Az egykor gyakori, ma újra-felfedezett iskolakert, iskolai oktatókert fontos eszköze az elemi kertészeti ismeretek oktatásának, népszerűsítésének, de ezen túl számtalan más környezetismereti (fizikai, kémiai, biológiai, földrajzi, néprajzi...) tudásanyag, szemlélet, attitűd átadására is alkalmas. 2012-ben elkezdett iskolakerti programunkban, tehetséges hallgatóink bevonásával kialakított iskolakertünk koncepciójában így fontos szerepet kap:
a biogeokémiai körforgások elemeinek szemléltető alkalmazása (komposztálás, esővíz-hasznosítás),
az időjárás-éghajlat-talaj-növényzet összefüggéseinek demonstrációja, ezáltal az éghajlatváltozás oktatása, illetve (alsós korosztályban) oktatásának megalapozása
a növénynevelés (termés, mag, csíráztatás, csíranövény, növekvő növény) folyamata,
a környezeti elemekkel (talaj, víz, levegő) való élményszerű megismerkedés,
a biológiai sokféleség szemléltetése és értékének megismertetése;
a játékosság (pl. babsátor építése),
a tantárgyköziség (gyermekversek növényekről),
az egészséges táplálkozás (csírazöldség, gyógynövények, saláták).
Ezek az aktív, élménypedagógiai, esetenként nemzedékek közötti kooperációban megvalósuló, komplex, de egységes természetszemlélet kialakítását célzó kiscsoportos programelemek alkalmasak tehetséggondozásra is, elsősorban a környezetismeret, biológia, földrajz tantárgyak területén. Az iskolakerti foglalkozások nevelő és fejlesztő-pedagógiai lehetőséget is kínálnak, például a munkára és a munka megbecsülésére, a természet iránti gondoskodásra nevelés; a szabálykövetés, a szerialitás, a kézi finom-motorika, megfigyelőkészség, szépérzék, együttműködési és logikai (összefüggések és folyamatok megértése) készségek, képességek fejlesztése. E programban újabb tehetséggondozási csoporttal - általános iskolás tanulókkal - próbálnánk ki és tesztelnénk, fejlesztenénk iskolakerti didaktikai kutatásainkat, és próbálnánk partnereket találni egy tervezett térségi iskolakerti hálózathoz, melyben koordinátori és bemutatóhely szerepet kívánunk vállalni.
Időpont: Április hó