A Lovassy László Gimnázium a város és a régió meghatározó szellemi műhelye, kiemelkedően eredményes középiskolája. Az intézménybe járó diákok értékrendjében kiemelkedő szerepe van a tudás megszerzésének. Évtizedek óta az ide járó diákok eredményesen szerepelnek az országos középiskolai tanulmányi versenyeken, a felsőoktatási felvételiken, a Helikoni Ünnepi Játékokon, a diákolimpiákon. Fontosnak tartjuk, hogy az ide járó diákok befogadó, barátságos légkörben, a tanárok és tanulók együttműködésén alapuló munkavégzéssel érjék el céljaikat, felkészítsük őket a felsőoktatási intézményekbe való bekerülésre, ahol hosszú távon is megállják helyüket. A hagyományápolás mellett nyitottak vagyunk az új kezdeményezésekre.
Az eredményesség néhány mutatója:
- a középiskolák eredményességi mutatói (Köznevelés) alapján az intézmény középszintű érettségik tekintetében, nyelvvizsgaarány alapján, OKTV-pontszámok alapján is kiváló; mindhárom területen kiváló besorolást nyert gimnázium összesen kilenc volt;
- a végzős diákok 92-97%-a jutott be az érettségi évében felsőoktatási intézménybe;
- az országos kompetenciamérésen a nagy négyosztályos gimnáziumok között a 10. évfolyamon matematikából és szövegértésből nem volt szignifikánsan jobb eredményt elérő középiskola a Lovassynál az utóbbi két évben;
- az iskola kétszer volt a legeredményesebb, utoljára a harmadik legeredményesebb középiskola a dunántúli középiskolák legrangosabb kulturális fesztiválján a Helikoni Ünnepi Játékokon;
A Lovassy László Gimnázium alaptevékenysége:
- öt évfolyamos nyelvi előkészítős képzés, emelt szintű osztályokkal matematikából, informatikából, angol nyelvből;
- német nemzetiségi képzés;
- Arany János Tehetséggondozó Program
- tantárgyi szakkörök;
- énekkarok (vegyeskar, nemzetiségi kamarakórus);
- diáksportkör;
- képzőművészeti önképzőkör;
- színjátszó kör;
Az iskola a program indulásától fogad középiskolás diákokat az Arany János Tehetséggondozó Program keretében, együttműködve a Veszprémi Középiskolai Kollégiummal. A kollégium és gimnázium együttműködésében a diákok tanulásmódszertan, önismereti, humán ismeretek foglalkozásokon vesznek részt. A kollégák így a kiemelkedően tehetséges tanulókkal való foglalkozás mellett tapasztalatot szereztek a hátrányos helyzetűek segítésében is. A pedagógusok nagy számban vettek részt tanulás-módszertani továbbképzésen.
Az iskola Tehetséggondozó Középiskola a középiskolai felvételik szempontjából. A 7. és 8. osztályos tanulók számára tehetséggondozó szakköröket tartunk, a hátrányos helyzetű tanulók egyéni foglalkozásokon is részt vehetnek.
Kiváló Érettségiztető Vizsgahely címmel rendelkezünk, a Nemzeti Tankönyvkiadó referencia iskolája vagyunk. Iskolánkban ÖSD és DSD vizsgát tehetnek a diákok.
Eredményes az intézmény pályázati tevékenysége:
TÁMOP-3.1.5-09
TÁMOP 3.2.9.
Pro Progressio Alapítvány
Magyarországi NEKK
Oktatásért Közalapítvány
OKMT Természettudományos eszközfejlesztés
A megalakuló tehetségpont tevékenységét elsősorban Veszprém megye területére illetve a Közép-dunántúli régióra kívánja kiterjeszteni. Egyes programok országos hatókörűek is lehetnek. A tevékenységében több tehetségterületet felölelően kíván működni.
A tehetségpontot megalakító szervezeteken kívül együtt kíván működni:
- Arany János Tehetséggondozó program iskolái
- Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Kar
- Pannon Egyetem Mérnöki Kar
- Erdős Pál Matematikai tehetséggondozó Iskola
- Semmelweis Egyetem
- Tehetséggondozó Középiskolák
- Tehetséggondozó középiskolai együttműködésben partner veszprémi és Veszprém környéki általános iskolák
- Debreceni Egyetem Pszichológiai Tanszék
- Speciális matematika tagozatos gimnáziumok
- DSD Iskolák Egyesülete
- Pro Progressio Alapítvány
Az együttműködést a szakmai munkaközösségenként kijelölt kapcsolattartók, illetve az Arany János Tehetséggondozó Program iskolai programfelelőse, valamint kollégiumi programgazdája koordinálja.
a) A tehetséggondozó tevékenység során komplexitásra törekszünk. Az intézmények és az együttműködő partnerek humánerőforrása biztosíthatja ezen cél elérését. Fontosnak érezzük a tehetségek személyiségfejlesztését, önismereti, tanulásmódszertani foglakozások révén.
b) Kiemelt szerepet szánunk a műszaki és természettudományos képzés népszerűsítésének.
- Szoros együttműködést alakítunk ki a Veszprém városban működő matematika tagozatos intézményekkel (Kossuth Lajos Általános Iskola, Deák Ferenc Általános Iskola). Mentovich Ferenc Országos Természettudományi Versenyt Országos versenyt szervezünk a 2011/12-es tanévben az Arany János Tehetséggondozó Program iskoláinak.
- A kémiai nemzetközi éve kapcsán rendhagyó kémia órát tartunk a 2010/2011-es tanévben a Pannon MK-val közösen.
- Közösen valósítunk meg projektmunkát informatikából a Pannon MIK-kel
- Szorgalmazzuk és támogatjuk diákjaink részvételét a Pannon Egyetem MK rendezvényein, táborain, kutatási lehetőségeinek kihasználásában.
- Közös szakköri foglalkozásokat tartunk a Pannon Egyetem oktatóival.
- A Semmeilweis Egyetemmel kötött Együttműködési megállapodás keretein belül évente 2-2 alkalommal fogadunk neves előadókat az egyetemről illetve küldünk lovassys diákokat az egyetemszakmai programjaira.
c) Lovassys Mindentudás Egyeteme keretében tudománynépszerűsítő előadásokat tartunk.
d) Lehetőséget biztosítunk a helyi tehetségek bemutatkozására a 2011. évi júniusi koncerten, valamint októberi rendezvényeken.
e) Általános iskolások számára szervezett szakkör keretében ingyenes fogadjuk a tehetséges hátrányos helyzetű tanulókat.
f) Közreműködünk az országos és megyei tanulmányi és sport versenyek szervezésében.
g) Több pályázat keretében partnerként részt veszünk közművelődési intézmények által diákok számára szervezett szakkörökön, vetélkedőkön, rendezvényeken:
- Informatika és zene (Harmónia
- Helyi irodalom (Múzeum)
- Mai magyar irodalom (Múzeum)
- Helytörténet (Múzeum)
A tehetségpont fenntarthatóságát alapvetően az intézmények (Veszprém Megyei Jogú Város, mint fenntartó) és a velük együttműködő partnerek biztosítják. Források bevonása pályázati úton bővíthető. Számíthatunk intézményekhez kötődő alapítványok segítségére: Lovassy Alapítvány a Jövőért, Baum Csaba Alapítvány a Lovassys Diákokért.
A tehetségpont működtetésének szakmai hátterét alapvetően a két intézmény (Lovassy László Gimnázium, Veszprémi Középiskolai Kollégium) pedagógusai és munkatársai biztosítják. A tehetségek azonosítását elsősorban az iskolai eredményesség, tanulmányi, művészeti és sport versenyeken nyújtott teljesítmény alapján tudjuk megtenni. Az általános iskolákkal történő együttműködés teszi lehetővé a korai felismerést. Természetesen hasznosítjuk az AJTP-ben használt pszichológiai teszteket, módszereket, a szülők, kortársak szubjektív véleményét is. Továbbra is fenntartjuk a kapcsolatunkat a Debreceni Egyetem Pszichológia Tanszékének munkatársaival, az iskolánkat személyesen Bóta Margit segíti.
Az elmúlt években mindkét intézmény munkatársai több tanulásmódszertani, önismereti, tehetséggondozási továbbképzésen és tréningen vettek részt, mentálhigiénés alapképzést szereztek.
A tehetségekkel való foglalkozás módszertanában, lehetőségeinek kihasználásában sokat segítenek a kollégáknak az Arany János Tehetséggondozó program keretében évente megrendezett tanévnyitó konferenciák, illetve a rendszeres szakmai konferenciák (Szeged).
A tehetségpont tevékenységének eredményességét elsősorban a kimeneti eredményeinkkel tudjuk mérni. Ezeket sok szempont alapján vizsgáljuk, melyek között szerepel a felsőoktatási továbbtanulás, az érettségit tevő diákok nyelvismerete (nyelvvizsgaarány), az országos versenyeken elért eredmények, művészeti és sport eredmények, az országos kompetenciaméréseken a 10. évfolyamos tanulók teljesítménye. Fontos mérce a szülői elégedettség, a különböző speciális képzések népszerűsége, a középiskolai beiskolázás.
A személyes jelleget az iskolai és kollégiumi légkörrel tudjuk megalapozni. Az intézményben az eddigi eredmények is minden esetben együttműködésen alapuló munkavégzéssel születtek meg. A tevékenységünket a lehető legteljesebb mértékben az önkéntesség jellemezte, amelyet a jövőben is fenn kívánunk tartani. A tehetségekkel való foglalkozás civil jellegét segíti, hogy az csak együttműködő partnereinkkel valósítható meg. Szoros, napi kapcsolatot ápolunk a szülőkkel, az iskola volt diákjaival és a diákönkormányzatokkal.
A bürokratikus működés elkerülését segíti, hogy a tevékenységformák között műhelyfoglalkozások, önképzőkörök, projektmunkák jelennek meg. A tevékenységeink megvalósításához kilépünk az intézmények falai közül.