A tehetségpontot alapító szervezetek bemutatása.
Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézmény eddigi tevékenysége:
A Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézmény minőségi munkájával jelentős szerepet tölt be nemcsak a kistérségben, de a régióban is, mind nevelő-oktató munkája, mind képzőművészeti kultúraközvetítő szerepe, tehetséggondozó munkája által. Az intézmény 2007-ben elnyerte a "Kiválóra Minősített Alapfokú Művészetoktatási Intézmény" címet. Országosan is példaértékű az iskola humán erőforrásának szakmai, pedagógiai kompetenciája (az intézmény nevelőtestületét 2009-ben a Tapolcai Kistérség oktató-nevelő, tehetséggondozó munkájáért kitüntetésben részesítette, az intézmény Apáczai díjas igazgatója 2009-ben megkapta a "Pro Talentó" elismerést.)
A művészeti iskola országos és térségi tanulmányi versenyeket rendez, tehetséggondozó műhelyeket működtet, tehetséggondozó táborokat szervez.
Az intézmény bemutatása, eredményei megtekinthetők a www.szin-vonal.freeweb.hu honlapon.
A Szín és Vonal Művészetoktatási Közhasznú Alapítvány a fenntartója Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézménynek. A fenntartó fő célja annak elősegítése, hogy a kistérség tagjai igényes környezeti és művészeti nevelésbe részesüljenek, hogy a kistérség gyermekei, diákjai megismerjék adottságaikat, felismerjék képességeiket, fejlesszék kompetenciáikat. Célja, hogy segítse kreativitásuk kibontakozását, a szabad idő hasznos, igényes eltöltését. Az alapítvány, oktatással, képzéssel szolgáltatásokkal hívja fel a társadalom figyelmét a művészetoktatás, a tehetséggondozás, a környezet művészi igényű fejlesztésére. Az alapítvány tartós közérdekű feladata: alapfokú művészetoktatási intézmény működtetése, tehetséggondozás, életmódtáborok, alkotótáborok, kulturális rendezvények, tanulmányutak biztosítása, a tehetséges és hátrányos helyzetű tanulók támogatása. A fenti célok megvalósítása érdekében az alapítvány az elmúlt években eredményesen mozgósította a civil szférát, több eredményes pályázatot nyer el.
A Vizuális Pedagógiai Műhely, Módszertani Betéti Társaság tíz éve alapult. A társaság célja a pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztése, a képző- és iparművészet illetve az irodalom iránt érdeklődő fiatalok, felnőttek munkájának segítése.
A Vizuális Pedagógiai Műhely 120 órás akkreditált tanártovábbképzésein az elmúlt 10 év alatt több száz pedagógus vett részt. A műhely általános iskolai tankönyveket készített az 1-8 osztály számára, kerettanterveket adott ki a különböző iskolatípusok részére, módszertani kiadványokat készített a pedagógusok számára, tevékenyen részt vett az országos szakmai fejlesztésekben. 50 verseskötetet jelentetett meg. A Balatonfelvidéki Szín-Vonal Művészeti Iskola diákjait könyvekkel, ingyenes rendezvényekkel támogatta.
A tehetségpontot alapító magánszemélyek bemutatása
- Oláh Gabriella pszichológus, pszichológiai tanár, pszichodiagnosztikus, gyermek és felnőtt pszichoterápiás tanácsadó, relaxációs módszerek, pszichoterápiai, autogén tréningek vezetője, tehetség tanácsadó, beilleszkedési nehézségekkel, önismerettel, személyiségfejlesztéssel foglalkozó szakember, kommunikációs tréningek vezetője, mérési szakember, tehetséggondozó.
- Baranyai Zoltánné Apáczai díjas pedagógus, a Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézmény vezetője, tanterv és tankönyvíró, akkreditált tanártovábbképzések vezetője, közel negyven kiadvány szerzője, művészetoktatási szakértő. Baranyai Zoltánné a tehetségpont működtetéséhez szükséges 30 órás akkreditált tehetséggondozási tanfolyamot elvégezte.
- Csöreginé Baranyai Anita, etnográfus, művészetoktatási szakértő, középiskolai tanár, alapfokú művészetoktatási intézményegység vezető. Néprajzi, honismereti tankönyvek, módszertani segédletek szerzője. Pedagógiaimódszertani segédanyagok összeállítója. A tehetséggondozásban gyakorlott szakember.
- Geisbühl Tünde képzőművész, művésztanár, galériavezető. Tanterv és módszertani segédanyagok kidolgozója. Tanári továbbképzések vezetője. A tehetséggondozás országosan elismert szaktekintélye. Múzeumpedagógiai programok kidolgozója.
- Czintula Anita, képzőművész, tanár, a Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézmény pedagógusa, tehetséggondozó-műhely vezető. A kolléga részt vett az ELTE "A tehetségpontok működtetése című" akkreditált továbbképzésén.
- Széplaki Nóra tanár, a Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézmény pedagógusa, tehetséggondozó-műhely vezető.
- Sall Csabáné szülő, az intézmény szülői munkaközösségének vezetője. A szülők, pedagógusok, diákok, szerteágazó együttműködési formáinak összefogója, helyi közösségi fórumok szervezője.
- Mészáros Anna diák, az intézmény diákközösségének vezetője.
- Csóka Mária mérlegképes könyvelő, a tehetségpont gazdasági ügyeinek szervezője.
A tevékenység hatóköre:
A Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézmény működési területe a Tapolcai Kistérség. Az intézmény a Tapolcai Kistérség 33 településének tanulói számára biztosítja az alapfokú művészetoktatást képző- és iparművészeti ágon a térség 10 telephelyén, a befogadó általános iskolákban. Az intéz által működtetett tehetséggondozó műhelyek példaként szolgálnak a térség fiatal, tehetséges tanulói számára.
A korábbi együttműködések során valamint a tehetségpont szervezésekor, alapításkor széleskörű együttműködés alakult ki a kistérségben a tehetséggondozásban érintett és érdekelt civil szervezetek, a kistérség oktatási-nevelési intézményei, a kistérségi önkormányzati társulás és a kistérség szakemberei között, amelynek a formája együttműködési megállapodás, támogató nyilatkozat.
A kistérségi tevékenység mellett a Vizuális Pedagógiai Műhely, a Magyar Művészetoktatásért Országos Szakmai Szervezet által valamint a TÁMOP 3.4.3. pályázat keretén belül a megkezdett tehetségfeltáró-gondozó tevékenység országos szinten is bejáratódott.
A "SZÍN-VONAL A MŰVÉSZETOKTATÁSBAN, TEHETSÉGGONDOZÁSBAN TEHETSÉGPONT" országos hatókörrel tud működni a képző- és iparművészeti nevelés, tehetséggondozás területén belül. A tehetségpont művészetoktatási-tehetséggondozási országos rendezvények, tanulmányi versenyek szervezése, módszertani kiadványok, továbbképzések, a tehetségpontba közvetített pedagógusok és diákok tevékenysége által tud hozzájárulni az országos hálózat munkájához.
Milyen együttműködéssel kívánják biztosítani azt, hogy a tervezett hatókör tehetségsegítő kezdeményezéseit, e munkában aktív, illetve az ez iránt érdeklődő embereket, intézményeket és forrásokat az alábbi együttműködésekkel kívánja a munkába bevonni:
EGYÜTTMŰKÖDÉS FORMÁI
Az alapítók együttműködési formái:
A Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézmény országosan is elismert tehetséggondozó munkájával, országos és térségi tanulmányi versenyszervezési gyakorlatával, tehetséggondozó műhelyeinek és tehetséggondozó táborainak működtetési tapasztalatával,
A Szín és Vonal Művészetoktatási Közhasznú Alapítvány a civil szféra mozgósításában elért gyakorlatával,
A Vizuális Pedagógiai Műhely, Módszertani Betéti Társaság akkreditált tanár továbbképzési, tantervírói, módszertani kiadványkészítő gyakorlatával, szponzori tevékenységével,
- Oláh Gabriella pszichológus, a tehetséggondozásban nélkülözhetetlen pszichológiai, lélektani, tehetséggondozási, esetelemzési, mérési tudásával,
- Baranyai Zoltánné több évtizedes pedagógiai gyakorlatával, tehetséggondozási munkájával, vezetési, szervezési, tanár-továbbképzési, innovációs tapasztalataival,
- Csöreginé Baranyai Anita etnográfus, művészetoktatási szakértői, intézményegység vezetői tapasztalatával, tehetséggondozási gyakorlatával,
- Geisbühl Tünde galériavezetői, tantervírói, művésztanár, publikációs és tanár-továbbképzési tapasztalatával, eredményes műhelyvezetői gyakorlatával,
- Czintula Anita nyelvtanári végzettségével, képzőművészeti felkészültségével, tehetséggondozó-műhely vezetői gyakorlatával,
- Széplaki Nóra tanár, kézműves felkészültségével, tehetséggondozó-műhely vezetői gyakorlatával,
- Sall Csabáné vállalkozó, szülői munka-közösségvezetői gyakorlatával, a helyi közösségi együttműködések szervezésében elnyert tapasztalatával
- Mészáros Anna diák, a diákközösségek vezetésében, szervezésében, a közösségi együttműködések szervezésében elnyert tapasztalatával
- Csóka Mária mérlegképes könyvelői, pénzügyi menedzseri gyakorlatával
segíti a "SZÍN-VONAL A MŰVÉSZETOKTATÁSBAN, TEHETSÉGGONDOZÁSBAN TEHETSÉGPONT" eredményes működését.
Az együttműködő partnerek az együttműködési megállapodás, támogató nyilatkozat.
aláírásával vállalták az együttműködést.
A nevelési-oktatási intézmények (Tapolcai Óvoda, Pipitér Óvoda, Tapolcai Általános Iskola, Lesencevölgye Közös Fenntartású Általános Iskola, Művészetek Völgye Közös Fenntartású Általános Iskola, Révfülöpi Általános Iskola, Tatay Sándor Közös Fenntartású Általános Iskola) lehetőséget biztosítanak a SZÍN VONAL A MŰVÉSZETOKTATÁSBAN, TEHETSÉGGONDOZÁSBAN TEHETSÉGPONT számára tehetségazonosító, tehetséggondozó munkájának kifejtésére.
A nevelési- oktatási intézményeket fenntartó Tapolcai Kistérség Többcélú Társaság támogató közeget biztosít.
A Magyar Művészetoktatásért Országos Szakmai Szervezet segíti az országos szintű tevékenységek megvalósítását.
A korábban létrejött Vásárhelyi Tehetségpont tapasztalatainak átadásával segíti tehetségpontunk működését.
SPECIÁLIS PROGRAMOK
A képzőművészeti ág területén kívánjuk tevékenységünket kifejteni, amely a következő:
- tehetségazonosítás mérésekkel, tehetségfeltáró programokkal,
- tanulmányi versenyek meghirdetése,
- tehetséggondozó műhelyek működtetése,
- tehetséggondozó táborok szervezése,
- a tehetséggondozás témakörében továbbképzések, szakmai konferenciák, módszertani egyeztetések szervezése,
- tanácsadás,
- a tehetségek regisztrálása, bemutatása, életpályájuk nyomon követése, bevonásuk a tehetséggondozó munkába.
Tevékenységünk fontos alapeleme az óvodások körében végzett tehetségazonosítás.
Az általános iskolás tanulók vizuális képességének felmérése, fejlődésük nyomon követése.
A tehetségígéretek számára a művészetoktatás lehetőségének felkínálása.
Tudatos tehetségfejlesztés.
A regisztrált tehetséges tanulók továbbképzési lehetőségeinek biztosításával a tanulók fejlődésének, pályaorientációjának elősegítése.
Konkrét tevékenységek az alapítás évében:
- "SZÍN-VONAL A MŰVÉSZETOKTATÁSBAN, TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Tehetségpont" nyitó ünnepség sajtótájékoztató
- A "SZÍN-VONAL Tehetségpont" bemutatása
- Programunk népszerűsítése
- Tehetségek felkutatása, kiválasztása
- Adatbázis létrehozása, működtetése
- Honlap működtetése, az információk, eredmények közreadása
- Tanulmányi versenyek, pályázatok kiírása
- Tehetségazonosító programok, rendezvények szervezése
- Képzések szervezése iskolán kívüli formában
- Tehetségnap szervezése
- A "Jó gyakorlat" közreadása
- Pedagógusok továbbképzése
- Szakmai, módszertani kiadvány készítése
- Szakmai találkozó szervezése a tehetséggondozásban érintett pedagógusok számára
- Konferencia szervezése
A Balatonfelvidéki Szín-Vonal Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, a Szín és Vonal Művészetoktatási Közhasznú Alapítvány és a Vizuális Pedagógiai Műhely Módszertani Bt. infrastruktúrája biztosítja a "SZÍN-VONAL A MŰVÉSZETOKTATÁSBAN, TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Tehetségpont" megalakításához, létrejöttéhez szükséges feltételeket.
Az együttműködésben résztvevő intézményekkel közösen pályázatfigyelő rendszert működtetünk és lehetőségek szerint pályázatokat nyújtunk be a programunk támogatására.
Önkéntes feladatvállalásokkal, egyéni felajánlásokkal igyekszünk a költségeket csökkenteni.
A környezettudatos magatartást és a takarékosság elveinek betartását minden résztvevőtől megköveteljük.
Feladatunk az eddigi szponzori, támogatói kör bővítése.
Összegyűjtjük, koordináljuk az intézményi, kistérségi vagy országos tehetségsegítő kezdeményezéseket. A jó gyakorlatot átvesszük.
Szoros munkakapcsolatot tartunk más Tehetségpontokkal, azok szakembereivel.
Aktív kapcsolatot építünk ki a kistérségi, a megyei, illetve az országos tehetségsegítő Tanácsokkal.
A hozzánk fordulókat pszichológus, tehetség-tanácsadó, mérési szakemberek, tehetséggondozó tanárok együttes munkájával segítjük.
A SZÍN-VONAL A MŰVÉSZETOKTATÁSBAN, TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Tehetségpont" az érdeklődő fiatalok tehetségének minél jobb felismerése és segítése érdekében, a pedagógiai és pszichológiai szempontból is megfelelő segítségnyújtást változatos programokkal (tanulmányi versenyek, pályázatok, alkotó táborok, projektek, tehetséggondozó műhelyek, tanácsadás, példaképállítás…) kívánja biztosítani.
A tehetségfeltáró, tehetséggondozó tevékenységünk körét fokozatosan bővítjük.
TEVÉKENYSÉGÜNKHÖZ MEGNYERT SZAKEMBEREK:
Tanáraink, alkotóművészek, gyakorlott pedagógusok.
Tehetséggondozási szakértőink, pszichológusunk szakiránynak megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel rendelkeznek.
- Baranyai Zoltánné - művészetoktatási szakértő. A tehetségpont működtetéséhez szükséges 30 órás akkreditált tehetséggondozási tanfolyamot elvégezte. "Pro Talentó" díjas pedagógus.
- Oláh Gabriella - gyermek és ifjúsági szakpszichológus, pszichológia tanár, tehetséggondozási, mérési szakember, tanácsadó.
- Mezei Rita - zenész, zenetanár, művészetoktatási szakértő, minőségügyi szakember, tehetségfejlesztő szaktanácsadó.
- Csöregi Artúr - képzőművész, tanár, tehetséggondozó szakember.
- Csöreginé Baranyai Anita - etnográfus, művészetoktatási szakértő.
- Demarcsek Györgyné - táncművész, művészetoktatási szakértő, a Vásárhelyi Tehetségpont vezetője.
- Geisbühl Tünde - képzőművész, tehetséggondozó szakember
- Czintula Anita - képzőművész, tehetséggondozó szakember
- Széplaki Nóra - képzőművész, tehetséggondozó szakember
Tanáraink:
- Holczbauerné Nemes Etelka,
- Csiza Anna,
- Göllöntné Kiss Annamária,
- Csiza Anna
akik a vizuális fejlesztések területén kiváló eredményekkel rendelkeznek.
Az intézmény tanári kara 2009-ben a Tapolcai Kistérségtől kiemelkedő tehetséggondozó munkájáért elismerésben részesült.
Gazdasági vezetőnk Csóka Mária a szakiránynak megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel rendelkeznek.
A tehetségek azonosítására egyéni kérdőíveket illetve feladatlap-rendszert dolgozunk ki. Az első szinten az érdeklődést, a motivációt mérjük - vagyis a tanuláshoz való viszonyt, az érdeklődést.
A második szűrés a vizuális képességeket térképezi fel.
Ezt követően a tanulók és szüleik számára olyan képzési rendszereket ajánlunk fel melynek célja a tehetség kibontakoztatása, vagy külső képzőkhöz közvetítjük a tehetséges tanulókat.
Indikátorok: a képzést sikeresen befejező tanulók aránya, a tehetségnapokon bemutatkozók aránya, a továbbtanulók aránya, a művészeti csoportok munkájába bekapcsolódók aránya.
A tanácsadói és tehetséggondozó munkánk eredményének és hatékonyságának értékelését kérdőívek, személyes interjúk, elégedettségi mérések segítségével kívánjuk megállapítani.
A megelégedettség érdekében a jelzett hiányosságokat igyekszünk a lehető legrövidebb időn belül korrigálni. Célunk a minél teljesebb körű elégedettség kialakítása.
Ez a szervezeti forma alapvetően önkéntes munkára épül, ami önmagában is nélkülözi a hivatalszerű bürokratikus elemeket.
Az önként vállalt, elkötelezett munka oldott légkört, aktív tevékenységet eredményez.
A művészetoktatást, tehetséggondozást felvállaló képzők, mentorok elkötelezettek az élményt nyújtó oktatás mellett.
A tehetségpont működése a hiteles emberi és szakmai együttműködésen, a személyes kapcsolatokon alapszik.
Alapvetően az önkéntességre építve alakítottuk ki a szervezeti kapcsolatokat és a tevékenységi formákat, a közös cél: a tehetségek felismerése és segítése céljából.
A tehetségpontot több szervezet és alapító tag hozta létre, melyek egyenrangú félként szerepelnek, és egyenrangú félként lépnek a rendszerbe az együttműködést aláíró partnerek is. Ezért a feladatok függvényében határozzuk meg a feladatköröket, az elvégzendő munkát is.