenn a tehetségesnek vélt tanulóinkról az osztályfőnökök segítségével. Közvetlen kapcsolatot tartunk fenn velük, személyre szóló tájékoztatást adunk tervezett rendezvényeinkről, pályázati lehetőségekről, állandó információs csatornákat a diákönkormányzat segítségével.
Intézményi minőségirányítási rendszerünk alapján rendszeresen mérjük a programban résztvevő partnerek elégedettségét. A mérések eredményét elemezzük, értékeljük. Az eredményeket felhasználjuk a programok szervezésében, a tehetséggondozásban.
Bevonjuk az intézmény pszichológusait, fejlesztő - és gyógypedagógusait (logopédus, mentálhigiénés pedagógus, gyógy-testnevelő) a tehetséges diákok személyiségének fejlesztésébe, a csoportépítésbe, motivációs szintjük növelésébe.
- Ádám Istvánné
- Dobos Sándor
- Fedorné Fekő Éva
- Lengyelné Bendzsel Éva
- Nemes Tamásné
- Nyitrainé Jurácsik Antónia
- Szobeczkiné Pócsi Orsolya
- Urbánné Tóth Edit
- Víghné Kiss Éva
A programok végén versenyeket, záró- értékelő foglalkozásokat tartunk, melyek nyilvánosak, így a szülők és más partnereink is betekintést nyernek a tehetségfejlesztő munkába.
A programok végén elégedettségmérést szervezünk a résztvevő tanulók és szüleik körében. A mérések értékeléséről az érdeklődőknek tájékoztatást adunk.
Az értékelést a Tehetségtanács szakmai értékelésével, véleményével együtt beépítjük a következő projektünkbe.
A Szepsi klubban a régi diákok személyes példájukkal és tapasztalataikkal mondják el a intézmény tehetséggazdagító munkájának sorsukra, karrierjükre gyakorolt hatását.
A versenyeredményeket, nyelvvizsgaeredményeket, ECDL vizsgaeredményeket publikáljuk a honlapunkon és lehetőség szerint egyéb formában is.
A kistérség iskoláinak, pedagógusainak számára átadjuk tapasztalatainkat a kistérségi munkaközösségeken keresztül.
A tehetségpontot az oktatási intézmény két civil szervezettel együtt hozza létre, mely már önmagában garancia a civil jellegre.
A tehetségpont eljárási rendjében határozzuk meg a kapcsolattartás rendjét. A kidolgozásba bevonjuk a tehetségponttal kapcsolatot tartó szervezeteket is: szülői munkaközösség, szakmai munkaközösségek, diákönkormányzatok, civil szervezetek, tehetségtanács.
Tovább erősítjük a résztvevők interperszonális kapcsolatait. A pszichológus és fejlesztőpedagógus sajátos módszereit is segítségül hívjuk.
A tehetségpont működtetésében olyan korszerű formákra és módszerek alkalmazására törekszünk, amelyek változatosak, motiválnak, a résztvevők egyéni kezdeményezésein alapulnak, és leginkább segítik a tehetség gazdagítását. Alkalmazzuk például a drámapedagógiát, a projektmódszert és az interaktivitást.