Iskolánkban 1968-ban indult a matematika tagozat. Azóta működik (kisebb-nagyobb változásokon átmenve). A testnevelés tagozat is több évtizedes múltra tekint vissza.
Matematikából, fizikából, biológiából országos, regionális, megyei és városi versenyeket szervezünk, melyek igen sikeresek.
Tanulóink nagyon sok versenyen szerepeltek kiemelkedően, csak néhányat említünk az utóbbi időből:
Országos versenyek: Logika verseny 5, helyezés,
Jedlik verseny 1-2. helyezés,
Fizika Próbaverseny 1. helyezés,
Bolyai csapatverseny 4. helyezés,
Herman Ottó biológia verseny 1. helyezések,
Curie Természetismereti Emlékverseny 1., 2. helyezés,
Herman Ottó biológia verseny 1. helyezések.
Megyei versenyek: Öveges fizika verseny 1. helyezés,
Varga Tamás matematika verseny 1. helyezés,
Eötvös fizika verseny 1-3. helyezések,
Zrínyi matematika verseny 2-3. helyezések,
Kenguru matematika verseny 1., 4. helyezés,
Szegő Gábor matematika verseny 1., 2. helyezés,
Zádor és Ágota biológia verseny 1., 2. helyezés,
Kaán Károly természetismereti verseny 2., 3. helyezés,
Herman Ottó biológia verseny 1., 2. helyezések,
Tiszapüspöki Természetismereti verseny csapat 1. helyezés,
Balogh János verseny 1., 2. helyezés.
A kollégák elhivatottságból, szabadidejükből készítik tanulóinkat a különböző megmérettetésekre.
Tantestületünk innovatív, fogékony az újra, pl. 3 éve bevezettük a kompetencia alapú oktatást (HEFOP 3.1.3. és 3.1.4. pályázat); megújult informatikai eszközparkunk és módszertani kultúránk, melyek pozitív hatása már kimutatható tanulóinknál.
Pedagógusaink rendelkeznek felhasználói szintű számítógépes ismeretekkel, 5 fő ECDL, 6 fő OKJ vizsgát tett. Az interaktív táblák tanórai hasznosítására belső képzéseket szerveztünk. A most kialakítandó feleltető rendszerek alkalmazását az új tanévben sajátítjuk el.
Kiemelten kezeljük a hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatását, számukra az esélyteremtést. Fejlesztő- és gyógypedagógusok foglalkoznak a nagyobb figyelmet igénylő diákjainkkal, pl. a matematikában kiemelkedő teljesítményt nyújtó autista tanulónkkal.
Intézményünk ad helyet a művészeti iskola képzőművészeti foglalkozásainak és az asztalitenisz szakosztálynak, így ezen területek iránt több tanulónk érdeklődik.
A nevelőtestület egy tagja aktív versenyző tájfutásban. A tanulók kompetenciáinak szélesebb körű fejlesztése érdekében pályázat keretében most készíttetünk tájfutó park-térképeket.
A Tehetségpontot helyi (intézményi) hatókörrel kívánjuk létrehozni és működtetni. Együttműködési, támogatási szerződést tervezünk kötni a Hortobágyi Nemzeti Parkkal, a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Pedagógiai Intézettel (Tehetségpont), a debreceni Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesülettel, az Erkel Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Iskolával, a Karcag Sportegyesület sakk-, tájfutó szakosztályával, és a Kováts DSE-vel (kiemelten az asztalitenisz szakosztállyal). Meglévő jó kapcsolatainkat ápoljuk, továbbfejlesztjük a Madarász Imre Egyesített Óvoda és Pedagógiai Szakszolgálattal, a megye iskoláival, művelődési- és sport intézményeivel, a környékben működő Tehetségpontokkal. Így látogatjuk egymás programjait a mezőtúri, a törökszentmiklósi Tehetségponttal. E-mailben tarjuk a kapcsolatot, meghívót, pályázati felhívásokat, versenykiírást küldünk rendezvényeinkhez. Vannak lazább kapcsolatok más Tehetségpontokkal, akikkel együttműködési megállapodást kötöttünk. Például vannak olyanok, akikkel tapasztalatcserét szerveztünk, így utaztunk Salgótarjánba, Pécsre. Iskolai szintű Tehetségpontot hoztunk létre. Idővel az alapító iskola összeolvadással tagiskolája lett egy három tagiskolát egyesítő intézménynek. Programjainkat valamennyi tagiskola számára meghirdetjük.
Együttműködési megállapodást nem kötöttünk, de attól aktív kapcsolatot ápolunk Karcag város több cégével, intézményével. A 2014. évi ’A víz Karcag’ életében című projekt igazi városi összefogással jött létre. A felkért intézmények mindegyike térítésmentesen vállalta diákjaink felkészítését, tájékoztatását.
A Hortobágyi Nemzeti Park munkatársai előadást, terepbejárást, madármegfigyelést, növényismertetőt tartottak érdeklődő diákjainknak.
Kiemelten kívánunk foglalkozni a matematikai és természettudományos tehetséggondozással, de fontosnak tartjuk a sport, a művészet szerepét is. A tehetségazonosítás során feltárt más irányultságú tanulóhoz is igyekszünk megkeresni a megfelelő szakembereket.
- Fontosnak tartjuk a tanulási stratégiák fejlesztését, csatlakozni szeretnénk a Mező Ferenc és Mező Katalin által kifejlesztett programhoz, az IPOO-modellhez.
- Továbbra is szervezzük versenyeinket:
Zrínyi matematika, Molnár Anna matematika, Zádor és Ágota biológia, Fizika+, Alapműveleti verseny- matematika, Kenguru matematika, Ifjú Történészek.
- Benevezünk az eddigi gyakorlatunknak megfelelően:
a Jedlik, az Eötvös és az Öveges fizika, az Avram Hersko kémia, a Szegő Gábor matematika, a Varga Tamás matematika, a Logika, a Bolyai matematika csapatversenybe.
- Tehetségnap keretében kiállítást szervezünk tanulóink munkáiból, lehetőséget biztosítunk diákjaink számára, hogy bemutassák a saját maguk által készített eszközöket, kísérleteket, előadásaikkal a közönség elé álljanak.
- Ki mit tud?-on mutathatják be produkcióikat a művészetek iránt érdeklődők.
- A logikai készség fejlesztésére sakk-szakkört működtetünk.
- A mozgáskultúra fejlesztése, a stratégia, taktika helyes kialakításának gyakorlására lehetőséget biztosítunk az asztalitenisz gyakorlására.
- A méretarány, a becslés, a tájékozódási képesség fejlesztése, a térképolvasás gyakorlása, a szabadlevegőn való mozgás érdekében elsajátíttatjuk a tájfutás alapjait.
- Patronálási rendszert működtetünk (9. évfolyamos egykori diákjaink segítik az iskolában maradt tehetséges tanulókat a versenyfelkészülésben).
- A helyi TV-ben kísérleti bemutató sorozat keretében népszerűsítjük a fizikát és a programunkat.
- A civil szervezet és a szülők bevonásával tanulmányi utakat szervezünk a felsősöknek évfolyamonként különböző célállomással (pl. Polgár, Archeo Park; Eger, Varázstorony; Debrecen, Varázskuckó; Budapest, Csodák Palotája).
- A tanulók számára egyéni pszichológiai tanácsadást, beszélgetést, mentorálást biztosítunk.
- A pedagógusoknak továbbképzéseket, belső tudásmegosztó fórumokat, előadásokat szervezünk.
- A szülőket is bevonjuk: fórumon, előadás keretében kapnak tájékoztatást. Bemutató órákra, foglalkozásokra várjuk az érdeklődőket.
- Bemutatjuk programunkat, tevékenységünket az óvodapedagógusoknak, a beíratkozás előtt álló szülőknek.
- A tehetségfejlesztő program keretében:
bemeneti mérést végzünk,
az első négy év a felfedezés szakasza, kiemelten fontos a játék,
4. év végén tehetségazonosítás történik,
az 5. osztály fő tevékenysége a mérés,
a 6. osztály fő tevékenysége a kísérletezés,
a 7-8. osztály fő tevékenysége a kutatás,
a program hatásvizsgálattal és kimeneti vizsgával zárul.
Eddig is és ezután is pályázatokból, a térség vállalkozóinak, magánszemélyeknek a megnyeréséből teremtjük elő a működéshez szükséges anyagiakat. Iskolánk Diákönkormányzata, a szülői egyesület /Kováts-os Gyermekekért Közhasznú Egyesület/, a „Jó tanuló, jó sportoló” alapítványunk, a Kováts Diák Sportegyesület alkalomszerű segítségére is számítunk. Programunkat támogatta a fenntartó önkormányzat, majd a fenntartó KLIK Karcagi Tankerülete. A szülők anyagi támogatására nem építhetünk, hisz tanulóink jelentős része hátrányos helyzetű. Rendszeresen pályázom a NTP kiírásaira, illetve megragadok más lehetőségeket is.