Intézményünk alaptevékenységei közé tartozik a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás. A 2011. évi regisztrációnkkor már több, mint félévszázada emelt szinten folyt nálunk az ének-zene oktatása. Az intézményünk diákjait támogató Pro Talentum alapítványunk is a tehetségtámogatás szándékával jött létre. Hosszú ideje az alapelvünk, mottónk, hogy minden gyermek valamilyen területen az átlagosnál többre képes!
Úgy gondoljuk, hogy a művészetek – az ének-zene (kórusmunka, hangszertanulás), a néptánc, a képzőművészet és kézművesség, az irodalom – és a sport területén olyan kiemelkedő munkát végzünk, amely alkalmassá tesz minket a Tehetségpont hálózatában a hatékony és magas szintű szakmai együttműködésre.
Felismertük, hogy ezek a területek és a különböző tudományágak szaktárgyai egymással kölcsönhatásban vannak, így nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a különböző tudományterületeken is tudatos tehetséggondozást végezzünk.
Fontos, hogy a tanulóink látásmódját folyamatosan bővítsük, új módszertani lehetőségekkel ismerkedjünk meg, kutatásokat végezzünk, a diákjaink megkapjanak tőlünk minden támogatást, jól működő, összetartó közösséget alkossunk, s a szülőkkel, volt diákjainkkal, volt pedagógusainkkal, más partnerekkel az együttműködésünket ápoljuk, és a lehető legszélesebb körben kiterjesszük.
A Tehetségpontunk az általános iskolás korosztályra irányuló helyi (intézményi és települési), a művészet, elsősorban az ének-zene és a tánc, valamint a sport hatókörének megfelelően magasan képzett pedagógusaink munkájára támaszkodhatunk.
Munkánkat több külső munkatárssal, más Tehetségpontokkal szoros együttműködésben végezzük – a szakmai, szaktárgyi támogatáson túl pedagógiai, pszichológiai és szociális területen is megerősítést kapunk.
A tehetségazonosítás módszerei közé a tanórai megfigyelés és mérés, a szakköri támogatás, a versenyeken történő szűrés (tehetségkutatás), és a tehetségazonosító mérőeszközök alkalmazása tartozik. A tehetséggondozó programjaink hatásvizsgálatát megkönnyíti, hogy a diákjaink egy részét az intézmény elhagyása után is nyomon tudjuk követni, a közös munka nem szakad meg.
Munkánk hatékonyságának legegyszerűbb mérőfoka a kompetenciamérések kimagasló eredményei, és a sikeres felvételik a 8, 6 illetve 4 évfolyamos gimnáziumokba, középiskolákba.
Fontosnak tartjuk, hogy részt vegyünk tehetség témájú tudományos rendezvények, versenyek (pl. területi népdaléneklési minősítő verseny, országos zenei nevelési konferencia, megyei kötélugrás verseny, városi kosárlabda fesztivál) szervezésében – akár szervezőként, akár előadóként, akár hallgatóként.
Iskolánk részletes bemutatása a honlapunkon http://nadorgyor.hu/2016-03-16-06-56-50 olvasható.
A komplex művészeti nevelés, ezen belül az ének-zene és a néptánc, valamint a testnevelés és sport áll a tehetséggondozásunk középpontjában.
A Tehetségpontot helyi hatókörre tervezzük. Az iskolai feladatokon túl a település hatókörébe tartozó munkát végzünk.
Ennek a munkának a megerősítése a 2015. évben elnyert Pro Urbe díj „a több évtizedes eredményes és értékteremtő oktató-nevelő tevékenységért és magas színvonalú szakmai munkáért”. Ez a cím nemcsak elismerés, de felelősség, elköteleződés is a számunkra.
Életkor szerint az általános iskolás korosztályra tervezzük a tevékenységünket, de a tanulóink nyomon követésével, az egyesületekkel és más szakmai szervezetekkel kiegészülő munkánk során akár a 6 évestől 35 éves korig fogjuk össze a szakmai munkát.
Az emelt szintű ének-zene oktatás az intézményünk fő specializációja, de mondhatjuk, hogy iskolánkban komplex művészeti nevelés folyik. A különböző énekes, hangszeres és néptáncos együtteseink a versenyzés mellett az irodalmi színpadunkkal, szertornásainkkal és a kötélugróinkkal együtt a városi rendezvények állandó szereplői. Több műsorunk forgatókönyvét módszertani folyóiratban, felületen publikáltuk is.
A sport területén a szertorna és a kötélugrás mellett a kosárlabda sportág az intézményünk erőssége: iskolánk tanulói közül kerül ki a győri kosárlabda-utánpótlás egy része.
A néptánc oktatásunkra szorosan ráépül a Regös Táncműhely munkája – ifjúsági csoport, felnőtt együttes -, így megvalósul a tehetséges tanulóink nyomon követése is. Ezen a tevékenységen belül is fontosnak tartjuk a "tehetségcsírák" azonosítását. Programunk középpontjában a tánckészség, az improvizációs képesség, az előadásmód fejlesztése, az autentikus táncolási mód megtanítása, bemutató órák tartása a különböző korcsoportoknak, táncház szervezése, a korosztályoknak megfelelő anyaggal szakmai táborok szervezése (a következő év előkészítéseként) áll.
Városi és megyei szintű rendezvényeink, versenyeink: a „Fújdogál a szél…” területi minősítő népdaléneklési verseny, az országos Győri zenei nevelési konferencia, a Nádorvárosi kupa utcai kosárlabda fesztivál, a Megyei Kötélugrás Diákolimpia és a „Szépen szóló…” alsós szépkiejtési versenyünk.
A specifikus és konkrét programjaink mellett szívesen tartunk bemutatóórákat szakmai elemzéssel, megosztjuk a jó gyakorlatainkat, részt veszünk más intézmények munkájában, akkreditált szakmai továbbképzéseken veszünk részt, módszertani ötletbörzét szervezünk. Nyomon követjük a tehetséges fiatalok fejlődését.
Célunk összefogni és segíteni a művészeti és sport programot adaptáló iskolákat és egyesületeket, együttműködni a zenét, néptáncot, sportot szerető pedagógusokkal.
Partnereink
Testvériskoláink, kórusaink
A németországi Johannesschule (Willich),
a szlovákiai Vámbéry Ármin (Dunaszerdahely) iskola;
a németországi Laudate kórus,
a turkui (Finnország) Melos kórus.
Egyesületek, szervezetek, intézmények
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata;
a Győri Nemzeti Színház;
a Magyar Máltai Szeretetszolgálat - Gondviselés Háza;
A Gyermekjóléti és családsegítő szolgálat;
a Magyar Nyelv Múzeuma – Tollkapocs programja;
Bartók Béla Művészeti Bázisóvoda
Bartók Béla Művészeti Bázisóvoda Vackor Tagóvodája
a Győri Alkotók Napóra Egyesülete;
a Variálható Sportlétra 3D Kft;
a Liszt Ferenc Zenei Alapfokú Művészeti Iskola;
az Etalon Alapfokú Művészeti Iskola;
a Regös Táncműhely;
a Győri Kosárlabda Klub;
az UNI Győr;
a NICSI Judo;
a Révai Miklós Gimnázium és Kollégium;
az Idegen Nyelvi Oktatási Központ.
Versenyek, rendezvények szervezői
Győri zenei nevelési konferencia társszervező intézményei;
Győr város iskolái;
a Talentum Tehetségsegítő Műhely.
Támogató személyek
Barabás Edina
Dr. Csendes Ferenc PhD
Gecsei Edit
Füves Zsuzsanna
Havasréti Béláné
Józsa Tamás
Rogácsné Szimeiszter Helga
Szitás Melinda
Varga Zsuzsanna
Rendezvényeink előadói, zsűritagjai voltak
Barsi Ernő
Budai Ilona
Prof. Dr. Csermely Péter
Gilbert De Greeve
Dr. Erdős Ákos
Kozma László
Nagy Jenőné
Szőnyi Erzsébet
Zene:
A kórusmunkában folytatjuk az összetett, kiemelkedő munkát.
A „Fújdogál a szél…” verseny szervezése évente 300 tanuló minősítését jelenti. A 12 éves rendezvény tehetségkutatás, egymástól tanulás, kapcsolatépítés - kiemelkedő szakmai zsűrivel.
A Liszt Ferenc Zeneiskolával szoros szakmai kapcsolatban vagyunk, a hangszerjátékot támogató szolfézsoktatást és az emelt szintű ének-zene oktatást tudatosan összehangoltuk.
Az országos Győri zenei nevelési konferenciát az akkori intézményvezetőnk kezdeményezésére élesztették újra, és azóta is az irányításával szervezi több intézmény együttműködve. A kiemelkedő szakmai előadók által fémjelzett rendezvényen az iskolánk házigazda, szervező, előadó, képző, bemutató és hallgató is egyben.
Tánc:
A művészetekkel és a sporttal is összekapcsolható néptánc oktatásunk és a Regös Táncműhely együttműködése a tehetségazonosítás, tehetséggondozás mellett a tehetség nyomon követését is lehetővé teszi, épp úgy, mint az Etalon Alapfokú Művészeti Iskolával, Nádorvárosi Népművészeti Egyesülettel való közös munka.
Sport:
Az általunk szervezett Megyei Kötélugró Diákolimpia megrendezése a sportágban kiemelkedő tanulók megmérettetésének helyszíne.
A Nádorvárosi kupa utcai kosárlabda fesztivál (Streetball) méltán népszerű városi versenyünk. Számunkra fontos, hogy a tudás összemérése, a csapatépítés, a kiváló szakmai fórum egyben jótékonysági rendezvény is.
A tanítványainkat a kosárlabda és a dzsúdó sportágakban – a más szervezetekkel való együttműködés során – fejlődési lehetőségekhez juttatjuk.
A Máltai Sportnap nemcsak az intézményünk programjait színesíti, hanem a tanulóink érzékenyítésében is nagy segítség, számunkra pedig megtisztelő feladat ennek a rendezvénynek a támogatása.
Egyéb:
A városi „Szépen szóló…” szépkiejtési versenyünk az alsó tagozatos diákok és felkészítőik számára nemcsak a megmérettetés helyszíne, hanem az egymástól tanulás fóruma is. A városunkban nagy hagyományokkal rendelkező Kazinczy-verseny alapozó tehetségkutató és tehetségnevelő színtere ez a rendezvény.
A Győri Alkotók Napóra Egyesületével szoros együttműködésünk több ponton kiemelkedő. A kiállítások szabadon látogathatóak. A megnyitók a város kulturális életében is fontos eseménynek számítanak. Az irodalom, a képzőművészet és a zene összekapcsolása, a művészek, a pedagógusaink és a tanítványok találkozása a rendhagyó művészeti órákon hiánypótló.
A színjátszós tábor és a sporttábor nemcsak a nyári szünidő kezdetét jelzi nálunk: a szabadidő hasznos eltöltésére nevel.
A Bolyai anyanyelvi csapatverseny területi fordulójának rendezése kedves szakmai elköteleződésünk. Az intézményünk tanulói nemcsak a versenyre való készülésben, de a verseny szervezésében is részt vesznek.
A szereplések, műsorok városunkban és a partneriskolákban, partneriskolákkal (Willich-Németország, Dunaszerdahely-Szlovákia) mindig megtisztelő lehetőségek a számunkra, és minden esetben egy fórum arra, hogy a tehetségeink bemutatkozzanak szélesebb körben is.
1. A PRO TALENTUM Alapítvány a következőket támogatja:
- az oktatás anyagi, technikai feltételeinek javítása; nyelvtanulás, külföldi cserekapcsolatok;
- tanulmányi és egyéb versenyek, iskolai, kulturális, szabadidős programok, sportversenyek;
- az iskola nevelési programját szolgáló új eljárások kidolgozása, megvalósítása, anyagi háttere;
- a szülők, diákok erősítése az iskolai célok és feladatok meghatározásában és megvalósításában.
2. Pályázati lehetőségek
Folyamatosan figyeljük. A Határtalanul programon túl a művészeti csoportjaink számára nyertünk többször támogatást, valamint oktatási eszközökre.
3. Szülői támogatás, civil szervezetek, magánszemélyek
Keressük a lehetőségeket a különböző támogatások elnyerésére, de figyelünk arra, hogy ne csak kérjünk, hanem támogatást nyújtsunk is.
4. Fenntartó, működtető
A pedagógiai-szakmai munkánkhoz szívesen fogadjuk a fenntartó és a működtető által kínált lehetőségeket, szívesen vállalunk plusz feladatokat, többletmunkát is.
5. Média, publikáció
Híradás: Oxygén Média, a Győr Plusz, a Kisalföld, honlapunk.
Publikációk: a methodus.hu (SzE – JGyTF), Parlando.
Pedagógusaink önálló kiadványai, publikációi.
6. Partnereink támogatása, más intézményekkel és Tehetségpontokkal való együttműködés
Nem csak anyagi, hanem menedzseri támogatást, egyéb lehetőségeket jelent a vállalt feladataink elvégzésében.
Részt veszünk a versenyeinken, meghívjuk a rendezvényeinkre, szakmai tapasztalatokat cserélünk, közös feladatokat teljesítünk.