Menü megnyitása

Illéssy Lenke

50 tehetséges fiatal
textilművészet

Kislány korában nem gondolta volna, hogy egyszer majd hivatásszerűen divattal fog foglalkozni. Református lelkésznek készült, a ruhatervezést meghagyta ikertestvérének, Katának. Aztán 16 éves korában a dédnagymamája megtanította lábbal hajtós varrógéppel varrni, és Illéssy Lenke annyira élvezte ezt, hogy jelentkezett a Moholy- Nagy művészeti Egyetemre textiltervező művésznek. Nagyon hálás lehet a dédinek, nélküle talán soha nem derült volna ki, mennyire tehetséges. „Egy kicsit mindig kételkedem magamban és a tehetségemben, de szerencsére több díj is erősíti az önbizalmamat” – mondja.

Még egyetemista korában látott egy divatbemutatót, ahol a ruhák inkább képzőművészeti alkotásnak látszottak, mint hordható öltözéknek. Akkor eldöntötte, ő más úton szeretne járni. Célközönséget keresett, és a választása a várandós nőkre esett. „Ebben az én gyerek utáni vágyam fejeződött ki, bár a magánéletem akkor még nem tartott ott.” Az első darab egy finnországi ösztöndíj idején született, ezért is kapta a finn létige nyomán az olla márkanevet. Ehhez később Lenke családi nevének tréfás változata kapcsolódott, a vállalkozása azóta ille-olla néven ismert. Diplomamunkaként is kismamaruhákat tervezett, és még három évet szentelt a témának, aztán abbahagyta. „Kismamáknak terveztem, miközben annyit dolgoztam, hogy a magánéletemre nem jutott időm. Azóta ez megváltozott, néhány hónapja megszületett a kisfiam, a kilenc hónap alatt hordtam is a saját ruháimat. Nagyon szeretek dolgozni, de ugyanilyen fontos a családom, a szüleim, a férjem, a nagy-és dédszüleim, akik támogatnak, értékelnek, segítenek.”

Lenke szerint a plázák nagy márkáival nehéz lenne versenyezni, nem is kell. A magyar designerek számára a saját kis brand építése lehet kiút. Ezt tette ő is, először egyedül, majd stylist testvérével, Katával. A közönség jól fogadta a termékeiket. Az I. kerületben nyitottak stúdiót, és az interneten is lehet tőlük rendelni. Honlapjuk igazi szenzációja az a lehetőség, hogy bárki megtervezheti a saját kabátját. „Kitaláltam egy szabászati rendszert: 6 lépésben el lehet dönteni, milyen legyen a kabát színe, hossza, gallérja, ujja, zsebe. Ugyanaz a szabásminta teljesen más hatású kabátot eredményez, lehet elegáns, sportos, magyaros vagy klasszikus.”

Terveik szerint az eddigiek mellett kosztümök és más ruhadarabok is készülnek majd a rájuk jellemző szolidan vagány stílusban. „Nagyon örülök, hogy Hegedüs Évát, a Gránitbank alapító vezérigazgatóját kaptam mentorként, hiszen ő közgazdász is, üzletasszony is - mondja. - Segítsége nagyon sokat jelent majd az üzleti tervünk, a pénzügyi- és marketingstratégiánk átgondolásában és kialakításában, és pontosan azt a közönséget képviseli, amelyet a ruháinkkal el szeretnénk érni.”

2007-ben végzett a Budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem textiltervező, 2008-ban pedig a tanári szakon. A végzés után három évre elnyerte a Kozma Lajos ösztöndíjat, ami lehetőséget biztosított neki arra, hogy továbbfejlessze az ötleteit és megalapítsa a cégét, az ille-olla kft-t.
2009-ben kismama kollekciójával elnyerte a Magyar Formatervezési Díj különdíját, és A női lét három jelene elnevezésű munkájával a szombathelyi Textiltriennálé Design kategóriájának nyertese lett.
2010-ben munkáival bemutatkozott a nemzetközi Bio22 Ljubljanai Design Award-on, 2011-ben bekerült a legjobb 35 tervező közé a Gombold újra! Divat a magyar divatbemutatón.
A legnagyobb elismerést 2011-ben kapta, amikor innovatív ötletét az Országos Női Fiatal Vállalkozói Díjjal jutalmazták. Isztambulban a vállalkozói csúcstalálkozón (Youth Entrepreneurship Summit) Magyarországot egyedül képviselte ille-olla divatcégével.
A Budapesti Designhéten mutatta be új ruházati filozófiáját, a CrePToS-t (Creativity, Personalization, Tool and Service). A név olyan ruházati rendszert és interaktív szoftvert takar, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók a www.ille-olla.hu honlapon kiélhessék kreativitásukat, megtervezhessék, személyre szabhassák a ruháikat, majd a gyártás után hordhassák a saját maguk által megtervezett kabátjukat.
Munkája mellett a Budapesti Ipar-és Kereskedelmi Kamara Divatmarketing Szakosztályának elnökségét vezeti.

 

Mentor: Hegedüs Éva
"Ígéretesnek tartom, hogy Lenke a lehető legnagyobb mértékben igyekszik a modern technika adta lehetőségeket úgy felhasználni, hogy az ügyfelek számára kényelmes és személyre, alakra szabott megoldást nyújtson. "
Adatlap: