Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Az együttműködés nem árt

2015. január 28.

Március végéig három alkalommal találkoznak egymással az ELTE gyakorló gimnáziumainak szerencsés tanulói.

A Tehetséghidak Program keretében a diákok önszerveződését támogató programok megvalósítására kiírt felhíváson nyert az ART iskolaközi együttműködési programsorozat. A január közepétől március végéig tartó, az ELTE három gyakorló gimnáziumának három évfolyamán tanuló, legalább hatvan diákot megmozgató eseményről Scholcz Pankát, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium 12. évfolyamos tanulóját, a program egyik szervezőjét kérdeztük.
 
Panka elmondja: az Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium, a Radnóti és a Trefort Ágoston Gyakorlóiskola közötti együttműködésnek hosszú története van, ám például amikor ő 2008-ban bekerült a Radnótiba, épp szünetelt az ART. Két éve indult újra a hagyomány: akkor többen úgy gondolták a Radnóti diákönkormányzatában, hogy fontos lenne a folytatás, majd gyorsan kiderült, hogy a másik két iskolában is van fogadókészség. Hogy miért? „Mert fontos, hogy minél több fiatalt ismerjünk meg azok közül, akik hasonló rendszerben tanulnak, mint mi, de egy másik intézmény falai között. Kivételes lehetőséget jelent, hogy egy másik iskola óráit is látogathatjuk az ART keretében: mintha egy napra iskolát cserélnénk…”
 
Amikor Pankától a három iskola profiljáról érdeklődöm, azt mondja, nehéz kérdés, hiszen minden iskola arculatát a programban és annak szervezésében aktuálisan résztvevők határozzák meg. Az Apáczairól az él a köztudatban, hogy oda járnak a legkiemelkedőbb tanulók, akiknek nagyon jók az eredményei, a tanítás pedig a három iskola közül talán itt követi a leginkább hagyományos módszert. Saját iskolájáról, a Radnótiról azt mondja, itt kevésbé kötött a tanár-diák viszony, a frontális tanítási módszer helyett gyakoribb a párbeszéd, ezt már a tantermek félköríves elrendezése is biztosítja. És a Trefort? „Talán az arany középutat képviseli.” – mondja nevetve.
 
Az idei ART pályázatát ugyan viszonylag rövid idő alatt kellett összerakni, de a korábbi évek tapasztalatai, meg a tanév elején, viszonylag korán megrendezett, a három iskola diákönkormányzati képviselőivel közösen lezajlott gyűlés segített az ígéretes program összeállításában. „A programnak vannak állandó elemei, de néhány újdonságra idén is lehet számítani. Mindig szokott délutáni közös elfoglaltság lenni: korábban a történelem verseny aratott nagy sikert, ezt idén a vitaverseny váltja, de a mindig népszerű sportfoglalkozás változatlanul jelen lesz. Az iskolák közötti csere feltételei sem változtak: iskolánként 6-6-6 fő vehet részt a programban a 9-10-11. évfolyamról. Az első és a hetedik órában a cserediákok együtt vannak, a köztes időben hármas csapatokban látogatnak órákat, a délutáni programok pedig a három intézmény összes diákja előtt nyitva állnak.” 
 
Amikor a résztevők kiválasztásáról kérdezem Pankát, elmondja, hogy a Radnótiban és a Trefortban három osztály van mindegyik érintett évfolyamon, így osztályonként két-két jelentkezőt sorsolnak ki, az Apáczaiban pedig megegyeznek, hogy melyik osztályból hányan mehetnek. Elárulja, hogy az osztályfőnököknek vétójoguk van: ha úgy véli, valakinek nem tenne jót, ha két napot hiányozna, akkor át kell adnia a helyét másnak. A tanulókat hármas csoportokba osztják: egy „házigazda” mellett tehát két vendég van.
 
A másik iskolába tett óralátogatást megkönnyíti, hogy az azonos évfolyamokon lévők nagyjából hasonló helyen tartanak a tananyagban. A diákoknak azért persze egyeztetniük kell előre a tanárokkal, illetve indokolt esetben (például második nyelvóránál) értelemszerűen cserélgetni is lehet a tanórákat. 
 
A délutáni programokon bárki részt vehet mindhárom iskolából. Az Apáczaiban február 13-án sportfoglalkozás lesz: röplabda, kosárlabda, foci – csak néhány a lehetőségek közül. A Trefortban március 5-én izgalmas előadásokat hallgathatnak az érdeklődő diákok. A tervek szerint az előadók a Demokratikus Ifjúságért Alapítványtól, a Krétakör Alapítványtól és a Prezitől érkeznek. Az alkalom egyben felkészít a harmadik találkozásra, a Radnótiban március 24-én rendezendő vitaversenyre, hiszen az előadók beszélni fognak arról, hogyan kell egy jó beszédet felépíteni, konstruktívan gondolkodni. A vitaversenyen háromfős csapatok indulhatnak: körverseny helyett gyors kiesésre megy a játék. A vitára bocsátott kérdések ismertetése után kisorsolják, hogy melyik csapat érvel az adott téma mellett, illetve ellen. 
 
Scholcz Pankát végül arról kérdezem, hogy az ART együttműködés keretében kötött ismeretségek hosszú távon megmaradnak-e? „Ilyen kevés alkalom természetesen nem mindig elegendő mély kapcsolatok kialakítására, de igen, barátságok alakultak és alakulnak.”