Intézményünkben nagy múltra tekint vissza a tehetségfejlesztés megvalósítása, pedagógiai programunk is előtérbe helyezi azt az emberneveléssel együtt. 2016 szeptemberétől Akkreditált Kiváló Tehetségpontként, 2017-től Európai Tehetségpontként regionális hatókörben végezzük a tehetségsegítő, tehetséggondozó munkánkat. Tehetségpontunk kiemelt célja a tehetséges tanulók feltérképezése, továbbhaladásuk segítése. Ezen tevékenységünk érdekében évek óta 30, 60 órás gazdagító programokat szervezünk és valósítunk meg nagy sikerrel.
Pedagógiai intézetünk szervezésében műhelyfoglalkozásokat szervezünk pedagógusok számára a különféle módszertani megújulási lehetőségekről, többek között a tehetséggondozói tevékenységről is. Nagy tapasztalattal rendelkező és sikereket elért kollégáink biztosítják a szakmai hátteret munkánkhoz. Pályázati tevékenységünk jelentős, több éve hazai pályázatokban és uniós projektben is közreműködünk céljaink elérése érdekében, pályázataink fenntartási időszaka alatt is felelősséget érzünk tehetségeinkért, vállalt kötelezettségeinket megtesszük. Intézményünk pedagógiai intézetének mint szakmai szolgáltatónak egyik nagyon fontos szolgáltatási területét jelenti a tehetséggondozás, a tanulmányi versenyek szervezése és koordinálása. Országos hatáskörű pedagógiai intézetként számos országos, megyei versenyt szervezünk és lebonyolítunk, kapcsolatot ápolunk különféle intézményekkel a szakmai megvalósítás területén. Tanácsadás formájában segítünk a szülőknek gyermekeik érdeklődésének, képességeinek felismerésében. A tehetségek megtalálásához a. mindennapi odafigyelésen túl tehetségdiagnosztikai felméréseket, különböző teszteket használunk. Szakmai munkánkat igazolja, hogy minden tehetségterületen megmérettetjük magunkat és nemzetközi, országos és regionális szinten is számtalan dobogós díjjal rendelkezünk. Saját kezdeményezéseink (fesztivál, versenyek) országos hírűek. Törekszünk arra, hogy versenyeink meghirdetésénél minél több tehetségterületet lefedjünk, s minél szélesebb körben hirdetjük meg, hogy sok tehetséges tanuló kapjon lehetőséget képességei megmutatására. Együttműködési megállapodásainkat a kölcsönös segítségnyújtás jellemzi. Szakmai kapcsolatban állunk és építjük a kölcsönös együttműködés és támogatás hídjait más tehetségponttal, illetve egyéb szervezetekkel.
Több mint 2 évtizede szakmai kapcsolatot ápolunk a csehországi Kutna Horával és a 10 éves lengyelországi Przemysl-el való kapcsolatunk kiterjed a tehetséggondozás bizonyos területeire is. A jövőben a már korábban felsorolt együttműködési tevékenységeket tervezzük immár nemzetközi szinten, hiszen gyakorlatunk van a kapcsolattartásban. Fenti tevékenységeinkből adódóan a szakmai tapasztalatok átadásában is aktívak tudnánk lenni, szívesen megosztanánk jó gyakorlatainkat, jól képzett és tapasztalt kollégáink tudásmegosztására törekszünk.
Tehetségpontunk regionális hatókörrel végi tevékenységét. Szakmai partnereink bevonásával és együttműködésével tudjuk biztosítani a tehetségsegítő tevékenység gyakorlati és elméleti megvalósítását. Az egri POK a korábbi pedagógiai intézetük által kifejlesztett tehetségfejlesztő eszközöket ingyenesen rendelkezésünkre bocsájtja, a szakmai konferenciákon biztosítja kollégáink továbbképzését, a tehetséggondozással kapcsolatos bármely területen szakember segítséget nyújt. Az együttműködés során megismerhetjük a tehetséggondozással kapcsolatos pedagógusszerepeket, tehetségfejlesztés stratégiáit, programkészítést és hatásvizsgálatot. Együttműködünk fenntartónk, az Eszterházy Károly Egyetem számtalan karával, tanszékével, kollégájával, elsősorban a Pedagógiai Kar Pszichológia Intézetével az iskolapszichológusi feladatok ellátásában.
Iskolánk kiemelt célja a tehetséges tanulók továbblépésének biztosítása, amit számos rendezvény, az országos tehetségsegítő hálózattal való kapcsolattartás, a tehetségpontokkal való együttműködés is nagyban segít. A korábbi évek szakmai partnereinek köre tovább bővült, együttműködünk a Jobb Veled a Világ Alapítvánnyal, a magyar Drámapedagógiai Társasággal, a Matematikában Tehetséges Gyermekekért Alapítvánnyal, számos művészeti alkotócsoporttal.
Együttműködésünk az alábbi területekre terjednek ki:
- Közös rendezvények, Tehetségnapok szervezése, országos felmenő rendszerű tehetséggondozó versenyek megyei, regionális fordulóinak szervezése, lebonyolítása.
- Szakmai konzultáció.
- Tehetséggondozással kapcsolatos tanácsadás.
- Tehetségfejlesztést támogató segédanyagok készítése.
- Tanulmányi, művészeti versenyek, egyéb tehetséggondozással összefüggő felhívások közzététele.
- Kölcsönösen információnyújtás szakmai és egyéb rendezvényeikről.
- Tehetséggondozó tanulmányi versenyeken kölcsönös részvétel.
Tehetséggondozó tevékenységünket a megkezdett úton folytatjuk tovább, jól bevált formákat alkalmazunk. A tanórákon megvalósítható differenciált foglalkozásokon túl a tanórán kívüli tevékenységek formájában szeretnénk jellemzően tehetségeinkkel foglalkozni, ennek érdekében délutáni szakköröket, tehetséggondozó programot megvalósító alkalmakat, valamint év végén táborokat szervezünk. Minden műveltségi területen házi versenyeket rendezünk, amelyeket a város iskoláinak is meghirdetünk. A tehetségterületeknek megfelelően olyan programokat szervezünk, amelyek széles körben, szülők, érdeklődők előtt demonstrálják tanulóink éves tevékenységét, fejlődését és tehetséggondozásukban elért eredményeinket. Ennek megfelelően szervezünk képzőművészeti kiállításokat, tanulmányi és sportversenyeket, alkotótáborokat, egyéb tematikus táborokat.
A tehetséggondozás a tanórákon már nagyon kicsi helyet kap. Ezért van szükség tehetséges tanulók esetében külön foglalkozásokra, versenyfelkészítő kurzusokra. Itt van lehetőség a játékosabb megközelítésre, felfedeztetésre, a csoportmunkára. Itt tudunk időt biztosítani az önálló ötletek kipróbálására egy-egy problémamegoldás során. A személyes, közvetlen munkastílus ezekben a formákban jelenhet meg és hozhat ténylegesen eredményt. Ezzel együtt persze fontos az adottságok és a képességek, az úgynevezett kulcskompetenciák fejlesztése.
A kötetlen, közvetlen és nem feltétlenül iskolai formában és keretek között tartott foglalkozások sokkal eredményesebbek, felszabadultabbak és kreatívabb légkört is biztosíthatnak. Ennek megfelelően egy múzeumban tartott foglalkozás, egy könyvtári óra, vagy a bíróságon reprodukált irodalmi jelenet élményszerűsége, életközelisége rendkívüli lehet.
A személyiség fejlesztésére (motiváció, önismeret, alkalmazkodás, moralitás stb.) is nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen a fejlett személyiség nélkül nehezen képzelhető el a tehetség kibontakoztatása. A tehetséggazdagítás alapvető módszereit alkalmazzuk, pl. differenciálás, nyitott feladatok, különböző munkatempó, egyéni fejlesztés, alapoktól való indulás és plusz feladatok, különféle csoportosítások. Konkrét célunk az egyéni differenciálás megvalósítása. A tehetséges tanulók tele vannak ötletekkel, de más ötleteinek is örülnek, azokból új gondolatokat merítenek. Ezért hasznos lehet az ötletbörze, a vita, a csoportos megbeszélés. Egyéni és kiscsoportos kutatásokat, alkotó munkát (projektfeladatot) adunk egy-egy témával kapcsolatban.
A kiemelkedő képességű diákok egy–egy témával kapcsolatban gyűjtőmunkát végezhetnek, amelyet írásos, képes formában összeállíthatnak (portfólió).
Igyekszünk odafigyelni arra is, hogy tanulóink azokat a képességeiket is ki tudják bontakoztatni, amelyekre tanórákon nincs lehetőségük.
Intézményünk pedagógiai intézetének tevékenységét fenntartónk nem rendszeres költségvetési keret biztosításával, hanem alkalmankénti, programonkénti pénzösszeg rendelkezésre bocsátásával. Ezt a keretösszeget más forrásból ki kell egészítenünk, ezért intézményünk folyamatosan figyeli és megragadja az alkalmat a pályázatok megvalósítására. A pályázati keretből tudjuk finanszírozni a működéshez szükséges járulékos költségeket is.
Iskolánk művészeti alapítványa tud keret biztosítani a tanulók utaztatására, nevezési díjak befizetésére.
A tantárgyfelosztásban megjelennek a tehetséggondozó órák.