Iskolánk a tehetséggondozást hosszú évek óta kiemelt feladatának tekinti. Tehetséges tanulóinknak jól felkészült pedagógusaink biztosítják a hátteret képességeik kibontakoztatásához. A nevelő munkánk kiemelt területe az egyéni képességekhez igazodó tanórai tanulás szervezése, a gyermekek egyéni képességeihez igazodó tanórán kívüli tevékenységek megszervezése. Ezeket szolgálják a szakkörök, sportkörök, versenyek, vetélkedők, szabadidős foglalkozások, felvételi előkészítő foglalkozások, projektek stb.
Arra törekszünk, hogy a gyermekeknél megtaláljuk azt a tevékenységet, amelyik hozzájuk közel áll, és szívesen végzik, sikerélményhez juttatják őket.
A tehetséggondozás formái iskolánkban: tanórai; tanórán kívüli; szakköri kereteken belüli; iskolai, kistérségi, megyei, országos tanulmányi versenyeken, kulturális rendezvényeken, programokon való részvétel; táborok, tanulmányi kirándulások, utazások szervezése tehetséges tanulóink részére.
A nevelőtestület az elmúlt évtizedben jelentős innovációs tevékenységet végzett. Az elsők között vezettük be a HEFOP 3.1.3 pályázat kapcsán a kompetenciaalapú oktatást, módszertani kultúránkat folyamatosan bővítjük. Korszerű informatikai eszközökkel, interaktív táblákkal rendelkezünk, pedagógusaink felhasználói szintű számítógépes ismereteket szereztek és az interaktív táblák használatát a kollégák nagy része elsajátította. Öko iskolai minősítéssel és referenciaintézményi előminősítéssel rendelkezünk, ez utóbbi keretében három "Jó gyakorlat"-ot dolgoztunk ki, és tettünk közzé az Educatio "Szolgáltatói kosár"-ban. Jó gyakorlataink közül az egyik a természettudományos tehetséggondozó szakkör tematikáját mutatja be. Kiemelten kezeljük a hátrányos, és halmozottan hátrányos helyzetű tanulóink felzárkóztatását, fontos számunkra az esélyegyenlőség megteremtése a tehetséggondozás területén is. Hatékony tehetséggondozó tevékenységünk fontos mutatója, hogy tanulóink kiemelkedő eredményeket érnek el a kistérségi, megyei és az országos versenyeken.
A kistérség általános iskoláinak bevonásával kívánjuk tevékenységünket kiterjeszteni. Intézményünk leendő referenciaintézményként is, valamint a Letenye és Környéke Iskolaszövetség munkájának egyik fő szervezőjeként kiváló szakembergárdával rendelkezik.
Intézményünk évek óta szakmai napok szervezésével mutatkozik be a környék érdeklődő pedagógusainak, intézményvezetőinek. "Jó gyakorlataink"-at több éves tapasztalatunk alapján tettük elérhetővé más intézmények számára is. Mindezek kipróbált eszközei a képességek kibontakoztatásának, a tehetségek sokoldalú fejlesztésének.
Közel kettő évtizede szervezünk saját tanulmányi versenyeket (Csizmadia Mária helyesírási verseny, matematika levelezős verseny), amelyek fő bázisát a kistérség tanulói adják.
A hatékony tehetséggondozás érdekében a partnerekkel való együttműködést erősíteni szeretnénk: Az óvodákkal, az általános - és középiskolákkal, a városi könyvtárral, a művelődési házzal, a gyermekjóléti szolgálattal, helyi civil szervezetekkel, kisebbségi önkormányzatokkal, sportegyesületekkel stb. A szülők részére tanácsadást, konzultációs lehetőségeket szervezünk.
A tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységek:
- az egyéni képességekhez igazodó tanórai tanulás megszervezése;
- a tehetséggondozó foglalkozások;
- az iskolai sportkör;
- a szakkörök;
- versenyek, vetélkedők, bemutatók (szaktárgyi, sport, kulturális stb.);
- a szabadidős foglalkozások (pl. színház- és múzeumlátogatások);
- az iskolai könyvtár, valamint az iskola más létesítményeinek, eszközeinek egyéni vagy csoportos használata;
- a továbbtanulás segítése, felvételi előkészítő foglalkozásokkal.
Szakmai napok, fórumok rendezésével a pedagógusok szakmai kapcsolatait bővítjük.
Programunkat beillesztjük a pedagógiai programba, és a szülőkkel is megismertetjük. A környék érdeklődő iskoláit is bevonjuk programjainkba. Internetes honlapunkon megjelentetjük a szakkörök témaköreit.
Konkrét tevékenységek:
- egyéni fejlesztési programokat megvalósító szakemberek tapasztalatcseréje,
- kommunikációs csatornák kialakítása,
- esetelemző munkacsoportok működtetése,
- intézmények közötti együttműködések kialakítása,
- jó gyakorlatok megosztása.
Tehetséggondozó munkacsoportunk működését korábban pályázati forrásból finanszíroztuk. Munkánkat támogatja a Letenye és Környéke Iskolaszövetség, a fenntartó, és a kistérség, valamint a Letenyei Gyermekekért Alapítvány. Céljaink között szerepel újabb pályázat benyújtása is.
Nevelőtestületünk számos tagja rendelkezik gyakorlattal és eredményekkel a tehetségek felismerésében és fejlesztésében. Számos tanító, tanár szakvizsgával, másoddiplomával rendelkezik. Vannak gyógypedagógusok, a pedagógusok 83 %-a rendelkezik OKJ-s vagy ECDL Start számítógép felhasználói végzettséggel. Az általános iskolában fejlesztő pedagógus, pszichológus, valamint az inkluzív nevelés tanára végzettségű dolgozó is van.
Speciális figyelmet kell fordítani az egyes területeken kiemelkedően tehetséges tanulók képzésére, nevelésére. Ennek érdekében az iskolában dolgozó pszichológus végzettségű pedagógus figyelemmel kíséri a tanulókat a beválogatásnál és az eredmények értékelésénél. Biztosítani kell a tehetség iskolai keretek közötti felismeréséhez, gondozásához, valamint a kiegyensúlyozott tanulmányi, közösségi teljesítmény támogatásához szükséges szakmai módszertani ismereteket a pedagógusok részére. Ezért az érintett pedagógusok esetmegbeszélést tartanak, ahol ismeretet és tapasztalatot adnak át egymásnak.
Jól működő iskolai könyvtárunk is nagy mértékben segíti munkánkat. 2012 szeptemberére egy kollégánk tehetségfejlesztő szaktanácsadói végzettséget szerez, aki a pszichológus, gyógypedagógus kollégánkkal segítséget tud biztosítani a tehetségpont feladatainak ellátásában.
Az intézményi minőségirányítási programunkban meghatározottak alapján végezzük az oktatás-nevelés eredményességének mérési rendjét.
Elvégezzük a partneri elégedettségmérést a programban résztvevő gyerekekkel, szülőkkel. Belső indikátormutatóink figyelemmel kísérése is a terveink között szerepel. Az eredményességmérés elemzésével, vizsgálatával tudjuk munkánk további fejlesztési lehetőségeit kidolgozni.
Minden tanévben elemezzük és értékeljük az országos kompetenciamérés eredményeit is.
A programban résztvevő szakemberek munkájuk során szabadon választják meg és alkalmazzák a munkastílust, pedagógiai módszert, kipróbálhatják a sokszínű, egyéni, újító ötleteket. Honlapunkon nyilvánossá tesszük a legfontosabb eredményeket.