Tehetségműhelyünk (rövidített neve: UGVTA) napjainkra már rutinos műhelynek számít, hisz sok éves múltjával (igaz új megújuló névvel) a harmadik akkreditációját érte meg. Örömmel tölt el minket, hogy akik egykor még általunk - tehetséggondozásunk segítségével fejlesztett, kezdő szakemberek - ma már a Műhelyünk önálló, egyéni mentorokként, a tehetségek kibontásában is jeleskedő – tehetséggondozásra is alkalmas, nagy tudású, rutinos szakemberek, - akik méltán büszkeségei az UGVTA Tehetségműhelyünknek.
Műhelyünkben megforduló és tehetséggondozó munkánkat hosszabbtávon leginkább igénylő, jobbára kezdő szakemberek körét, évek alatt mérve és vizsgálva, két markánsabb "célcsoport" látszik mindjobban kirajzolódni. Az egyik az egészen fiatal vállalkozói és/vagy potenciális vállalkozói körből leginkább azok, akik a családi vállalkozásukat fogják tovább vinni a szülők egyikétől, másikától vagy mindkettő alapításából származó, de a szülők idősebb kora miatt örökösként, a családi cég vezetésének várományosaiként. Esetleg még menedzser pozícióra esélyes és/vagy arra törekvő fiatalok köre is számításba jöhet.
A másik, s ez egy viszonylag stabil, de létszámában és összetételében megújuló - a turnaround tanácsadói-, ill. vállalkozásmenedzseri tevékenységben már rutinnal bíró, de a szaktudását elmélyíteni kívánó idősebb (35 - 50 év körüli) szakember. (Ez utóbbi kör nagyon változatos szakmai háttérrel, bár sokszor már menedzsment diplomával is, rendelkezik.)
Mi mind két kör számára nyitottak vagyunk, - noha, nyilván a tehetséggondozás módszereiben ez eltérő igényt jelent. A fiatalabb korosztály számára a rövidebb, de az aktualitásokat célzó workshop -ok illetve személyes, a saját kompetenciáik fejlesztésére fokuszáló mentorálás a népszerűbb, míg az idősebb korosztály a rendszeres – kötöttebb programmal megtervezett - tréning – jellegű (de azon belül is az egyéni fejlődést is támogató) foglalkozások a preferáltak. Műhelyünk szerencsére már megfelelő tehetséggondozási - fejlesztési tapasztalatokkal bír, s mindezt, a nálunk jelentkezők számára - reményeink szerint - kellően tudjuk kamatoztatni.
A műhely vezetője, Prof. Dr. Noszkay Erzsébet több mint 50 éves, a szervezés- és vezetéstudományok területén szerzett, tudományos és gyakorlati, valamint - ezen a tudományterületen több évtizednyi - tehetségfejlesztési tapasztalattal is rendelkezik. Jelenleg a Műhely vezetői utánpótlásával is igyekszik foglalkozni, olyan műhelyvezetőt találni és szakmai fejlődését támogatni, aki méltó módon tudja majd a Műhely tradicionális munkáját folytatni.
Programjaink, a Változás- és Válságmenedzserek Országos Egyesületének szervezeti támogatásával működnek. Mivel a szervezet országos, így elvben a Műhelyünk résztvevői az ország bármely területéről kikerülhetnek. (Különösen napjainkban, amikor is a digitális megoldások, s Social Media révén az információk könnyebben áramolhatnak.)
Programba való bejutás és bennmaradás feltételei, kínált lehetőségei:
Programjaink az előbb említett két célcsoport szerint oszlanak meg. (Természetesen – a tehetség-jelöltek részéről - némi átjárhatóság mellett. Pl. az idősebb korosztályú célcsoport számára lehetőség van, a fiatal tehetségek csoportjába tartozók számára egy – egy workshop, vagy aktuálisan – a járvány alatt - un. webinar előadások megtartására, vagy távkonferenciás megoldások (pl. Microsoft Teams) támogatásával akár, egyénileg igényelt szakmai konzultációk megtartására is.)
A fiatalabb célcsoport esetében kifejezett „alapbejutási” küszöb- kritérium nincs, ugyanis itt, a célunk, hogy a szakmai érdeklődése hozza be Műhelyünkbe az egyént (legtöbbször v.ilyen téma, probléma okán), a foglalkozásunkra. Ha a nálunk folyó, szakmai – közösségi munka tartósabban bevonzza őt a workshop foglalkozásainkra, elbeszélgetünk vele, és így kiderítve a plusz szakmai érdeklődésének irányát, a szerint felkínálunk neki pl. egy –egy aktuálisan folyó kutatásunkban való részvételt, vagy ha az igénye inkább aktuális vállalkozói problémájával kapcsolatos, konzultációkat is. A workshopok részvevőinek hozzávetőlegesen egy 35 -40 %-a rendszeres résztvevők, ők azok, akik számára ez a vállalkozói kompetenciák fejlesztése, a vállalkozói gondolkodásmód és tudatosság megerősítése, a célunk.
A mélyebb szakmai iránt érdeklődőkkel a Műhelyben velük való foglalkozásunkkal a célunk, olyan képzések (pl. egyetem, PhD, stb.) felé való támogatásuk, amely őket a szakmánk mélységeinek megismerésére és elsajátítására készíthetik fel, a nálunk megerősített szakmai kompetenciáik révén.
- Az idősebb célcsoport számára a Műhelybe jutásnak vannak kritériumai. Ezek egyfelől képzettségi-, és szakma referencia-, ill. minősítési kritériumok. Képzettség tekintetében egyetemi diploma, és szakmai téren a gyakorlati munkavégzéssel kapcsolatos referenciák (pl. sikeres változásmenedzsment projekt vezetése, Turnaround Expert vagy Turnaround Specialist minősítés, vagy min. 3 év sikeres cégvezetői/tulajdonosi/vezető menedzseri, vagy üzletviteli tanácsadói gyakorlat.) Ennek az, az oka, hogy a bekerülő jelöltek esetében nagy jelentősége van az un. egyéni fejlesztésnek. Ez utóbbinak két komponense van, egyfelől egy 72 órás tréningfoglalkozáson való részvétel, másfelől egyéni mentorálás egy –egy adott problémamegoldó kérdéshez, projekthez kapcsolódóan. Az egyéni mentorálás ideje változó, egyén – függő. Általában 1-1,5 év, ami – legalábbis céljaink és terveink szerint – egyfajta belépési átmenetet is jelenthet, nem csak az Egyesületünk szakmai kiválóságainak a sorába, de – a mentori adottságokkal is rendelkezők - az UGVTA mentori, tréneri utánpótlási körének bővítésének biztosításában is.
Az UGVTA, mint a VOE tehetségműhelye, értelemszerűen a legszorosabb együttműködésben van az Egyesülettel, Vezetősége és legkiválóbb szakemberei közül többen is az UGTVA mentorai, de az Egyesület valamennyi tagjának támogatását élvezi.
Mindemellett együttműködő partnerünk még a METU (Budapesti Metropolitan Egyetem), a Szent István Egyetem két doktori iskolája (Gazdálkodástudományi- és az Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola), valamint a MTA Gazdálkodástudományi Bizottság Tudásmenedzsment Munkabizottsága is. Ez utóbbinak Prof. Dr. Noszkay Erzsébet az alapító elnöke.
Műhelyünk - a már többször említett két célcsoport szerint – az elmúlt években az alábbi programokat hajtotta végre:
- A fiatalabb korosztály számára a workshop-szerű kis csoportos (20-25fő) műhelyfoglalkozások voltak a legnépszerűbbek. Ezekre átlagosan havonta került sor, s egy – egy éppen aktuális vállalkozói – szakmai kérdésekhez kapcsolódott a tematikája. Így az elmúlt évek témái (csak a legizgalmasabbakat kiemelve): a duális képzés, innováció marketingje és a marketing innovációja, az ipar 4.0, a családi cégek átörökítési gondjai, a KKV-k digitalizációs problémái, az agilis üzleti modellekről–KKV-knak is, vállalkozások pénzgazdálkodási kérdései, KKV kontrolling, tudásmenedzsment a KKV-knál, immateriális tőketényezők (intangibles assets) kezelése, szervezeti kultúra és tranzakció analízis, stb.
Mindig egy rövid bevezető előadással ismertetik a téma lényegét, majd olyan párbeszéd jelleget ölt, amely a mélyebb megértéstől a gyakorlati alkalmazhatóság kérdései felé haladhat. A legtehetségesebb „műhelyeseink” esetében a kompetenciafejlesztési cél: a szakmai "önismeret" erősítése és próbája is.
- Az idősebb korosztály számára az 2018 évben kifejlesztettünk az előzőekben már említett 72 órás tréning jellegű foglalkozást, amely a szakmai kompetenciák magas szintű elsajátítását szolgálják. Főbb tartalmi moduljai: vezetői viselkedés és - fejlesztés, agilis módszerek és technikák, projektek szervezése és vezetése, vezetői számvitel és controlling. Ezt a tréninget évente terveztük elindítani, az első – a kifejlesztést követő – 2019 év márciusában indult.
A soron következő ez év tavaszára volt tervezve, de a COVID-19 járvány a személyes részvételt ellehetetlenítette. A következő tréninget 2021 év tavaszán indítjuk, előreláthatólag immár távkonferencia technikát (előreláthatólag Microsoft Teams) alkalmazva. Amennyiben a járvány alakulása lehetővé teszi vegyes módszerrel (tehát személyes részvétellel is) dolgoznánk. A tréningünket ebben az évben távoktatásra is alkalmassá alakítjuk át, mentoraink aktuálisan ezen dolgoznak.
Mindkét célcsoport programjainak szakértői:
1. Prof. Noszkay Erzsébet, professzor emerita, International Council of Management Consulting Institutes, ICMCI Academic Fellow professzora, turnaround -, és válságszakértő, tudásmenedzsment szakértő, Family Business szakértő
2. Dr. Katits Etelka – habil. egyetemi docens, cégvezető, a vállalati pénzügyek (FiNel módszer) és controlling szakértő
3. Dénes Tamás - matematikus, az S gráf társadalomtudományi alkalmazása, kreatológia szakértője
4. Véry Zoltán - kommunikációmenedzsment szakértő
5. Láncz Gábor
6. Baji – Gál Csaba
7. Bognár Ádám
8. Kiss Beáta: üzletviteli
9. Elekes Zsuzsa: üzletviteli
A 5- 9. sorszám közötti személyek mind üzletviteli – és vezetési tanácsadók, Turnaround expert és valamennyien a VOE tehetségműhelyének egykori legtehetségesebb növendékei, mára mentorai.
A Műhely fenntarthatósága a VOE működtetési bázisán nyugszik, - meghatározóan a VOE szakmai bázisán (ld. szakértők, mentorok), míg anyagi értelemben csak részben.
Sokáig reméltük, hogy a MATEHETSZ, kiír majd olyan pályázatokat is, amelyek a felnőtt korosztály műhelyei támogatására szolgálnak, de sajnos ilyet nem találtunk. Ezért a kétféle célcsoport szerint, eltérő módon, de megpróbálunk finanszírozás tekintetében önfenntartók lenni, - legalább részben.
- A fiatal korcsoport számára a workshopjainkért jelképes részvételi díjat kérünk, míg a velünk tartósabban együttmarandók, a tehetségük kibontakozásáért komolyabb munkabefektetésre is hajlandók esetében – a személyre szabott konzultációkat – mentoraink pro bono végzik. A VOE a CSR (társadalmi felelősségvállalás) hozzájárulása jegyében – tehát anyagilag is, támogatja a műhelymunkát.
- Az idősebb korosztály 72 órás tréning jellegű foglalkozásain való részvételért, önköltséges díjat kérünk. Hiszen ez a korosztály, valódi fizetőképességgel rendelkezik. A részvételi díjat jobbára terembérletre, ill. a trénereinek óradíjára kell fordítanunk. (A VOE tagjai által fizetett tagdíjak összege erre egyfelől nem lenne elegendő, másfelől nem is lenne korrekt, hogy jó jövedelemmel rendelkező emberek szakmai kibontakozását mások finanszírozzák.)