Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Múltból a jövőbe JG 370 000 010

GlobalID:
JG 370 000 010
Kidolgozó:
Hovorkáné Hegedűs Hajnalka, Révész Éva
Alkalmazók:
Indulás dátuma:
2014
Kapcsolattartó:
Ipartörténetről, mesterségekről és megújuló energiaforrásokról ötödikeseknek.

A programba bevont gyerekeknek szeretnénk megmutatni lakóhelyük és szűkebb környezetük gazdasági hagyományait a XIX. századtól napjainkig. Az "időutazás" során betekintést nyerhetnek az elődök mindennapjaiba: szokásaikba, mindennapi életükbe, megélhetési gondjaikba, ellenpontként pedig megismerhetik a jövő megújuló energiaforrásait is.

Öt témakört dolgozunk fel, melyek során áttekintjük a Szent Korona országait, különös tekintettel a Felvidékre, megismerkedünk az ott élő nemzetiségekkel, szokásaikkal, a magyarsággal való kapcsolattartásukkal. Megtekintjük a gazdaház jellemzőit, berendezéseit, az ipartörténeti műemlékek sorában egyedülálló Szárazmalomban népi mesterségeket elevenítünk fel. Békésszentandráson a helyi szőnyegszövő jelenét és múltját kutatjuk, megismerjük a szövés technikáját, a csomózás folyamatát, különböző régi szőnyegmintákat keresünk a modern eljárásokban. Megismerkedünk idős mesterekkel, kipróbálunk egyes munkafolyamatokat. Kutatómunkát végzünk a magyarországi folyók szabályozásának okairól, a duzzasztóművek és hajózsilipek szükségességéről. Városunk ipari létesítményeinek nagymértékű hulladékfelhalmozása miatt elengedhetetlenné vált a hulladék hasznosítása: vizsgáljuk a biogáz – mint megújuló energiaforrás – képződésének folyamatát. A fejlesztő órák után a szünidei intenzív program keretében a felvetett témákkal a gyakorlatban is megismerkedünk, amikor felkeressük a programokkal kapcsolatos városi nevezetességeket: Szlovák Tájház, Szárazmalom, Békésszentandrási Szőnyegszövő, Biogázüzem, Békésszentandrási Duzzasztómű és Hajózsilip.

Az utóbbi évtizedben bekövetkezett információrobbanás következtében megváltozott gazdasági, társadalmi, kulturális értékrend átstrukturálódása komoly hatást gyakorolt az oktatásban résztvevőkre: tanárokra, diákokra egyaránt. Igyekeztünk olyan gazdagító programot tervezni tehetséges tanítványainknak, melyben rámutatunk: Múlt nélkül nincs jövő! Arra törekedtünk, hogy a szünidei intenzív program keretében a foglalkozásokon feldolgozott témákat a gyakorlatban is megismertessük a gyerekekkel. Az értékek megőrzése rávilágított arra, milyen fontos a jövőbe tekintés az energiaforrások kapcsán. Fontos célunk volt az előkészítő órákon a saját tanulás önállóan és csoportban történő szervezésének és szabályozásának fejlesztése. Célunk annak felismertetése, hogy a tanulás során hozott különböző döntések hogyan befolyásolják későbbi pályafutásunkat. A programmal hatékonyan irányítottuk a tanulás időbeosztását, a fegyelem, kitartás és információszerzés fontosságára hívtuk fel a figyelmet.