A Madarász Imre Egyesített Óvoda és Pedagógiai Szakszolgálat 9 óvodája, 31 óvodai csoporttal működik. Intézményünkben természeti, testi-kinesztetikus, térbeli-vizuális, zenei területeken kínálunk lehetőséget a tehetségígéret gyermekek számára.
Helyi Nevelési Programunk nagymértékben támogatja és segíti a gyermeki személyiség kibontakozását és fejlődését. Kiemelt szokásainkra, étékeinkre építünk, melynek két alappillére az érzelmi nevelés és a gyermeki kreativitás kibontakoztatása. Nevelőtestületünk különös hangsúlyt fordít a tehetségígéretek felfedezésére és gondozásukra.
Tehetséggondozó műhelyfoglalkozások 2000-ben kezdődtek meg 3 tagintézményünkben gyermeknéptánc területen. Azóta 2006- ban megalakult az Aprólábak, 2008-ban a Palánta, 2011-ben pedig Mákszem néptánccsoport. Térbeli-vizuális területen 2009-ben az „Apró kezek” kézműves műhely, 2010-ben a „Csöppnyi kezek” és a „Kreatív kuckó” kézműves műhelyek, 2011-ben a „Varázskezek” kézműves műhely kezdte meg munkáját. 3 Környezeti tehetségfejlesztő műhely alakult 2011-ben a „Nyitni - kék, a „Kis fürkészek” és a „Barangoló”. Szintén 2011-ben alakult meg 2 mozgás fejlesztő tehetségsegítő műhely a „Délutáni pattogó és „Mozdulj rá!” műhelyek.
Óvodáinkban a helyi adottságok alkalmasak arra, hogy a nevelési programunkban megfogalmazott célok, feladatok megvalósítása során a tehetségfejlesztést kiemelt feladatként kezeljük.
A környezeti tehetségfejlesztő műhelyekben célunk, hogy óvodásaink környezetet szerető, azt védő gyermekekké váljanak. Fontos feladatunk a környezettudatos magatartás megalapozása, környezetalakító tevékenységekbe való bevonás, a szülői szemléletmód alakítása a gyermekeken keresztül. Olyan motoros és koordinációs képességek fejlesztése, amely az összerendezett, harmonikus mozgást elősegíti, a teherbíró képességet növeli és az egészséges életmódra nevelést megalapozza.
Célunk, az óvodás gyermekek egészséges életvitel iránti igényének kialakítása, valamint minél több óvoda feleljen meg a „Zöld Óvoda” kritérium rendszerének. A 9 óvodából 5 óvoda nyerte el a „Zöld Óvoda” címet 2008. óta.
A zenei-gyermektánc tehetségfejlesztő csoportunk célja a „csengő hangú”, szép mozgású, jó hallású gyermekek felkutatása, tehetségük kibontakoztatása.
Feladatunk a gyermekek különböző képességeinek, készségeinek kibontakoztatása a zene és a tánc által, mely a gyermek számára önként vállalt, ezáltal örömforrás. A néptánc, mint komplex művészeti terület megszerettetése, zene, mozgás, verbalitás és vizualitás által a magyar népzene iránti pozitív viszony kialakítása.
A vizuális-képzőművészeti tehetségfejlesztő műhelyek célja a vidám hangulatú, ötletgazdag alkotótevékenység kialakítása. Feladatunk olyan feltételek megteremtése, ahol a gyermek jól érzi magát, szívesen vesz részt a tevékenységekben, s mely hozzájárul személyisége harmonikus fejlődéséhez. A műhelyfoglalkozások heti egyszer állandó alkalmat adnak az újszerű módszerek, változatos eszközök sokféle alkalmazhatóságához, az egyedi technikával való ismerkedéshez. A műhelyeket vezető óvodapedagógusok biztosítják a betekintési lehetőséget munkájukba, munkadélutánok keretein belül az érdeklődő óvodapedagógusok 1 – 1 új technikát ki is próbálhatnak. Intézményi, városi, megyei és országos rajzpályázatokon számos kiemelkedő eredménnyel büszkélkedhetünk.
Eddigi eredményeink között szerepel nemzetközi bábkészítő pályázaton elért eredményünk. Elhivatott óvodapedagógusaink városunk hagyományőrző rendezvényein hosszú évek óta kézműves foglalkozások vezetésével színesítik a programokat. Továbbá sikeres megyei, ill. kistérségi szakmai bemutatókat is tartottunk.
A 4 területen működő 13 tehetséggondozó munkát olyan óvodapedagógusok végzik, akiket szakmai végzettségük és elhívatottságuk alkalmassá tesz erre:
- 5 fő rendelkezik pedagógus szakvizsgával és szakirányú végzettséggel
- 4 fő rendelkezik szakirányú végzettséggel
- 4 fő rendelkezik tanfolyami végzettséggel
5 fő 30 órás A tehetségek felismerése és azonosítása a nevelési oktatási intézményekben című képzésen vett részt. Ezeken kívül rendszeresen részt veszünk ilyen irányú előadásokon, folyamatos önképzéssel bővítjük ismereteinket.
A műhelyek a gyermekek örömére, a szülők nagy megelégedésére működnek, ezt tanúsítják az évenkénti partneri igénymérő és értékelő kérdőívekben szereplő pozitív visszajelzések is.
Tervezett hatókör: intézményi, városi
Együttműködő partnereink:
- Családok
- intézményünk fenntartója, Karcag Város Önkormányzata
- az intézményünkben működő szakmai műhelyek
- intézményünk alapítványa, Gyermekünk mosolya - Egészséges gyermekért alapítvány
- a városunkban működő kulturális, oktatási intézmények
- Egyesületek: Környezetünkért Óvodai Egyesület, Óvodai Nevelés a Művészetek Eszközeivel Országos Egyesület
- Helyi alkotók
Célunk azon intézményekkel, tehetségpontokkal a szakmai kapcsolatok ápolása, megtartása, bővítése, akik már több éves tapasztalattal rendelkeznek a tehetségfejlesztéssel kapcsolatban.
Együttműködés ápolása:
- Kováts Mihály Tehetségpont
- Maglódi Kistérségi Tehetségpont
Együttműködés kialakítása:
- Magyar Tehetségtársaság Óvodai Szekciója
A tehetséggondozó műhelyeink működése folyamatos a nevelési év során, a foglalkozások heti rendszerességgel valósulnak meg.
A műhelyek éves munkaprogram alapján dolgoznak, amely része az intézményi éves munkatervnek, terveket a tehetség műhelyvezetők állítják össze.
Tehetségformák segítése a tánc- mozgás területén, a környezeti érdeklődés területén, a képzőművészet és logikai-matematikai területen történik.
Képességek fejlesztése:
- Pszichomotoros fejlesztés: gyermek néptánc, mozgás,
- Vizuális képességek fejlesztése: képzőművészet
- Gondolkodási, megfigyelési képességek fejlesztése környezeti felfedezések során
Tervezett programok, rendezvények:
- Óvoda, városi rendezvényeken kiállításokon, pályázatokon, sportrendezvényeken való részvétel
- Néptánc csoport gála
- kapcsolódás tehetségpontokhoz
- Városi és kistérségi kiállítás szervezése
- Országos rajzpályázatokon való részvétel
- Bemutató foglalkozások szervezése
- Városi intézményekben bemutatkozás
Intézményen belül a személyi feltételek biztosítása. Az anyagi erőforrások biztosítása szülői, szponzori felajánlásokkal, pályázati lehetőségek felkutatásával, eredményes pályázatok megvalósításával.