A Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégiumban - fennállása óta - a középiskolás diákok eredményes fekészítése történik felsőfokú tanulmányaikra.
Iskolánkban az 1988-1989-es tanév két a tehetséggondozással kapcsolatos eredménnyel járt. Tehetséges nyolcadikosok számára sok kísérletezési lehetőséggel párosított fizika szakkört szerveztünk. Az ügy sikerén felbuzdulva később szerveztünk hasonlót kémiából és biológiából is.
A legnagyobb tömegeket megmozgató, a legsikeresebb rendezvényeink az általános iskolásoknak szervezett tanulmányi versenyeink. A matematikából a Bolyai versenyen évente 500-600 induló próbálkozik A Jedlik fizika verseny indulóinak a száma is rendszeresen meghaladja a 100 főt. Az angol versenyen is mindig 100-200 diák vesz részt. Sőt a versenyek köre tovább bővül. Napjainkban van erőpróba kémiából, biológiából, informatikából és németből is.
Az iskola így a bő tíz éves innovációs folyamat végén rendelkezik egy komplex, minden ősszel megrendezendő, hetedikes és nyolcadikosoknak szóló népszerű tehetség kiválogató eseménysorral.
A versenyek alatt kiemelt szerepet tulajdonítottunk a tanulókkal való törődés mellett az intézményükkel, az ott dolgozó szaktanárral való kapcsolatnak is.
A versenyek ideje alatt fórumokat, megbeszéléseket szervezünk a versenyen résztvevő tanulók felkészítő szaktanárainak.
Sikerült elérnünk, hogy ez a tehetségkiválogatás nem csak egy egyszerű verseny sorozat legyen, hanem annál több: társadalmi esemény. A díjakat minden alkalommal a helyi közélet egy-egy neves személyisége adja át.
Örömünkre szolgál, ha a versenyeken jól szereplő tanulók nagy része a Szilágyi Gimnáziumban kezdi meg középiskolai tanulmányait, de az is jó érzéssel tölt el, ha egy-egy általunk megtalált tehetséggel Eger vagy a megye valamely más neves középiskolájában találkozunk.
A tehetséggondozás terén elért eredményeknek köszönhetően 2000 augusztusától a Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégiumban elindulhatott az Oktatási Minisztérium által támogatott Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja.
Az országosan ismert program keretén belül a Debreceni Egyetem Pszichológiai intézetének munkatársai által végzett kompetencia vizsgálatok alapján, egyéni ütemtervek kidolgozásával, a szociokulturális hátránykompenzáció mellett képességfejlesztés zajlik, személyiségfejlesztő-, és tanulás-módszertani foglalkozások segítségével megerősítve.
Szerénytelenül kijelenthetjük, hogy a program nálunk sikeresen működik. Eddig három osztályunk érettségizett, a tanulóknak 85-90 %-a jelenleg valamelyik felsőoktatási intézmény hallgatója.
A Szilágyi Tehetségpont elsősorban Eger és az egri kistérség területén, illetve Heves megye, valamint a szomszédos megyék megyehatáros településein található oktatási intézmények tehetségfejlesztő munkáját kívánja elősegíteni, összehangolni. Ehhez a munkához igyekszik összegyűjteni azokat az intézményeket és szakembereket, akik tudásukkal, tapasztalataikkal, lehetőségeikkel erősíthetik a térségben folyó tehetséggondozó munka szakmai- módszertani tevékenységét. A térség általános iskolái, középfokú oktatási intézményei mellett az Egri és a környékbeli Családsegítő és Pedagógiai Szakszolgálat, valamint az Eszterházy Károly Főiskola pedagógiai és pszichológiai tanszékeinek együttműködésére is számíthatunk. Hosszabb távon lehetőséget látunk egyéb - szülői szerepvállalással támogatott - civil szervezetek bevonására is.
A tehetséggondozó tevékenységünk során igyekszünk a komplexitásra törekedni. Az együttműködő szervezetek humánerőforrása biztosítja e cél elérését. Az általános és középiskolai korosztály számára komplex természettudományos, informatikai, és médiaismereti foglakozásokat kívánunk tartani. Fontosnak érezzük a tehetségek személyiségfejlesztését önismereti és tanulásmódszertani foglakozások révén. Tervezzük egy térségi mentori hálózat kiépítést is, amelynek segítségével a tudományos jellegű kutatómunka technikáját is elsajátíthatják tehetséges diákjaink.
Továbbra is kiemelt feladatként kívánjuk kezelni a térség pedagógusainak szakmai, módszertani továbbképzésének megszervezését, kibővítve ezt olyan szakmai napok szervezésével, ahol a szülők számára is szervezünk előadásokat a tehetséggondozás témakörében.
Létrehoztuk a tehetséges tanulók segítésére a Szilágyis Alapítványt, illetve a tehetségek felismerésére a Koordináta Egyesületet, melynek célja a szociokultúrálisan hátrányos helyzetű tehetséges tanulók kiemelt támogatása, segítése. E két civil alapítvány mellett intézményünk folyamatosan él a pályázati lehetőségekkel.
Az intézmény a Tehetségpont részére térítésmentesen biztosítja az infrastruktúrát (önálló helyiség, telefon, számítógép, nyomtató és fénymásoló).
A tehetségazonosítás és gondozás területén számíthatunk Dr. Balogh László, a Debreceni Egyetem pedagógiai és pszichológiai tanszék vezetőjének és kollégáinak (Dr. Dávid Imre, Páskuné Dr. Kiss Judit) közreműködésére. Velük már évek óta szoros szakmai kapcsolatban állunk. Támogatásukról biztosítottak az Egri Családsegítő és Pedagógiai Szakszolgálat, az Eszterházy Károly Főiskola pedagógiai és pszichológiai tanszékei munkatársai is. A Megyei Pedagógiai Intézettel meglevő kapcsolatunkat erősíti az a három szaktanácsadó (a matematikából, a magyarból és a kémiából), aki az iskolánk tanára.
Az angolból és a magyarból a módszertani újdonságok megismerésének további biztosítéka, hogy a két tantárgy Arany-programon belüli gondozója szintén iskolánk tagja.
Az intézményünkből pedagógiai munka terén az elmúlt években számos pedagógus vett részt tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzésen. Ennek köszönhető, hogy már 6 kiképzett személyiségfejlesztő szakemberünk van.
Továbbá szakmai, módszertani segítséget jelent a gimnázium egész tantestületének és a gazdag nevelési tapasztalatokkal rendelkező kollégiumi nevelőtestületének a terület iránti elkötelezettsége.
A résztvevő intézmények, magánszemélyek, egyesületek, alapítványok segítségével egy jól működő monitoring rendszer kiépítését tervezzük. E rendszeren belül a programban résztvevő diákok, szülők, pedagógusok, pszichológusok és egyéb szakemberek véleményének megismerésével tehetjük hatékonyabbá működésünket, fejleszthetjük tevékenységi körünket.