„Tehetségnek azt nevezzük, aki többet tud, mint amit tanult.” Osvát Ernő
Igyekszünk magas szinten tanítani és nevelni, egyúttal alkalmas gyakorlóterepet biztosítani a tanulóinknak. Miközben megtartottuk hagyományos értékeinket, az iskola az új vezetésnek köszönhetően jelentős tartalmi, szemléleti átalakuláson ment keresztül.
A változás egyben olyan megújulást jelent, amely összhangban áll alapértékeinkkel, múltunkkal, mindazzal, ami miatt a Füzes Utcai Általános Iskola megyei szinten és országosan is ismertté, elismertté válhat.
A tehetség potenciált, lehetőséget, ígéretet, reményt, esélyt jelent valamely emberi tevékenységi körben olyan kiemelkedő teljesítményre, amely társadalmilag hasznos, és amely megelégedettséggel, örömérzéssel, tehát sikerélménnyel jár elérője számára.
Harsányi Istvántól tudjuk: “Tehetségen azt a velünk született adottságokra épülő, majd gyakorlás, céltudatos fejlesztés által kibontakozott képességet értjük, amely az emberi tevékenység egy bizonyos vagy több területén az átlagosat, messze túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.”
A Füzes Utcai Általános Iskolában a tehetséggondozás folyamata:
Szűrés
Kiválasztás
Specifikus tehetségek alapján történő differenciálás
Egyéni és csoportos fejlesztő foglalkozások
Manapság már szinte közhely, hogy a gyermekek fejlődése nem minden területen ugyanolyan, tanulási képességeik nem egyenletesen fejlődnek. Ezen egyenlőtlenségek kiegyenlítése elengedhetetlen a későbbi hatékony tanuláshoz, az egyre növekvő elvárások sikeres teljesítéséhez.
Pedagógusaink egy része alapvégzettségük mellett nagy figyelmet fordít szakmai továbbképzésre is. Ezeket az ismereteiket, tapasztalataikat beépítik a mindennapi oktatásba is és szükség esetén a szülők segítségére is tudnak lenni abban, hogy milyen jellegű fejlesztést igényel gyermekük.
Iskolánk a Füzes Utcai Általános Iskola egy Cigány Nemzetiségű Általános Iskola. Tanulóink mind roma nemzetiségűek. A tatabányai Roma Önkormányzattal szorosan együttműködve valósítunk meg hagyományos ünnepeket Pl.: Cigánybált, Karácsonyi Bált.
A tehetség beazonosításánál segítséget nyújtanak a pedagógusnak a különböző tesztek, de minél több forrásból szerzünk információt a gyermekkel kapcsolatosan, annál megbízhatóbban tudjuk segíteni a tehetség kibontakozását.
A gyermekek tehetségének kibontakoztatásában döntő szerepet játszik három környezeti tényező:
- az iskola,
- család és a
- társak.
Ezért az Együttműködés iskolájában fontosnak tartjuk a szülők hatékony közreműködését, a folyamatos egyeztetést, kapcsolattartást, közös célok megfogalmazását és az információcserét. A tehetséges tanuló gondozásával kapcsolatosan fontos, hogy ne csak a gyermek “erős” oldalát fejlesszük, hanem az esetleges gyengeségei is fejlesztést kaphassanak. A gyermek kiegyensúlyozottságához elengedhetetlen a foglalkozásokon a megfelelő légkör megteremtése, a pihenés és feltöltődés lehetőségének biztosítása.
Szakmai oktatóink számos szakmai továbbképzésen frissítik tudásukat, melyeket azután tudásmegosztás formájában szívesen átadnak kollégáiknak.
Az itt megszerzett tudás lesz az alapja a naprakész tudásanyagnak, amit azután a tanulóknak átadhatnak.
Emellett Tatabánya város összes alap és középfokú intézményével is igyekszünk szoros és jó kapcsolatot ápolni.
Kezdeményeztük több kisebb céggel és egyéni vállalkozóval is a kapcsolatépítést, mint külső partner.
Természetesen maga megye és Tatabánya városával is igyekszünk jó kapcsolatot építeni, mint a város egyik legrégibb, nagy múltú általános iskolája.
A specifikus és konkrét programunk alapja a Megvalósítás:
- Elmélyítés csoportos projektek kapcsán
- Egyéni tanulási tervek készítése
- Emelt szintű projektek, speciális szakmai támogatás
- Felgyorsítás
- Nyári projektek szervezése, lebonyolítása
- Versenyek, vetélkedők szervezése és részvétel
- Tanórán kívüli foglalkozások szervezése a tanulók számára
A tanórán kívüli foglalkozásokat a délutáni nyitva tartás végéig, 14 órától 16 óráig szervezzük meg.
A tanulók a tantervi anyagon túlmenően tudományos, technikai, művészeti, sport érdeklődésének kielégítésére, alkotó képességeinek fejlesztése céljából részt vehetnek a tanórán kívüli foglalkozások (fakultatív óra, szakkör, önképző kör, sportkör, egyéb) munkájában.
Az egyéb tanórán kívüli foglalkozásokra vonatkozó általános szabályok:
A tanórán kívüli foglalkozásokra való jelentkezés a felzárkóztató foglalkozások kivételével önkéntes, a felzárkóztatás esetén a szülővel való konzultációt követően kötelező. A tanórán kívüli foglalkozásokra történő jelentkezés tanév elején történik, és egy tanévre szól.
A tanórán kívüli foglalkozások megszervezését (a foglalkozások megnevezését, heti óraszámát, a vezető nevét, működésének időtartamát) minden tanév elején az iskola honlapján közzé tesszük.
A tanórán kívüli foglalkozások megszervezése a tanulói, szülői, nevelői igények alapján történik.
Mindennapi tapasztalataink és a felmérések is azt mutatják, hogy gyermekeink életében egyre nagyobb szerepet töltenek be a különböző médiumok: a tájékozódás és a szórakozás meghatározó eszközeként életvezetési és gondolkodási mintákat, sajátos nyelvi kultúrát közvetítenek, öltözködési, étkezési, vásárlási divatokat indítanak, hősöket, eszményeket, életcélokat indukálnak. A szociológusok, esztéták és filozófusok évtizedek óta kutatják és értelmezik azt a folyamatot, ahogyan a tömegkommunikációs rendszerek terjedése befolyásolja a gondolkodást és átalakítja a társadalmi érintkezés bevett formáit.
Komplex médiapedagógiai programunk kettős céllal jött létre:
- egyik célunk, hogy a tanulók tudatosan és kritikusan használják a hagyományos és az új médiumokat
- másik célunk, hogy ne csak passzív fogyasztóként, hanem alkotóként is részt tudjanak venni a folyamatokban.
A tatabányai Füzes Utcai Általános Iskola, mint Cigány Nemzetiségű Általános Iskola, a megye egyetlen roma nemzetiségi intézménye.
Igyekszünk magas szinten tanítani és nevelni, egyúttal alkalmas gyakorlóterepet biztosítani a tanulóinknak.
Igyekszünk megtartani hagyományos értékeinket. és országosan ismertté és elismertté válni.
Terveink között szerepel ebben a tanévben Öko Iskola pályázat, Fogyasztói tudatos Iskola pályázat, valamint Energiatudatos iskola pályázat megírása.
Költséghatékonyan valósítunk meg minden projektet és tanulói felkészítést, valamint a tehetséggondozást. Ennek értelmében a megvalósíthatósági költség 0 FT.





