Óvodánk érvényben lévő pedagógiai programjában kiemelt helyen szerepel a különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel való foglalkozás. Elkötelezettek vagyunk a tehetséggondozás irányában, szakmai munkánkat az igényesség, a nyitottság jellemzi. Nevelőtestületünk tagjai közül egy fő rendelkezik 30 órás akkreditált képzéssel a témához kapcsolódóan. A tehetségpont működtetéséhez szükséges eszközök, illetve egyéb tárgyi feltételek biztosítottak. Az óvodapedagógusok a mindennapi munkájukban érzékenyen reagálnak a gyermekek megnyilatkozásaira, a tehetségígéretek felfedezése, az ahhoz kapcsolódó megfigyelések, nyomon követésük, a további fejlődésük elősegítése szintén kiemelt feladatunk. Óvodánkban a 2024/2025- ös nevelési évben tehetség vizuális tehetségműhely alakult, így az eddigi gyakorlatot, miszerint a gyermekeket saját csoportjukban fejlesztettük, kibővítettük a heti egy alkalmas műhely foglalkozással. Gondos előkészítés után, a nevelőtestület tagjainak egyöntetű támogatásával valósult meg a már régóta tervezett műhely, melynek vezetője megfelelő képzettséggel és gyakorlattal rendelkezik ezen a területen. A kezdeti tapasztalataink nagyon pozitívak, a gyermekek élvezettel vesznek részt a kínált tevékenységekben, a szülők is nagyon örültek a felkínált lehetőségnek, mindenben partnerek ezen a területen is. A tehetséggondozás a szülő hatékony közreműködése nélkül nem megoldható, lényeges a szülőkkel való folyamatos kapcsolattartás, információcsere, ezek az alkalmak például: szülői értekezlet, egyéni konzultáció, tanácsadás stb. Szeretnénk a tehetségműhelyt a későbbiekben további tehetségterületen is beindítani.
A megalakítandó tehetségpont hatóköre jelenleg az intézményünkben jogviszonnyal rendelkező gyermekek, illetve azok szülei. Közeli célunk, hogy a helyben lévő, működő társintézmények, óvoda, általános iskola, egyesületek, civil szervezetek megismerjék a tehetségpontunk működését, a műhelyünkben készült alkotásokat szeretnénk közkinccsé tenni. Szeretnénk színesíteni a rendezvényeket kiállítással a tehetségpontban készült alkotásokkal. Olyan nyílt alkalmakat hirdetünk az elérendő partnerek felé, ahol betekinthetnek az alkotás folyamatába, megismerhetik a különböző technikákat.
A pedagógiai szakszolgálattal együttműködési megállapodást tervezünk kötni a tehetséggondozásban nélkülözhetetlen pszichológusi háttér biztosítása érdekében.
A következő célunk a környező települések óvodáival történő kapcsolatfelvétel. A már meglévő kapcsolatainkon túl a tehetséggondozás területén keresztül is segítjük egymást a tapasztalataink megosztásával, kölcsönös konzultációval, bemutatók szervezésével. Feltérképezzük a közelünkben működő akkreditált tehetségpontokat. A Székesfehérváron működő Maroshegyi Óvodával már megtörtént a kapcsolatfelvétel, segítséget kaptunk a tehetségműhely indításához, valamint együttműködési megállapodást kötöttünk a további közös munka érdekében.
Igyekszünk minél több jó gyakorlat megismerésére a témához kapcsolódóan, majd tervezzük saját jó gyakorlat megírását, felhasználva a saját tapasztalatainkat, mellyel a tehetséggondozás intézményi szintű eredményes működtetését segítenénk.
A fenti feladatok, tevékenységek eredményes megvalósítása után szeretnénk célként megjelölni, hogy intézményünk is bekerüljön az akkreditált tehetségpont hálózatába.
A tehetségpontunk választott tehetségterülete térbeli- vizuális terület.
Olyan tevékenységeket, tehetségformákat tervezünk, melyek biztosítják a látási- tapintási érzékelés, szem-kéz koordináció, térpercepció, manuális készség, kreativitás és fantázia erősödését, valamint a gyermekek szabad képi és plasztikai önkifejezésének alakulását.
Törekszünk arra, hogy minél változatosabb formában jussanak lehetőséghez a gyermekek a képességük fejlődéséhez. Ezúton is lehetőségünk nyílik a tehetségígéretek felfedezésére.
A műhelymunka, melyen maximum nyolc gyermek vehet részt egyszerre, heti egy alkalmas foglalkozás, mely előre jól átgondolt kidolgozott munkaterv szerint zajlik biztosítja a pozitív megerősítést, a további fejlődést, a tehetség kibontakoztatásának elősegítését. A változatos anyagok, eszközök használata már maga is motiváló a gyermekek számára, a megismertetésre kerülő technikák pedig újszerűek, a már ismert technikák továbbfejlesztett változatai. Ezáltal biztosítják a kreativitás kibontakoztatását, az egyéni megvalósítást, a képzelet szárnyalását. A témák választása szintén a technikákhoz igazodó, természetesen az évszakokhoz, hagyományokhoz, ünnepekhez kapcsolódóak, de spontán is megjelenő. Tervezünk szövést, nemezelést, agyagozást, ékszerkészítést, festést különböző felületre, valamint élményfestést.
Első évben talán a legfontosabb a működéshez szükséges feltételek megteremtése, a jól átgondolt tervezés. Első, egyben legmeghatározóbb lépés a tehetséggondozásba bekerülő gyermekek kiválasztása a programban meghatározottak szerint. (Éves munkaterv összeállítása, anyagok eszközök beszerzése, támogatási lehetőségek felkutatása, szülők tájékoztatása, partnerekkel való együttműködés megújítása, újak feltérképezése) Műhelymunka beindítása. Heti egy alkalommal külön helyiségben végzett alkotó tevékenység, amely egy, vagy több alkalmat is jelenthet témától és technikától függően.
Félévente kiállítás a műhelyben készült alkotásokból az óvoda aulájában.
Év végén kiállítás a művelődési házban. „Kismesterek tárlata” szeretnénk minden évben megvalósítani ezt követően.
Évi egy alkalommal nyílt nap érdeklődő kollégák és a környék óvodapedagógusainak részére. Tájékoztató a nevelőtestület számára félévente a tehetségműhely működéséről.
Évi egy alkalommal látogatás akkreditált tehetségponton, konzultáció.
Pszichológussal történő konzultáció félévente, illetve szükség szerint.
Szülőkkel való kapcsolattartás, szülői értekezlet évente két alkalommal, tanácsadás szükség szerint.
A későbbiekben a tehetséggondozás eredményességének növelése érdekében célunk az állandó programok, feladatok mellett új technikák megismertetése a gyermekekkel, illetve a meglévő kapcsolatrendszer elmélyítése, új kapcsolatok kiépítése. Akkreditált tehetségpontként való működés, az ahhoz szükséges feltételeknek való megfelelés.
Mindezeket összefoglalva a tapasztalataink jó gyakorlat formájában történő rögzítése, majd továbbadása.
Óvodánk fenntartója Ercsi Város Önkormányzata, amely az intézményünk költségvetésében lehetőségeihez mérten kiemelten támogatja szakmai munkánkat, ezen belül is a tehetséggondozást. Ezen felül a városban működő civil szervezetek, egyesületek anyagi támogatása is jelentős. A szülők adományaikkal is rendszeresen részt vállalnak az anyagi feltételek minél optimálisabb biztosítása érdekében, a tehetséggondozás eredményességét segítendő pl. eszközök beszerzésével. További szponzorok felkutatása, illetve pályázati lehetőségek kihasználása a távlati célunk.