Intézményünk hét- és ötévfolyamos középiskola saját akkreditált tantervvel. Alapvető értéknek tekintjük a különböző társadalmi környezetből idekerülő diákok együttlétét, befogadó iskolát működtetünk. A hagyományos tanórai foglalkozások mellett számos egyéb tevékenységre is lehetőséget biztosítunk tehetségük fejlesztésére, pl. a sport, a művészetek, az idegen nyelv, a természettudományok területén.
Személyközpontú pedagógiai elveink (elemei a két osztályfőnökös rendszer és a szöveges, fejlesztő értékelés) alapján az oktatás tartalmának és módszereinek megújításával törekszünk a tanórai és a tanórán kívüli differenciált tehetség- és kompetenciafejlesztésre. Egyes műveltségterületeket integráltan oktatunk: művészet, természettudomány, testkultúra. A nyelvi előkészítő év és a gazdasági ismeretek oktatása az alapképzés része.
Alapító Okiratunkban 2008 óta, a gyakorlatban alapításunk óta, vállaljuk SNI-s diákok integrált nevelését-oktatását egyéni fejlesztési terv alapján pszichológus és gyógypedagógus-fejlesztőpedagógus vezetésével.
Saját fejlesztésű modulok: drámaoktatás, művészeti képzés (alkotás), angol nyelvi (zene, film, dráma és irodalom), praktikus tanulás, beszédművelés, demokráciára nevelés, életvitel, környezeti nevelés.
Tanórán kívüli alternatív programok: Tolerancia-nap; Városi Ökológiai projekt; Témahetek - görög demokrácia, középkor, médiaismeret, idegen nyelvi kultúrák, Erdei Iskola, gazdasági; Kapcsolda (érzékenyítő program fogyatékos gyermekekkel); Tavaszi Művészeti Találkozó (osztályszínjátszó fesztivál, zenei produkciók, rövidfilmek fesztiválja, irodalmi verseny); Nagy Durranás (többnapos sportprogram), Tehetségnap.
Számos tehetséggondozó programunk zajlott pályázat keretében: TÁMOP-3.4.3- Tegyünk együtt a tehetségért!, TÁMOP-3.2.9. - Audiovizuális emlékgyűjtés projektünk, az Oktatásért Közalapítvány és a Nemzeti Tehetség Program programjai. Comenius Iskolai Együttműködés pályázatainkban diákjainknak lehetőségük van nemzetközi projektekbe is bekapcsolódni.
Regisztrációnk után a Tehetségpontot az intézmény diákjai számára kívánjuk elsősorban működtetni a következő módon:
• A diákok körében iskolapszichológusunk végzi a tehetségazonosítást és –tanácsadást.
• A szaktárgyi munkacsoportok kidolgozzák és elindítják az egyéni fejlesztőprogramokat, a tehetségfejlesztés során kiemelten törekednek a gazdagításra és differenciálásra.
A következő tehetségpontokkal vettük fel a kapcsolatot:
1. Együttműködési megállapodás keretében diákjaink rendszeresen használják a Leövey Klára Gimnázium természettudományi laborját természettudomány, ill. fizika, kémia és biológia fakultációs órákon.
2. Együttműködési megállapodásunk van a Sajátos Nevelési Igényű Tehetségeseket Segítő Tanáccsal, mely szakmai konzultációkkal segíti munkánkat.
3. A Tehetséghidak program keretében több diákunk vett részt személyiségfejlesztő, ill. intenzív szünidei tehetségfejlesztő programokon.
Egyéb együttműködéseink:
1. TÁMOP-3.4.2.A projektünk célja három másik közoktatási intézmény közreműködésével egy olyan pedagógiai környezet létrehozása, amely csökkenti a sajátos nevelési igényű gyermekek integrációjának problémáit, segíti a sikeres óvodai-iskolai és általános iskolai-középiskolai átmenetet, javítja továbbtanulási és munkaerő-piaci esélyeiket. A projektben létrehozunk egy olyan, a differenciálást segítő, tanórai alkalmazásra szánt feladatbankot, mely alkalmas a különböző sérült részképességek, ill. intelligencia-területek célzott fejlesztésére.
2. A TÁMOP 3.3.12 „Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében” kiemelt projekt bázisiskolájaként részt veszünk a pályatervezési és életvezetési, ill. a vállalkozói kompetenciafejlesztés, továbbá a készségfejlesztés a művészeti nevelés eszközeivel elemek szakmai megvalósításában.
3. A Burattino Általános és Szakképző Iskola, Gyermekotthonnal közös projektünk célja a minőségi autizmus-specifikus nevelés, oktatás feltételeinek megteremtése mindkét intézményben.
A következő programokat tervezzük a választott tehetségterületeken:
Interperszonális – tutoriális rendszer (önkéntes diákok segítségnyújtása tanulási nehézséggel küzdő társaiknak).
Intraperszonális – egyéni tanácsadás szülőknek és diákoknak a továbbtanulás kapcsán; kompetencia-fejlesztő foglalkozás alulteljesítő tehetségeknek.
Logikai-matematikai - matematikai önképzőkör; informatika szakkör; logikai és stratégiai gondolkodást fejlesztő társasjáték-kör.
Nyelvészeti – angol nyelvi szakkör; német, francia, olasz fakultáció; nyelvi témahét; nemzetközi haiku író verseny; író-olvasó önképzőkör; Másik Színház; dráma szakkör; angol nyelvi modul (zene, film, dráma és irodalom).
Természeti - földrajz-természetjáró szakkör; természettudományos tehetséggondozó szakkör; biológia, fizika, kémia fakultáció; Erdei Iskola; Városi Ökológiai projekt.
Testi-kinesztetikus - Tornaházi parti (sportmérkőzések, -bemutatók); Nagy Durranás (többnapos sportprogram); 24 órás foci, illetve röplabda verseny; sportszakkörök (floorball, röplabda, tollaslabda); túlélő túrák.
Térbeli-vizuális - képzőművészeti alkotókör; fotó-alkotó hétvégék; videó szakkör; falfestő projektek.
Több tehetségterületet felölelő: Tavaszi Művészeti Találkozó (osztályszínjátszó fesztivál, zenei produkciók, rövidfilmek fesztiválja, irodalmi verseny); műveltségi vetélkedők: összművészeti (irodalom, képzőművészet, film, zene), európai-nyelvi (tudományos, művészeti, országismereti – angol, francia, német, olasz); Tolerancia-nap; várostörténeti-városépítészeti-városismereti séták.
Tehetségnap: az iskolai szakkörök bemutatkozása - „nyílt szakköri órák”: az iskola többi diákjának bevonása a szakkörök munkájába, szakmai műhelymunka a tanárok számára belső és külső tehetségfejlesztő szakértők vezetésével.
Az intézmény költségvetésében elkülönített forrással szerepelnek a rendszeres tehetséggondozó programok (szakkörök, rendezvények). Emellett pályázati források is hozzájárulnak újabb tehetséggondozó tevékenységeink megvalósításához, pl. a Nemzeti Tehetség Program az elmúlt évben 8 db nyertes pályázatunkhoz nyújtott támogatást.