A BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kara különösen elkötelezett a tehetséggondozás terén. Az egyetemi tanulmányaikat végző hallgatóknak számos lehetősége van részt venni különböző tehetséggondozó tevékenységben. Ilyen például a TDK-mozgalom (http:/tdk.bme.hu), vagy a Szent-Györgyi Albert Szakkollégium (http:/szasz.ch.bme.hu) tevékenysége.
Karunkon kidolgozott mentor rendszer segíti a hallgatók beilleszkedését, illetve a kezdeti nehézségeik leküzdését. Tanár- és diákmentorok foglalkoznak a hallgatókkal, nem csak szakmai alapon, de mentálisan is segítve őket.
A tehetséggondozó program része a középiskolásokkal való foglalkozás is. Ennek egyik meghatározó láncszeme a Karunkon működő TM BME Vegyészmérnöki Csoport (http://feb-bme.uw.hu), mely közel 40 éve folytat középiskolásokat előkészítő tevékenységet.
A karon folyó Tudományos Diákköri tevékenységbe a tehetséges hallgatók már viszonylag korán, az egyetemi éveik kezdetén bekapcsolódnak. A diákok témavezetőik irányításával bekapcsolódnak a tanszékek kutatási témáiba, elsajátítják a kutatómunka fortélyait, megismerkednek az adott téma mélyebb összefüggéseivel. A legsikeresebb hallgatók önállóan végzett feladataik eredményeiről igényesen szerkesztett dolgozatban számolnak be, melyet a minden évben megrendezett kari TDK Konferencián egy rövid előadásban mutatják be, amit egy szakmai zsűri értékel.
A BME Szent-Györgyi Albert Szakkollégium Karunk diákszervezete, a kar oktatási tevékenységét kiegészítve a hallgatók szakmai fejlődését segíti részben az egyetem terheit nehezen viselő diákok felzárkóztatásával, valamint érdekes, a hallgatók látókörét szélesítő előadások, üzemlátogatások, egyéb szakmai programok szervezésével.
A BME-VBK Mentor Kör ( http://mentorvbk.hu) tagsága a Vegyészkar felsőbb éves hallgatóiból tevődik össze. Céljuk, hogy elősegítsék a VBK-ra felvételt nyert elsőévesek beilleszkedését. A Kör tagjai, a mentorok, széleskörű tájékoztatást nyújtanak a gólyáknak az őket érintő aktuális tanulmányi és közösségi kérdésekről. Különböző programokkal próbálják elősegíteni beilleszkedésüket a közösségi életbe és az egyetemi oktatási rendszerbe.
A TM BME Vegyészmérnöki Csoport által szervezett nyári táborainkra az ország minden középiskolájából hívunk diákokat Táborunk célja a kétszintű érettségire és az egyetemi tanulmányokra való felkészülés megkönnyítése, valamint a természettudományos műveltség és a gondolkodóképesség fejlesztése. A résztvevők nem csak oktatásban részesülnek, de egy olyan csapat tagjává válnak az egyetem megkezdése előtt, amely évek múltán is összetart. A Csoport immár három éve nagy sikerrel tartja „Szakmai Nap” rendezvénysorozatát a középiskolás diákok részére. Ennek keretében a tanév során három alkalommal az egyetem kémia épületében tartunk szakmai találkozót. E során egyrészt szakmai előadások keretében ismerkedhetnek meg az érdeklődők a vegyészmérnöki, biomérnöki és környezetmérnöki szakmákkal, majd ezt követően kémiai számítási gyakorlatot szervezünk a részükre.
A tehetségpont hatókörét elsősorban a középiskolás korosztályra, valamint a felsőoktatásban tanulókra szeretnénk kiterjeszteni, de tervezzük a PhD hallgatók, illetve a doktorjelöltek számára vonzó programok elindítását is.
Célunk kiemelten támogatni az természettudományos és műszaki tehetségeket. A tehetséggel összefüggő erős oldal támogatását illetve a tehetséggel összefüggő gyenge oldal fejlesztését egyaránt kiemelt célunknak tekintjük. Elsősorban a mérnöki, természettudományi és egészségügyi pályát választók számára tudunk hathatós segítséget nyújtani.
Az előző pontban bemutatott tevékenységi körből jól látható, hogy karunk már a középiskolás korosztály megszólításával igyekszik felismerni a tehetséget, elősegítve kibontakozását, fejlődését. Az egyetemre bekerült hallgatók körében szervezett formában folytatja ezt a tevékenységet, különböző motivációk alkalmazásával. A hallgatók öntevékeny tevékenységének támogatásával megteremtődik a lehetőség a tehetségfejlesztésre, gyorsításra, gazdagításra. A TDK-mozgalmon illetve az egyéni kutatási feladatokon keresztül a kiemelkedő és motivált hallgatóink érdeklődésüknek megfelelően egyénre szabott tehetséggondozásban részesülhetnek.
Folyamatos kapcsolattartást tervezünk a középiskolai kémiatanárokkal, a közös gondolkodás, a tehetségek mielőbbi felismerése illetve fejlődésük közös elősegítése érdekében.
A Magyar Kémikusok Egyesülete – azon belül is annak Kémiai Tanári Szakosztálya – folyamatosan ad teret a különböző találkozási lehetőségeknek, illetve támogatja a magyar kémikus társadalom utánpótlását. Az Egyesület tevékenységéhez karunk számos ponton kapcsolódik.
A kari TDK Bizottságunk aktív szerepet vállal az Országos Tudományos Diákköri Tanács munkájában, ezzel is elősegítve a mozgalom minél sikeresebb működését. A BME hét karával is szoros együttműködésben van az Egyetemi TDK Bizottságon keresztül. Figyelemre méltó, hogy karunk számos témavezetője hirdet meg kutatási témát középiskolásoknak a Kutató Diákok Országos Szövetségének gyűjteményes kötetében.
Karunk folyamatos kapcsolatot tart fenn a Magyar Tudományos Akadémia Intézeteivel, ezzel is szélesítve a tehetséges hallgatók választási lehetőségeit és kapcsolatba léptünk az MTA TTK nyári középiskolás táborainak szervezőivel is.
Minőségi kutatás nem képzelhető el az ipar hathatós segítsége nélkül. Az iparvállalatokkal meglévő gyümölcsöző együttműködés garancia arra, hogy a jövőben is meglesznek a lehetőségek a tehetséges diákok szakmai fejlődésére. Ezeket a lehetőségeket tudatosan keressük és a kapcsolat felvételi tárgyalások első fontos pontja mindig az oktatási együttműködés lehetőségek szerinti kialakítására irányul.
A Tehetségpont csatlakozni kíván a BME jelenleg alakuló Tehetségsegítő Tanácsához.
A Tehetségpont munkáját karunk oktatói és számos külsős szakember segíti:
Dr. Faigl Ferenc, egyetemi tanár, az MTA doktora, dékán, az egyetemi tehetséggondozás rektori megbízottja.
Dr. Pokol György, egyetemi tanár, az MTA doktora, a Felsőoktatási Tervezési Testület tagja, a Magyar Kémikusok Egyesülete Oktatási Bizottságának elnöke, az egyetemi Tehetségtanács vezetője.
Dr. Székely Edit, egyetemi docens, PhD, oktatási dékán-helyettes
Dr. Hórvölgyi Zoltán, egyetemi tanár, az MTA doktora, dékán-helyettes, a kari Tudományos Diákköri Bizottság elnöke, Mestertanár.
Dr. Hornyánszky Gábor, egyetemi docens, PhD, hivatalvezető, a „Tehetségért Mozgalom” BME Vegyészmérnöki Csoportjának vezetője.
Dr. Kalaus György, emeritus professzor, a kari Tudományos Diákköri Bizottság tiszteletbeli elnöke, Mestertanár.
Dr. Bognár György, egyetemi docens, a villamosmérnöki tudományok doktora, okl. tehetségfejlesztő tanár, mérnöktanár, szakértő.
Dr. Bodnár Gabriella, egyetemi docens, pszichológiai tudományok doktora, a Magyar Tehetséggondozó Társaság választmányának tagja, a Felsőoktatási Szekció vezetője mentálhigiéniás szaktanácsadó, tehetségfejlesztési szakértő.
Dr. Tóth András, intézményközi kapcsolatok bővítéséért felelős dékáni tanácsadó.
Fontos célunk, hogy felkeltsük az érdeklődését a középiskolásoknak a mérnöki pályák, kiemelten a vegyészmérnöki, a biomérnöki és a környezetmérnöki terület iránt. Ennek érdekében népszerűsítő és motiváló előadások tartását tervezzük a „Szakmai Nap” programsorozat keretében, illetve továbbra is meghirdetjük tíznapos nyári táborunkat 10., 11. és a mérnöki, természettudományi, egészségügyi irányban továbbtanuló 12. osztályos, érdeklődő, tehetséges középiskolás diákok számára. Középiskolás diákok esetében célunk a tárgyi tudás felfrissítése, elmélyítése, és a kétszintű érettségire való felkészítés. Érettségizett diákok számára az egyetem első félévének anyagából tartunk felkészítést, hogy megkönnyítsük az kezdeti megpróbáltatásokat.
Egyik kiemelt programunk egy középiskolásoknak szóló kémiaverseny megrendezése, melyet a Szent-Györgyi Albert Szakkollégium szervez. A verseny az internet segítségével zajlik több fordulóban, majd a legjobban teljesítő diákok a kétnapos döntőben mérik össze tudásukat, mely során a diákoknak egy meghatározott témából kiselőadásokat is kell tartani. A verseny névadója Oláh György Nobel-díjas kémikus, karunk volt oktatója.
Terveink között szerepel egy interaktív kémiai feladatmegoldó rendszer létrehozása is, mely mind a kémia népszerűsítésében, mind az oktatás segítésében szerepet játszana.
A frissen felvett gólyák a „Kémszám-táborban” ismerkedhetnek meg a kémiai számítások rejtelmeivel, míg az arra elszánt felsőbb évesek „Kémszám-versenyen” adhatnak számot tudásukról.
Évek óta nagy érdeklődés kíséri a „Szakkollégiumi napok” programsorozatot, mely keretében érdekes tudományos előadásokra kerül sor, valamint szervezett formában lehetőség nyílik az érdeklődő hallgatók számára valamely iparvállalat meglátogatására.
A Szakkollégium kiemelt rendezvénye a hagyományos „Szent-Györgyi Albert Konferencia”, melyen meghívott előadók mutatják be egy-egy tudományterület, vagy iparág jelenét, illetve jövőjét, valamint a legtehetségesebb hallgatók saját kutatási munkáikat is előadhatják.
A programoktól azt várjuk, hogy a résztvevő hallgatók az ott elsajátított ismereteket illetve készségeket magabiztosabban alkalmazzák későbbi tanulmányaik során. A tanulmányi gyarapodáson túl, szeretnénk, ha növekedne a résztvevők közösségi szemlélete, fejlődne a társas kapcsolatok kialakításának képessége.
A kari TDK Konferencia, az elitképzés legjelentősebb fóruma, minden év novemberében kerül megrendezésre. A hallgatók és oktatóik szívesen hallgatják meg az előadásokat, és azt követően értékes beszélgetéseket folytatnak egymással, melynek során tapasztalatokat cserélnek, és ötleteket adhatnak a kutatási feladat további lépéseihez.
A kari tehetséggondozás kiemelt programja az Oláh György Doktori Iskola minden évben megrendezésre kerülő doktorandusz konferenciája, mely lehetőséget biztosít karunk PhD hallgatóinak kutatómunkájuk bemutatására.
A Tehetségpont kialakításában résztvevő jelenleg is létező kari csoportok, hallgatói és kari szervezetek ahhoz, hogy jelenlegi tehetséggondozó munkájukhoz előteremtsék a szükséges anyagi keretet, folyamatosan keresik a támogatókat, sikeresen pályáznak. Ennek egyik példája, hogy az Egyetemi Hallgatói Képviselet már évek óta nagy figyelmet fordít a kari TDK-konferenciák lebonyolítása iránt, és jelentős összeget áldoz az eredményesen szereplő hallgatók jutalmazására (dolgozatonként 20 EFt a támogatás volumene).
A Tehetségpont szervezett működtetéséhez szükséges többletforrások megszerzéséhez, és a jelenleg folytatott munka fenntartásához és fejlesztéséhez folyamatosan próbálunk külső támogatókat megnyerni és aktív pályázási tevékenységet folytatni.
A kar vezetése elkötelezett a Tehetségpont létesítése és aktív működése mellett, ezért lehetőségeihez mérten folyamatosan igyekszik biztosítani a tehetséggondozás fenntartásához szükséges forrásokat.