Az egymilliós mezőnyből 3. és 4. helyezést ért el két tehetséges diáklány
A Regeneron International Science and Engineering Fair az egyes országokban rendezett középiskolai tudományos versenyek olimpiája. A döntőbe bejutott diákok abból a körülbelül egymilliós mezőnyből kerülnek ki, akik a Regeneron ISEF-hez kapcsolódó helyi és nemzetközi tudományos versenyeken – Magyarországon az Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen – szereznek győzelmet világszerte. Az idén már több, mint 1800, 20 év alatti fiatalt hívtak meg a rendezvényre, 65 országból.
A megmérettetésen Hargitai Sára matematikai projektjével 500 $-os 4. díjat kapott, Ecsedi Boglárka pedig IT projektjével az IEEE Foundation 400 $-os 3. díját nyerte el, valamint az Innopolis University BSc programján vehet részt ösztöndíjjal. Mindketten a Magyar Innovációs Szövetség által rendezett Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny helyezettjei voltak tavaly.
A diákok szakmai felkészítését Ivánka Gábor, a hazai verseny zsűrijének tagja végezte. A Regeneron ISEF verseny kétlépcsős, melyben a versenyzőktől a zsűri angol nyelvű nevezési anyagokat kér a tudományos projektről. Ezt követően a döntőn több mint ezer tudós, mérnök és matematikus interjúk során győződik meg a versenyzők felkészültségéről, és alakítja ki a végleges sorrendet.
Ecsedi Boglárka, idei évi Felfedezettjeink fődíjasunk, a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium tanulója, „Visszaáramlások detektálása tanulóalgoritmus használatával - mély neurális hálók és mesterséges intelligencia a számítástechnikai képelemzésben.˝ c. munkájának magva, hogy létezik egy gyorsan változó veszélyes természeti jelenség, a visszaáramlás, amely többnyire lapospartok mentén alakul ki. A felismerésük nehézségéből és kialakulásuk kiszámíthatatlanságából adódóan világszerte rengeteg halálesetet okoznak. A kutatás célja egy olyan alkalmazás fejlesztése volt, mely a visszaáramlások felismerését segíti.
Hargitai Sára, a Gödöllői Református Líceum Gimnázium diákja „Középpontban az elfeledett közép” c. munkájával pályázott. Dolgozatának legfőbb célja, hogy népszerűsítse a középiskolai szinten elfeledett, de sok érdekességet magában hordozó és tudománytörténeti szempontból is jelentős kontraharmonikus közepet. Különösen biztatóak azok a vizsgálatok, amelyek a Lehmer-közepek további általánosításával kapható Gini-közepek grafikus megjelenítésére irányulnak.
Gratulálunk mindkettőjüknek!