A 2011-2012-es tanévben a Hogyan? Okosan! „Tehetségvonat” program (TÁMOP- 3.4.3-08/1-2009-0008) keretében konzorciumi tagként tudtunk bekapcsolódni a kerületi tehetséggondozó programba. Ennek keretén belül elindítottuk zenés személyiségfejlesztő csoportunkat és zenekart szerveztünk azoknak a gyerekeknek, akik érzékenyek, fogékonyak a zenére. Az Ulwilla program a hangszeres zenélésre épül, a bonyolult kottarendszert színes kotta helyettesíti. Így azok a gyermekek is használni tudják, akik a hangjegyes kottában nem tudnak kiigazodni. A hangszeres zenélés mellé beépítettük a foglalkozásba a Kokas-féle zenei mozgáson, dalok dramatizálásán alapuló személyiségfejlesztő programot. A program igazi hozadéka a gyermekek motivációs bázisának differenciálása lett, amely az elfogadástól az önkifejezésig jutott el.
Szintén e program keretében alakult meg az ÖKO szakkör, mely nemcsak a képességek, de a korosztály tekintetében is heterogén volt. Célja a környezettudatosság kialakítása, tájékozódás, információáramlás biztosítása, népszokások felelevenítése. Nagy célkitűzés volt, hogy a városon élő gyermekek számára elfeledett vagy kevésbé ismert, sokszor tőlük igen távol álló népszokásokat, hagyományokat felélessze.
A tanév során több szereplési lehetőség is adódott. A 2. osztály tanulói a tanult népi gyermekjátékfűzést több alkalommal is nagy sikerrel adták elő (pedagógiai napok megnyitója, Genius tehetségnap gálája, Fővárosi Kulturális Seregszemle).
Mindezek és a tágabb környezetből érkező visszajelzések arra bíztattak, hogy a pályázat lezárása ne jelentse e műhelyek munkájának befejezését. Legyen folytatás, mert e műhelyeknek és az ott folyó munkának létjogosultsága van.
A megalakítandó Tehetségpont tevékenységét kerületi szintre kívánjuk kiterjeszteni. Mint EGYMI, a rendelkezésre álló adatok alapján, arra támaszkodva partnerazonosítást végeztünk, felvettük a kapcsolatot azokkal a kerületi intézményekkel, melyek SNI tanulók oktatását-nevelését végzik. Minden a munkánkba bekapcsolódni kívánó általános iskola és óvoda saját intézményén belül választ egy koordinátort, rajtuk keresztül kommunikálunk és tartjuk a kapcsolatot a már partnerré vált intézményekkel.
SNI (a mi esetünkben tanulásban akadályozott, autista, Down-szindrómás) tanulók zenei tehetségfejlesztésével és néphagyományőrző csoport segítésével kívánunk elsősorban foglalkozni.
Tervezett programjaink:
- II. Zenedek kerületi népdaléneklési verseny (SNI) március 8. 14.00 óra
- Kerületi SNI szavalóverseny április 12.
- SNI kézműves pályázat (Téma: húsvéti képeslap készítés)
- A kézműves pályázat pályamunkáiból kiállítás szervezése
- Tehetségnap (a munkánkba bekapcsolódó intézmények részvételével) májusban
- Integrációs alkotó tábor
A Zenei műhely a „Tehetségvonat” programnak köszönhetően egy olyan hangszer alapkészletet tudott vásárolni, mellyel a munkát el tudták kezdeni.
Szintén e pályázat keretén belül a népszokások felelevenítéséhez szükséges kellékek elkészítéséhez tudtunk alapanyagokat vásárolni.
Ebben a tanévben (a pályázat már októberben lezárult) nagyon sok időt és energiát fektettek bele a műhelyeket vezető pedagógusok e tevékenységekbe minden ellenszolgáltatás és bérezés nélkül.
Az ÖKO műhely további alapanyag szükségletéhez a Sorskérdés Alapítványhoz pályázhatunk egy nagyon minimális összegért, és folyamatosan figyeljük a kiírt pályázatokat.
Felvettük a kapcsolatot és együttműködési szerződést kötöttünk az SNI TST-vel, melynek tagjaitól tanácsot, segítséget kaphatunk, részt veszünk előadásaikon, bekapcsolódunk műhelymunkájukba. Tehetségfejlesztéssel kapcsolatos szakirodalmakat szerzünk be és lehetőségeinkhez mérten bővítjük azok körét.
Szakemberek:
Csallóközi Szilvia: Kokas-módszer (alkalmazza saját ének-zene óráin is)
Varga Sándor: Hangszerismeret, hangszeres játék
Szép Andrea: Játék és tánc az iskolában képzés és Népi játszóházi foglalkozásvezető
képzés
Májusra tervezünk egy tehetségnapot, melyen a műhelyek a tanévben végzett munka lezárásaként előadhatják produkcióikat.
Szeretnénk kidolgozni egy több szempontú megfigyelési rendszert, melynek segítségével pontosabb tehetségazonosítást végezhetünk.
Amennyiben lehetőségünk lesz rá, szeretnénk a témával kapcsolatos képzéseken részt venni.
Munkánk már így is személyes jellegű, hiszen intézményünk családias légkörű.
Mivel sajátos nevelési igényű gyermekekkel foglalkozunk, alapvető nevelési elvünk, hogy minden gyermek egyéni képességeihez igazodó fejlesztést adjunk, és olyan gazdag tevékenységrendszert kínáljunk, ami mindenkit örömforráshoz, sikerélményhez juttat. A tehetséggondozás számunkra új lehetőséget biztosít arra, hogy az egyéni képességstruktúrákhoz igazodva kibontakoztassuk a gyerekek személyiségét. Azoknak a gyerekeknek, akiknek tanulási nehézségeik vannak, és a tanórákon esetleg kudarcot élnek át, még fontosabb, hogy olyan területeket találjunk, amelyben megmutatkozik egyéni tehetségük, így növekszik önbizalmuk, mely a motivációjukra is pozitívan hat.