Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Székely Béla

Székely Béla
50 tehetséges fiatal
mérnöki tudományok

Már az érettségi előtt olyan korszerű – a többi között CAD-es – tudás birtokában volt, ami a modern gépészmérnöki szakma alapja. Szakmai pályafutása a győri Jedlik Ányos Szakközépiskolában kezdődött, majd a Budapesti Műszaki Egyetemen folytatódott, ahol bekapcsolódott a Formula Student nemzetközi konstrukciós mérnökversenybe: junior alkatrész-tervező, junior főmérnök, senior tervező, majd vezető tervező lett. Volt, hogy hajnali ötig dolgozott, majd reggel bement előadásra az egyetemen. Olyan szénszálas kompozit monocoque-ot (ez a versenyautó karosszériájának váza) is tervezett, amit Magyarországon korábban még senki sem csinált. Csapata Engineering Design díjat nyert, ez azonban csak a kezdet volt: jelenleg egy sportautó fejlesztésében vesz részt, ő vezeti a teljes gépészeti tervezést – mindössze huszonhét évesen.

Már középiskolában felsőfokon beszélt angolul, TDK-t írt, és pár hetes tanfolyamot kért magának Stuttgartba, mert nem tartotta elegendőnek, amit az iskolában a CAD rendszerről megtanult. A Budapesti Műszaki Egyetemre kerülve gyakorlatilag unatkozott, ezért új kihívást keresett, így jutott el a Formula Studenthez. Az ott eltöltött öt év alatt társaival szemben hatalmas szakmai előnyre tett szert mind gyakorlati tudásban, mind gazdasági, üzleti ismeretekben, mind pedig a nemzetközi kapcsolati háló építésében. Természetesen a második egyetemi diploma megszerzése után sem hagyta abba a tanulást.

„Azt hiszem, tulajdonképpen kicsit lusta vagyok, ezért keresem mindig a leghatékonyabb megoldásokat. Másra egyszerűen nincs időm és energiám. Szeretem azt érezni, hogy a kezemben van az irányítás, miközben tudom, hogy ez csak illúzió; az adott helyzetből kell kihozni a legjobbat” – mondja. Tervezés közben rengeteg problémával találkozik, ezek egy részét elraktározza a fejében, aztán egyszer csak beugrik a megoldás. Nem örül, ha valami nem tökéletes, pedig tudja, hogy a mérnöki szakma lényege éppen az: mindig van jobb, pontosabb, hatékonyabb. „Valójában azt az optimumot keressük, amit a pénz és az idő korlátoz” – véli.

Egy nemzetközi konstrukciós mérnökverseny sok éves gyakorlati tapasztalati előnyhöz juttatta pályatársaival szemben. Néha nem tudja kikapcsolni a munkájával kapcsolatos kérdéseket a fejében, ezért sokszor napi 12-14 órát is dolgozik.

Szerencsésnek tartja magát, mert sok jó pedagógussal hozta össze a sors. „A jó tanár az, aki nélkülözhetővé teszi magát, mert minden tudását átadja, mondta egyikük. Persze volt olyan is, amikor nem örültem, hogy megtanítja a többieknek, amire én már korábban egyedül, saját erőfeszítésből rájöttem. Úgy éreztem, elveszi a versenyelőnyömet” – emlékszik. Mindazonáltal ma már ő is naponta tesz valamit, hogy átadja tudását az utána következő mérnökgenerációknak: jelenleg műszaki tervező bírálóként vesz részt a Formula Student sorozat futamain szerte Európában. Bárhol el tudja képzelni a jövőjét, szerinte mindenkinek szíve joga eldönteni, mit kezd az életével. Egyik példaképe az élő vasember, Elon Musk, a Tesla alapítója, a sokoldalú milliárdos feltaláló, aki egyébként szintén heti 80-100 órát dolgozik.

Mentor:

Adatlap: