Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Csengő-Bongó JG 330 000 034

GlobalID:
JG 330 000 034
Kidolgozó:
Barizs Szilvia
Alkalmazók:
Indulás dátuma:
2014
Kapcsolattartó:
Általános iskolások zenei fejlesztése, a hangversenykultúra megismerése.

A Csengő-Bongó programpár zenei készségfejlesztés céljából alakult. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében az egyik leghátrányosabb helyzetű kis faluban valósítottuk meg a programot. Az ároktői gyerekek hátrányos helyzetük miatt is nehezebben tudnak különleges hangszerekhez és érdekes, bővített információkhoz jutni az ének és szolfézs óra keretein belül, mint a hasonló korú városi gyerekek. A szülők bevonásával szerveztük a programot, ugyanakkor a megvalósítás a szülők és gyerekek hátrányos helyzete miatt komoly kihívást jelentett. Épp ezért tartottuk fontosnak, hogy minél szélesebb körű zenei ismeretekkel gazdagítsuk a tanulók meglévő tudását, ezzel is elősegítve személyiségfejlődésüket.
Programunk összeállításánál különös figyelmet fordítottunk arra, hogy élményszerű, mégis maradandó formában adjunk át érdekes információkat. A programban hangszereket, zenei kifejezéseket mutattunk be, illetve a hallás és a ritmus fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektettünk. A hangversenyen való viselkedési szokások megismerése után már magabiztosabban, szívesebben vesznek részt a gyerekek a nyilvános rendezvényeken. Érdekesnek és izgalmasnak bizonyult a hangszerek neveinek megtanulása, hangjuk és formájuk felismerése.

Memóriajátékon, kvízjátékokon, hangszerpuzzle-on és teszteken keresztül folyamatosan figyeltük a gyerekek zenei fejlődését. A diákmentorok mind a 12 órás fejlesztő programban, mind a tömbösített alkalmakon aktívan részt vettek, segítve a többiek munkáját. Fontos szempontunk volt az is, hogy a diákmentorok zenei fejlesztésére is legyen mód.

Módszereink között hangszerek bemutatása, videók vetítése és kis hangversenyek is szerepeltek. A gyerekek nemcsak láthatták, de meg is érinthették a különböző hangszereket, illetve megismerhették történetüket is. Egyesek meg is szólaltatták saját hangszerüket az aktuálisan tanult dalokon keresztül, míg a többiek a hangversenyen való viselkedési szokásokat mutatták be egymásnak.

A fejlesztő program névre szóló emléklapok ünnepi átadásával zárult. Mivel főként hátrányos helyzetű gyermekek kapták meg a lehetőséget a tudás megszerzésére, akiknek az iskolai foglalkozáson kívül kevés esélyük van a plusz foglalkozásokra, ezért komoly igény, érdeklődés fogalmazódott meg hasonló foglalkozásokra, illetve a program folytatására.