Intézményünk 1990-ben kezdte meg működését, közoktatási feladatokat ellátó alapítványi fenntartású összetett iskola. Az óvodától, tehát 3 éves kortól a középiskolai szakasz végéig mintegy 600 tanulónak lehetőséget biztosít az általános iskolai évfolyamok és a gimnázium elvégzésére, a középiskolai évek alatti párhuzamos szakképzésre, sőt az érettségit követően szakvizsga megszerzésére is. A magalakulás óta alapcélként tűztük ki a személyközpontú oktatást, nevelést.
Célunk:
„Korszerű, alkalmazásképes tudás stressz-mentes, multikulturális környezetben. Nálunk a tanulás természetes tevékenység és örömforrás, itt biztonságban érezheted magad, értékelik munkádat, a tisztességet, teljesítményedet.”
Céljaink az elmúlt két évtized alatt alapvetően nem változtak, ugyanakkor mind pedagógiai programunk, mind szervezeti felépítésünk hatékonyságát folyamatosan mérjük, elemezzük és alakítjuk.
Magyarországon elsők között vezettük be – akkor még kísérleti engedéllyel – az osztályozás nélküli szöveges értékelési rendszert a kisiskolás korosztályban. Ez szemléletében segítette, hogy a valamiben kiemelkedő eredményt felmutató tanulók akkor is kellő odafigyelést kapjanak mind a pedagógusok, mind a szülők részéről, ha általában „nem jó tanulók”. Sajátosságunk az integrált témacsoportok projektrendszerű oktatása, az egymástól jelentősen eltérő képességű gyerekek egy közösségben történő fejlesztése, az érdeklődésre, erőfeszítésre, belső motiváltság fejlesztésére építő kooperatív tanulási stratégia alkalmazása. A megismerés alapképességei mellett kiemelt szerepe van a szociális kompetencia fejlesztésének is.
Programunk szerves részét képezik a tanórán kívüli tevékenységek is. Ezek nagy választékban segítik az érdeklődés alakulását, a képességek fejlődését, visszahatnak a tanórákon elért teljesítményre is. A tanítók, osztályfőnökök és mentorok az életkor növekedésével folyamatosan figyelik, elemzik a gyerekek fejlődését, a tanítványainkat egészében követő tanulói portfóliók alakuló eszközrendszere segíti a tudatos nyomon követést. Munkánk során tudatosan használjuk a korszerű elektronikus eszközöket, tanulási felületeket.
Az Iskola mindemellett lehetőséget teremt arra, hogy a gyerekek – vallási hovatartozástól függetlenül – megismerkedhessenek a zsidó hagyományokkal is. A különböző nemzetiségű és anyanyelvű gyerekek megjelenése az osztályokban, a múlti-kulturális környezet is tág teret nyit ugyanakkor más kultúrák megismerésére és a tolerancia gyakorlására is.
Mindezek a sajátosságok abba az irányba hatottak és hatnak, hogy a legkisebb életkortól kezdve, a különböző irányultságú tanítványainknál is nyitottabb szemmel kövessük a tehetségre utaló jeleket.
Filozófiánknak megfelelően nem a gyerekeket szelektáljuk pedagógiánkhoz, hanem igyekszünk pedagógiánkat alakítani a különféle személyiségű, érdeklődésű és képességű tanuló integrált fejlesztéséhez. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon a gyakorlatban, számos modern tanulásszervezési módot alkalmazunk, ezeket folyamatosan pedagógiai eszmerendszerünkhöz, adottságainkhoz, környezetünkhöz, s nem utolsó sorban a tanítványainkhoz alakítjuk.
A sokféle tanulóval való eredményes foglalkozás során kiemelt jelentőségű napi gyakorlatunkban:
1. az integrációban történő differenciálás és az öndifferenciálás - választási lehetőségekkel
2. a projektek alkalmazása mind pedagógiai megközelítés, mind módszertani szempontból
3. az aktív tanulást segítő kooperatív technikák alkalmazása a tanulási folyamat legkülönfélébb szakaszában
4. a különleges képességű gyerekek korai felismerése és a képességeiknek megfelelő tanulási stratégia kidolgozása, alkalmazása
Iskolánk pedagógiai programja és szakemberi háttere lehetővé teszi mind különösen tehetséges, mind SNI (nálunk SANSZ= sajátos nevelési szükségletű) tanulók fogadását. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a valahová tartozás érzése minden gyermekben kialakulhasson, biztos kapcsolati hálóval rendelkezzenek. A különleges, akár valamiben elmaradó, vagy valamely területen kiemelkedő képességű tanulók részesei az osztályközösségeknek, ugyanakkor extra programmal sajátos utat járhatnak be.
A tehetséggondozásnak a különböző életkorokban más és más a szerepe, módszere. Szerencséseknek tartjuk magunkat, hiszen az életkorokat átfogó intézményünkben hosszú éveken keresztül tudjuk követni tanulóinkat, így a külföldi és hazai elméletből megismert módszereket a napi gyakorlatba átültetve közvetlenül is elemezni tudjuk tapasztalatainkat. Részt vettünk számos a témával foglalkozó konferencián. Néhány példa az utóbbiak közül:
- Géniusz Országos Tehetségnap 2010. március 27. Millenáris
- A Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program – Országos Tehetséghálózat kialakítására TÁMOP-3.4.4. keretében: A reflektív gondolkodás fejlesztése c. továbbképzés 2010. március 26. Hotel Rege
- Mi így csináljuk – Tehetségprojekt - II. kerületi Pedagógiai Szolgáltató Központ 2010. 10. 21. Európai Ifjúsági Központ
- TEDxYouth@Budapest „Te inspirálod a világot!” Fiatal tehetségek bemutatkozása 2010. 11. 20. Katona József Színház
A Lauder TehetségHázat, mint tehetségpontot az intézményen belül kívánjuk működtetni. Gyakorlatunkat korábbi felhívások kapcsán megosztottuk az érdeklődőkkel, mi is tartottunk beszámolót eddigi tapasztalatainkról és mi is figyelemmel követjük mások kezdeményezéseit.
Látogatóink között köszönthetjük az ELTE PPK Tehetséggondozó és –fejlesztő szakos hallgatóit, Heimenn Ilona csoportvezető tanárral szoros együttműködésünk. Alternatív iskolaként tehetséggondozásunk is egyedi formában történik, sajátosságait, ennek tapasztalatait szívesen osztjuk meg más, külsős szakemberekkel.
A Lauder TehetségHáz fontos célja a pályaorientáció, s hogy ennek elősegítésére külsős mentorokkal, területükön jónevű, hiteles szakemberekkel kerüljenek kapcsolatba a gimnáziumba járó tehetséges, kiválasztott diákok.
Tervezünk meghívni szakember előadókat mind a tanári továbbképzések részeként, mind a diákoknak. Erre már volt alakalmunk, ennek során járt nálunk Dr. Horváth Dezső kutató fizikus, egyetemi tanár, a genfi CERN munkatársa.
Nyitottak vagyunk az érdeklődőkre, pedagógusaink pedig a további szakmai fejlesztésekre.
Az iskola honlapján kiemelt helye van a TehetségHáznak (melyet a benne résztvevő diákok működtetnek), így nyilvános mindenki számára.
Tehetséggondozás a kisiskolában
A tehetségfejlesztés ebben az életkorban elsősorban a gazdagítás módszerével történik. Itt nem kívánjuk a kisiskolai tehetséggondozást részletezni, egyetlen elemét azonban a kiválasztás előzményei miatt fontosnak tartjuk megemlíteni.
Segíti a tanítványaink megismerését, megfigyelését és kiválasztását egy „tantárgy”, amely pedagógiai programunk jellegzetes részét képezi.
A heti egy tanítási órában biztosan megjelenő Ludens logikai képességeket fejlesztő játékprogram lehetőséget biztosít a pedagógusok számára, hogy a legkülönfélébb gondolkodási, együttműködési helyzetben megfigyeljék tanítványaik sajátosságait. A programban szereplő 17 féle, a legkülönbözőbb képességek fejlesztésére irányuló szempontok alapján egymásra épített játéksor (köztük a sakk, és más stratégiai, kombinációt igénylő játék) már korán megmutatja, kikre kell különösen odafigyelni. Az odafigyelés iránya, jellege, tartalma lehet nagyon különböző, de a kiválasztáshoz feltétlenül jó lehetőség.
Kiemelt lehetőséget biztosítanak az érdeklődés, tempó, kreativitás megismerésére a legkülönbözőbb területen, témában megjelenő projektek, amelyek valamennyi évfolyamon programunk részét képezik.
A tudatosabb „tehetséggondozás”, fejlesztés a 3-4. évfolyamon - évfolyam szinten- az osztálytanítók javaslata alapján összeállított speciális kiscsoportban is történik. A tehetséggondozás ekkor főleg az általános kognitív képességek, a kreativitás és a szociális kompetenciák fejlesztésére irányul.
Az 5-8.-os korosztálynak már lehetősége van a humán illetve a reálirányok közül választania, s tehetségét az erre szerveződött kiscsoportokban, valamint választott projektekben kibontakoztatnia.
A TehetségHáz, a Lauder Iskola sajátos tehetséggondozó műhelye a középiskolában
Míg a tehetséggondozás iskolánk programjának korábban is szerves részét képezte, a TehetségHáz mindössze négy éves múltra tekint vissza.
Célunk abban az értelemben sajátos, hogy a tehetségprogram megtervezése során minden esetben a tehetségesnek vélt diák érdeklődéséből, sajátosságaiból indulunk ki. Tanítványaink számára alapvetően nem egy meghatározott tantárgy keretében kívánunk extra ismeretet, képességfejlesztést nyújtani, hanem megismerve különös teljesítményre utaló munkájukat– tantárgytól függetlenül – érdeklődésüket, motiváltságukat felhasználva - annak irányában dolgozunk tovább. (Tehát nem egy nagyszerű tanár saját tudásának, érdeklődésének megfelelő területhez keresi a tehetséges diákot, akikkel az adott területen eredményt érhetnek el.)
A mi műhelyünk szervezeti sajátossága, hogy míg az alapoktatásban számtalan lehetőségük van a hasonló érdeklődésű, tudásszintű társaikkal való közös tevékenységre, projektekben való munkára, akár versenyzésre, a tehetségHázba bekerülő tanulók nem egy közös „tantárgyban”, témában dolgoznak, hanem saját érdeklődési területüket megjelölve egészen különböző utakat járhatnak be. Így a pályázat kiírásában megjelölt tehetségterületek a mi műhelyünkben csak a diákokra lebontva értelmezhetők. Azt reméljük, hogy a tehetségek fejlesztésére eltérő struktúrában végzett munkánk beleillik a pályázatot kiírók céljaiba.
A tehetségHáznak egy időben mindössze 12 „lakója” lehet, akik egyénre szabott, exkluzív programban vehetnek részt. Célunk az, hogy a tehetségek megtalálják saját útjukat, s olyan képességek birtokában legyenek, melyek segítik őket további munkájukban, egyéni boldogulásukban, kiteljesedésükben életük során.
A bekerülés a tantestület minden tagjának bevonásával történik, egy közös rangsorolás eredménye. Tudjuk, hogy az eljárás nem felel meg az ismert tudományos megközelítésnek. Megkíséreltünk a hazai és nemzetközi irodalom áttekintése alapján más eljárásokat is, ugyanakkor azt tapasztaltuk, hogy ez az „induktív eljárás”nemcsak végtelenül egyszerű, hanem minden előzetes szelekció nélkül valamennyi tanulónk számára lehetőséget biztosít a bekerülésre.
•Lehetővé teszi ugyanakkor azt is, hogy minden tanár elgondolkodjon, kit vagy kiket jelölne tanítványai közül a programba.
•Ennek az eljárásnak további előnye az is, hogy újabb és újabb tanulóra irányul közös figyelmünk, mindenkinek az egyéni fejlesztéséről, haladásáról egyeztetünk akkor is, ha az adott időszakban nem kerül be a kiemelt 12 közé.
•A bekerülésre felterjesztett tanulók körében életszerűnek tartjuk a mérést, pl. az intelligencia, s az egyes részképességekre irányuló vizsgálódást.
•A műhelybe mind a gimnázium, mind a szakképzést választók közül bekerülhetnek diákok.
•Iskolavezetői szempontból előnye az eljárásnak az is, hogy a viták során formálódik a testület közös értékrendszere, felszínre kerülnek olyan szempontok, mint például a tehetség iránya(i), a tanuló életkora, a motiváltság, munkához, tevékenységhez való viszony, önállósági szint, információk a családról, stb.
•Iskolánk pszichológusa aktív részese a programnak, szükség esetén szakszerű mérésekkel segít egy-egy diákkal való foglalkozás előkészítésében, az erősségek mellett a személyiség más területeinek a fejlesztésében.
Azt tapasztaltuk, hogy az eredményes tehetséggondozáshoz nem feltétlen a legkiemelkedőbb szaktárgyi tudású pedagógus a legmegfelelőbb. A diákkal való személyes kapcsolatnak, az egymásra való „ráhangolódásnak” óriási szerepe lehet az együttműködés során.
A TehetségHáz tagjának választott diákok személyes mentorral végzik munkájukat a tanév során, akiket az iskolán belüli tanárok közül választanak, s a tanárnak is módja van arra, hogy véleményt alkosson, a válsztás tehát kölcsönös legyen. Ez a pedagógus számon kérhetően felelős tanítványáért még akkor is, ha közben külső szakemberhez is fordulnak. Miután a választott terület gyakran nem tantárgyhoz kapcsolódik, s minden esetben valamilyen aktív tevékenységgel párosul, szükség esetén külső mentorok közreműködését is igénybe vesszük (Pl. az aerodinamika kutatásában pilóta volt segítségünkre.).
A választott területektől függően egyénileg, párban vagy kiscsoportban folyamatos munkakapcsolatot tartanak mentorukkal.
A tehetségHáz vezetése, a diákok kiválasztására irányuló folyamat irányítása, a műhelymunka szervezése, koordinálása, a belső és külső mentorokkal való rendszeres kapcsolattartás igen összetett feladat. Ettől a tanévtől a napi gyakorlati munkát már egy új „házMester” vette át, aki sok évet töltööt már el iskolánkban.
Rendkívül fontos, hogy a kiválasztott diákok egy-egy feladatot kivitelezzenek, jussanak el a megvalósításáig, munkájuknak valamiféle produktuma legyen. Gyakori gond, hogy a tehetséges gyerekeknek sok jó ötletük van, ám végigviteléhez nincs türelmük, és így a szükséges technikákat sem tanulják meg. A mentoroknak nagy a felelősségük abban, hogy a „kivitelezhetőség” határain belül tartsák diákjuk elképzeléseit, s hogy rendszeres munkára késztessék az állandó kapcsolattartással. Így érhető el, hogy a TehetségHáz „lakói” komoly, értelmes feladatok elvégzésével az intézmény falait meghaladó hatású, nívós munkát tegyenek le az asztalra a legkülönfélébb területeken. A mellékletben olvasható néhány példa a választásra az elmúlt évekből.
A foglalkozások helye, időtartama, jellege egymástól rendkívül eltérő lehet, egészen más pld. egy filmezéssel foglalkozó diák időbeosztása, mint egy elvont kutatási munkát végzőé. A műhely közösség és közönség is, negyedévente mindenképpen beszámolnak a műhelytagok egymásnak is haladásukról. A jövő évben a TehetségHáz klubot kívánjuk működtetni, erősíteni, ahol lehetőségük lesz a diákoknak egymás választott témáit jobban megismerni illetve egymással mélyebb kapcsolatot kialakítani.
Intézményi keretből biztosítottuk eddig is a tehetséggondozásban résztvevő kollégák javadalmazását, ezután is így teszünk. Ugyanakkor nyitottak vagyunk a speciális programjaink támogatását célzó pályázatokra.
A tehetséggondozó szakmai munka megalapozásában intézményünk két pszichológusa, Balogh Gyöngyi és Szecskő Tünde, valamint tehetséggondozó programfelelősként Dobrovitzky Katalin tehetségfejlesztő szakértő vesz részt. Az iskola pedagógusai innovatív szemléletükkel, tapasztalataikkal járulnak hozzá a sikeres működtetéshez.
A tehetséggondozó projektek 3-8. évfolyamon értékelő/minősítő kérdőívekkel zárulnak, ennek alapján módosítjuk szükség szerint a programot, illetve ez alapján van lehetőség a csoportok összetételének változtatására.
A TehetségHáz tagjait mentoraik értékelik, majd a nyilvános beszámolók alkalmával társaik illetve az iskola többi pedagógusa. Mivel a TehetségHáz tagsága nem örök hely, kitűnő motiváció a bennmaradáshoz szükséges elvárások számonkérése. A diákoknak lehetőségük van minden évbe a mentorváltásra, ezért a mentorok helye sem örök, tehát részükről is fontos a hatékony, eredményes munka a mentorálttal. Szeretnénk elérni, hogy a legegyszerűbben mérhető versenyeredményeken túl, olyan mutatóink legyenek, melyek egy-egy tudományos/művészi publikációban jelennek meg.
Intézményünk minden szinten és módon kerüli a bürokratikus működést. A diákok személyes választása, a mentorok jelenléte, az egyéni eljárásokra nyitott pedagógusaink elegendő garanciát adnak a feladat elvégzésére, nem kívánjuk ezt külön eljárással írásban rögzíteni. A visszajelzések rendszerét is a személyes kommunikációt előtérbe helyezve biztosítjuk.