A Polgár Alapítvány az Esélyekért (PAE) magánalapítványt 2007. végén azzal céllal alakult, hogy Magyarországon a leghátrányosabb helyzetű csoportok, kiemelten a romák helyzetén javítson.
Célunk, olyan alulról jövő kezdeményezések támogatása, amikkel a romák kihasználhatják meglévő erőforrásaikat, megvalósíthatják saját ötleteiket. Támogatási tevékenységünk elsősorban arra irányul, hogy célcsoportunk az állami, önkormányzati és európai uniós forrásokhoz hozzá tudjon férni, ennek érdekében komplex szolgáltatási rendszert alakítottunk ki (szakértői és technikai támogatás, áthidaló kölcsön, pályázatok beadása, lobbizás, kapcsolatépítés, együttműködések kialakítása).
Miközben foglalkoztatási, helyi fejlesztési programjainkon dolgoztunk kiemelten hátrányos helyzetű kistérségekben, szegregált falvakban azt tapasztaltuk, hogy a nihil, a fásultság egyetlen helyen nem érezhető a futballpályán. Azt kellett megállapítanunk, hogy a szegények tömegsportja a futball, és máris adódott a következő kérdés, akkor hol vannak a roma focisták az élvonalból. Az okok kiderítésére kutatást indítottunk a jelenlegi futballutánpótlás rendszerének elemzésére a hátrányos helyzetű fiatalok speciális helyzetének figyelembe vételével. Terepmunkánk során nem csak azt tapasztaltuk, hogy sokan és sokat futballoznak, hanem azt is, hogy vannak kimagaslóan tehetséges gyerekek is, akiket a környezete "született" tehetségnek mond, de szociális helyzetüknél, lakóhelyüknél fogva vagy a futball infrastruktúra hiánya miatt, nincs lelhetőségük tehetségüket kibontakoztatására.. Számtalan élettörténetet hallottunk elkallódott tehetségektől, akiknek gyerekeik, unokáik még mindig ugyanazokkal a nehézségekkel küzdenek. Innentől már nem volt megállás, 2008 végén elindítottunk egy tehetségfelmérést hátrányos helyzetű, ígéretesnek mondott általános iskolás gyerekek körében. Egy egészen új tehetségfelmérő módszert fejlesztettünk ki, közösen a célcsoport sajátosságait ismerő szociális szakemberek és futball szakmai területen újítónak számító, tehetséggondozó edző együttműködésével. Rátaláltunk, olyan elhivatott, agilis, robbanékony, labda-érzékeny, magas technikai tudással rendelkező kis focistákra, akik tehetségét nem lehetett kétségbe vonni. Egy miskolci válogatásra, elhívtuk Pisont Istvánt a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) utánpótlás-válogatottakat irányító tagját, aki úgy nyilatkozott, nem érti miért nincsenek ezek a gyerekek utánpótlás csapatokban, mert ott lenne a helyük.
A negyven legtehetségesebb fiút elvittük Csillebércre egy hetes edzőtáborba, ahol tovább figyelték őket tehetséggondozóink. Azt tapasztaltuk, hogy a válogatókon - ahol először találkoztunk a gyerekekkel - született eredmények kiegészültek ugyan az egy hetes tapasztalatainkkal, de a futball tudás tekintetében a végső értékelés csak kis mértékben tért el, a válogatási módszerünk sikeresnek bizonyult. Azóta is folyamatosan kutatjuk a tehetségeket, a pályázati felhívásunkat eljuttattuk 2866 helyre. A pályázati kiírásunkat az eredetihez képest, 11-12 éves korosztályra szűkítettük, de így is beérkezett 551 jelentkezés. Közülük választottuk ki azt az 50-50 fiatalt, akik 2010-ben edzőtáborozhattak a szakembereinkkel. A legtehetségesebb 10 gyerekünknek, akik mára NBI-es NBII-es csapatoknál futballoznak, ösztöndíj támogatást kapnak az Alapítványtól. Országszerte mentoraink segítik a kiválasztott gyerekek fejlődését, boldogulását, érdekképviseletét. Célunk fél éven belül az ösztöndíjazottak körének 28 főre növelése.
Az Alapítványunk székhelye Budapesten van, a tevékenységünk országos. 14 megye 52 kistérségének 238 településéről jelentkezett gyerekek szerepelnek adatbázisunkban. Tehetségkutató akcióink során koncentráltan, de nem kizárólag, olyan települések iskoláira fókuszáltunk, ahol magas a hátrányos helyzetű gyerekek aránya (761 ilyen iskolát kerestünk meg levélben). Ezen kívül 376 cigány kisebbségi önkormányzattal (CKÖ), 19 területi gyermekvédelmi szakszolgálattal és 32 tanodával vettük fel a kapcsolatot. Felhívásunk okán sikerült szorosabb kapcsolatot kialakítani az iskolák testnevelő tanáraival, a CKÖ-ok tagjai is nagy lelkesedéssel fogadták a programot. Mind a pedagógusok, mind a helyi roma vezetők nagy segítséget nyújtottak a gyerekeknek a jelentkezési lapok benyújtásában, az ajánlások elkészítésében, a válogatókra való eljutásban. A támogatók egy részével, akik több gyereket, vagy kiemelkedően tehetséges gyereket ajánlottak a programba, interjúkat készítettünk, hogy feltérképezzük az erőforrásaikat és a hiányosságokat is. A válogatókat a körzetek nagyobb iskoláiban igyekeztünk megszervezni, hogy a személyes találkozással tovább tudjuk erősíteni a bizalmat és a program elfogadottságát. Az iskolák, a CKÖ-ok, velük együtt a helyi önkormányzatok segítőkészek, nem egy esetben ingyen biztosítottak helyet a sportrendezvényeinkhez. Kapcsolatot építünk továbbá a legígéretesebb fiatalokat befogadó potenciális intézményekkel, így a megyei utánpótlás nevelő központokkal, NB klubokkal, futballakadémiákkal és sportiskolákkal.
A futball területén kimagaslóan tehetséges, hátrányos helyzetű 11-12 éves fiúkat kutatunk fel, akiknek lakóhelyüknél fogva, illetve anyagi- és egyéb körülményeik folytán nincs lehetőségük hozzájutni a megfelelő színvonalú sport infrastruktúrához, illetve szakmai támogatáshoz.
Miért a futball?
Egyrészről, mert maga a sport:
- fegyelmez, együttműködésre késztet, kitartásra sarkall,
- növeli az állóképességet, javítja a kondíciót,
- csökkenti az életesélyeket romboló devianciákat,
- javítja a tanulási képességeket,
- szükséges az egészségesebb gyermekkorhoz,
- önmagában pozitívan járul hozzá az életminőséghez,
emellett
- lehetőséget teremt arra, hogy a kimagasló tehetségeket minél előbb be lehessen azonosítani.
Másrészről, mert:
- nemzetközi és hazai példák bizonyítják, hogy ez a népszerű sportág a szegény és diszkriminált gyerekek számára kitörési pont, a társadalmi felemelkedés egyik ígéretes eszköze.
- már Magyarországon is működő futballakadémiákon, csak elvétve - és akkor is lemorzsolódás veszélyével - találunk tagjaik sorában cigány fiatalokat
- a korai tehetséggondozás elmaradását némileg kompenzálja, hogy a futballhoz, mint sporthoz extrém kivételektől eltekintve bárki hozzáférhet már egész fiatal korban,
- az iskolázatlan szülők - más területhez képest - könnyebben átlátják a fejlesztéssel összefüggő erőfeszítések szükségességét, így eredményesebben támogathatják gyermeküket,
- eddigi tapasztalataink alapján a kiválasztott gyerekek motiváltsága rendkívül erős, képesek olyan csapatokat is megverni, akik szakember irányításával évek óta, rendszeres edzenek és egyébként sikeresek,
- a magyar futballutánpótlás az egyre csökkenő gyerekszám miatt sem mondhat le a hátrányos helyzetűek felé nyitásról, amely kihasználatlan és feltáratlan bázis ez idő szerint,
Miért a 11-12 éves korosztály?
- Az iskolai sportoktatáson túl 10-12 éves kor után a tehetség
kibontakoztatásának elengedhetetlen feltétele a rendszeres és
kor-specifikus edzés.
- 12 éves korig az ösztönös játéknak ki kell egészülnie a csapatjátékból adódó készségekkel, gyakorlattal.
- A 12 éves kor az, amit a futball tehetséggondozás az "utolsó pillanat"ként jellemez. Az utánpótlás rendszer is így épül fel, aki ennyi idős korára nem kerül be magasan kvalifikált utánpótlás nevelő intézménybe, annak alig van esélye pl. futballakadémiára bejutni.
- 12 éves korban kezdenek el a nagypályán játszani a futballisták
- 12 éves korban a fiúk erőteljes fizikai változásokon mennek át (magasság, testsúlynövekedés).
- 12 évesen elkezdődik a leszakadás a szülőről, a figyelem a kortárscsoport felé irányul. A szülők és pedagógusok számára nagy feladat ebben az életszakaszba lépő fiatalok, különösen a fiúk helyes irányba terelése.
Célunk egy olyan komplex szakmai program elindítása, amely az alábbi szolgáltatásokat biztosítja:
- rendszeres és országos tehetségkutatás,
- táboroztatás, melynek során tovább vizsgáljuk a képességeket és kompetenciákat (ezzel előkészítve a személyre szabott fejlesztést),
- szükségletfelmérés
- a gyermek és a család számára a legmegfelelőbb utánpótlás nevelő (al)központot felkutatása, a PAE szakmai vezetőjének közreműködésével, ajánlásával, a leigazolás segítése,
- ösztöndíj közvetítés és saját ösztöndíj alapból támogatás nyújtása a kiemelkedően tehetséges gyerekek számára. A támogatható költségek köre:
a) - utazás
b) - felszerelés
c) - egyesületi tagdíj
- mentor közvetítés
A Polgár Alapítvány egy magánalapítvány, így a Tehetségmentő Programunk költségeit egyrészt saját forrásból, másrészt hazai és nemzetközi pályázatokból, egyéb támogatásokból, szponzorációs díjból, 1 %-os adófelajánlásokból kívánjuk fedezni. E mellett számos önkéntesünk végez a programban magas színvonalú munkát, és sok esetben a velünk kapcsolatba kerülő önkormányzatok is térítésmentes szolgáltatásokkal segítenek bennünket. 2011-ben az Alapítványunk kezdeményezésére létrehoztuk 80 taggal a Roma Tehetségsegítő Tanácsot annak érdekében, hogy széleskörű összefogással képviseljük a roma tehetségek átlagtól eltérő igényeit.
A Polgár Alapítvány Futball Tehetségmentő Programjának alapja a tehetségkutatás. Tehetségkutató program jelentőségét az adja, hogy egzaktabb módszert vezet be a futball tehetségek kiválasztásában. A jelenlegi magyarországi gyakorlat szerint a toborzásvezetők szubjektív módon (futball mérkőzéseken megfigyeléssel) választják ki a tehetségeket. Az alapítvány módszertana eltér ettől. A kiválasztás során összetett feladatsort végeztetünk a jelentkezőkkel. Ezeket a feladatokat a legújabb mozgástanulás, mozgásszabályozási kutatások eredményeinek alkalmazásával alkotta meg a program szakmai vezetője, amelyek figyelembe veszik a pozitív gondolkodáshoz, a belső motiváció kialakításához szükséges kommunikációs technikákat is. A módszer segítségével számszerűsített értékelő rendszer állítható fel. Ezzel a pontrendszerrel nem csupán a kiválasztásban résztvevők egymáshoz viszonyított "tehetsége" határozható meg, hanem a korcsoporthoz képest is mérhetővé, értékelhetővé válik a teljesítmény.
Kun István szakmai vezető végzettségét tekintve testnevelő tanár, labdarúgó szakedző (UEFA "A" Licence), a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Neveléstudományi Doktori Iskolájának doktorjelöltje. Kutatási témája a Kiválasztás a gyerek labdarúgásban gondolkodási szint alapján. A doktori kutatásai eredményeit több csapatnál kipróbálta a gyakorlatban is, az eredményekről és a módszer alkalmazásáról könyvet írt.
A Tehetségmentő Program másik erős pillére az Alapítvány igazgatójának hátrányos helyzetű csoportokkal, kiemelten a cigányokkal végzett több évtizedes tapasztalata. Dr. Szőke Judit, az első modell tanoda megalapítója, az Országos Oktatási Integrációs Hálózat létrehozója, az MLSZ Kisebbségi Bizottságának tagja. Tagja továbbá a Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórumnak és a Nemzeti Tehetségsegítő Tanácsnak.
A tehetségfelmérő módszerünk könnyen összehasonlíthatóvá teszi a futballpályán nyújtott teljesítményt, így az eredmény is számszerűen kifejezhető.
Tapasztalataink az mutatják, hogy a tehetséggondozói munkánknak csak egy része a futball tehetség kibontakoztatása, a másik rész a korosztályos kompetenciák elsajátíttatása. Hangsúlyosan szerepel a programban az iskolai sikeresség támogatása mellett a mentális nevelés és a kommunikációs készségek fejlesztése.
A központi szakmai stáb folyamatos monitoring tevékenységet folytat. A támogatott gyerekek edzésnaplót vezetnek, és havonta egyszer beszámolnak írásban a hónap fontos iskolai és sport eseményeiről. A mentorok pedig kéthetente kötelesek részletes beszámolóban tájékoztatni a szakmai vezetést minden egyes gyerek fejlődéséről, iskolai előmeneteléről, élethelyzetének, körülményeinek bármilyen jellegű megváltozásáról, az előző riporthoz képest bekövetkezett pozitív vagy negatív változásokról.
Eredményesnek akkor mondhatjuk a munkánkat, ha az általunk támogatott gyerekek 14 éves korukra felvételt nyernek egy hazai vagy külföldi futballakadémiára, illetve képességeiknek megfelelő színvonalú más tehetségfejlesztő programba. Középtávon, akkor sikeres tevékenységünk, ha a gyerekek nem csak bejutnak az akadémiákra, hanem ott meg is állják a helyüket. Hosszútávon pedig akkor, ha az általunk elindított fiatalok bekerülnek a magyar élsportba.
Alapítvány minden programját az érintettek inspirálják. A gyerekek és családjuk megismerése, a bizalom közös munkánk alapja. Mi hiszünk bennük, ők bennünk és azért dolgozunk, hogy elkezdjenek saját magukban is hinni. Nagyon fontosnak érezzük, hogy a saját értékeik mentén valósíthassák meg a céljaikat.
A munkastílusunkat nem az jellemzi, hogy mi megoldunk minden problémát az érintettek helyett, hanem az, hogy megmutatjuk a módját a leghatékonyabb problémamegoldásnak.