Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

A spontán szimmetriasértéstől a szociális kislakás-építésig

2015. január 17.

Pedagógusok tudományos munkáját ismerte el az MTA.

Tizenkét, oktatói munkája mellett tudományos tevékenységet is végző középiskolai tanár kutatási eredményeit ismerték el a Magyar Tudományos Akadémián. A 18. alkalommal kiosztott Pedagógus Kutatói Pályadíjat Török Ádám főtitkár adta át a humán és társadalomtudományok, a matematika és természettudományok, valamint az élettudományok terén önálló kutatásokat végző tanároknak.

"A magyar pedagógia egyik folytatásra érdemes hagyománya, hogy a tanárok az oktatás mellett tudományos munkát is végeznek. A Magyar Tudományos Akadémia ennek a tradíciónak a továbbélését segíti, amelynek egyik eszköze a Pedagógus Kutatói Pályadíj" – köszöntötte az Akadémia Székházában tartott ünnepélyes díjátadón megjelenteket Török Ádám.

A Magyar Tudományos Akadémia Pedagógus Kutatói Pályadíjára a legalább öt éve oktató, legalább félállású középiskolai tanárok pályázhatnak olyan tudományos munkával – monográfiával, nagyobb terjedelmű tanulmánnyal, kísérleti eljárási eredménnyel, forráskiadvánnyal stb. – amely tényleges előrelépést jelent egy adott tudományos téma alaposabb feltárásában. A pályamunkákat a tudományterület szempontjából illetékes akadémiai kutatóintézet bírálja el, majd az Akadémiai Kutatóintézetek Tanácsának (AKT) szakbizottságai rangsorolják. A bírálók és szakbizottságok értékelő véleménye alapján az AKT kialakítja a díjazásra vonatkozó javaslatát, amelynek alapján az MTA elnöke dönt a díjazottak személyéről, majd a főtitkár részesíti őket a személyenként bruttó 200 000 forinttal járó elismerésben.

Idén kilencen vehették át az elismerést a humán és társadalomtudományi kutatásaik során elért eredményeikért, egy pedagógus a matematika és természettudományok terén végzett kutatásaiért kapta meg a díjat, ketten pedig az élettudományokban végeztek az értékelők véleménye szerint kimagasló munkát. "Jelentős eredmények születtek" – tolmácsolta a bírálók álláspontját az Akadémia főtitkára. Mint arra Török Ádám felhívta a figyelmet, az egyes tudományterületekről érkezett pályázatok között feltűnően sok a humán és társadalomtudományi dolgozat, miközben az Akadémia tagságának csak körülbelül húsz százaléka kerül ki e tudományterület művelői közül. A főtitkár szerint ennek egyik oka az, hogy a természettudományos kutatásokhoz szükséges infrastrukturális háttér sok helyen nem áll rendelkezésre az iskolákban. "Az MTA arra törekszik, hogy hozzájáruljon az iskolai keretek között végezhető tudományos munka feltételeinek javításához" – hangsúlyozta Török Ádám.

A humán és társadalomtudományok területén elért eredményeiért vehette át a Pedagógus Kutatói Pályadíjat dr. Drienkó László, a Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Jáky József Tagintézményének tanára "Anya-gyermek párbeszéd vizsgálata egyeztetés-csoport módszerrel" című pályamunkájáért. Dr. Harmath Artemisz, a Budakalász Gimnázium tanára "Szüntelen Jóvátétel" című pályamunkájáért kapta az elismerést. A régi Ugocsa vármegye helytörténeti vizsgálataiért vehette át a díjat dr. Kocán Béla, a veszprémi Vetési Albert Gimnázium tanára. Dr. Laczkó Mária, a Pestszentlőrinci Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola tanára "Beszédfeldolgozás, tanulás és jegyzetelés" című pályamunkájáért érdemelte ki az elismerést. Dr. Radák Judit, a budapesti Novus Gimnázium, Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanára "Vajda Lajos Pepita füzetei – Vajda Lajos téranalíziseknek is értelmezhető szentendrei városképei a Pepita füzetekben található forrásokkal összevetve" című pályamunkájáért részesült a díjban. "A 16. és a 17. század itáliai utópiái: egy definíció nyomában" című pályamunkájával érdemelte ki az elismerést dr. Róth Márton, a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium tanára. Dr. Szaszkó Elek, a budapesti Karinthy Frigyes Két Tanítási Nyelvű Gimnázium tanára "A Szeri Pósafiak - Egy Dél-alföldi előkelő család története a 14-15. században" című pályamunkájáért vehette át a díjat. A tihanyi apátság alapítólevelét vizsgálta dr. Szentgyörgyi Rudolf a Budakalász Gimnázium Budai és Remetekertvárosi Tagiskola tanára, aki az alapítólevél szövegének diplomatikai és nyelvi leírásáért kapta a díjat. Dr. Umbrai Laurát, az Újbudai József Attila Gimnázium tanárát pedig "A szociális kislakás-építés története Budapesten, 1870-1948" című pályamunkájáért ismerték el.

A matematika és természettudományok területén Borbélyné Bacsó Viktória, a debreceni Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola tanára vehette át a díjat Török Ádám főtitkártól "Spontán szimmetriasértés és optimalizálás a funkcionális renormálási csoportegyenletekkel" című pályamunkájáért.

Az élettudományok területén dr. Koncz Gábor, a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium tanára "Cseres-tölgyes erdők (Síkfőkút Projekt és Vár-hegy) lágyszárú növényzet és magkészlet vizsgálata" című dolgozatáért, Pápai János, a Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium tanára pedig "Mozgásmintázat vizsgálata egyenesszárnyú rovarokon" című pályamunkájáért kapta meg a Pedagógus Kutatói Pályadíjat.

Forrás: mta.hu