TERMÉSZETTUDOMÁNYOK
- Emelt szintű érettségire felkészítő kémia és biológia szakköröket szervezünk.
- A Magyar Kémikusok Egyesülete Bács-Kiskun Megyei Szervezetének és a Bácsvíz ZRT-nek köszönhetően a Kémia Éve jegyében rendhagyó kémia órákat rendeztünk a városban tanuló általános iskolások számára. Az iskolában tanító kémia szakos tanárok érdekes kémiai kísérleteket mutattak be, amelyekről készült rövid filmek az iskola honlapján megtekinthetők.
- Az őszi és tavaszi időszakban kisebb-nagyobb létszámmal terepi programokat szervezünk. Evezéssel egybekötött madárles, viperakutató állomás meglátogatása, orchidea-túra stb. szerepel az éves kínálatunkban. Üzemi látogatást tettünk a vízműnél és egy biogázüzemben.
- Diákjaink sikeresen szerepelnek a kiemelt támogatottságot élvező Kitaibel Pál Országos Biológia Versenyen, ahol önálló, terepen végzett kutatómunka szükséges a sikeres szerepléshez. Az országos döntőkben több diákunk ért el kimagasló eredményt.
- A TUDOK regionális konferenciáját iskolánk rendezte egy alkalommal. A Tudok Konferencia regionális versenyében minden évben indulnak diákjaink. Az országos döntőig több diákunk jutott el e versenyek díjazottjaként.
- Az OKTV első fordulójában évente több diákunk is indul, melynek a második fordulóját sikerrel tejesítők az országos döntőig is eljutottak.
- A Környezetvédelmi Regionális Verseny döntőjében csapatunk első helyezést ért el.
MATEMATIKA, INFORMATIKA, FIZIKA
- Emelt szintű képzés (matematika-informatika emelt óraszámban)
- Emelt szintű érettségire felkészítés
- A matematika és az informatika oktatása csoportbontásban minden osztályban
- Fizikából tanulókísérleti órák 7-8. évfolyamon
- Fontosabb fizikai mennyiségek angol nyelvű elsajátítása
- Tanulás módszertani foglalkozások (interaktív tanulás)
- Számítógépes oktatóprogramok alkalmazása
- 22 korszerű számítógéppel ellátott gépterem, ahol aktív tábla segíti az oktatást
- Számítógéppel támogatott matematika oktatás
- Tanórákon különböző módszertani eszközök alkalmazása, differenciált foglalkoztatás
- Szakkörökön versenyre felkészítés, egyéni felkészítés a versenyeken továbbjutóknak
- Szakkörök a programozás és a robotprogramozás iránt érdeklődők részére
- Tanulmányi kirándulások (Paks, Csodák palotája)
- Tehetségnap a természettudományok népszerűsítésére
- Tudományos ismeretterjesztő előadások szervezése (Pálmaházhoz hasonlóan)
- A Szegedi Egyetem kutatóiskolája program megpályázása
- Útravaló programban való részvétel
- Kutató Diákok Szövetsége - mentorprogram
- A diákkonferenciákon való részvétel, tudományos kutatási eredmények bemutatása
- A városi tehetséggondozó szakkörön való részvétel
- I. T. E. Magyarország innovatív oktatási módszerek és eszközök alkalmazása
ANGOL NYELV, NÉMET NYELV
- Emelt szintű érettségiztetés
- Nyelvvizsgáztatás, nyelviskolai oktatás
- Továbbképzéseken való rendszeres részvétel (szakmai és pedagógiai)
- Vezetőtanári feladatok ellátása
- Versenyeken való zsűrizés
- Angol nyelvű biológiai szakkör vezetése
- Tapasztalat az "Út az érettségihez" programban
- Comenius projektek
TÖRTÉNELEM
- Több évtizedes tanári gyakorlat
- Kiemelkedő versenysikerek (több OKTV-döntősünk volt történelemből, három alkalommal a mi iskolánk diákja nyerte meg a versenyt. A 10. és a 11. évfolyam számára kiírt Megyei Történelem Versenyeken szintén sok első, illetve döntős helyezés. Diákjaink kétszer nyertek országos Kalandtúra vetélkedőt, tavaly országos döntőbe kerültek a Nemzeti Tankönyvkiadó történelmi versenyén, de részt vesznek egyéb versenyeken is. Pl. a Nemzeti Bank Monetary versenyén, vagy a KEBA brókerképző vetélkedőjén)
ÉNEK-ZENE
- 3 kórus működik az iskolában. Leánykarban azok a lányok énekelnek, akik 7-8. osztályosként itt kapják meg azokat a fejlesztéseket, melyeknek segítségével bekerülhetnek a Psalmus Vegyeskarba. A Psalmus Kórus eddig 3-szor nyerte el az év kórusa címet az Éneklő Ifjúság Kórustalálkozón. Az V. Kodály Zoltán Magyar Kórusversenyen, pedig 3. díjat nyert. Állandó résztvevői az egyházi ünnepeknek, városi, országos programoknak. /Református Zenei Fesztivál Nyitóhangversenye 2011./ A Kamarakórusba a legtehetségesebb diákok kerülhetnek be. Több tanulónk ért el országos 1-10 helyezést népdaléneklési versenyen, egyházi énekversenyen. A könnyűzenei éneklés, musical is teret kap. Iskolai és városi kulturális rendezvényeken léphetnek fel.
- Minden 2. évben kerül megrendezésre a Kulturális nap, ahol a tehetséges diákok mutathatják meg minden művészeti ágban tudásukat.
- Évente rendezünk hangversenysorozatot, rendhagyó ének-zene órát, melyen az ország elitjébe tartozó muzsikusok lépnek fel komolyzene, népzene, jazz területéről. /Fülei Balázs, Muzsikás Együttes, László Attila/
- Az ének-zene tanár tagja a Kecskeméti Cantus Nobilis Kórusnak, ahol másodkarnagy-szólamvezető, a Kecskeméti Musical Stúdió vezetője. A Magyar Kodály Társaság Kecskeméti Tagozatának elnöke, és az Országos Elnökség Tagja.
- A Református Gimnázium Díszterme a város legszebb koncertterme. Ez is segíti a zenei tehetséggondozást, hiszen a saját rendezvényeken kívül más városi, országos, sőt nemzetközi rendezvényeknek /Kodály Szeminárium/ is helyt adunk.
MAGYAR NYELV
- Összeszokott, nagy gyakorlattal és szakmai sikerekkel rendelkező tantestület
- A tehetséggondozás, versenyfelkészítés sokféle területén eddig megszerzett gyakorlat, folyamatos felkészítő munka
- A kollégák felkészültsége - emelt szintű érettségire felkészítő képzés, szakvizsga, másoddiplomák, doktoranduszhallgató, tehetséggondozás, adaptivitás, alulteljesítő tehetségek, kurzusok elvégzése
- Érettségi, továbbtanulási és versenyeredmények
- Tanulóink rendszeresen nyernek meg kimagasló tehetségeknek kiírt külföldi ösztöndíjakat
SPORT
- Évtizedes hagyománya van iskolánkban a röplabdázásnak, ezen belül is a leány (női-) röplabdának. Diákolimpiai döntős helyezések, többek közt bajnoki cím is. Sok elsőosztályú, sőt extraligás játékos, több korosztályos válogatott került ki tőlünk.
- Tornacsarnok, tornaterem
- Edzői képesítések
TERMÉSZETTUDOMÁNYOK
- A Kecskeméti Ifjúsági Otthonnal együttműködve évek óta részt veszünk a kecskeméti általános iskolák harmadik és negyedik osztályos tanulói számára szervezett Barangoló című foglalkozássorozatban. Ezeken az alkalmakon a környezetismeret tantárgyhoz kapcsolódó egyszerű, ám látványos kísérletekkel segítjük a természettudományos szemlélet kialakítását, fejlesztését.
- Iskolánk egyik tanárának ötletéből kiindulva a Kecskeméti Ifjúsági Otthon szervezte meg kollégánk vezetésével a 2010/2011. tanévet követő nyári szünetben a Propeller tábort. Az egy hétig tartó napközis tábor során az alsó tagozatos a gyerekek egyszerű eszközök és gépek barkácsolása közben alapvető fizikai összefüggéseket ismernek meg az alkotás öröméhez kötve, az élménypedagógia módszereivel. A papírrepülő-kilövő, a buborékfújó automata, a kaleidoszkóp, a napelemes hajó, a gumimotoros katamarán elkészítése közben már az alsó tagozatos gyerekeknek tapasztalatokat szereznek, összefüggéseket ismernek fel a mechanika, az optika és az elektromosságtan köréből.
MAGYAR NYELV
- együttműködés az Ifjúsági Otthonnal
- Megyei könyvtárral
- Katona József Színházzal, fővárosi társulatokkal
- Katona József Társasággal
- felsőoktatással
- általános iskolákkal
- érettségi felkészítésben szükség esetén más középiskolákkal
- Petőfi Népével
ANGOL NYELV, NÉMET NYELV
vAz angol nyelvkönyvek kiadóival rendszeresen tartjuk a kapcsolatot (MM Publications, Express Publishing, Oxford, Nemzeti Tankönyvkiadó, GRIMM Kiadó). Részt veszünk a kiadványaikkal kapcsolatos tájékoztatókon, workshop-okon, továbbképzéseken. Helyi szinten a Bábel Idegennyelvű Könyvesbolt és Nagykereskedéssel vagyunk együttműködésben.
- A Német munkaközösség kiépítette és több éve koordinálja a Hueber Kiadóval való kapcsolatot. Iskolánkban évente egyszer a város és a kistérség némettanárainak a Kiadó workshopot rendez, ahol mód nyílik tapasztalatcserére, szakmai kérdések megvitatására. Ez a rendezvény bővíthető lenne a nyelvi tehetséggondozással kapcsolatos ötletbörzével.
- Kecskeméti külső kapcsolataink közül kiemelnénk a Coventry House Nyelviskolát és természetesen a Református Általános Iskolával való szoros együttműködést.
- A budapesti Baár-Madas Református Gimnáziummal és a dabasi gimnáziummal közösen szervezünk angliai utakat évről-évre.
- Tervbe vettük a Goethe Intézettel (Bp.) való együttműködést, az Intézet interaktív foglalkozásain való részvételt érdeklődő tanulókkal. Ez a Kiadó ill. a Goethe Intézet tananyagokkal, rendezvényekre szóló meghívókkal, szakmai tanácsadással segítheti a tehetségfejlesztő munkát.
- Diákjaink rendszeresen vesznek részt a Megyei Könyvtár által szervezett angol, német nyelvű rendezvényeken, versenyeken.
- A város több középiskolájával együttműködve veszünk részt a szekszárdi Deutsche Bühne színházi előadásain és a Goethe Intézet Goethe-mozi rendezvény-sorozatán.
- Nagyon jó tapasztalataink vannak a Baptista Szeretetszolgálat által szervezett nyári nyelvtanfolyamokkal kapcsolatban.
- A Rotary és a Lions Club segítségével több diákunk töltött már egy-egy tanévet külföldön.
- A Református Egyház Zsinata által szervezett Önkéntes Diakóniai Év keretén belül német, angol, holland nyelvterületen vállalhatnak munkát diákjaink érettségi után.
TÖRTÉNELEM
- Eredményes versenyfelkészítés
- Házi versenyek, pályázatok különböző évfolyamoknak történelemből és Bibliaismeretből.
- Együttműködés volt egyetemi oktatóinkkal
- szülőkkel, akiket meghívhatunk egy-egy előadás megtartására (művészettörténészek, muzeológusok, régészek, színészek stb.)
- a helyi múzeummal,
- az Erdei Ferenc Művelődési Központtal
ÉNEK-ZENE
- Koncertek megszervezése azon iskolák számára, melyek nem rendelkeznek igényes koncerthelyszínnel, hangversenyzongorával.
- Rendhagyó ének-zene órák
- Együttműködés a Kecskeméti Szimfonikus Zenekarral
- Iskolánkban kerül megrendezésre minden évben a Kálmán Lajos Országos Népdaléneklési verseny, közös rendezésben a Bács-Kiskun Megyei Közművelődési Intézettel.
- Külföldi fellépések a kórussal
- Kapcsolat Erdélyi iskolákkal /Szepsiszentgyörgy, Csíkszereda/, a Gossenhain-i Ifjúsági Kórussal, és a dániai Holstebro Zenei iskolájával
MATEMATIKA, FIZIKA
- Együttműködés a Szegedi Tudományegyetemmel
- A Kecskeméti Főiskolával
TESTNEVELÉS
- Felsőfokú edzői képesítéssel rendelkező testnevelő tanárok
- Együttműködés a Kecskeméti Sportiskolával
- RÖP-KE női röplabda egyesülettel
- agyar Röplabda Szövetséggel
- Diákolimpiákon való részvétel
- Iskolák közötti kapcsolatok
ANGOL NYELV, NÉMET NYELV
Elképzelésünk szerint az angol és német nyelv oktatásának fő aspektusa az idegennyelv iskolán kívüli, egyre szélesebb körben történő alkalmazása. Ez megfelel a kor elvárásainak, miszerint a munkában és a tanulmányokban is egyaránt használható nyelvtudás birtokába kerüljenek a középiskolát végzett tanulók.
Ezek a területek ugyanakkor sokoldalúan fejlesszék a személyiséget is, lehetőséget biztosítva a kreativitás és az egyéni törekvések kiteljesedésére. Ez úgy gondoljuk, megfelel annak az elvárásnak, hogy nyitott gondolkodású, tájékozott embereket képezzünk.
A területek, amelyeket érint ez a koncepció, a versenyek, kulturális tevékenységek, az önkéntes munka és az utazás, más országok fiataljaival történő együttműködés.
KONKRÉT ELKÉPZELÉSEK, MŰKÖDŐ PROGRAMOK:
- Angol, német nyelvi tagozat négy- és hatosztályos képzésben
- Versenyekre felkészítés:
- Coventry House pályázatai
- Mezzofanti verseny
- Zalamat nyelv- és országismereti verseny
- Kenguru
- Sárospataki novellaíró pályázat
- Levelezős versenyek
- OKTV, OÁTV
- Mezőtúri Egyházi Iskolák nyelvi versenye
- Jane Haining verseny, Budapest
- Könyvmoly
- A Katona József Gimnázium fordítóversenye - a legjobb munkák publikálása
- A KJMK és társintézetek műfordító pályázata "Európa ifjú költője" - a legjobb munkák publikálása
- Juvenes Translatores (17 éves korosztály)
- A Bolyai Gimnázium 10.évfolyamának meghirdetett pályázata
- Angol, német nyelvi táborok: a Kecskeméti Református Egyházközség Emmaus Házában angliai és német egyetemisták vezetésével nyaranta
- A versenyek pályázati anyagát, feladatlapjait házi "adatbázisban" gyűjtjük
- Merlin Színház angol nyelvű és a szekszárdi Deutsche Bühne előadásainak megtekintése, angol, német nyelvű filmvetítések
- Christmas Party szervezése
- Német karácsonyi szokások megelevenítése (karácsonyi aprósütemények készítése a tankonyhán és kiegészítők barkácsolása)
- Külföldről hazatért diákjaink élménybeszámolói
- Csiperó Nemzetközi Gyermekfesztivál munkájába való bekapcsolódás
- Magántanulók felkészítése, osztályozó vizsgáinak lebonyolítása
- Adventi kirándulás Bécsbe
- Projektmódszer alkalmazása az órákon
- A gimnázium internátusában rendszeres korrepetálást tartunk
- Newsweek angol nyelvű hetilap terjesztése, Topic és JÖ németnyelvű havilapok terjesztése
TÖRTÉNELEM
- Tovább szervezzük a Pálmaház előadásait.
- Minden tanévben meghirdetjük a Pásthy János-pályázatot. A hat évfolyam számára két kategóriában tűzünk ki 3-4 pályatételt. Ezek között mindig szerepel egy helytörténeti téma, ami lehetőséget ad az egyéni kutatómunkára. (Pl. Természeti katasztrófák Kecskeméten, vagy Kecskeméti honvédek harcai az 1848/49-es szabadságharcban, vagy Kecskemét a Hódoltság idején.) Ezeket a pályaműveket május elején kell beadni, és a szaktanárokból álló zsűri terjeszti egy kuratórium elé. (A pénzdíjak a tanévzáró ünnepélyen kerülnek átadásra.)
- Háziversenyek szervezése (olykor játékos formában is)
- A különböző szakmai versenyekre való felkészítés.
ÉNEK-ZENE
- Elsősorban az éneklési kultúra fejlesztését tartjuk szem előtt. Kodály elvei alapján szeretnénk minél több énekelni szerető és tudó diákot nevelni.
- Kórus zene, népdaléneklés, musical,
- A kórus próbák mellett az egyéni foglalkozások fontosak, hiszen sok diáknak van lehetősége megnyilvánulni ennek segítségével, egyénileg, vagy kisebb csoportokban. /Triók, kvartettek, stb./
- Ennek fejlesztésében kiemelkedő helyet foglal el az a gyakorlat, hogy hetente mindig más osztály mutatkozik be éneklési szolgálattal a templomban.
MAGYAR NYELV
- Készségfejlesztés (szép kiejtés, versmondás, önképzőkör, irodalmi színpad, képzőművészet)
- Szövegértési, szövegalkotási, szövegmondói készségfejlesztés mint minden magasabb szintű szakmai tevékenység alapja
- Mindenekelőtt a tanítási óra kereteit kihasználva a differenciált tehetséggondozásra, szakkörök, egyéni felkészítés keretében
- Tárgyi tudás és alkalmazásának szélesítése (emelt szintű érettségire felkészítés, versenyfelkészítés)
- Tanulmányi kirándulás ("irodalmi terepgyakorlat")
- Évfordulókhoz kötődő rendezvények
- Irodalmi teaház
- Önképzőkör
- Színjátszókör, színjátszó tréning, beavató színház
- Olvasás éje
- Múzeumok éjszakája
- Kutatók éjszakája
- Szakkörök és versenyek
- Gyermekek a gyermekekért
- Kulturális nap
- Önkéntesség: Sion-ház, kórház
- Színházlátogatás
- Képzőművészeti tárlat szervezése/ látogatása
- Saját alkotásokból készült kiállítások szervezése az iskolában
- Helyi művészeti pályázatok kiírása
- Iskolaújság
- Digi évkönyv
MATEMATIKA, FIZIKA
- Városi tehetség nap a természettudományok népszerűsítésére
- Ismeretterjesztő előadások (Pálmaház)
TERMÉSZETTUDOMÁNYOK
Kétheti rendszerességgel, szakköri formában, tematikus rendben mutatjuk be az általános iskolai és középiskolai kémia és biológiai kísérleteket a 2011/2012. tanév második félévétől. Ezek a rendezvényeink nyitottak a város minden - a természettudományok iránt érdeklődő - diákja számára. A kísérletek leírása és az azokhoz kapcsolódó feladatok a gimnázium honlapjáról lesznek letölthetők. A szakkörökön való részvétel nemcsak a természettudományok iránti érdeklődés felkeltésére szolgál, hanem az emelt szintű kémia és biológia érettségi sikerességéhez is hozzájárul.
Az üzemi látogatás gyakorlatát is szeretnénk tovább fejleszteni az eddigi nagy érdeklődés kísérte biogázüzemi és vízmű- látogatás folytatásaként.
TESTNEVELÉS
- Diákköri (iskolai) szakedzések felmenő rendszerben
- Kapcsolat az általános iskolával, az alsó tagozattal
- A tehetségük alapján kiemelkedő tanulók felkerülnek a versenycsoportokba illetve részt vesznek a válogatott keretek munkájában és versenyeznek
Az MM Publications ingyen tankönyvcsomagot ajánlott fel egy tanulócsoport részére.
Folyamatosan figyeljük a pályázati lehetőségeket. Az Endresz Alapítvány által felkínált könyvadományokkal szeretnénk diákjaink nyelvi, kulturális és irodalmi ismereteit bővíteni.
A Hueber kiadó eddig is ajándék kiadványcsomaggal támogatta a tevékenységünket, változatos munkamódszerekkel, differenciáltan alkalmazható és digitális tananyagot választunk. Ha a város ismét ír ki pályázati lehetőséget tanórán kívüli tevékenységre, akkor pályázunk.
Nemcsak nyelvekből, hanem a többi tárgyból is lehet ingyen vagy kedvezményes áron különféle szakmai tapasztalatcserén vagy egy-egy kiadói tájékoztatón új tankönyveket vagy eszközöket kapni.
A szülők anyagilag is támogatják alapítványunkat, az ide befolyt összegből iskolánk minden évben hozzájárulást kap a tehetséggondozó szakkörök, rendezvények, programok támogatására.
Az éves költségvetésünkben szintén mindig helyet kap a tehetséggondozó tantárgyi szakkörök és az ezekhez kapcsolódó programok támogatása.
Iskolánkban többféle alapítvány is működik, melyet az iskola egykori diákjai, azok családtagjai vagy csak segíteni akaró jótevők alapítottak. Ezek az alapítványok a tehetséges diákok év végi jutalmazásához járulnak hozzá. Az alapítványok mindegyike komoly feltételekre épül.
Iskolánk igyekszik minden lehetséges pályázaton indulni.
A Városi Támogatási Programon 5 pályázatunk nyert, melyek kórusunkat illetve további 3 tanórán kívüli programunkat támogatják.
Indulunk a TÁMOP-3.4.3-11/1 számú Iskolai tehetséggondozás című pályázaton.
Az alapszintű működést a Diáksportkör (Iskolai Sportkör) saját költségvetése, a KESI-vel való együttműködés segíti.
ANGOL NYELV
Intézményünkben nyelvi lektor segíti a diákok nyelvi felkészülését, hatékonyabb kommunikációját és a tanárok továbbképzését. Andrew Chandler személyében nagy tapasztalattal rendelkező szakembert nyertünk meg tevékenységünk segítésére, aki több éven át tanított a Pécsi Tudományegyetemen illetve a Kecskeméti Katona József Gimnázium kéttannyelvű tagozatán.
MATEMATIKA
A matematika munkaközösség számítógéppel támogatott matematika oktatásának szakmai támogatója:
Dr. János Sztrik
Full Professor
Doctor of the Hungarian Academy of Sciences Head of Department of Informatics Systems and Networks Faculty of Informatics, University of Debrecen
TERMÉSZETTUDOMÁNYOK
Dr. Kiss Attila
- BÁCSVÍZ Zrt.
- osztályvezető
- vegyész
- a Magyar Kémikusok Egyesülete Bács-Kiskun Megyei Területei Csoport elnöke
- folyamatos az együttműködés már évek óta: rendezvényekhez anyagi támogatás kijárása, szakmai támogatás, fogad(ná)nak tőlünk diákokat vizes TUDOK-témára, s most januárban mi segítünk nekik egy rendezvényen
Dr. Szalay Luca
- ELTE Kémiai Intézet
- Magyar Kémikusok Egyesülete Oktatási Bizottság
Dr. Rózsahegyi Márta és Dr. Wajand Judit
- ELTE Kémiai Intézet
- 2009-ben ígértek szakmai segítséget Az 576. kísérlet megvalósulása esetén
Dr. Pokol György
- professzor
- BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar
- Magyar Kémikusok Egyesülete Oktatási Bizottság elnök
Dr. ifj. Szántay Csaba
- kutató vegyész
- Richter Gedeon NyRt.
- Magyar Kémikusok Egyesülete Oktatási Bizottság
Dr. Schubert Félix
- geológus
- SZTE Ásványtani, Geokémiai és Kőzettani Tanszék
Reisz András
- meteorológus
- Országos Meteorológiai Szolgálat
Dr. Szónoky Miklós
- geológus
- SZTE egyetemi docens
Fuxreiter András
- ásványgyűjtő
- a régió legnagyobb rendszerezett ásványgyűjteményének vezetője
- rendszeresen tartunk a gyűjteményében órákat, diákokat von be az ásványgyűjtésbe
- Kecskemét legnagyobb geológiai szakkönyvtárával rendelkezik
Dr. Berkesi Ottó
- vegyész
- egyetemi docens
- SZTE Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszék
Dr. Hopp Béla
- fizikus
- MTA Szegedi Egyetem LASER kutatási központ - kutató
Dr. Molnár Miklós
- fizikus
- Szegedi Egyetem - oktató
Gyetvai György
- tudományos tanácsadó
- ITE Budapest - ügyvezető igazgató
Beliczai Botond
- fizikus
- Paksi Erőmű
Szervezetek
- Magyar Kémikusok Egyesülete (Oktatási Bizottság)
- Magyar Kémikusok Egyesülete Bács-Kiskun Megyei Területi Csoport
- BÁCSVÍZ Zrt.
- Rotary Zrt. (Nagykanizsa) - voltunk üzemlátogatáson, a fúráson
- Richter Gedeon NyRt. - bármikor mehetünk üzemlátogatásra
- SZTE Eötvös Loránd Kollégium - rendszeresen kerülnek be végzős diákjaink elsőéves egyetemistaként
- Szegedi Karszt- és Barlangkutató Egyesület
- Petőfi Irodalmi Múzeum - 2000-ben tőlük kaptuk meg kölcsönbérleti szerződéssel Jókai Mór ásványgyűjteményét
ÉNEK-ZENE
Közvetlen kapcsolat a Magyar Kodály Társasággal, /az ének-zene tanár az elnökség tagja/, a Kórusok és Zenekarok Országos Szövetségével, a Kodály Zoltán Zenepedagógia Intézettel. Ezen intézmények szakemberei ismerik munkánkat, és szakértelmükkel segítik a továbbhaladást. A Kodály Intézet hallgatói, tanári magyarázattal, óralátogatásokat tesznek, kóruspróbákat hallgatnak. Kapcsolatban állunk Gárdonyi Zsolt zeneszerzővel, aki kórusművet komponál a Vegyeskar számára.
TÖRTÉNELEM
Olyan szakembereket hívunk meg előadni a gimnáziumba, akiknek a választott témája illetve színes előadásmódja garanciát nyújt az érdeklődés felkeltésére. A kb. 10 éve működő "Pálmaház" rendezvénysorozat eddig is sok híres előadót nyert meg, íme, néhány közülük: Ormos Mária történész, Visy Károly meteorológus, Zakar Péter történész, Berecz András mesemondó, Erőss Zsolt hegymászó.
Állandóan számíthatunk egy kecskeméti tanácsadói körre: Székely Gáborné muzeológus, Gyergyádesz László művészettörténész, Rigó Róbert főiskolai tanár, Szokolai Péter színművész, Péterné Fehér Mária levéltáros.
A tankönyvek terjesztésével foglalkozó kolléga szoros kapcsolatot épített ki a Nemzeti és a Mozaik Tankönyvkiadóval.
A fiatalok tehetségét elsősorban az érdeklődésük és a tanulmányi eredményük alapján lehet felismerni, versenyeken indítjuk őket, amikre személyes, vagy kiscsoportos foglalkozások keretében készítjük fel őket. Plusz feladatok (pl. esszékérdések kidolgozása) megoldásával fejlesztjük képességeiket, elősegítve a versenyfelkészülést és a továbbtanulást.
Az Út az érettségihez pályázat keretein belül a mentor tanárok irányításával folyik a tehetséges diákok fejlesztése és ily módon anyagilag is segíteni tudjuk a szociálisan rászoruló tehetséges diákokat.
TESTNEVELÉS
Rendszeres pszicho-motoros vizsgálatok, felmérések valamint szakmai tapasztalatok alapján folyik a kiemelkedő adottságú és tehetségű diákok kiválasztása. Munkánkban segítségünkre vannak:
- Szappanos Tibor, a KESI vezetőedzője
- Németh Lajos, főiskolai docens, szövetségi kapitány
- Csizmadia Szabolcs, szövetségi edző
- szakmai konzultáció a munkaközösségeken belül, iskolán kívül
- óralátogatások
- differenciálás az osztályon belül
- hiányosságok, gyengeségek okainak felderítése (rossz tanulási módszer, motiváció hiánya, kedvezőtlen környezeti feltételek), egyedi segítségnyújtás
- tanulási technikák elsajátítása szakemberek bevonásával
- a munkakedv elvesztésének, az aszociális magatartás kialakulásának megelőzése, a tehetségek peremre kerülésének preventív kezelése
- az esélyegyenlőség megteremtése, a hátrányban szenvedő diák képességeinek fejlesztése (pszichológiai, pedagógiai módszerek, korrepetálás, egyéni foglalkozás)
- kapcsolatteremtés és folyamatos kapcsolattartás a szülőkkel, ill. gondviselőkkel, együttműködés a gyerekekkel foglalkozó szakemberekkel, lelkészekkel, családórák
- folyamatos konzultáció az osztályban tanító pedagógusokkal
- egyéni fejlesztési terv kidolgozása, megszervezése és lebonyolítása
- törekvés arra, hogy a tanuló minél több sikerélményhez jusson a tanórákon és a tanórán kívüli tevékenységek során
- szakmai konferenciákon, továbbképzéseken való részvétel
- továbbtanulási szándék figyelemmel kísérése, pályaválasztásban segítségnyújtás
- felvételi, érettségi, kompetenciamérések eredményeinek értékelése
- versenyeredmények
- iscsoportos, illetve differenciált foglalkozások
- egyéni verseny- és nyelvvizsga felkészítés
- projektmunkák
- eredményeinket megosztjuk a kollégákkal, új ötletekkel segítjük egymás munkáját
- koncertek számának növelése
- kórustalálkozókon való részvétel
- belső mérés
- szintvizsga 8 és 10. évfolyamon
- a tanulói felkészültség mérését sokrétűbbé és megbízhatóbbá tenni
- több önálló gyűjtőmunka, kiselőadás, interaktív óravezetés, amihez nagy segítséget nyújtanak a Smart-táblák
- az interaktív tanulásban rejlő lehetőségek kiaknázása, diákokkal való megismertetése
- folyamatos edzői-felkészítő munka folyamán állandó megfigyelések, mérések, kiválasztás
Az iskolai órakereten - és általában iskolai helyszínen - kívüli foglalkozások lehetővé teszik, hogy a nyelvi érdeklődésen kívül a tanulók személyiségének sokféle jellemzője megnyilvánuljon. A fakultatív jelleg felszabadítja a résztvevőket a szokásos órai csoportban érzett gátlások alól, újfajta tevékenységekben addig ismeretlen tulajdonságaik, képességeik tárulnak fel (tehetség azonosítás). Fejlődik az önismeretük és társas kapcsolataik. Eltűnik a jó tanuló - rossz tanuló - közepes tanuló kategória.
Példák: kreatív konyhai és kézműves tevékenység, látogatások a Goethe Intézetben, a KJMK-ban, mozi-,színházlátogatás, kirándulás, házi feladatok és csoportmunka szervezése, valamint kutató munka az interneten, az internet felhasználása egyéni munkához és kapcsolattartáshoz.
A kórus minden évben kórustáborral készül az évadra. Itt nem csak az éneklés, hanem a közösségi élmény is megjelenik. Itt válnak egységes közösséggé.
Az évenkénti külföldi utakkal megismerkedhetnek más kultúrákkal, hiszen mindig énekelünk az úti célnak megfelelő műveket. Más városokban tartott szolgálatok segítségével megismerkedhetnek más gyülekezeti közösség életével, vagy éppen egy idősek otthonában élhetik meg az örömszerzés élményét.
Nagyon fontos, hogy az egyéni készségfejlesztés személyes legyen. Amennyiben egy diáknál az elhivatottság nagy, akkor is találjuk meg a számára legmegfelelőbb megnyilvánulási lehetőséget, ha nem a legtehetségesebb, mert a tehetséggondozás nem csak profik kitermelését jelentheti, hanem igényesen élő, sokszínű ember nevelését is.
A versenyfelkészítés nagyszerű lehetőséget nyújt a személyre szabott, nem rutinszerű munkára. Megfigyelhető, hogy a néhány érdeklődő és tehetséges versenyző egymást is hajtja, egymással is versenyeznek. Meg lehet kérni őket arra, hogy társaiknak ők is állítsanak össze kérdéseket és feladatokat, és az nyer, akinek a kérdéseit nem tudják megválaszolni. Élmény lehet, ha új helyszínt választunk egy-egy foglalkozásnak. Szóba jöhet egy múzeum, a levéltár, a könyvtár aulája, vagy akár beszélgetés egy padon. Az interneten lévő anyagokat otthon is megtekinthetik, (pl. egy filmhíradó részletét) és ezeket közösen dolgozzuk fel. Úgy látjuk, hogy a tanulók is kedvelik ezt a szokatlan tanórán kívüli munkavégzést.
Fokozatosság, differenciálás, játékosság, önállóságra nevelés, aktivitás növelése.