A gyermekközpontú nevelésünk legfontosabb kritériuma, hogy önálló, a problémákra saját, egyéni megoldást kereső, felszabadult gyermekeket neveljünk. Középpontba helyezve, a gyermekben rejlő lehetőség, tehetség kibontakoztatását, a kreativitás fejlesztését, azáltal, hogy az általunk szervezett tevékenységek közben a gyermek meghatározó élmények egész sorát élje át. Ebben a szellemiségben a gyermekek körében ismeretlen fogalom a szorongás, a gátlásosság és a félelem érzete. Könnyen és bátran fejezik ki magukat, gondolataikat szabadon elmondják. Személyiségükben a pozitív tulajdonságok erősödnek. A gyermekközpontú pedagógiánk előfeltétele az inkluzív (sokszínűségre építő, befogadó) nevelés.
Óvodánk nevelőtestülete azt az elvet vallja, hogy minél korábban, minél magasabb színvonalon, minél inkább az adottságoknak megfelelő módon kezdődik meg a tehetségígéretek nevelése, annál biztosabban lehet számítani a kibontakozásukra.
Néhány speciális tehetség (zenei, matematikai, tánc, mozgás, rajz) igen korán felismerhető. Más képességek nehezebben bontakoznak ki; nagy odafigyeléssel, a szakember nagy gyakorlatának köszönhetően kerülhet felismerésre.
Az átfogó tehetségvédelmi munkának már óvodáskorban el kell kezdődnie, mindenkor az életkori lehetőségekhez, képességekhez igazodva.
Ennek értelmében célunk a tehetség megnyilvánulásának korai felismerése, differenciált fejlesztése, gondozása 3-7 éves korú gyermekekből álló csoportjainkban illetve egyéni-, mikro csoportos formában célterületenként csoportokba sorolva 5. életévüket betöltött gyermekeinket. Céljaink megvalósítására az idei évben a nevelőtestületünkből 5 kolléga elvégezte a 30 órás akkreditált Tehetséggondozás az óvodában című képzést, hogy Tehetségpontként regisztrálhassuk intézményünket. Illetve több, mint 10 éve működtetjük sikeresen saját tehetséggondozó programunkat, amelyben egy-egy nevelési évben heti rendszerességgel 7 területen (mozgás, zene, tánc, agyagozás, drámajáték, sakk, rajz-, kézimunka-, mintázás) teremtünk lehetőséget arra, hogy a gyerekek részt vegyenek tehetséggondozó programban.
Nevelő munkánk alapelve a komplex személyiségfejlesztés, amelyben központi szerepe van a művészeti és környezeti nevelésnek. Mindennapjaink meghatározója a környezet tevékeny megismerése, külső helyszíneken. A témákat projektekben dolgozzuk fel, melyek a szocializációs kapcsolatokra gyakorolt pozitív hatásokon kívül lehetőséget adnak az egyéni felzárkóztató és tehetséggondozó nevelőmunkára, a gyermekek kommunikációs, anyanyelvi kultúrájának fejlesztésére is. Zöld óvodaként nagy hangsúlyt fektetünk a környezetbarát szemléletmód mindennapi alkalmazására, a fenntartható fejlődés alapelveinek figyelembe vételével. Hisszük, hogy a mozgás és a szellemi fejlődés szoros kölcsönhatásban áll, ezért kiemelten biztosítjuk a változatos mozgás lehetőségeit a gyermekek igényeinek megfelelően.
Tervezett hatókör:
- tagintézményi hatókör
Együttműködések:
- óvodapedagógusok
- felzárkóztató pedagógus
- óvodapszichológus koordinátor
- óvodaigazgatóság, fenntartó
- VIII. kerületi Pedagógiai Szakszolgálat
- Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék
- JEGYMI
- Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság
- Beszédvizsgáló
- ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Kar (ELTE TÓK)
- kerületi általános iskolák
- szülőkkel való együttműködés
- kulturális intézmények (színházak, múzeumok, kiállítóterek)
- Fővárosi Állatkert
- Képző-, és Iparművészeti Szakgimnázium
- sportlétesítmények
- támogatók
Ünnepeink bevezetik óvodásainkat a néphagyományok világába. A jeles napokra készülődés lehetőséget ad kreatív ötletek létrehozására, önmegvalósítási törekvések megmutatására. Minden jeles napot egy hosszabb előkészület előz meg, amelynek során a gyermekek kíváncsiságát felkeltve folyamatosan biztosítjuk a változatos tevékenységeket. Az ünnepek jellegének megfelelően a hozzájuk kapcsolódó hagyomány felelevenítésére is gondolunk, melyhez játék-kiegészítőket, dekorációkat készítünk. A karácsony várást sokszínű készülődés előzi meg, magát az ünneplést a családokra bízzuk. Az ajándékvárás mellett megismertetjük a gyerekeket az ajándékozás örömével (Karácsony, Anyák napja). A hagyományőrzés keretében intézményi szinten azonos „meglepetést” készítünk a gyermekeknek kollégáinkkal együttműködve. (Mikulás, Húsvét, Gyereknap). Közvetlen partnereink számára nyitottá tesszük jeles napjaink közül azokat, melyeket a nevelőtestület megszavaz az éves munkatervben. Palotanapi rendezvényünkhöz kapcsolódva a gyerekek által készített tárgyakból évente egyszer kiállítást rendezünk az óvoda épületében, segítjük óvodai hagyományaink ápolását, bemutatását partnereinknek. Saját munkánkkal hozzájárulunk évente két alkalommal vásáraink árukészletéhez, melynek bevételével SOMI-OVI Közhasznú Alapítványunk bevételét gazdagítjuk.(karácsonyi vásár, gyereknapi vásár). Ünnepeink fényét emeli az esztétikusan feldíszített óvoda, az ízlésesen terített asztal az ünneplő öltözet. Jeles napjaink egy része zártkörű, más részük nyitott a családok felé. Zöld Óvoda programunkhoz kapcsolódó céljaink: a gyerekek legyenek fogékonyak a körülöttünk levő élő, élettelen és épített környezetre, ismerjék, és szeressék a természetet, szerezzenek elemi ismereteket az ott végbemenő kölcsönhatásokról, az ökológiáról. A Zöld napok a mindennapi életből kiemelten sokféle megismerési, felfedezési lehetőséget adnak az óvodásainknak, elemi tudományos kísérletekkel bővítjük tapasztalataikat, melyek lehetővé teszik számukra a közeli és távolabbi környezetükben való tevékeny részvételt. Környezettudatos, természetszerető, gyerekeket nevelünk, a fenntartható fejlődés alapelveinek figyelembe vételével. Zöld programtár: Takarítási világnap, Állatok Világnapja, Komposztálás Világnapja, Medve Nap, Újra papír napja, Víz Világnapja, Palánta nap, Föld napja, Madarak, Fák Világnapja, Környezetvédelmi Világnap.
Kézművesség, vizuális képesség területen kiemelkedő képességű gyermekeinkkel rendszeresen veszünk részt pályázatokon.
A tehetségpont specifikus és konkrét programjai
Óvodánkban a kreatív, tehetségígéret gyermekek fejlesztése két síkon történik:
- óvodai csoportjainkban a napi tevékenységekbe ágyazva; az óvodapedagógiai munka során a kreatív, tehetségígéret gyermekek saját csoportjukban élik óvodás életüket, elsősorban játszanak, azzal foglalkoznak, amivel szeretnek, egyéni kezdeményezésre a csoportos óvodapedagógus külön is foglalkozik velük a nap folyamán. Komplex tehetséggondozó programunk célja a kiemelkedő képességű, kreatív gyermekek felfedezése, személyiségük optimális fejlesztése (megelőzzük a tehetségígéretek elkallódását, felismerjük az alulteljesítő gyerekekben bujkáló kiváló képességeket)
- kiscsoportos kreativitást fejlesztő, tehetséggondozó foglalkozások keretében a TESZ-VESZ napokon heti rendszerességgel, ahol az átlag feletti mozgásos, táncos, zenei, értelmi képességekkel, kézügyességgel, dramatikus érzékkel, kreativitással rendelkező tehetségígéreteknek olyan játékos foglalkozásokat tartunk, ami kielégíti tág érdeklődési körüket illetve tovább bővíti azt. A gyerekek olyan komplex többlet ismeretet kapnak, amivel a közeljövőben a csoportjaikban nem foglalkoznának. A programba be lehet csempészni a lemaradó területek fejlesztését, egymásra találnak a hasonló érdeklődésű gyermekek; érzik, hogy a foglalkozást vezető pedagógussal jól megértik egymást, és hogy ezeken a 40 perces alkalmakon elfogadó légkör veszi őket körül. A különböző életkorú gyerekeket intézményünk 5 óvodai csoportjából válogatjuk össze.
Programok, rendezvények:
- kézműves műhelyek kiállításai
- kiállítás gyermek rajzokból, festményekből
- tehetséggondozó műhelyeink munkájának bemutatása szülőknek
- óvodai és kerületi rendezvényeken való szereplés
- vizuális pályázatokon való aktív részvétel
- folyamatos kapcsolattartás és időszakos konzultáció, tanácsadás az érintett gyermekek szüleivel
Anyagi fenntarthatóság
- Éves tagintézményi költségvetés megtervezése - felhasználása
- Pályázatokon való részvétel
- SOMI-OVI Alapítvány működtetése
Céljaink megvalósítását segíti a folyamatos eszközbővítés, partneri kapcsolatok, együttműködések (pl. Decathlon Áruház– Sportmanó) a dokumentáció fejlesztése, és nem utolsó sorban óvodapedagógusaink szakmai képzettsége, mely folyamatosan bővül; az elmúlt hét évben a következő továbbképzésekkel:
Legyél te is karmester!; A zene szeretetére nevelés, zenei tehetséggondozás; Mese-nyelv-játék – anyanyelvi fejlesztés játékosan; Így tedd rá!; Zöld óvoda koordinátori képzés; Rajzolás, mintázás, festés, kézimunka; Mit? Miért? Hogyan? – kisgyermekek testnevelése; Mozgáskotta; Kodály és a XXI. század; Matematikai és logikai játékok; Testkultúra – Vitamintorna 1.; Sakkjátszótér – Komplex képességfejlesztő oktatási program; SNI, BTM gyerekek integrált nevelése – érzékenyítő program.