Intézményünk mindig nagy hangsúlyt fektetett a tehetséggondozásra, a 2001/2002-es tanévben megfogalmazódott az igény a tantestületben, hogy lehetőleg ne vesszen el tehetség az iskola falai között, szerencsés volt, hogy a település önkormányzata támogatta - és jelenleg is fontos feladatának tekinti - ezt az elképzelést. A tehetségek kibontakoztatásában meghatározó szerepe van a pedagógusoknak. Feladatunk, hogy fejlesszük a tanulók személyiségét, kibontakoztassuk egyéni képességeit, és megfelelő motiválással elérjük azt, hogy minél kreatívabbak legyenek. Ennek érdekében a korábbinál komplexebb, átfogóbb program kidolgozását kezdtük meg a Debreceni Egyetem Pedagógiai Pszichológiai Tanszékével együttműködve.
Az intézményünk tehetséggondozó programjának célja:
- az iskolába járó tanulók egyéni adottságainak, képességeinek felderítése
- intellektuális képességeik minél magasabb szintre juttatása, a tehetségkibontakoztatásához szükséges személyiségfejlesztése.
A pedagógiai célt két fő szempont segítségével igyekszünk megvalósítani:
- A tanulók megfelelő külső és belső motiválása, reális önértékelés kialakítása,
- egyéni differenciálás.
A tanulók kiválasztása során figyelembe vettük a pszichológiai vizsgálatok eredményeit, az osztályfőnökök, szaktanárok véleményét is. A gyerekek régi osztályközösségükben maradtak, de ezen belül biztosítottuk néhány tantárgy képességszerinti csoportbontásban való oktatását, valamint differenciált egyéni és csoportfoglalkozásokkal segítjük eredményességüket a tanórákon.
A komplex tehetséggondozó programban a tanulók délelőtti és délutáni foglalkozásai szerves egységet alkotnak. Elsődleges feladat a tantervi követelmények minél magasabb szintű teljesítése, miközben a gyerekek képességeitől függően lehetőség nyílik tehetségük feltárására és gazdagítására külön foglalkozásokon is.
A délelőtti tanítás az iskolai óratervvel összhangban folyik, délután azonban a tehetséggondozás funkcióját alapul véve speciális körökben dolgozunk. A gyerekek egyéni érdeklődésüknek megfelelőn választanak a kínálatból, 5. évfolyamon mindenki kipróbálhat mindent - mintegy forgószínpadszerűen,- hogy később eldönthesse, mi az, ami igazán érdekli őt, mi a számára a legmegfelelőbb, a legteljesebben kibontakoztató tevékenység.
Délelőtt a tanulók együtt dolgoznak a tanórákon az eredeti osztálykeretben, délután az osztályokból a tanulók érdeklődése, képessége szerint kiscsoportok alakulnak, s ebben a keretben folyik tovább a fejlesztés. Itt a feladatot a tanulók differenciáltabban, egyénre szabottabban kapják, mint a tanórákon. Így lehetőség nyílik a tanórai anyag elmélyítésére, gyakoroltatására, többletismeretek szerzésére, a szakterületek iránti érdeklődés felkeltésére, valamint az egyéni érdeklődés elmélyítésére. A hatékony pedagógiai differenciálás elengedhetetlenül fontos a program sikeres teljesítéséhez. Ezt a tanórán csak részben lehet megvalósítani, a délutáni kiscsoportos blokkok megfelelőbb kereteket biztosítanak ehhez.
A tehetségfejlesztés egy folyamat, ha az 5-6. évfolyamban megtaláljuk ezeket a gyerekeket, és sikerül megtalálni a számukra legmegfelelőbb tevékenységi kört, akkor 7-8. évfolyamon már teljesen az egyénre szabott differenciált fejlesztő munkára van szükség.
Az új komplex tehetséggondozó programban a tanulók délelőtti és délutáni foglalkozásai szerves egységet alkotnak. Elsődleges feladat a tantervi követelmények minél magasabb szintű teljesítése, miközben a gyerekek képességeitől függően lehetőség nyílik tehetségük feltárására és gazdagítására külön foglalkozásokon is.
A gyerekek érdeklődése nagyon sokrétű, és az a szerencsés, ha sokféle dolgot kipróbálhatnak, akár forgószínpadszerűen is, hogy végül megtalálják az igazán nekik való, az őket legteljesebben kibontakoztató tevékenységet.
A sokféle érdeklődés sokféle fejlesztési irányt igényel, ezekre leginkább a tanórán kívüli tevékenységek során nyílik lehetőség.
Iskolánk az alábbi lehetőségeket kínálja:
Szakkörök:
- Kézműves szakkör
- Gyöngyműhely
-
A Tehetségpont munkájának középpontjában továbbra is Taktaharkány nagyközség általános iskolás tanulói állnak majd, az ő fejlesztésük érdekében tovább bővítjük az iskolán kívüli lehetőségeket. Ennek során megkeressük a szakembereket a kistérségben, illetve azokat is, akik Taktaharkányból származtak el, s megkérjük őket tehetséggondozó programunk segítésére. Természetesen az iskolánkban végzett, eljáró középiskolásokat is igyekszünk bevonni programjainkba - különös tekintettel az Arany János Tehetséggondozó Programban tanulókra, így teremtünk lehetőséget az iskolánkban lerakott alapok itt történő továbbfejlesztésére is. Az itt élő felsőfokú tanulmányokat folytató fiatalokra is számítunk a programokban való részvételre - akár a programok vezetőiként is.
A korábban már bemutatott iskolán kívüli formák gazdagítása mellett új formaként kívánjuk kialakítani a projekt témák kidolgozását a különféle korosztályú fiatalokból alakult csoportokban, pl. természet- és környezetvédelem, helytörténet, kreatív tevékenységek, stb.
Tehetségpontunk lehetőséget kíván nyújtani gyakorlati tapasztalatainak megismerésére a kistérség pedagógusai számára is, szakmai tanácskozások és gyakorlati bemutatók, foglalkozások szervezésével, ahol nemcsak az elméletet ismerhetik meg, hanem a gyakorlatban is tanulmányozhatják, kipróbálhatják a nevelők az őket érdeklő technikákat, módszereket.
Az Apáczai Csere János Általános iskola vezetése, tantestülete elkötelezte magát a tehetséggondozás ügye mellett. Fontosnak tartjuk, hogy a későbbiekben is folytatódjon, és újabb évfolyamokkal bővüljön a program. Az intézmény fenntartója a kezdetektől fogva teljes mértékben támogatja a program megvalósítását, bízunk abban, hogy ez a későbbiekben is így marad, mert anyagi és erkölcsi támogatása és a közös együttgondolkodás nélkül az elképzelések nem valósulhatnának meg.
3 fő rendelkezik "Tehetség és fejlesztése" területén szakvizsgával, 12 fő végezte el a "Tehetséggondozás pszichológiai alapjai" kurzust.
Intézményünk 2006. szeptembere óta a B-A-Z Megyei Tehetségfejlesztő Hálózati Program szakmai, módszertani bázisintézménye is.
Dr. F.J. Mönks, a European Council for High Ability elnöke,
Dr. Balogh László, a Magyar Tehetséggondozó Társaság elnöke,
Dr. Mező Ferenc, A DE pedagógiai-Pszichológiai tanszékének adjunktusa,
Sarka Ferenc, a MTT Elnökségének tagja,
Kormos Dénes, a MTT Választmányának tagja.
A Debreceni Egyetem munkatársainak szakmai segítő-támogató munkáját a továbbiakban is igénybe vesszük.