Gilyén András 2011-ben elnyerte a Sólyom László volt köztársasági elnök, a Magyar Géniusz Program Tehetség-nagykövete által alapított Tehetség-ösztöndíjat. Vele beszélgetünk az ösztöndíj „felhasználásáról”.
2011 sikeres volt az Ön számára, mert elnyerte az ELTE "A mohóság jó" című innovációs ötletpályázatán a különdíjat. Afféle netes Tudásfáját építene. Hogyan kell ezt elképzelnünk, miként építkezne az oldal?
Eredetileg nem volt meghirdetve különdíj, viszont a mezőnyben olyan sok színvonalas munkát talált a zsűri, hogy több pályázó „különdíj jelleggel” egy innovációs menedzserképzésre kapott meghívást. A Matematikai Tudás Fája egy specializálódott tudástár lenne, amely a matematikai tételeket, bizonyításokat, példákat és illusztrációkat egy gráfban tárolná. A logikai összefüggéseket reprezentáló gráf megjeleníthető lenne a számítógép képernyőjén változtatható részletességgel. Mintegy bele lehetne zoomolni egy-egy tétel, illetve fogalomkörbe. Ezen kívül lehetne keresni az összefüggések alapján is, illetve megjeleníthető lenne egy-egy tételhez elvező út. Persze a definíciók/fogalmak/tételek szöveges formában is megjeleníthetőek, de alapvetően úgy lennének felbontva a fogalmak, hogy egy-egy szöveges egység elférjen egy képernyőre. Ezenkívül lehetőség lenne a különböző gondolatmenetek egymás melletti vizsgálatára. Hiszen egy-egy érdekes tételnek sokszor egészen különböző bizonyításai léteznek, amelyek együttes megértése gyakran sokkal nagyobb rálátást ad a témára. Mégis csak ritkán található meg két különböző bizonyítás egy könyvben. Az oldal egyébiránt közösségileg is szerkeszthető lenne, de moderált formában.
Miből adódnak az ötlet nehézségei?
Elsősorban abból, hogy a matematika hatalmas tudásanyagot halmozott fel az évszázadok alatt rendkívül szerteágazó módon. Így aztán már egy alapszintű tudásbázis megalkotásához is rengeteg embert kellene bevonni. További probléma, hogy későbbi fázisokban már „friss” tudományos cikkeket is jó lenne hozzárendelni a tudásbázishoz a referenciáik hálójával együtt. Viszont rengeteg cikk van, amit csak költséges előfizetés árán lehet elérni. Ezek a kérdések egyébként egyre több és több kutatót érdekelnek. Például épp idén év elején kapott komolyabb sajtóvisszhangot a téma a Fields Medal-díjas cambridge-i matematikus, Timothy Gowers egy blogbejegyzése nyomán. A professzor a hagyományos matematikai folyóiratok szükségességéről értekezik és felveti egy online közösségi szerkesztésű folyóirat létrehozását a nagy sikerű arXiv preprint szerver nyomdokain.
Kik használhatnák haszonnal a Tudásfáját?
Gyakorlatilag mindenki, aki matematikát tanul, illetve művel. A diákok jobban körbejárhatnák a megérteni kívánt fogalomköröket. A vizuális megjelenítése az összefüggések gráfjának segíthet a nagyobb rálátás megszerzésében. Illetve a másik oldalról az egyetem oktatói is nagyon jól kihasználhatnák a lehetőségeket, például amikor elkészítik egy kurzus anyagát, kiválogathatnák maguknak a tárgyalni kívánt tételeket és a kurzus előfeltételeinek megfelelő szintű, gondolatmenetű bizonyításokat, feladatokat. A kutatók pedig láthatnák, hogy az általuk kutatott területtel összefüggésben milyen irányban történt előrehaladás, milyen kapcsolódó cikkek jelentek meg.
Mi akadályozza a megvalósítást?
A projekt sikerre viteléhez sok embert kéne bevonni a munkába. Egy gondolkodó, interaktív közösséget kéne létrehozni, hogy a dolog beindulhasson. Ez pedig megfelelő akadémiai kapcsolatrendszer nélkül nem egyszerű feladat. Én pedig még a tudományos pályám legelején állok. Úgy érzem, túl nagy fába vágnám a fejszém, ha most fejest ugranék ebbe a feladatba. Egyelőre megelégszem azzal, hogy egy prototípust kidolgoztam, és inkább a tanulmányaimra koncentrálok. Közben persze nem feledkezem meg a Matematikai Tudás Fájáról, különböző egyetemi ismerőseimmel időről-időre megvitatom az ötletemet. A legtöbben nagy érdeklődéssel hallgatják, és buzgón új ötleteket adnak a további lehetőségeket illetően. Remélem, eljön az idő, amikor megvalósulhat ez az álmom!
Segítette-e valamiként a Tehetség ösztöndíj a Tudásfáját?
A Part III, a híres cambridge-i matematikaszak befejező egyéves képzése egy nagyon intenzív program, a tanulás leköti az időm nagy részét. De a sok tudás, tapasztalat és kapcsolat, amit a kint töltött idő alatt szerzek, mind
en bizonnyal alapvetően meghatározza majd a későbbi pályámat, és remélhetőleg hozzájárul majd valamikor a Matematikai Tudás Fája sikeréhez is.
Teljesen leköti a tanulás vagy foglalkoztatják más ötletek is?
A tanulás mellett tavaly belekóstoltam az alapkutatás világába is, és elkezdtem egy kvantum-információelméleti témán dolgozni Kiss Tamás, a Wigner Fizikai Kutatóközpont tudományos főmunkatársa témavezetése alatt. A témában elért eredményeinkről készülőben van egy közös cikkünk, amit reményeink szerint pár hónapon belül publikálni is tudunk majd.