Menü megnyitása

Levél járvány idején, de a húsvétot várva

2020. április 1.

Bajor Péter üzenete a Matehetsz munkájáról a veszélyhelyzet időszakában

Kedves TehetségBarátunk!

Sokak számára rendkívül nehéz heteket élünk: személyes egészségügyi gondok, aggodalom a hozzátartozóinkért, egzisztenciális elakadások, tervekkel kapcsolatos reményvesztés, félelmek, eddig ismeretlen problémák felbukkanása… Mindezekkel együtt ugyanakkor „a bajban” megjelennek a személyes erősségek is, a bátor tettek, az okos segítségnyújtás, valamint az igazi értékeink újra-felfedezése, összefoglalóan: átélhetjük és láthatjuk a szeretet, az igazi emberség megnyilvánulásait.
A Matehetsz elismerését, támogatását fejezi ki a pedagógusoknak, a diákoknak és szüleiknek a koronavírus-okozta válsághelyzetben! Drukkolunk, hogy a távoktatás (egyértelműen helyes és szükséges) időszakos bevezetésének hasznos és jótékony hatásai legyenek a magyar köznevelésre és felsőoktatásra.

Természetesen a Matehetsz munkatársait és feladatait is érintik a veszélyhelyzet hetei, hónapjai. Amit lehet, otthonról elvégezzük, de szükség szerint be-bejövünk az irodánkba is. Sok dolgunk megoldható elektronikus eszközökkel is, de a kontakt-találkozásokat igénylő teendőink nagy részét át kell ütemeznünk. Minden érintett munkatársat, kollégát, szakembert, tanulót külön értesítettünk, de néhány fontosabb területről, valamint a veszélyhelyzet idején is tovább folytatható aktivitásokról hadd írjak most összefoglalóan is:

A) A Nemzeti Tehetség Program most futó NTP-pályázatainak 2020. év végéig lehetséges hosszabbítását már jelezte ez EMMI és az EMET. Azt gondolom, hogy ezt a nagyfokú rugalmasságot sok pályázó nevében nekünk is illik megköszönni! Bízunk benne, hogy az idei, új pályázati kiírások – ha némi csúszással is – de meg fognak jelenni.
B) Március 30-án tájékoztatást kaptunk az EU-támogatású fejlesztési programok feladatainak átütemezési lehetőségéről. A Nemzeti Tehetség Központ és a Matehetsz által közösen vitt, jelenleg futó Tehetségek Magyarországa projekt feladatainak nagy részét teljesítettük, és ezzel együtt reméljük, hogy a most elakadt eseményeket, teendőket ősszel (illetve egy jövő évi hosszabbítási időszakban) pótolni tudjuk.

C) Nagy szomorúságunk, hogy idén tavasszal elmaradt a Kárpát-medencei Tehetségnapunk, pedig most, március 28-ára különleges, egész napos programmal készültünk. Bár az átadási ceremóniákat is elhalasztani kényszerültünk, de ennek ellenére az új tehetség-nagykövetek már most megkezdték „működésüket”, a felfedezettekkel szerződünk a pénzügyi támogatásuk érdekében, a Tehetségek Szolgálatáért idei díjazottjai kikerülnek a honlapunkra. A tehetségpontok akkreditációja a személyes táblaátadás nélkül is érvényes – az igazoló táblák átadása később történhet meg.

D) Április 24- re terveztük az idei Genius Loci Díjak átadását is. A tehetséghálózati intézmények által javasolt, az önzetlen segítésben élen járó, idén kitüntetendő vállalatok természetesen április végétől kezdve használhatják a Genius Loci címet, és reméljük, hogy később személyesen is megünnepelhetjük őket.

E) Az e-learning kurzusaink viszont folyamatosan, kiválóan működnek és használhatók. A jelentkezés folyamatos! A tavaszra tervezett, lekötött, előkészített kontaktalkalmas képzéseinket el kellett halasztanunk: az őszben reménykedünk (és esetleg 2021 első félévében is).

F) A Tutor Programunk kiscsoportos találkozásait és az önismereti hétvégéket is őszre kell átütemeznünk. Az egyéni tutor-tutorált segítő együttműködéseknek ezekben a hetekben különleges mentális támogató szerepe is van, ezért ezeket mindenképpen folytatjuk, telefonos és különféle digitális felületek segítségével. Jelenleg még bizonytalan, hogy a nyári táborainkat meg tudjuk-e tartani (májusban mindenképpen döntenünk kell), egyelőre úgy készülünk, hogy nem maradnak el. Köszönjük az országszerte most is dolgozó 90 tutorunk munkáját, valamint az idei 678 tutoráltunk együttműködését!

G) A tutorált tanulók számára biztosított ösztöndíjak – kissé kiszélesített határidőkkel – hamarosan pályázhatók lesznek. Az értesítéseket a későbbiekben küldjük ki.

H) A tutorált tanulók számára elindított (zártkörű) mentorprogramunkat is meghosszabbítjuk, a támogató kapcsolat elemeinek alakítását (és a használt kommunikációs felületek, eszközök típusát) a mentorok és mentoráltak egyedi egyeztetésére bíztuk.

I) Az iskolákkal, óvodákkal leszerződött, megkezdett csoportos fejlesztések megvalósításának határidejét decemberig meghosszabbítottuk, de, amennyiben az őszi megvalósítás már nem lehetséges, akkor a folyamat meg is szakítható. Erről értesítéseket küldtünk az érintetteknek.

J) Az óvodai OVPED-program használata továbbra is lehetséges, a hosszabbítás lehetősége szintén folyamatban van. Köszönjük az óvodapedagógusok együttműködését is. Számítunk rájuk a jövőbeni programjainkban is!

K) A 2020-21-es tehetségpont-akkreditációs folyamat megkezdését 2020 júniusának második felére tervezzük, amikor terveink szerint egy kétórás „webinárium” keretében készítjük fel az idei akkreditációban részt venni kívánó tehetségpontok kapcsolattartóit a várhatóan ősszel kezdődő akkreditációs teendőkre.

 

Még alig több mint egy hónappal ezelőtt találkozni tudtunk a pedagógiai szakszolgálatok vezetőivel, munkatársaival. Akkor még csak sejthettük, hogy az ilyen találkozásainknak hamarosan vége szakad egy időre… Még csak egy hónap telt el, és mégis mennyi minden történt azóta…

A Nemzeti Tehetség Központ (korábban: Új Nemzedék Központ) koordinálja 2015 óta a Bonis Bona Díjak odaítélését. Az ajánlási határidőt április végéig meghosszabbították (!), reméljük, hogy az idei elismerések átadása is hamarosan megtörténhet, még ha a szokásosnál kicsit később is.

A 2019-es évben három fiatal munkatársnőnk is gyermekáldásnak örvendhetett– és mi is együtt örültünk velük… Ezzel a „Matehetsz-babák” száma (tehát a munkaviszonyos munkatársaink által az eltelt 10 évben világra hozott új életek száma) 15-re emelkedett. Azt gondolom, ez szimbolizálhatja a jövőbe vetett hitünket – a mostani nehéz időszakban is! A tehetségsegítés már a nevében is magában hordozza a segítés szót: szívesen végzett feladatunk és elhivatottságunk, hogy segítsük a gyerekeket, tanulókat, fiatalokat, pedagógus kollégákat – családjainkat, közösségeinket, hazánkat. Ezt tesszük most is, a szokatlan körülmények között, és ezt fogjuk tenni a veszélyhelyzet után is, reméljük, hamarosan!

Addig is békés, nyugalmas, elégedett, értékes felismerésekben gazdag húsvéti ünnepeket kívánok minden TehetségBarátunknak!
És jó egészséget!

Bajor Péter