Iskolánk, a Kisalföldi ASzC Roth Gyula Erdészeti Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium 140 éves múltra visszatekintő, országos beiskolázású, kiemelkedő szakmai hagyományokkal rendelkező intézmény. Az erdészeti, faipari és környezetvédelmi ágazatokban oktatunk, különös hangsúlyt fektetve a természettudományos, gyakorlatorientált képzésre. Tehetséggondozó munkánk alapja a diákjaink erősségeinek korai felismerése és célirányos fejlesztése.
Évek óta részt veszünk a különféle országos és nemzetközi versenyeken, mint például az Országos Szakmai Tanulmányi Verseny, korábban az Ágazati Szakmai Érettségi Vizsgatárgyak Versenye, a WorldSkills és EuroSkills, Ifjúsági Erdész Európabajnokság. Diákjaink rendre kimagasló eredményeket érnek el, tehetségüket nemcsak szakmai, hanem természettudományos és művészeti területeken is megmutatják. Intézményünk tanulója 2024-ben kiválósági érmet szerzett a WorldSkills Lyon versenyen épületasztalos kategóriában, ami jól mutatja a színvonalas felkészítés hatékonyságát.
Tehetségterületeink:
Műszaki-tudományos terület: faipari, környezetvédelmi és erdészeti szakismeretek
Sport és természetjárás: túravezetés, tájékozódási futás, sportlövészet
Közösségi és szociális érzékenység: diákönkormányzat, közösségépítő programok, fenntarthatósági projektek
Az intézmény számos saját fejlesztésű programmal segíti a tehetségek kibontakozását: Erdei Iskolánk, belső mentorprogramjaink, tehetséggondozó szakköreink és pályaorientációs rendezvényeink célzottan támogatják a különböző képességterületek fejlesztését.
Pedagógiai és pszichológiai háttér biztosítása
A tehetségígéretek felismerését pszichológus és a szaktanári közösség együttműködésével végezzük. Az újonnan érkező tanulók kompetenciafelmérésen vesznek részt, amely lehetővé teszi a személyre szabott fejlesztési utak kijelölését. Differenciált óravezetéssel, egyéni fejlesztési tervek készítésével, valamint a tehetségprofiljukhoz igazított versenyekre és projektekre való felkészítéssel támogatjuk őket. A tanulók mentori hálózaton keresztül rendszeresen visszajelzést kapnak fejlődésükről, motivációjuk erősítése érdekében pedig bemutatkozási lehetőségeket kínálunk számukra iskolai és külső eseményeken.
A jövőben a Tehetségpont működése során kiemelten törekszünk az együttműködésre más Tehetségpontokkal, szakmai szervezetekkel, valamint majd szeretnénk bekapcsolódni az országos tehetségprogramokba is.
Iskolánk országos beiskolázású intézményként széles földrajzi hatókörrel működik, tanulóink az ország számos pontjáról érkeznek – Vas, Zala, Veszprém, Győr-Moson-Sopron, Somogy és Komárom-Esztergom megyéből is. A tervezett Tehetségpontunk tevékenysége nemcsak a közvetlen régiót, hanem az egész Nyugat-Dunántúl térségét és a szakterületeink iránt érdeklődő országos diákközösséget is célozza.
Hatókör
A Tehetségpont működését elsődlegesen Győr-Moson-Sopron megyére, valamint a hozzánk csatlakozó iskolák és partnerintézmények diákjaira és pedagógusaira kívánjuk kiterjeszteni. Az erdészeti, faipari és környezetvédelmi szakterületek jellege miatt természetes partnerséget építünk ki más, hasonló profilú intézményekkel, civil szervezetekkel, agrárvállalatokkal, nemzeti parkokkal és erdőgazdaságokkal.
Együttműködéseink
Tehetségpontunk az alábbi szervezetekkel és intézményekkel működik vagy kíván működni együtt a jövőben:
Hazai agrár- és környezetvédelmi intézmények: Soproni Egyetem Erdőmérnöki Kara, Herman Ottó Intézet, NÉBIH Erdészeti Igazgatósága
Céges partnerek: Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt., KEFAG Zrt., Bakonyerdő Zrt., Fertő-Hanság Nemzeti Park, Swedwood Kft. (IKEA), FALCO Zrt., Ubrankovics Gerenda- és Készházgyártó Kft., STKH...
Térségi iskolák, technikumok: kapcsolódó ASzC-intézmények, általános iskolák és gimnáziumok – különös tekintettel a pályaorientációra nyitott felső tagozatokra
Önkormányzatok és kulturális intézmények: Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata, Erdészeti Múzeum, Pro Kultúra Sopron
Közösségi elérés és szakmai hálózatépítés
A Tehetségpont keretében célunk mentorhálózat és tehetségazonosító rendszerek kiépítése, melyekbe szaktanárok, oktatók, pszichológusok és szociálpedagógusok is bekapcsolódhatnak. A középiskolás diákok mellett nyitunk a 7–8. osztályos tanulók felé is, nyári tematikus táborok, nyitott napok és élményalapú tehetségprogramok révén.
Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy tehetségsegítő kezdeményezéseink elérhetőek legyenek hátrányosabb helyzetű térségekből érkező tanulók számára is – e célból partnerségre törekszünk olyan iskolákkal és alapítványokkal, amelyek támogatást nyújtanak a tanulási lehetőségek kiterjesztésében.
A tehetségsegítő hálózatunkat digitális platformokon keresztül is kiterjesztjük (weboldal, közösségi média, online műhelymunkák), hogy országos szinten is láthatóvá és elérhetővé váljanak programjaink.
Összegzés
A Roth Gyula Tehetségpont célja, hogy regionális és országos szinten is kiemelkedő műhelye legyen az erdészeti, faipari és környezeti neveléshez kötődő tehetséggondozásnak. Együttműködéseink révén egy olyan közösségi hálót kívánunk létrehozni, amelyben a tehetség nemcsak felismerhetővé, hanem kibontakoztathatóvá is válik – a természet értékein alapuló, felelős és kreatív gondolkodás jegyében.
Intézményünk a természettudományos és technikai tehetségek, valamint a kreatív, alkotó, manuális készségek terén kiemelkedő tanulók támogatását tekinti elsődleges feladatának. Az erdészeti, faipari és környezetvédelmi képzések szorosan kapcsolódnak az alkalmazott természettudományhoz, a mérnöki és ökológiai gondolkodáshoz, illetve a természethez fűződő mély érzelmi és etikai viszonyuláshoz. Ezeken a területeken kívánunk célzott programokat megvalósítani.
Fókuszált tehetségformák:
• Természettudományos és környezetvédelmi tehetség (ökológiai gondolkodás, rendszerszemlélet, kutatási készségek)
• Műszaki-technikai és manuális tehetség (bútor- és épületasztalos készségek, faművesség, innovációs hajlam)
• Térbeli-vizuális és kreatív gondolkodás (tervezés, makettezés, látványterv-készítés)
• Társas kompetenciák, vezetői készségek (erdei iskolai programvezetés, túravezetés, ifjúsági mentorálás)
Konkrét programok – első év:
1. Tehetségazonosító hét
– Az első félévben iskolai szintű tehetségfelmérést tartunk kérdőíves és gyakorlati alapon, pedagógusaink és mentortanárok közreműködésével.
2. „Fától az erdőig” – Természetismereti diáktábor
– Nyári tábor 7–8. évfolyamos diákoknak, ökológiai és erdőgazdálkodási témák köré szervezve, terepi mérésekkel, túrákkal, kutatómunkával.
3. Tanulmányi versenyek és pályázatok
– Részt veszünk országos és térségi versenyeken (pl. Dr. Szepesi László Emlékverseny, Bázisiskolai verseny, Bisel), valamint saját pályázatokat is kiírunk (pl. „Fából álmodva” tervezési verseny).
4. Mester és tanítvány – interaktív előadássorozat
– Szakmai életutakat bemutató estek, amelyeken ismert erdészek, faipari mérnökök, kutatók mesélnek pályájukról és inspirálják a fiatalokat.
További tervek:
• Digitális tehetségtérkép létrehozása
Online nyilvántartás és dokumentálás a tehetséges tanulókról, egyéni portfóliókkal, elért eredményekkel, mentorálási javaslatokkal.
• Regionális tehetségnap évente egyszer – nyílt programokkal, kiállítással, műhelyfoglalkozásokkal
• Kreatív környezetvédelmi kampányok – ökotudatos alkotópályázatok, iskolai zöld napok
• Tehetségmentor-képzés pedagógusoknak – akkreditált továbbképzések és belső szakmai műhelyek indítása
A Tehetségpont első évében célunk egy stabil, motiváló, önszerveződő közösség alapjainak lerakása, ahol a tanulók megtapasztalhatják tehetségük értékét, fejlesztési lehetőségeit és egyéni útjaikat. Ezzel olyan műhelyt kívánunk működtetni, amely nemcsak támogatja a fiatalokat, hanem hidat is képez a szakma, a felsőoktatás és a társadalom felé.
Intézményünk az elmúlt években számos szakmai programot és tehetségfejlesztő foglalkozást valósított meg a rendelkezésre álló saját költségvetési keretből, valamint alapítványi, egyesületi támogatásokból, duális partnereink különböző mértékű hozzájárulásával. A jövőben is ezekre a forrásokra kívánunk építeni, kiegészítve más együttműködő partnereink és a Tehetségprogram segítségével. Tervezzük támogatói kör kiépítését és célzott adománygyűjtő kampányok szervezését is, amelyek a Tehetségpont hosszú távú működését hivatottak biztosítani. A programok gazdaságos szervezése, a meglévő humán- és tárgyi erőforrások optimális kihasználása szintén hozzájárul a fenntarthatósághoz.