A Matehetsz előző évek során megvalósított Tutor Programjában Bereczki Enikő - generáció kutató, „A rejtélyes Z generáció” című könyv szerzője - is részt vett, mint tutor, és támogatta a tehetséges fiatalok kibontakozását. Enikőt kérdeztük az aktuális generációs problémákról, illetve azok megoldási lehetőségeiről.
Milyen tehetségekkel találkoztál a Tutor Programban?
A Tutor Programon kiskamasz fiúkkal találkoztam, akik többféle területen voltak tehetségesek - sport, informatika, kémia, idegen nyelv. Sajnos abban az időszakban a Covid-járvány sok nehézséget hozott a tutori folyamatban is. Úgy emlékszem vissza rá, hogy nagyon nehéz volt ez az időszak, mert már akkor is küldetésemnek éreztem, hogy fejlesszem a diákok puha készségeit is, de képernyőn keresztül kommunikálva ez nagyon korlátolt volt. Azért is akartam mindenképpen ebben támogatni a fiatalokat, mert az utóbbi években a velük foglalkozó kutatások eredményei általában azt mutatják, hogy a nem-kognitív készségeknek legalább olyan erős a hatásuk a munkaerőpiaci sikerességre, mint a kognitív készségeknek. A karakter készségek, más néven intraperszonális kompetenciák (például magabiztosság, öntudatosság, önfegyelem, koncentrálóképesség, identitás, önbizalom, céltudatosság, attitűdök, hitek) a szociális készségek – interperszonális kompetenciák (az empátia, a társadalmi és csoport kapcsolatok kialakítására való képesség, eltérő nézőpontok, értékek, módszerek mérlegelésére, figyelembevételére)– köréhez tartozó készségekre is fontos lenne figyelmet fordítani, hiszen egy olyan nemzedékről van szó, akik rengeteg időt töltenek el a képernyő előtt, ahol más dimenzióban lehet a kommunikációt értelmezni.
Szerinted mik a jelenleg legaktuálisabb X, Y, Z generációs problémák?
Ezekben a kihívásokkal teli napokban egyik generációnak sem könnyű, de az okok ennek hátterében talán nem is annyira generációs jellegűek, hanem életkorhoz és élethelyzethez kötöttek. Az X generáció, és az idősebb Y generáció- a mai szülői generáció nagyrésze ide tartozik - úgynevezett szendvicsgeneráció. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a gyerekeikről kell gondoskodniuk, hanem idősödő szüleikről is és a munkahelyen többen felelős pozícióban vannak, ott is helyt kell állni. A fiatalabb ipszilonok és a Z generáció tagjai számára nagy kihívás a felnőtt élettel együtt járó magasabb szintű felelősséget "bevállalni" párválasztásban, családalapításban és a munkahelyen pályakezdőként is.
Ugyanakkor azt is láthatjuk, hogy egy korszak meghatározó eseményeinek, politikai, kulturális miliőjének milyen jelentős generációs képzőereje van. A nagy horderejű események együttes átélése elkülöníti a fiatalokat a korábbi nemzedékektől, és szerepet játszik abban, hogy bizonyos szempontból homogén csoportot alkossanak. Minden generációra igaz, hogy saját időszakának szülötte. A Z generáció esetében a COVID is meghatározó jelentőséggel bírt. A 21. század elején kiemelkedő szerephez jutott a technológia, amelynek robbanásszerű fejlődését elsőként az akkor fiatal generáció volt képes leghatékonyabban és legnyitottabban nyomon követni és mindennapjaiba integrálni, de ebben sokan nagyon magukra vannak még hagyva. Azért sem könnyű a mai fiatalok élete, mert az online térben számtalan veszély leselkedik rájuk, amelyekről az idősebb generációk viszonylag keveset tudnak. Hasznos, ha ezek a tudnivalók minél szélesebb rétegekhez eljutnak, - ezért is írtam meg a könyvemet „ A rejtélyes Z generáció” címmel https://hvgkonyvek.hu/konyv/a-rejtelyes-z-generacio - és ezért is vállalok médiaszerepléseket. Hiszen az ismeret, az információ már maga is nagy lépés ahhoz, hogy nagyobb áttörést érjünk el. Emellett eszközökre, problémamegoldó gyakorlatokra van szükség. A könyvemben emiatt is vannak szakmai javaslatok, viszont ezek csak akkor hatékonyak, ha vesszük a fáradságot, hogy személyre szabjuk őket, és nem spóroljuk meg a mérlegelést. Minden élethelyzet más, a gyerekek, fiatalok is változnak. Például egy felvételire való felkészülés alatt érdemes jobban korlátozni a képernyőidőt, vagy akkor, ha úgy látjuk veszély áll fenn és be kell avatkozni. Ugyanakkor lehet, hogy azért tölt el több időt a gép előtt, mert épp annak segítségével tanul, beszélget messzebb élő csapattársaival, vagy sajátít el egy új hobbit, stb.
Mit tanácsolnál a szülőknek, pedagógusoknak - ezt a korosztályt illetően - digitális szülői felelősségvállalás témában?
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legújabb ajánlása szerint kétéves kor előtt ne ültessük semmilyen képernyő elé passzívan a gyerekeket. 2 és 4 éves kor között is legfeljebb napi egy órát – ideális esetben szülői felügyelet mellett –, de inkább kevesebb „képernyőzést” engedélyezzünk. Idősebb gyerekek számára nincsen pontos ajánlás, és esetükben különbséget kell tenni az oktatási célú képernyőidő és a játékra szánt idő között. Figyeljünk rá például, hogy az internetes tevékenységek ne vegyék el az időt az evéstől, alvástól, tanulástól és a fontos társas tevékenységektől! Végeztem online felmérést 700 fiatallal, és kiderült, a megkérdezettek közel 43 százalékának szülei gyerekük online-tevékenységének körülbelül a felével vannak tisztában; 28 százalék szerint szüleik nagyon keveset, körülbelül az online tevékenységeik 20 százalékát ismerik és értik; közel 9 százalék szerint a szülőknek fogalmuk sincs erről, és mindössze 20 százalék véli úgy, hogy szülei teljes mértékig ismerik és értik, hogy mi történik velük az online közegben. Más szóval a szülők négyötöde részben vagy teljesen tájékozatlan abban, hogy mi történik gyermekével az online térben. Ez nagyon ijesztő adat! Pedig a szülő csak akkor képes segíteni, ha tudja valamennyire milyen hatásokkal találkozik a gyereke az online térben és milyen jellegű interakciók zajlanak a közösségi oldalakon. Sokszor azért nem kérdezzük ezekről a gyerekeket, mert – az ő szavaikkal élve – nagyon boomernek érezzük magunkat, de ez egy csapda! Nem várják el a szülőtől és pedagógustól, hogy mindennel naprakész legyen, ami az ő online közegében történik, de a nyitottságot, őszinte odafordulást nagyon is igénylik. Ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy ne legyünk kirekesztettek életüknek abból a részéből sem, ami az online térben zajlik.
Kép: Kozics Júlia
Hivatkozás: https://tehetseg.hu/aktualis-online-mediafigyelo/konyvajanlo-rejtelyes-z-generacio