A Szentendrei II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Gimnázium három korcsoportban végez tehetséggondozó munkát. Intézményünk vallja, hogy a három korcsoportnak eltérő tehetséggondozásra van szüksége, ezért tudatosan különböző lehetőségeket kínálunk diákjainknak.
Az alsós diákoknak elsősorban mindenki számára látogatható szakköröket – sport, tánc, ének, zene, sakk, kézműves foglalkozás, angol - szervezünk, melynek célja, hogy a gyerekek minél több területen kipróbálhassák magukat, így megtalálva saját érdeklődési körüket. Továbbá havi rendszerességgel működik a Napraforgó területspecifikus tehetségműhelyünk is. A hozzánk érkező, első osztályba lépő diákoknál széleskörű - kognitív, pszichológiai, mozgásos - felmérést végzünk, amelynek eredményeit felhasználva a tanítók a tanítási órán is egyéni bánásmódot tudnak alkalmazni a gyermekek nevelésében. A tanítási órákon kívül lehetőségük van a diákoknak Alapozó Mozgásterápián fejleszteni készségeiket, illetve gyógypedagógusunk játékos kognitív fejlesztő szakkört tart.
A felső tagozatosok versenyeken is megmérettethetik magukat. Szaktanáraink számos versenyre - Bolyai, Kazinczy, Zrínyi, stb., - készítenek fel és delegálnak tehetséges diákokat, ahol szép, akár országos eredményeket is elérnek versenyzőink.
A gimnáziumba lépőknek már két éve felmérjük érdeklődési körüket, tehetségterületüket. A tehetségazonosítást kognitív- és kreativitásvizsgáló tesztekkel végezzük. Az eredmények alapján csoportosan vagy egyénileg segítjük további fejlődésüket. Versenyeken, pályázatokon támogatjuk részvételüket. Célunk egy egyéni érdeklődés mentén kialakított mentorrendszer létrehozása, ahol szakmailag, tapasztalatilag és kapcsolati tőkével tudjuk segíteni kibontakozásukat.
2018/19-es tanévi eredményeink:
• 28. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny: különdíj
• Zrínyi Ilona Matematika Verseny: 7.hely, 9.hely, 16.hely:
• Bolyai Matematika Csapatverseny: 3.helyezés, 4.helyezés
• Kistérségi Fejszámoló Verseny: 2.hely, 4.hely
• Pest Megyei Matematika Verseny (középiskolai): döntő
• Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny: 2.hely, 8.hely, 10.hely
• Arany János Anyanyelvi Verseny országos döntő: 11.hely
• Városi angol-német vers és prózamondó verseny: angol: 1.hely
• Városi népdaléneklési verseny: 3. o. arany és ezüst minősítés, Arany Fülemüle Díj, 4. o. énekhármas ezüst minősítést, 7. o. énekhármas: ezüst minősítést
• stb.
• Kiemelkedő sport eredményeink: Diákolimpia:
o Kézilabda
III. Korcsoport lány: megyei elődöntő 3. helyezés, fiú: megyei döntő 3. hely, IV. Korcsoport lány területi 3. hely, fiúk körzeti 1. hely
o Futsal
IV. Korcsoport területi verseny 3. hely
o Kispályás labdarúgás
IV. korcsoport kerületi 1. helyezés. II korcsoport 1. helyezés, leány kispályás labdarúgás IV. korcsoport területi 2. helyezés.
Feladatvállalásunkat - tehetségkeresés-azonosítás, tehetséggondozás, tehetség-tanácsadás – helyi, azon belül intézményi hatókörben kívánjuk megvalósítani. Iskolánkba 680 fiatal jár, számukra biztosítunk lehetőséget tehetségük kibontakozásához.
Tehetséggondozó munkánk során számos helyi- és megyei intézménnyel állunk kapcsolatban. Rendszeresen szervezünk közös programokat a Hamvas Béla Pest megyei Könyvtárral és – együttműködési megállapodásunk szerint- a szentendrei múzeumokkal. Együttműködési megállapodásunk van a környék óvodáival, illetve más, helyi általános- és középiskolákkal is, elsősorban közös eszközhasználat okán. Állandó résztvevői és szereplői vagyunk önkormányzati- és városi rendezvényeknek.
Ahhoz, hogy tehetséggondozó munkánkat ne elszigetelten végezzük, ezért alapvető célunk tovább bővíteni kapcsolati hálónkat, szélesíteni az együttműködésben résztvevők (más nevelési-oktatási/kulturális intézmények, civil szervezetek, vállalkozók, önkormányzat, szakemberek, korábbi tehetségpontok) számát, vagyis újabb partnereket találni, akikkel tevékenységünket hatékonyabban, magasabb minőségben végezhetjük. Tehetségponttá alakulásunk elsődleges törekvése a tehetséghálózatba való bekapcsolódás, ezáltal színvonalasabban, hatékonyabban segíteni tehetséges diákjainkat.
Szakmai minőségünk biztosítása érdekében Tehetséggondozó munkacsoport alakult az iskolánkban, akik közül több kollégáink elvégezte „A tehetség felismerése és gondozása az iskolában” akkreditált képzést. Módszertani szaktanácsadó a tehetséggondozásban felsőfokú végzettségű gyógypedagógus kollégánk mellett, az iskolapszichológus és a térségi tehetségkoordinátor is aktívan segíti hétköznapi munkánkat. Ismereteink bővítését rendszeres konferenciákon való részvétellel biztosítjuk, illetve az egész tanári kar számára szakmai napot szerveztünk, ahol –többek között - Dr. Gyarmati Éva tartott előadást. Kiváló pedagógusaink nyitottak a tehetséggondozás irányába, többüknek munkakörébe is beépült a tehetségekkel való külön foglalkozás lehetősége.
Iskolánkban több tehetségterület - interperszonális, logikai-matematikai, testi-kinesztetikus, zenei - gondozása is megvalósul.
Elveink szerint az alsó tagozatban a gyermekek érdeklődésének felkeltése a cél, hogy minél több területen kipróbálhassák magukat, ezért számos szakkört biztosítunk és szervezünk számukra.
Idén is járhatnak:
Sakk szakkörre
Angol szakkörre
Kézműves foglalkozásra
Tanulhatnak a gyerekek népdaléneklést és furulyát
Csatlakozhatnak az iskolai kórushoz
Iskolánk helyet biztosít a városi zeneiskolának is, így diákjaink helyben járhatnak elméleti, illetve néhány hangszer oktatásra
Szivacslabda edzések
Napraforgó: havi rendszeresség megszervezett tehetségműhely, ahol a diákok több területen is kipróbálhatják magukat (különféle sportok, többféle kézműves lehetőség, sütés-főzés, kísérletezés, logikai feladatok)
Intézményünk helyet biztosít továbbá akrobatikus rock and roll és dzsúdó edzéseknek is.
Iskolánk adottsága, hogy az épületben tanuszoda is működik, így tanórai keretek között, illetve délutáni foglalkozásokon is lehetőségük van a tanulóknak az úszás elsajátítására. A párhuzamosan induló két osztályunk egyike sport tagozatos, ahova egy alkalmassági eljárás sikeres teljesítésével kerülhetnek felvételre a gyermekek. Ebben az osztályban kiemelt figyelmet szentelnek a testi-kinesztetikus tehetséggondozásra.
Az első osztályosok számára a matematika óra keretein belül bevezetésre került a Sakkpalota logikai fejlesztő program.
Az elsősök komplex – kognitív, pszichológiai, mozgásos – felmérésének a célja, hogy a tanítók részletes képet kaphassanak diákjaikról, így egyéni igényeik mentén segíthessék őket tanulmányaikban. A vizsgálat során kiszűrt, elmaradást mutató gyermekek számára idén is biztosítunk preventív Alapozó Mozgásterápiát és játékos kognitív fejlesztést.
A felsőbb évfolyamosok és a gimnazisták számára Go szakkör, Színjátszó kör és japán nyelvi szakkör érhető el.
Szaktanáraink tehetséges felsős és gimnáziumi diákjaink versenyre való felkészítését és koordinálását is vállalják.
A beérkező (9. évfolyamos) gimnáziumi osztályban végzett tehetségazonosítás célja, hogy a szunnyadó, kiemelten tehetséges gyerekek motivációját serkentse. Számukra az iskolapszichológus által vezetett komplex tehetséggondozó program csoportos formában valósul meg. A diákok közös, illetve egyéni projektekben dolgoznak.
Célunk, hogy gimnáziumi diákjainkat továbbiakban is tájékoztassuk a különböző pályázati lehetőségekről és azok megvalósításában aktívan segítsük őket.
Terveink között szerepel a gimnáziumi mentorrendszer kialakítása. A mentortanár a tanulót egyéni érdeklődése mentén terelgetné szakmailag, tapasztalati tudással, illetve kapcsolati tőke segítségével.
Nagy hagyománnyal rendelkező – minden évben megrendezett – iskolai „Ki Mit tud?” rendezvényünk legtehetségesebb diákjai - az impozáns Rákóczi Gála keretében - nagyközönség előtt is megmutathatják tudásukat. A Gála egyik kiemelkedő eseménye a színjátszó kör színi előadása.
A mindenkori fenntartó által biztosított támogatás mellett az iskola „Rákóczi Alapítványa” biztosítja a folyamatos anyagi hátteret. Az alapítvány a szülők és helyi vállalkozók által felajánlott, illetve a személyi jövedelemadó 1 százalékából befolyt összegek segítségével gyarapodik, ebből gazdálkodik. Saját rendezvények bevételeivel is bővítjük a támogatási lehetőségek tárházát. Szülők tárgyi adományai is hozzájárulnak a színvonalas oktatás megteremtéséhez, tehetséggondozáshoz.
Az épületünk korszerűsítését az önkormányzat közreműködésének köszönhetjük. Technikai állományunk (laptopok, projektorok) fejlesztését TÁMOP pályázatból finanszíroztuk.
Folyamatosan figyeljük a különböző pályázati lehetőségeket (önkormányzati, helyi, megyei, regionális, országos). A jövőben szponzorok bevonását is tervezzük.