2016 szeptemberétől Akkreditált Kiváló Tehetségpontként, 2017-től Európai Tehetségpontként regionális hatókörben végezzük a tehetségsegítő, tehetséggondozó munkánkat, ugyanakkor e címek elnyerése előtt nagy múltre tekint vissza tehetséggondozó tevékenységünk. Pedagógiai programunkban mindig is jelen volt a tehetségfejlesztés, fontos volt számunkra az emberneveléssel, a komplex személyiségfejlesztéssel együtt. Tehetségpontunk kiemelt célja a tehetséges tanulók feltérképezése, továbbhaladásuk segítése, tehetségük kibontakoztatása, valamint azon feltételek megteremtése, melyek e célokat szolgálják. Hosszú évek óta 30, 60 órás gazdagító programokat szervezünk és valósítunk meg nagy sikerrel.
Korábban a pedagógiai intézet mint szervezeti egység segítette, koordinálta a tehetségfejlesztést, a szakmai szolgáltatások között kiemelt helyet foglalt el ez a tevékenység. Ezt a szervezeti egységet 2022-ben egyetemünk Pedagógusképző Központjába integrálta a fenntartó, ezáltal még szorosabb lett a kapcsolat az egyetem és a gyakorlóiskola között. Tevékenységünk keretében műhelyfoglalkozásokat szervezünk pedagógusok számára a különféle módszertani megújulási lehetőségekről, többek között a tehetséggondozói tevékenységről is. Pályázati tevékenységünk jelentős, több éve hazai pályázatokban és uniós projektben is közreműködünk céljaink elérése érdekében, pályázataink fenntartási időszaka alatt is felelősséget érzünk tehetségeinkért, vállalt kötelezettségeinket megtesszük. Számos országos, megyei versenyt szervezünk és lebonyolítunk, kapcsolatot ápolunk különféle intézményekkel a szakmai megvalósítás területén. Tanácsadás formájában segítünk a szülőknek gyermekeik érdeklődésének, képességeinek felismerésében. Szakmai munkánkat igazolja, hogy minden tehetségterületen megmérettetjük magunkat és nemzetközi, országos és regionális szinten is számtalan dobogós díjjal rendelkezünk. Saját kezdeményezéseink (fesztivál, versenyek) országos hírűek. Törekszünk arra, hogy versenyeink meghirdetésénél minél több tehetségterületet lefedjünk, s minél szélesebb körben hirdetjük meg. Együttműködési megállapodásainkat a kölcsönös segítségnyújtás jellemzi. Szakmai kapcsolatban állunk és építjük a kölcsönös együttműködés és támogatás formáit más tehetségponttal, illetve egyéb szervezetekkel. Egyik legjelentősebb kapcsolatunk az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, igyekszünk építeni és kihasználni az egyetem szakami bázisát mind a programok, mind a szakemberek területé
A Komplex Alapprogram országos hálózatának kiemelt tagjaként a módszer és a tehetséggondozás területén is kifejtjük hatásunkat, a kibontakozó területre nagy aktivitással készülünk, ehhez a szakmai kapcsolatháló kiépítése megkezdődött.
Iskolánk kiemelt célja a tehetséges tanulók továbblépésének biztosítása, amit számos rendezvény, az országos tehetségsegítő hálózattal való kapcsolattartás, a tehetségpontokkal való együttműködés is nagyban segít. Az évek alatt számtalan partnerrel alakítottunk ki együttműködést, pl. a Jobb Veled a Világ Alapítvánnyal, a Magyar Drámapedagógiai Társasággal, a Matematikában Tehetséges Gyermekekért Alapítvánnyal, számos művészeti alkotócsoporttal és a helyi közművelődésért felelős szervezettel, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemmel, más Tehetségpontokkal.
Az együttműködések folyamatosan változnak, alakulnak, ahogyan azt a megvalósuló tevékenységeink igénylik. Vannak olyan szervezetek, melyekkel lazul, másokkal erősödik, vagy újakkal bővül a kapcsolat. Minden esetben valóságos, konkrét tevékenységekre fókuszálunk, és kötünk együttműködést.
Együttműködésünk az alábbi területekre terjednek ki:
- Közös rendezvények, Tehetségnapok szervezése, országos felmenő rendszerű tehetséggondozó versenyek megyei, regionális fordulóinak szervezése, lebonyolítása.
- Szakmai konzultáció.
- Tehetséggondozással kapcsolatos tanácsadás.
- Tehetségfejlesztést támogató segédanyagok készítése.
- Tanulmányi, művészeti versenyek, egyéb tehetséggondozással összefüggő felhívások közzététele.
- Kölcsönösen információnyújtás szakmai és egyéb rendezvényeikről.
- Tehetséggondozó tanulmányi versenyeken kölcsönös részvétel.
- Együttműködés művészeti produkciók létrehozásában, megvalósításában.
- Kölcsönös együttműködés a helyszínek és egyéb infrastrukturális lehetőségek kihasználásában.
Tehetségpontunk regionális hatókörrel végi tevékenységét. Szakmai partnereink bevonásával és együttműködésével tudjuk biztosítani a tehetségsegítő tevékenység gyakorlati és elméleti megvalósítását. Szakmai konferenciákon biztosítjuk kollégáink továbbképzését. Az együttműködés során megismerhetjük a tehetséggondozással kapcsolatos pedagógusszerepeket, tehetségfejlesztés stratégiáit, programkészítést és hatásvizsgálatot. Együttműködünk fenntartónk, az Eszterházy Károly Egyetem számtalan karával, tanszékével, kollégájával, elsősorban a Pedagógiai Kar Pszichológia Intézetével az iskolapszichológusi feladatok ellátásában.
Tehetséggondozó tevékenységünket a korábbi évek jó gyakorlatai alapján folytatjuk tovább. Gyakorlóiskolaként kötelességünk és felelősségünk a magas színvonalú munka, a bevált gyakorlatok, módszerek továbbvitele, ugyanakkor az innovációk koordinálása, megvalósítása és disszeminációja is. Nincs ez másképp a tehetséggondozás területén sem. A már eddig bávált, kipróbált formákat, módszereket továbbra is alkalmazzuk, ugyanakkor a fejlesztés terén továbbléptünk. A Komplex Alapprogram speciális differenciálási innovációját, a DFHT-t (Differenciált Fejlesztés Heterogén Tanulócsoportokban), napi gyakorlatunkká tettük. A tanórákon megvalósítható differenciált foglalkozásokon túl a tanórán kívüli tevékenységek formáiban is foglalkozunk tehetségeinkkel, szervezett vagy informális módon sok-sok kollégánk foglalkozásokat tart. Szervezett formában a fentiek érdekében délutáni szakköröket, tehetséggondozó programot megvalósító alkalmakat, valamint év végén táborokat szervezünk, itt van lehetőség a játékosabb megközelítésre, felfedeztetésre, a csoportmunkára. Itt tudunk időt biztosítani az önálló ötletek kipróbálására egy-egy problémamegoldás során. A személyes, közvetlen munkastílus ezekben a formákban jelenhet meg és hozhat ténylegesen eredményt. Ezzel együtt persze fontos az adottságok és a képességek, az úgynevezett kulcskompetenciák fejlesztése. Minden műveltségi területen házi versenyeket rendezünk, amelyeket a város iskoláinak is meghirdetünk, kiemelten fontosak a felmenő rendszerű országos versenyek elődöntőinek ilyen formában való megtartása.
A kötetlen, közvetlen és nem feltétlenül iskolai formában és keretek között tartott foglalkozások sokkal eredményesebbek, felszabadultabbak és kreatívabb légkört is biztosíthatnak.
A személyiség fejlesztésére (motiváció, önismeret, alkalmazkodás, moralitás stb.) is nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen a fejlett személyiség nélkül nehezen képzelhető el a tehetség kibontakoztatása. A tehetséggazdagítás alapvető módszereit alkalmazzuk, pl. differenciálás, nyitott feladatok, különböző munkatempó, egyéni fejlesztés, alapoktól való indulás és plusz feladatok, különféle csoportosítások. Konkrét célunk az egyéni differenciálás megvalósítása. A tehetséges tanulók tele vannak ötletekkel, de más ötleteinek is örülnek, azokból új gondolatokat merítenek. Ezért hasznos lehet az ötletbörze, a vita, a csoportos megbeszélés. Egyéni és kiscsoportos kutatásokat, alkotómunkát (projektfeladatot) adunk egy-egy témával kapcsolatban.
A kiemelkedő képességű diákok egy–egy témával kapcsolatban gyűjtőmunkát végezhetnek, amelyet írásos, képes formában összeállíthatnak (portfólió).
Igyekszünk odafigyelni arra is, hogy tanulóink azokat a képességeiket is ki tudják bontakoztatni, amelyekre tanórákon nincs lehetőségük.
Tehetségpontunk tevékenységét a fenntartó Egri Főegyházmegye nem rendszeres költségvetési keret biztosításával, hanem alkalmankénti, programonkénti pénzösszeg rendelkezésre bocsátásával biztosítja, hiszen a pedagógiai programunkban megjelenő minden tevékenységet támogat. Ezt a keretösszeget más forrásból ki kell egészítenünk, ezért intézményünk folyamatosan figyeli és megragadja az alkalmat a pályázatok megvalósítására. A pályázati keretből tudjuk finanszírozni a működéshez szükséges járulékos költségeket is.
Iskolánk művészeti alapítványa tud keret biztosítani a tanulók utaztatására, nevezési díjak befizetésére, programok, műhelyek szervezésére is.