Iskolánk számára fontos a tehetséggondozás, olyan műhelyek, foglalkozások, szakkörök kialakítása, szervezése, amelyek lehetőséget teremtenek tanulóink érdeklődési körének, tudásának kamatoztatására, illetve bővítésére.
Ennek első lépése, hogy felmérjük tanulóink azon képességeit, amelyek szerepet játszanak a tehetség feltérképezésében. Így gondolkodásmódjukat, kreativitásukat, képességeik kibontakoztatásával kapcsolatos motiváltságukat, valamint azokat a területeket, amikkel szívesen foglalkoznak. Folyamatban van annak a tehetséggondozó rendszernek a kialakítása, amely lehetővé teszi, hogy a hozzánk bekerülő diákok mindegyike részesedjen személyének megfelelő tehetséggondozásban, fejlesztésben. Ennek első lépcsője a tehetségazonosítás teljes rendszerének kiépítése, amely segít bennünket, hogy a megfelelő gyermek a megfelelő már működő foglalkozásunkra eljusson, ill. hogy mely területen kell még további programokat indítanunk.
Diákjaink az országos, megyei és városi versenyeken előkelő helyezéseket érnek el több tudományágban (irodalom, nyelv, történelem, matematika, biológia, informatika).
Angol és német nyelvből az 5.-8. évfolyamig heti hat, 9.-12. évfolyamig heti hét nyelvi óra van beépítve az órarendbe az emelt szintű csoportban tanulóknak. Ez az óraszám lehetővé teszi, hogy már 9.-10. osztályban letegyék a középfokú nyelvvizsgát. A 9. évfolyamtól matematika, magyar nyelv és irodalom tantárgyakból emelt szintű képzés folyik. A nyelvvizsgák számát tekintve tanulóink az országos átlag felett teljesítenek. A nyelvi tagozaton a diákok 50 %-a tesz előrehozott érettségit, átlagosan 80-85%-os eredménnyel.
Végzős tanulóink 90-95%-a jelentkezik felsőoktatási intézménybe, ebből 80-85 % nyer felvételt.
Művészeti téren iskolánk kórusai (Gospel kórus, és a Scuola Viridis) rendszeres díjazottjai a kórusfesztiváloknak; többször kaptak felkérést a Miskolci Nemzeti Színháztól a zenés előadásokban való részvételre [Puccini: Tosca; Presser Gábor: Padlás; Operafesztivál]. Színjátszó körünk kiváló eredménnyel szerepel országos versenyeken. Diákjaink műalkotásai számos országos versenyen kaptak elismerést, első helyezést, különdíjat.
Sportban tehetséges diákjaink is szakértő segítséget kapnak. Iskolánk területén 2014-től gumi borítású kültéri pálya áll rendelkezésre. A tehetséges, jó iskolai eredménnyel rendelkező sportolóink számára ösztöndíjat hoztunk létre volt diákunk, Rakaczki Bence emlékére.
Gimnáziumunk pedagógiai szempontból felkészült a tehetséggondozásra. A tantestületből 14-en végeztek tehetséggondozással kapcsolatos 30 órás akkreditált továbbképzést, közülük jelenleg is többen alkalmazzák a tanultakat a gyakorlatban, a diákok személyre szabott felkészítésében, tehetséggondozó programok szervezésében.
Iskolánkban szerződéses pszichológusok is foglalkoznak a diákokkal, akik a lelki gondozás mellett pszichológiai tesztek segítségével végeznek tehetségazonosítást.
Hatókör: Helyi
Tehetséges diákjainkat nemcsak tehetséggondozásban képzett tanáraink támogatják fejlődésükben, hanem több városi intézménnyel is együttműködési kapcsolatunk van.
A Miskolci Egyetem Neveléstudományi, Angol és Német Tanszékével jelenleg is folyamatban van „Nyelvkaland” elnevezésű közös projektünk.
A Miskolci Pedagógiai Oktatási Központ Műhelymunkáin és előadásain tanáraink gyakorta rész vesznek az új pedagógiai módszerek elsajátítása érdekében.
A Herman Ottó Gimnázium Kémiai Laborjában rendszeresen megfordulnak diákjaink tanóra, ill természettudományos tehetséggondozó programjaink keretében.
Miskolci Egyetem Informatikai Intézetével együtt dolgozunk természettudományos és informatikai tehetséggondozó programok megvalósításán.
Németországi testvériskolánk, a passaui Leopoldinum Gimnázium, 1995 óta biztosít lehetőséget arra, hogy németül tanuló diákjaink egy egyhetes szemináriumon vegyenek részt iskolájukban. A Bajor Kulturális Minisztérium által is támogatott cserekapcsolat során tanulóink különböző témákban hoznak létre közös projektmunkákat a német tanulókkal. Ezen projekt keretei között változatos témákban (az irodalomtól a művészeten át a környezetvédelemig) sokféle műfajban (közös kiállításokon, workshopokon, videóinstallációkban, fotókon) mutatják meg diákjaink a magyar és bajor kulturális kapcsolódási pontokat. Legfontosabb témák, amelyeket feldolgoztak tanulóink: zene, hittan, 1000 éves Magyarország és a bajor történelem, európaiság, környezet-és természetvédelem, az országokat és kultúrákat összekötő Duna.
A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Tehetséggondozói, Tehetségkoordinátori munkaközösségével együttműködési kapcsolatunk van, akik velünk együtt szűrik diákjaink képességeit és vesznek részt a tehetséggondozással kapcsolatos tanácsadásban, programok megvalósításában.
Működő műhelyeink, foglalkozásaink, diák programjaink valamennyi tehetségterület fejlesztését lefedik:
1. Személyiség és gondolkodási képességeket fejlesztő általános programok:
• Hittan órák
• Lelkigyakorlatok érezelmi inteligencia fejlesztésére.
• A Tánc és dráma tantárgy keretében diákjaink a társadalmi élet gyakorlásához szükséges táncokat, egymás elfogadását és egymásra figyelés képességét sajátítják el.
• Diák programjaink az osztályokat önálló projektek kiatlására és megvalósítására késztetik. Ezzel is erősítve az önállúságukat, az egymás közötti együttműködési készségüket, az egymás elfogadását. Ilyen programjaink az ismerkedési napok a bejövő évfolyamoknak. A Csacsi- és Szamáravatók az 5 és 9. évfolyamosoknak és a diákigazgató választás: a 11. évfolyamos diákok közötti „ki tud jobban mozgósítani” jellegű, kampánnyal egybekötött versengés. Ennek keretében az osztályok jelöltet állítanak, filmet forgatnak napjaik vidám oldaláról, újságot szerkesztenek, programokat kínálnak társaiknak.
• Szalagavató ünnepségen a végzős osztályok önállóan hoznak létre műsort, amelyben bemutatják magukat, az itt töltött nyolc évet, kapcsolataikat egymással, iskolával tanárokkal.
• Önképző kör: melyen a diákok különleges érdeklődési területüket mutathatják be.
2. Sajátos területen, valamely tudomány, vagy művészeti ág területén történő fejlesztés céljából:
• Tanulmányi kirándulások
• Énekkar
• Képzőművészeti, rajz szakkör
• Színjátszó kör
• Sport: röplabda, kosár, futball
• Elsősegély-képzés szerepel a felkínált programok között.
• Természettudományos tehetséggondozó programok évente kerülnek megrendezésre, melyek egy-egy tudományterület egy szegmensének 60 órás megismerését célozza meg.
Eddigi témakörök közül.: „Ég és lég” fizika, a légkör és a repülés témakörben; „Autótudósok”: az autó és motor működése és gyártása; „First Lego League”: önműködő robotok készítése, programozása.
3. Kiegészítő ismeretanyagként:
• Fakultációk
• Külföldi cserekapcsolatok (Németország: Passau, Erdély)
• „Határtalanul” program állami támogatással
• OKTV felkészítések
• Biológia, kémia szakkör segíti diákjainkat.
Ezek közül két konkrét érdekesség: A "Diákok a nemzetközi kapcsolatokban verseny 2017-es évadán iskolánk diákcsoportja is részt vett kiváló eredménnyel, valamint a minden évben megrendezésre kerülő olasz országos verseny több nevezési kategóriában, a Festival d’Italiano-n.
Iskolánk negyedéves rendszerességgel megjelenő kiadványának, a Talentumnak a szerkesztését is diákok végzik.
4. Egyéb, továbbtanulásra való felkészítés, pályaválasztást segítő programok:
• Üzemlátogatások
• Pályaválasztási kiállítás
• Egyetemi tájékoztató előadások a gimnáziumban
A Fráter Akadémia előadássorozattal diákjaink számára egy-egy ismert előadót hívunk meg, aki valamely tudományterülettel ismerteti meg őket.
Juniálisaink alkalmával a diákok változatos szórakoztató műsora mellett hivatások/szakmák képviselőit is meghívjuk, ismertessék meg munkájukat, segítve ezzel a pályaválasztást.
Alapítványi és szülői támogatást is igénybe veszünk programjaink megrendezéséhez. Pályázati lehetőségeket figyelemmel kísérjük és felhasználjuk.
A Miskolci Egyetem Neveléstudományi, Angol és Német Tanszékével jelenleg is folyamatban van „Nyelvkaland” elnevezésű közös projektünk.
A Miskolci Pedagógiai Oktatási Központ Műhelymunkáin és előadásain tanáraink gyakorta rész vesznek az új pedagógiai módszerek elsajátítása érdekében.
Pedagógia programban tehetséggondozással kapcsolatban foglaltakra alapul iskolai tehetséggondozó program kidolgozása, amelyben rögzítésre kerül a tehetségazonosítás rendszere, az erre épülő komplex és gazdagító tehetséggondozó programok rendszere. Pedagógusaink és szülők felé tehetséggondozás területén való képzési rendszer felállítása. A fenntarthatóságot biztosítja a jelenlegi programjaink, szakköreink sokszínűsége. A fenntartó támogatja ezen programok megtartását.
Programjaink folyamatosságát biztosítja a kevésbé változó tanári kar, melynek tagjai a Katolikus Pedagógiai Intézet továbbképzései által folyamatos képzésben részesülnek. Több éve élünk a határtalanul pályázati lehetőséggel, amit továbbra is igényelni fogunk diákjaink számára.
A jelenlegi intézményi együttműködéseket továbbra is meg kívánjuk tartani, új kapcsolatokat kialakítani.
Jelenleg is folynak egy új nemzetközi cserekapcsolat felvételére irányuló kezdeményezéseink.