Milyen apa volt az árvízihajós, Wesselényi Miklós? Hogyan zajlott a gyereknevelés a 19. században? Milyen otthonokban élt, milyen ruhákat viselt és hogyan töltötte szabadidejét a kor embere? Ősztől ismét várják a középiskolák 9. és 10. osztályos tanulóinak jelentkezését, akik 3 fős csapatokban, 3 fordulón keresztül versenyezhetnek egymással a történelem tudósai címért. A feladatok témája idén: hogyan éltek elődeink az 1800-as években és hogyan alakultak a reformkor hajnalán a női, illetve férfi szerepek?
Digitális feladatok, kreatív címlapkészítés, korabeli karakterek bemutatása a socail media felületein – a 2020/21es évadban is izgalmas kihívásokkal várja az Esterházy Magyarország Alapítvány az ESTÖRI KREATÍV TÖRTÉNELMI VERSENY jelentkezőit. Az idei pályázók egy olyan korszak történelmében merülhetnek el, ahol még egymás mellett élt a feudális örökség, de már bontogatták szárnyaikat azok a kezdeményezések, amelyek végül hozzásegítettek a modern polgári Magyarország kialakulásához.
A tavalyi versenyen a szervezők újfajta feladatokkal újfajta kihívások elé állították a résztvevőket, amelyet sikerrel vettek a csapatok. Ezért döntöttek úgy, hogy néhány izgalmas digitális elemet az idei versenyben is megtartanak, miközben – hűen a verseny szelleméhez – nem hagyják el a korábbi évek hagyományos helyszíni fordulóit sem. Így a csapatok ebben az évben is elkalandozhatnak a modern tartalomgyártás világába, többek között 19. század eleji címlapkészítéssel és cikkírással adhatnak számot tudásukról, hogy aztán majd a döntőbe jutottak személyes prezentációkban mérjék össze kreatív ötleteiket a már megszokott helyszínen, a kismartoni Esterházy-kastély Haydn termében. A szervezők bíznak abban, hogy semmi nem fogja akadályozni a személyes fordulók megrendezését, de – amennyiben a járványügyi helyzet ezt megkövetelné – arra is felkészültek, hogy teljes egészében az online térben valósítsák meg az idei összecsapást.
Nem árt tudni: az ideális csapatban a történelmet kiválóan ismerők mellett elkel az olyan csapattagok segítsége is, akik alkotókészségükkel, informatikai tudásukkal, illetve média- és kommunikációs ismereteikkel támogatni tudják a közös munkát. Az Esterházy Alapítvány mindig is nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a feladatok által támasztott kihívásokkal olyan készégeket is adjon a fiatalok kezébe, amelyekkel sikerrel érvényesülhetnek a későbbiekben.
A hat hónapig tartó izgalmas verseny alatt egy történelemtanárokból, újságírókból és kommunikációs szakemberekből álló zsűri véleményezi a versenymunkákat. Megéri megdolgozni a dobogós helyezésért, hiszen az első három helyezettet az Esterházy Magyarország Alapítvány értékes informatikai és audiovizuális eszközökkel jutalmazza.
Az idei verseny előkészítő szakaszában az Alapítvány egy online konferenciát is szervez, amely azt a kérdést járja körül, milyen új utak és lehetőségek rejlenek a digitális oktatásban. Az előadók között megtalálhatók lesznek – többek között – a verseny egykori diákjai, mentoraik és felkészítő tanáraik, akik az Estörihez fűződő tapasztalataikról számolnak be. Rajtuk kívül a terület egyéb szakemberei, innovátorok és jövőkutatók is felszólalnak. A Facebookon streemelt konferenciát – amelyre minden, az oktatás iránt elkötelezett érdeklődőt szeretettel várnak – november közepén rendezik.
A verseny együttműködő partnerei: Edubase - online edukációs platform, Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, Nemzeti Tehetségpont, MTA Történettudományi Intézet, Familypark am Neusiedler See- Közép-Európa legnagyobb szórakoztató-és vidámparkja.
A verseny beharangozó videója itt érhető el.